FI 1 -opintojakson
tiivistetyt asiat
|
/\ FILOSOFIHALLITSIJAT johtavat valtiota /______\ / \ / SOTILAAT \ huolehtivat ulkoisesta ja sisäisestä turvallisuudesta /________________\ / \ / KANSA \ / \ / - työläiset \ / - käsityöläiset \ / - maanviljelijät \ / - ei poliittisia \ / oikeuksia \ /__________________________________\ • Jokainen toimii valtiossa siinä tehtävässä, joka on hänelle paras: IHMISEN VALTION HYVE OMINAI- VÄESTÖNOSAT SUUDET JÄRKI HALLITSIJAT VIISAUS (filosofi- hallitsijat) TAHTO SOTILAAT URHEUS ROHKEUS HALUT TYÖLÄISET ITSE- elinkeinon- HILLINTÄ harjoittajat |
• Platonin mukaan ihmiset pitää kasvattaa pienestä pitäen hyväksymään hänen valtio-ajatuksensa. Valtion tulee olla totalitaarinen, eli koko valtio on filosofihallitsijoiden otteessa pienimpiäkin yksityiskohtia myöten: Avioliitto: • Miksi Platon valitsi totalitarismin eikä vapauden? Nykyvaltioissahan totalitarismi tulee esille vain poikkeusaikoina, esim. sodan aikana. Platon oli nähnyt omana aikanaan sekä sodan järkyttävyyden että kansanvallan eli demokratian huonot puolet (esim. Sokrateen kuolemantuomio). Platonin mukaan parhaiden ajattelijoiden täydellisellä vallalla päästään parhaaseen tulokseen. • Elokuva: Divergent-Outolintu Elokuva kuvaa maailmaa, jossa ihmiset on jaettu ominaisuuksiensa mukaan eri luokkiin, joilla on omat tehtävät ja oikeudet: TEHTÄVÄ KAHOOT: PLATONIN VALTIO-UTOPIA KAHOOT: PLATONIN ELÄMÄ JA AJATTELU ARISTOTELES
|
Miksi koulurakennus on olemassa? Eli mikä on koulurakennuksen syy? AINEELLINEN SYY MUODOLLINEN SYY eli eli MATERIAALINEN SYY FORMAALINEN SYY tiilet, betoni, koulurakennuksen teräs, lasi, puu… /\ piirustukset / \ / \ / \ / \ /__________\ | _ _ | | |_| |_| | | | | _ _ | | |_| |_| | | _ | | | | | |____|_|___| VAIKUTTAVA SYY FINAALINEN SYY eli KAUSAALINEN SYY = tarkoitukseen rakentajien työ- viittaava syy; panos, koneiden jotta oppilailla voima olisi mukava ja lämmin paikka opiskella |
KAHOOT: ARISTOTELES Nykyinen syyjako
|
KAUSAALINEN SELITYS |
FINAALINEN SELITYS |
|
jänis --------------------------------------------------> aika |
||
Kausaalinen selitys Evoluutio: eli pedot söivät ruskeat jänikset, mutta valkoiset jänikset pääsivät karkuun valkoisessa lumessa. Turkin värivaihtelu syntyi mutaation tuloksena. |
Finaalinen selitys Jänis sulautuu valkoiseen lumeen ja selviää hengissä. |
KAUSAALINEN SELITYS: Tutkimukset FINAALINEN SELITYS: virtaviivaisuus helpottaa vedessä liikkumista, lisää nopeutta ja vähentää energian kulutusta e) Miksi delfiini on tämän muotoinen? (MIETI SEKÄ KAUSAALINEN ETTÄ FINAALINEN SELITYS) |
KAUSAALINEN SELITYS: Evoluutio: sopeutuvimman selviytymisen -periaate ja mutaatiot geenit FINAALINEN SELITYS: virtaviivaisuus helpottaa vedessä liikkumista, lisää nopeutta ja vähentää energian kulutusta KERTAUS: • materiaalinen syy: jokainen olio on jotakin ainesta (mänty on puuta) • formaalinen syy: jokaiselle kehittyy jokin muoto (siemenestä mänty, ei kuusi) • kausaalinen syy: voima, joka panee kehityksen liikkeelle (männyn syynä aiemmat männyt • finaalinen syy: kaikella päämäärä, joksi se aktualisoituu (männyn siemen männyksi) 2. Aristoteles: aktuaalisuus ja potentiaalisuus
|
Painolla on potentiaa eli kyky - pudota - kiihtyä - murskata |
Potentiaali- energia on aktualisoitunut, painon vauhti kiihtyi ja juomalasi murskaantui |
/ ___ |_______|_____ _|_ \ /_|_/ / | \ \ //\|/\ | | | \|| | | \___/ \___/Missä mielessä pihalla oleva polkupyörä on sekä aktuaalinen että potentiaalinen?
filosofia on puhtain ja korkein inhimillisen onnen muoto
Kultainen keskitie Onnellisuus || || \/ <-------------------------------> Kitsaus Tuhlaavaisuus Piheys || || \/ <-------------------------------> Laiskuus Työnarkomania |
kultainen keskitie: |
• Aristoteleen määritelmä tasa-arvosta: Samanlaisia on kohdeltava samalla tavalla, erilaisia on kohdeltava eri tavalla Määritelmä kuulostaa hyvältä, esim. jos kaksi ihmistä ovat samanlaisia (tekevät yhtä paljon työtä, heillä on sama koulutus ja työ on yhtä vaativaa) heillä tulee olla sama palkka. Mutta... ovatko ne tapaukset sittenkään samanlaisia, joille vaaditaan samaa palkkaa? Samanlaisuuden määritteleminen ei aina ole helppoa. Huomaa: Aristoteles oli huippufiksu kaveri, mutta hänen mielestään ei ollut mitään ongelmaa siinä, että vapaa mies on naisten ja orjien yläpuolella - ovathan tapaukset erilaisia! • Aristoteleen kuuluisa etiikan teos on Nikomakoksen etiikka (Nikomakos oli Aristoteleen poika) KAHOOT:
|
______________ | | | HENGEN | | MAAILMA | | | | Jumala | | | | vapaus | | __________ | |_|__________|_| | | | ihminen | <---ihminen on sekä _|__________|_ hengen maailman | |__________| | että aineen maail- | | man asukas | AINEEN | | MAAILMA | | | | Eläimet | <--eläimet ovat | Esineet | monimutkaisia | | koneita! | Mekanistisuus| | Determinismi | |______________| |
• Descartesin käsitys ihmisestä:
Determinismi = kaikki tapahtuu vääjäämättä, ei ole valinnan vapautta. KAHOOT: DESCARTESIN METAFYSIIKKA eli käsitys substansseista |
SUBSTANSSIEN LUKUMÄÄRÄ:
|
2. VAPAUS JA VÄLTTÄMÄTTÖMYYS • Onko ihminen vapaa vai onko kaikki ennalta määrätty ja kaikki maailmassa tapahtuu välttämättä? • Indeterminismi = käsitys, jonka mukaan kaikki ei ole ennalta määrätty • Determinismi = käsitys, jonka mukaan kaikki on ennalta määrätty 3. KÄSITTEELLINEN JA EMPIIRINEN • Käsitteellinen = ei-konkreettinen eli niitä EI voi koskettaa ja/tai nähdä esim. matematiikka: 4-2 = 2 ja se pätee kaikkiallaKäsitteellisiä asioita ovat esim. oikeudenmukaisuus ja vapaus. Niitä ei voi koskettaa. • Empiirinen = havaintoon perustuva, konkreettinen Empiirinen on jokin, jonka voimme nähdä ja/tai jota voimme koskettaa. Empiirisiä ovat tuolit, pöydät, talot, ihmiset... Huomaa, että käsitteellisen todistaminen empiirisesti ei ole helppoa. 4. SUBJEKTIIVINEN JA OBJEKTIIVINEN • Subjektiivinen = omakohtainen esim. ihmisen oma mielipide tai näkemys, • Objektiivinen = ulkokohtainen eli ei-subjektiivinen näkemys asiaan esim. tieteellisen tutkimuksen käsitys asiasta POHDINTA Onko tieto jotain täysin varmaa vai jotain, minkä oletamme oikeaksi? Kuva 1 POHDINTA:
TIETO
|
1. 2. 3. HAVAINNON AISTIMUS HAVAINTO KOHDE, aistin- aivoissa OBJEKTI elimessä; tässä silmän verkkokalvo |
Ihminen havaitsee aistimuksen! Eli omien aistiensa aivoihin lähettämät tiedot. Emme havaitse itse kohdetta! Mutta mikä on havainnon kohteen (objektin) ja aistimuksen välinen suhde? Voimmeko jollain tavalla tarkistaa aistimuksemme ja havainnon kohteen suhteen? Eli sen, vastaako aistimuksemme ulkomaailmaa? Millä sen tekisimme? Aisteillako? Sehän olisi paha looginen virhe! Vastaako aistimuksemme ja havaintomme ulkomaailmaa? Meillä ihmisillä on tapana pitää aistihavaintojamme erehtymättöminä. Tyyliin ”Uskon sen, kun näen”. Pidämme aistihavaintojamme erehtymättöminä, koska aivomme luovat meille yhtenäisen havaintokentän. Tämä on kuitenkin aivojemme luomus! Tästä ovat todisteena monet illuusiot ja havaintoharhat. Yksinkertaisimpana todisteena aivojen toteuttama näkökentän näyttäminen myös silmänräpäytyksen aikana.illusion Googlen kuvahaku color illusion Googlen kuvahaku Illuusio suomenkielinen Wikipedia Eli: 1. Havainnon kohde, objekti, ulkomaailma 2. Aistimukset aistinelimessä 3. Havainto aivoissa eli käsitteellistetty näkemys todellisuudesta. Välissä: - aistit - järki - kieli eli asian käsitteellistäminen eli asian selittäminen kielen käsitteiden avulla Ludwig Wittgenstein: Emme näe jotakin, vaan näemme jonakin. Eli havainnossa on aina mukana järkemme ja asian käsitteellistäminen eli kieli. Georg Berkeley: Näemme vain ilmiöitä, emme esineitä Esim. emme havaitse pulpettia, vaan näemme tiettyä väriä, kulmia, suoria ja tunnemme paineen sormiemme iholla koskiessamme pulpettiin jne. KAHOOT: |
____________ | | ___________ | MAAILMA | | | | OBJEKTI |___________| | | TIEDON | | MINÄ | | KOHDE | TIETO | SUBJEKTI | | ULKO- |___________| AJATTELU | | MAAILMA | | | | | |___________| |____________| |
MITEN SAADAAN OIKEAA TIETOA?
|
Nimitys RATIONALISMI EMPIRISMI | | | | Tiedon | | alkuperä Järki Havainto | | | | | | Kannattaja Platon Locke Descartes Berkeley \ / \ / \ / \ / Kantin synteesi eli yhdistelmä |
| | | | | | | | __|___|___|___|___|___|___|___|___ | | | | | | | | __|___|___|___|___|___|___|___|___ | | | | | | | | __|___|___|___|___|___|___|___|___ | | | | | | | | __|___|___|___|___|___|___|___|___ | | | | | | | | | | | | | | | | Jokainen tutkittava asia on jaettava osiin: | |___|_ | | |___|___| __|__/|___|_\_|___|__/|___|___|\__ | / | | \|___|_/ | | | \ __||__|___|___|___|___|___|___|_|_ | \ | | | | | | |/ __|__||___|___|___|___|___|__/|___ | \ | | _|_ | |_/ | __|___|\__|___|_/_|_\_|__/|___|___ | | \_|___|/ | \|_/ | | | | | | | | | | |
Esimerkiksi jonkin asian olemassaolo: 3. Tulee aloittaa helpoimmista ja yksinkertaisemmista kysymyksistä. 4. Asioiden täydellinen luetteleminen, ettei mitään jäisi huomaamatta. DESCARTESIN MIELESTÄ AIVAN VARMAT ASIAT1. Matemaattis-loogiset totuudet. Esim. 2+2=4 2. Oman tietoisuuteni tapahtumat (johti ”Ajattelen, siis olen” -argumenttiin) 3. Määritelmälliset todet. Esim. 4. Kaiken kattavat lauseet. Esim. 5. Jumala on olemassa. Descartes oli rationalisti, eli hän korosti järkeä oikean tiedon saavuttamisen menetelmänä. POHDINTA: KANTIN TIETO-OPPI
|
POHDINTA tai PARI-RYHMÄTYÖ: Miten väitteitä muodostetaan, koetellaan ja perustellaan lukion eri oppiaineissa? (tiedon ja argumentaation luonne eri tiedonaloilla) Esim.
Perustutkimus = tieteellinen tutkimus, joka tutkii alansa perusasioita ilman pyrkimystä suoraan soveltamiseen Soveltava tutkimus = tutkimusta, josta seuraa suoraan käytännön sovellus TIEDE, EI-TIEDE JA PSEUDOTIEDEEI-TIEDE Ei-tiede on sitä, mitä kukaan koskaan ei väitäkään tieteeksi esim. urheilu, ruuanlaitto tai taide PSEUDO eli NÄENNÄISTIEDE Pseudo- eli näennäistiede = asioita, joita väitetään tieteeksi, vaikka ne eivät täytäkään tieteen tarkkoja kriteerejä esim. kreationismi eli luomistiede, homeopatia, astrologia eli tähdistäennustaminen, frenologia eli pääkallon muodosta ihmisen psyykkisten piirteiden päätteleminen.Pseudotiede yleensä väittää olevansa tiede. Yleensä pseudotiede perustuu auktoriteettiin tai auktoriteetteihin, joita ei aseteta kyseenalaisiksi, vastakohtana tiede, jolla ei ole pysyviä auktoriteetteja. Vinkkejä kokeeseen• muista kokeessa osata seuraavien KÄSITTEIDEN suomennokset ja niiden selitykset. Sinun tulee myös osata käyttää Seuraavassa listassa
Muista osata kokeessa ainakin pääkäsitteet. Jos pyrit kokeessa hyvään arvosanaan, pyri osaamaan kaikki käsitteet: filosofia rationaalinen spekulaatio etiikka estetiikka metafysiikka logiikka dialektinen metodi lapsenpäästöoppi idealismi realistinen idealismi ontologia rationalismi epistemologia aktuaalisuus potentiaalisuus kausaalinen syy / kausaalinen selitys finaalinen eli teleologinen eli intentionaalinen selitys argumentti premissi deduktio induktio virhepäätelmät: henkilöä vastaan hyökkääminen ”straw man” eli olkinukke asiaton auktoriteettiin vetoaminen vetoaminen tiedon puutteeseen toistetaan, toistetaan, toistetaan otetaan huomioon vain ääripäät ”slippery slope” eli liukas rinne / viettävä pinta premisseistä ei oikeasti seuraa johtopäätös puolitotuudet ja todisteiden ”unohtaminen” tilastojen ymmärtäminen väärin yhdessä esiintymisen ja syy-yhteyden sekoittaminen ”tämän jälkeen, siispä tämän takia” vääräksi todistamisen mahdottomuus nopeat pikaselitykset eli ad hoc -selitykset kehäpäätelmä korrelaatio todistustaakka materialismi eliminoiva materialismi emergenttinen materialismi historiallinen materialismi reduktiivinen materialismi reduktio substanssi idealismi ontologia determinismi indeterminismi monismi dualismi pluralismi käsitteellinen empiirinen subjektiivinen objektiivinen tieto = Platonin tiedon määritelmä data pseudotiede aistimus fenomenalismi empirismi synteesi ymmärryksen kategoriat a posteriori -tieto a priori -tieto • filosofisessa ESSEESSÄ on tärkeää sekä oma ajattelu että filosofinen perinne. Kerro sekä oma näkemyksesi että se, mitä asiaan on sanottu filosofisessa perinteessä. Muista perustella näkemyksesi! KOEALUE Ylioppilaskokeen filosofian kysymykset
|