FF 2 -kurssin
tiivistetyt asiat

          Ihminen on sosiaalinen olento. Kuva: Timo Muola

 

Etiikan perusk sitteet

s.23



• MORAALI = oikean ja v r n erottaminen, esim. On oikein auttaa tai Ly minen on v rin

• EP MORAALINEN = v r , moraalisesti v rin, esim. pahoinpitely, raiskaus

• EI-MORAALINEN = asia, joka ei liiku oikea-v r akselilla, esim. v ri- tai j tel mieltymys

• KAKSINAISMORAALI = ihminen toimii eri tavalla kuin sanoo

• MORALISMI = filosofinen moralismi on n kemys, ett ihmisten v lisen kanssak ymisen t ytyy tapahtua moraalisten periaatteiden mukaisesti.
Tavallisessa arkikieless "moralismi"-sanalla tarkoitetaan arvokonservatiivista ja vanhoillista suhtautumista, johon liittyy yleens muiden tekojen k rk s tuomitseminen.

• MORALISOINTI = muiden tekojen k rk s tuomitseminen

• ETIIKKA ≈ moraalifilosofia; moraalia laajempi asia; teoria hyv st el m st

• DESKRIPTIIVINEN ETIIKKA = kuvaileva etiikka (describe=kuvailla); deskriptiivinen etiikka ei sano, mik on oikein ja v rin, vaan tyytyy kuvailemaan, mit asioita jossain yhteis ss pidet n oikeana tai v r n

• NORMATIIVINEN ETIIKKA = k skev etiikka (normi=k sky tai toimintaohje), esim. l tapa tai Tappaminen on v rin

• ARVO = jokin haluttu asia, esim. ruoka, juoma, yo-tutkinnon suoritus, ajokortti

• EP ARVO = paha ja kartettava asia, esim. v kivalta, kiusaaminen, lahjonta, sota

• NORMI = oikeata tai v r osoittava k sky tai k ytt ytymisohje. Normi pit yll arvoa.

• SANKTIO = palkinto tai rangaistus, joka pit yll normia

• ITSEISARVO = asia, jota tavoitellaan sen itsens vuoksi, esim. onnellisuus (Aristoteles)

• V LINEARVO = asia, jota tavoitellaan, jotta sen avulla saadaan jokin muu arvo, esim. raha (rahalla voi saada matkoja, tavaroita, palveluksia )

• OMATUNTO = ihmisen sis inen tunto oikeasta ja v r st

• LUONNONOIKEUS tai LUONNOLLINEN MORAALILAKI = k sitys, jonka mukaan jokaisella ihmisell on ymm rrys oikeasta ja v r st . Se perustuu j rkeen ja omaantuntoon, eik esim. jumalan ilmoitukseen tai vain ihmisten sopimukseen (on olemassa oikeus my s lain yl puolella eli laki voi olla moraalisesti v rin), esim. ajatus ihmisoikeuksien universaalisuudesta ja rikkomattomuudesta

• LAKIPOSITIVISMI = ajatus, jonka mukaan juuri laki osoittaa oikean ja v r n




Eettiset ongelmat ja j rki
s. xxxx



monet ajattelevat, ett eettiset ongelmat ratkeavat j rjen k yt ll . N in ei asia kuitenkaan ole, vaan eettiset kysymykset ovat arvokysymyksi .

esimerkiksi kysymys siit , millaisia koteja ja asuntoja pit isi jonkun kunnan alueelle rakentaa. Seuraavassa voisi olla kahden kuntap tt j n ajatuksia asiasta:
Kuntap tt j 1:
"Jos kunnan alueelle rakennetaan taloja, joissa on vuokrakoteja, niihin muuttaa k yhempi ihmisi . Ja joudumme silloin maksamaan heille erilaisia sosiaalitukia. Ja sitten kunta joutuu taloudellisiin vaikeuksiin ja kunnilla on nyky-Suomessa jo aivan liikaa rahanreiki . Joudumme nostamaan kunnallisveroa. Se ei ole hyv asia. Eli vuokrakoteja rakentamalla oikein haalimme kuntaamme lis taloudellisia ongelmia.
Jos sen sijaan rakennamme omistusasuntoja, meille muuttaa vakavaraisempia ihmisi , joille ei tarvitse maksaa sosiaalitukia. Silloin kunta s st . Ja saa viel vakavaraisilta ihmisilt hyv t verotuotot.
Kunnan tulee siis rakentaa alueelleen omistusasuntoja."

Kuntap tt j 2:
"Kunnan velvollisuus on pit huolta ihmisten perustarpeista ja asuminen on yksi niist . K yhempi ihmisi varten kunnan tulee rakentaa taloja, joissa on vuokrakoteja. Se on velvollisuutemme.
Sit paitsi, seh n kalliiksi tulisi, jos k yhemmill ei olisi asuntoja. Jotkut voisivat ajautua pakkotilanteessa rikollisuuteen - poliisi, oikeudenk ynnit ja vankila ne vasta kalliita ovat.
Kunnan tulee siis rakentaa alueelleen my s vuokra-asuntoja."


Siis:
Molemmilla kuntap tt jill on j rkevi perusteluita. Kuitenkin he ovat eri mielt .
eettiset kysymykset eiv t siis ole ratkaistaviss pelk st n j rjell . Ne ovat arvokysymyksi .

ihminen yleens ajattelee niin, ett h nen omat mielipiteens ovat j rkevi . Tai jopa niin, ett juuri h nen mielipiteens ovat j rkevi . Ja poikkeavat mielipiteet siis j rjett mi .
T llaisen ajattelun ongelmallisuus piilee siin , ett silloin ihminen helposti pit muiden ajatuksia v rin , tuomittavina ja jopa tyystin torjuttavina. T llainen ajattelu on kuitenkin jyrk sti moniarvoisuuden ajatusta vastaan. Ja juuri moniarvoisuus on suomalaisessa humanistisuuteen perustuvassa yhteiskunnassa t rke arvo.





Vapaus ja vastuu

s.


• vapauteen liittyy aina vastuu TAI
vain vastuulliseen k ytt ytymiseen voi liitty vapaus
Esim. lapsi ei ole vastuullinen, joten h nelle ei voi antaa vapautta:
      - ei veitsi eik tuliaseita 3-vuotiaille
      - ei alkoholia, ei nioikeutta
      - ei lupa poistua koulun alueelta

• jos joku ei toimi vastuullisesti, h nen vapauttaan rajoitetaan ( ritapauksessa vankila, l hestymiskielto, liiketoimintakielto, sakko )

• vastuuseen voidaan asettaa vain, jos on ollut vapaus toimia:
VASTUU ALENTUNUT VASTUU
tai   EI VASTUUTA
terveys
suunnitelmallisuus
SYYNTAKEELLISUUS
mielisairaus
rimm inen stressi
SYYNTAKEETTOMUUS

• John Rawls oikeudenmukaisuusteoria:
ihmisille tulee antaa suurin mahdollinen vapaus, joka on liitett viss muiden vastaavaan vapauteen.
Esim. rauhassa jonottamalla ratkeaa tilanne, jossa etuilija loukkaisi toisten vapautta





Oikeus ja velvollisuus

s.


• velvollisuus = velvoite

• oikeus ja velvollisuus ovat vastavuoroisessa suhteessa eli jos jollakulla on johonkin oikeus, jollain muulla on velvollisuus antaa se h nelle.

Esim. oppilaalla X on oikeus opiskella, joten
      - muut eiv t saa h irit tai kiusata h nt
      - opettajilla on velvollisuus opettaa ja
            pit yll kuria
      - kunnalla on velvollisuus j rjest koulu
            ja koulutus

Esim. lapsella Y on oikeus saada lapsilis , joten
      - kunnan viranomaiset maksavat
      - veronmaksajat rahoittavat





FILOSOFISTEN ETIIKAN TEORIOIDEN PERUSJAKO

s.


Mihin kiinnit mme huomion?


TEKIJ N


TEKOON


SEURAUKSEEN

Hyve-etiikka

Hyve on luonteenpiirre, joka tekee mahdolliseksi el hyv el m .

Esim.
stoalaisuus: j rki ja velvollisuus mielenrauha

ns. pakanahyveet: viisaus, oikeamielisyys, kohtuus, rohkeus ja hyv ntahtoisuus
Huomio kiinnittyy tekoon ja sen taustalla oleviin periaatteisiin.

DEONTOLOGISET ETIIKAT
Seurausetiikka

Teko on oikein, jos seuraus on oikein.

Seuraus kenelle?

a) Tekij lle itselleen = EGOISMI, esim. kapitalismi

b) Muille = ALTRUISMI

c) Kaikille = UTILITARISMI (kokonaiseuraus)
S nt etiikka

Esim. on v rin varastaa.

Esim. velvollisuus-etiikka (Immanuel Kant)
Liberaali etiikka

Yksil n vapauksien ja oikeuksien korostus.

Sopimus-etiikat

Ihmiset ovat tehneet kesken n sopimuksen siit , miten tulisi el .





Hyve-etiikka

s. 71-79



• huomio kiinnittyy ihmiseen ja h nen ominaisuuksiinsa
      - ei teon seurauksiin     (utilitarismi)
      - ei itse tekoon     (velvollisuusetiikka)

• hyve on luonteenpiirre, joka tekee mahdolliseksi el hyv el m

• Homeros (vanhin hyvek sitys):
Hyve on sit , ett t ytt paikkansa maailmassa ja yhteiskunnassa.
Hyveet ovat oman roolin mukaisia (mies, nainen, lapsi, aikuinen )

• Platon
On vain yksi hyve = hyveet muodostavat kokonaisuuden, esim. varas ei rohkeudestaan huolimatta ole hyveellinen.
Platonin Valtio: ihannevaltion luokkajako tehd n ihmisten hyveiden mukaan!

• Aristoteles
jokaista hyvett vastaa aina kaksi pahetta: liiallisuus ja v h isyys esim. rohkeuden hyve: pelkuri ROHKEA uhkarohkea

• ns. pakanahyveet
viisaus, oikeamielisyys, kohtuus, rohkeus ja hyv ntahtoisuus

• Stoalaisuus
j rki ja velvollisuus mielenrauha

• Roomalainen hyveoppi
Miehuullisuus on hyve, joka mahdollistaa vaikeiden olosuhteiden voittamisen.
My s renessanssifilosofi Niccol Machiavelli korosti miehuullisuutta
millainen on hyv hallitsija ( Ruhtinas )

• Kristilliset hyveet: usko, toivo ja rakkaus

• ritarihyveet:
rohkeus, kunnia, uskollisuus, jalous sek erityinen suojeleva ja arvostava suhde naisiin
naisen ja miehen rakkaus

• David Hume
T rkein hyve on hyv ntahtoisuus. Tunteista t rkein on empatia eli my t el minen.
J rki ei anna arvoja eli el m n p m ri , vaan tunne.
Humen giljotiini:
Siit , miten asiat ovat, ei voi p tell sit , miten niiden tulisi olla

• Protestanttinen ty n etiikka
Ty on Jumalan palvelemista ty n arvostus = ty n teko on hyve ja velvollisuus.
Ahkeruus + s st v isyys + n yryys rahaa s styy sijoittaminen (mm. tehtaiden perustaminen) kapitalismi lis ntyv vauraus.
Menestys on arvon mitta menestys on hyve.
(huomaa sosiologi Max Weberin teos: "Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki")

• Porvarillinen ty n etiikka
arvostaa ty t ja yksil n taloudellista menestyst . Esim. USA:ssa "self-made man" on hyvin arvostettu, esim. Bill Gates.


• Nykyisin hyve-etiikka tulee n kyviin l hinn ammatti-etiikkoina, esim.
  • l k rin hyve on el m n suojelu

  • pappi    vaitiolovelvollisuus

  • poliisi    rohkeus, lainmukaisuus

  • oppilas    ahkeruus, tunnollisuus

• L hi-Id n kulttuureista l ytyy oman ja suvun kunnian korostusta   kunniamurhat
esim. Googlen haku:  Kunniamurha


• V hemmist jen etiikka:




Velvollisuusetiikka

s. 80-89


• Immanuel Kant (1724-1804)

• S nt - eli velvollisuusetiikka (ei huomiota ihmisen luonteenpiirteisiin eik teon seurauksiin)

• Eettinen on vain sellainen teko, joka tehd n eettisyyden itsens vuoksi

• Ihmisarvon kunnioittaminen: Pid ihmist aina arvona sin ns , l v lineen !

• Kategorinen imperatiivi (=ehdoton vaatimus):
Toimi vain sellaisen periaatteen mukaisesti, jonka voisit toivoa tulevan yleiseksi toimintatavaksi (tai laiksi)

• Tahto on keskeinen

• Moraalik sky on annettu meille A PRIORI eli se ei ole tullut oppimisen, havainnon tai kasvatuksen kautta (a posteriori), vaan se on synnynn inen, ik n kuin ihmisyyteen kuuluva asia

• Immanuel Kant:
Kaksi asiaa t ytt mieleni alati uudella ja kasvavalla ihastuksella: t htitaivas yll ni ja moraalilaki sisimm ss ni




Liberaali etiikka

s.       Liber = vapaa, lat.


• Liberaalin etiikan perusajatus on korostaa yksil n vapauksia ja oikeuksia

• Jos ihmisell on johonkin oikeus, on jollakulla muulla velvollisuus antaa se

• Liberaali etiikka luetaan velvollisuusetiikan kanssa deontologisiin etiikkoihin, joissa huomio keskittyy oikeisiin periaatteisiin.
Deontologisia etiikkoja EIV T ole hyve-etiikka (huomio oikeisiin luonteenpiirteisiin) eik seurausetiikka, esim. utilitarismi (huomio teon seurauksiin)


• Oikeuksien ryhmittely:
  1. Vapausoikeudet
    (esim. sananvapaus, mielipiteenvapaus, uskonnonvapaus, kokoontumisvapaus )

  2. Poliittiset oikeudet
    (esim. oikeus nest ja olla ehdolla vaaleissa)

  3. Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet eli TSS-oikeudet
    (esim. oikeus ty h n ja toimeentuloon, oikeus ilmaiseen perusopetukseen, oikeus terveyden- ja sairaudenhoitoon sek oikeus v ltt m tt m n sosiaaliturvaan)

  4. Prosessuaaliset oikeudet
    (prosessi=oikeudenk ynti) (esim. oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenk yntiin)

• oikeudet jaetaan vapaus- ja vaadeoikeuksiin:
  1. vapausoikeuksia ovat mm. sananvapaus ja uskonnonvapaus

  2. vaadeoikeuksia ovat mm. oikeus v ltt m tt m n sosiaaliturvaan (vaade=jotain, mit ihminen voi vaatia itselleen)

• positiivinen vapaus ja negatiivinen vapaus:
  • positiivinen vapaus on vapautta johonkin
    (uskonnonvapauden puolella vapaus harjoittaa uskontoa ja vapaus kuulua uskonnolliseen yhteis n)

  • negatiivinen vapaus on vapautta jostakin
    (uskonnonvapauden puolella vapaus olla harjoittamatta uskontoa ja vapaus olla kuulumatta uskonnolliseen yhteis n)



Sopimusetiikat

s. 101-108


• ihmiset ovat tehneet sopimuksen siit , miten tulisi el , koska muuteen j rjest ytynyt el m murtuisi v kivaltaan ja alkaisi kaikkien sota kaikkia vastaan (Thomas Hobbes, Englanti, 1600-luku)

• Hobbes: vain suvereeni kuningas voi pit vallalla ja v kivallalla ihmiset kurissa (sovereign) ja siksi ihmisten kannattaa vapaaehtoisesti luovuttaa valta itselt n kuninkaalle

• Jean-Jacques Rousseau (Ranska, 1700-luku): ihmisten sopimus oikeasta yhteiskunnan hallinnasta johtaa demokratiaan ( Yhteiskuntasopimus )

• Immanuel Kant

• John Rawls (USA, 1900-luku)
Tiet m tt myyden verho: ihmisten tulee sopia tulevan yhteiskunnan s nn ist tiet m tt omaa asemaansa siin (varallisuus, koulutus, perhe )

  Rawlsin mukaan ihmisten kannattaa sopia seuraavat s nn t:
  1. Suurin mahdollinen vapaus, joka voidaan yhdist muiden vastaavaan vapauteen (vertaa jono)

  2. Sosiaaliset ja taloudelliset eriarvoisuudet on j rjestett v niin, ett
    1. Huonoimmassa asemassa oleville tulee suurin hy ty = maximin-strategia (utilitarismin vastainen!)

    2. Virat ja asemat ovat avoimia kaikille




Seurausetiikka / Utilitarismi

s. 90-100       Utility = hy ty, engl.


• Teon seuraus m r teon oikeellisuuden, eli se teko on oikea, joka tuottaa mahdollisimman suuren m r n hyv

• Utilitarismi = hy tyetiikka, eli teon tuoma hy ty on keskeinen asia teon oikeellisuutta arvioitaessa


• Kenen kannalta hy ty katsotaan?
  • Tekij Egoismi

  • Muiden kannalta Altruismi

  • Kokonaishy ty Utilitarismi
    esim. Robin Hood - varasti rikkailta antaakseen k yhille

• seurausetiikan ongelmakohta: jos unohdamme ihmisoikeudet ja mietimme vain kokonaishyv , voimme tehd yksityisille ihmisille suurta vahinkoa



UTILITARISMIN ERI MUOTOJA


1. Hedonistinen utilitarismi
= toimi niin, ett tuotat mahdollisimman paljon mielihyv mahdollisimman monelle, Jeremy Bentham 1748-1832


2. Laadullinen utilitarismi
my s nautinnon tai mielihyv n laatu tulee ottaa huomioon, John Stuart Mill 1806-1873
On parempi olla tyytym t n Sokrates kuin tyytyv inen sika

Esim. tilanne, jossa henkil ille A, B ja C voidaan jakaa rahaa kahdella eri tavalla:

 
Henkil A
saa rahaa


Henkil B
saa rahaa


Henkil C
saa rahaa

SUMMA
Rahanjako-
tapa 1
    1 e 100 e 1000 e 1101 e
Rahanjako-
tapa 2
100 e 200 e   500 e   800 e


Kumpi on parempi rahanjakotapa?


Utilitaristia voi tietysti vieh tt ylemm ss rahanjakotavassa se, ett siin rahaa jaetaan enemm n. J.S.Mill kuitenkin suosittaa alempaa rahanjakotapaa, koska se on oikeudenmukainen ja siin kokonaishy ty on suurempi.

Rajahy ty = viimeisen euron tuoma lis hy ty
Esim. kumpi hy tyy 100 palkankorotuksesta enemm n:
ihminen, jonka palkka on 10 000 /kk, vai se, jonka palkka on 1000 /kk?

Huomaa utilitarismille tyypillinen taloustieteeseen vivahtava laskennallinen perusta.


3. Ideaalinen utilitarismi
Ihanteet tulee ottaa huomioon seurauksia arvioitaessa.
Ihanteita ovat esim. viisaus ja rakkaus
G.E. Moore 1873-1958
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Olet velkaa. Olet ker nnyt rahat velan takaisinmaksua varten. Mit teet, jos olet utilitaristi? Annat rahat kaikista k yhimmille?

                 

4. S nt utilitarismi
= toimi sellaisen s nn n mukaan, joka tuottaa suurimman kokonaishy dyn.
S nt utilitarismi l hestyy s nt - tai velvollisuusetiikkaa.


• Esimerkki utilitarismista:
Sinulla on sata n lk ist ihmist , mutta vain yksi leip . Mit teet? Mit utilitaristi tekisi?





Tekem tt j tt minen eli omissio
s.



• onko tekem tt j tt minen eli omissio yht paha kuin tekeminen v rin?
Esimerkki 1.

Kuljet kaupungissa raitiovaunulla. Se on aivan t ynn ja j t seisomaan aivan kuljettajan viereen. Aikasi kuluksi katsot ja samalla opit, miten kuljettaja ohjaa raitiovaunua raiteiden haarautuessa.
Yht' kki kuljettaja saa sairaskohtauksen ja tuupertuu. On alam ki ja ratikka vy ryy eteenp in. Katsahdat eteen ja huomaat, ett kohta tulee risteys:
1. Jos ratikka jatkaa suoraan, on vaara, ett 10-15 ihmist j ratikan alle.
2. Jos vaihdat ratikan k ntyv lle raiteelle, on vaaravy hykkeess vain 3-5 ihmist .

Mit teet?
A. Et tee mit n ja monet voivat j d alle.
B. K nn t ratikan eri raiteelle ja vain harvat voivat j d alle. Mutta samalla joudut vastuuseen ihmisten kuolemasta ja vammautumisesta.
Onko oikein siis puuttua asiaan? Ainakin seurausetiikan (esim. utilitarismi) mukaan se on oikein.
Kysymys on nykyp iv n siin kin mieless aivan mahdollinen, ett on vaarana joutua oikeuteen.
Onko niin, ett
A. Jos en tee mit n, sinua ei voi syytt ?
B. Jos puutut asiaan k nt m ll ratikkaa, sinua syytet n allej neiden kuolemasta tai vammautumisesta?

Niin, miten toimia? Mik olisi oikein?

Esimerkki 2.

Olet lomamatkalla viidakkokyl ss . Yht' kki viidakosta saapuu aseistettuja kapinallisia, jotka ker v t kaikki ihmiset kyl n keskusaukiolle. Kapinallisten johtaja sanoo heid n tulleen rankaisemaan kyl , koska he ovat auttaneet maan armeijaa sodassa kapinallisia vastaan. Rangaistus on kymmenen kyl l isen ampuminen. Itku ja voihke valtaa kyl l iset.
Sitten kapinallisten johtaja huomaa sinut, suomalaisen turistin. Kun h n kuulee kotimaasi, h n riemastuu: "Finland, Kimi R ikk nen, Mika H kkinen!". H n on formulafani ja erityisesti Kimi-fani.
H n antaa sinulle kunnian: jos ammut itse kolme kyl n miest , h n j tt ne seitsem n muuta henkiin.
Kyl n naiset ja ammutuiksi m r tyt miehet rukoilevat polvillasi sinua toteuttamaan ehdon ja surmaamaan kolme miest .
Mit teet?
Seurausetiikan mukaan ampuisit. Paha teko on oikein, koska seuraus on hyv .
Kantin etiikka ja hyve-etiikka ovat samaa mielt kuin intuitiivinen ajatuksesi - et saa tappaa ket n.
Mit teet? Mik olisi oikea toimintatapa?

• kysymys on ns. k sien likaamisen oikeutuksesta. Seurausetiikka sallii pahan tekemisen, jos seurauksena on hyv , mutta hyve-etiikka tai deontologiset etiikat voivat kielt jyrk stikin pahan tekemisen. Esimerkiksi Kantin etiikka kielt pahan tekemisen - moraalik sky on ehdoton.

• hyvin konkreettiseksi tekem tt j tt misen eli omission ongelma tulee nykyaikana esille kysymyksess maanpuolustuksesta. Aiemmin siviilipalvelusmiesten ja totaalikielt ytyjien muutama perustelu vaikuttivat aivan p tevilt :
  1. Maanpuolustus on turha, koska Euroopassa ei en sodita.

  2. Jos sota tulee, se k yd n ydinaseilla, joten maanpuolustus on sik likin turhaa.
Nyt kuitenkin aivan Suomen l hell , Ukrainassa, k yd n perinteist sotaa.
Onko oikein ja moraalisesti hyv ksytt v menn armeijaan ja harjoitella sotimista ja tappamista, mm. ampumista ja erilaisten aseiden k ytt ? Eli onko oikein liata k det, koska viel pahempi tilanne olisi hy kk ys, jos emme osaisi puolustautua?





Paha samarialainen
s.



• Pahaksi samarialaiseksi sanotaan ihmist , joka ei auta.

• kristinuskon perustaja Jeesus Nasaretilainen kertoi vertauksen Laupiaasta samarialaisesta, joka pyyteett auttoi pahoinpidelty ihmist . Samarialaiset kuuluivat halveksittuun kansanosaan, mutta siit huolimatta h n auttoi, vaikka moni kunnioitettu ihminen vain k veli ohi:
"Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. H n kysyi: "Opettaja, mit minun pit tehd , jotta saisin omakseni iankaikkisen el m n?" Jeesus sanoi h nelle: "Mit laissa sanotaan? Mit sin itse sielt luet?" Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko syd mest si ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymm rryksell si, ja l himm ist si niin kuin itse si." Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee n in, niin saat el ."
Mies tahtoi osoittaa, ett h n noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun l himm iseni?"
Jeesus vastasi h nelle n in:

"Er s mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yll tti h net. Rosvot veiv t h nelt vaatteetkin p lt ja pieksiv t h net verille. Sitten he l htiv t tiehens ja j ttiv t h net henkihieveriin. Samaa tiet sattui tulemaan pappi, mutta miehen n hdess n h n v isti ja meni ohi. Samoin teki paikalle osunut leevil inen: kun h n n ki miehen, h nkin v isti ja meni ohi.
"Mutta sitten tuli samaa tiet muuan samarialainen. Kun h n saapui paikalle ja n ki miehen, h nen tuli t t s li. H n meni miehen luo, valeli t m n haavoihin ljy ja viini ja sitoi ne. Sitten h n nosti miehen juhtansa selk n, vei h net majataloon ja piti h nest huolta. Seuraavana aamuna h n otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon is nn lle ja sanoi: 'Hoida h nt . Jos sinulle koituu enemm n kuluja, min korvaan ne, kun tulen takaisin.'
Kuka n ist kolmesta sinun mielest si oli ry stetyn miehen l himm inen?"
Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti h nelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sin samoin." "

Laupias samarialainen Raamatun Uuden testamentin Luukkaan evankeliumissa:   Luuk.10:25-37

L himm isenrakkaus - kristillisen etiikan ydin. Kuva: El Ra. Kuval hde: RaamattuNET. Kuvan k ytt  luvalla.

L himm isenrakkaus - kristillisen etiikan ydin.
Laupias samarialainen auttoi - paha samarialainen ei auta.
Kumpi on oikein?


• Laupias samarialainen auttoi - paha samarialainen ei auta.
Kumpi on oikein?

• Onko ihmisell velvollisuus auttaa? Jos on, niin mist se velvollisuus tulee?




Supererogatiiviset teot
s.



• Supererogatiiviset teot vaativat toimijalta huomattavia uhrauksia tilanteissa, joissa on my s v hemm n vaativia moraalisesti sallittuja tekoja.

• Onko oikein vaatia ihmisilt supererogatiivisi tekoja?
Vai onko se liikaa vaadittu?



Filosofisen etiikan p k sitteet ovat oikeus ja hyv
s.



OIKEUS    Deontologiset etiikat
• Kantin velvollisuusetiikka

• Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria

• s nt tai periaate on keskeisin

HYV    Utilitaristiset etiikat
• hyv n eli hy dyn maksimointi on keskeist


Carol Gilliganin tekem etiikan jako
s.



• Miesten moraalissa on keskeist OIKEUDENMUKAISUUS

• Naisten moraalissa on keskeist HUOLENPITO ja V LITT MINEN






EL M NFILOSOFIOITA




Epikurolaisuus - pid ttyv n nautinnon el m nfilosofia
s.


• Perustajana kreikkalainen Epikuros (341-270 eaa.)


ETIIKKA

• Korkein hyv on maltillinen nautintojen tavoittelu
        mielenrauha
        ruumiillisen k rsimyksen poistuminen

• T rkeint on yksinkertainen el m . Mielihyv ei saavuteta sy m ll , juomalla eik seksill , vaan pitk aikaisella rauhallisella el m ntyylill :
      1. Yst v t
      2. Vapaus ja riippumattomuus
      3. El m n erittely ja pohdinta

• T rke mp kuin nautintojen tavoittelu on mielipahan v hent minen. Eli staattinen nautinto (hyv olo ja terveys) on parempi kuin dynaaminen nautinto (aistinautintojen hakeminen, esim. sy mingit, juomingit, seksi ja p ihteet).

• Vet ydy julkisesta el m st omaan rauhalliseen maailmaasi yst viesi kanssa.


ONTOLOGIA eli Epikuroksen k sitys maailmasta

• Epikuros oli materialisti (=kaikki koostuu aineesta). H n hy kk si taikauskoa ja tavallisen kansan jumala-uskomuksia vastaan.

• Atomien lis ksi maailman tapahtumat selitt sattuma indeterminismi ja vapaa tahto

• Jumalat ovat aineellisia atomeista muodostuneita olentoja. Jumalat eiv t ole luoneet maailmaa eiv tk sekaannu maailman toimintaan.




Stoalaisuus - tyynen j rk ht m tt myyden el m nfilosofia
s.


• Perustajana foinikealainen Zenon (300-200 lukujen vaihteessa eaa.), (vaikutti Kreikassa)


ETIIKKA

• Stoalaisuus on j rk ht m tt myyden oppi = viisas on immuuni ulkoa tuleville onnettomuuksille (apathia = riippumattomuus tunteista ja maailman myrskyist )
  mielen tyyneys


• Riippumattomuus ulkomaailmasta saavutetaan hallitsemalla omat tunteet    itsekurin opiskelu


• Viisas on jumalien kaltainen, vaikka on kuolevainen.
Eik siin kaikki, toteaa Seneca:
"On jotain, jossa viisas voittaa itse Jumalankin. T m saa kiitt luontoaan siit , ettei pelk mit n. Viisas saa kiitt siit itse n."



ONTOLOGIA eli k sitys maailmasta

• Determinismi = kaikki tapahtuu v j m tt .

• Stoalaiset uskoivat my s tahdon vapauteen: ihminen on kuin hevosen vet miin vaunuihin lyhyell narulla sidottu koira viisainta on vapaaehtoisesti seurata vaunuja eik yritt repi itse n irti.

• Stoalaiset uskoivat kohtaloon ja jumalaan. Jumala ymm rrettiin panteistisesti = koko maailmaa ohjaa maailmanhenki.




Schopenhauer pessimismin filosofi
s.


• Arthur Schopenhauer, Saksa, 1788 1860

• pessimismi - el m on julmaa ja tarkoituksetonta

• tahto on t rke mpi kuin j rki

• taide, hyv ntahtoisuus ja uskonnollinen harjoitus




Kierkegaard intohimon, ahdistuksen ja huumorin filosofi
s.


• S ren Kierkegaard, Tanska, 1813 1855

• ihmisyys on enemm n uskossa kuin j rjess (irrationalismi)

• aidoimmat totuudet ovat niit , jotka ravistelevat meit voimakkaimmin

• ihmist ei voi puristaa kaavaan (Hegel puristi!)

• Kierkegaard oli eksistentialismin is
eksistentialismi = ihmisyytt ei ole ennalta m r tty, vaan jokainen on vapaa valitsemaan olemisen tapansa;
ihminen on sit , mink h n valitsee

• totuus on henkil kohtainen

• uskon hyppy

• ihminen on peruuttamattomasti kahden eri piirin olento:
- enkeleihin meid t yhdist sielu ja henkisyys
- el imiin meid t yhdist ruumis ja ruumiillisuus
       ahdistus ja ep toivo
       ihmisen kohtalo on traaginen

• Kierkegaard ei ole pessimisti: kun ihminen valitsee ahdistuksen ja ep toivon, eik yrit paeta niit , h n lopulta saavuttaa syvemm n el misen tason



KIERKEGAARDIN EL MISEN TASOT

1. Esteettinen el m
  • aistein havaitun todellisuuden varassa el v ihminen; el m kaventuu vain n kyv n todellisuuteen
  • nautintojen etsiminen
  • Don Juan -tyyppi, joka pakenee el m n tyhjyytt jatkuviin romansseihin ja valloituksiin
  • maallisen omaisuuden hankkiminen
  • poroporvarillinen ihminen
  • johtaa lopulta kyynisyyteen
                 

2. Moraalinen el m
  • el minen hyv n ihmisen ja hyv n ty ntekij n
  • lopulta velvollisuudet nujertavat yksil llisyyden
                 

3. Uskonnollinen el m
  • oman p t ksen tekeminen, hyppy uskon varaan
  • Kierkegaardille t m tarkoitti el mist kristittyn
(Tanskan ev.lut. valtionkirkkoa Kierkegaard ruoski s lim tt m sti kristinuskon ytimen hylk misest ja kirkkolaitoksen rakentamisesta)


Kierkegaardin sanontoja:
"Ahdistus on linnani"
"Joukko on ep totuus"
"Totuus on subjektiivisuus"
"El m ni on mielet nt . Sen eri vaiheet ovat kuin sana Schnur saksan sanakirjassa. Schnur tarkoittaa ensinn kin narua ja toiseksi mini . Se viel puuttuisi, ett se kolmanneksi tarkoittaisi kamelia ja nelj nneksi p lyhuiskua."
"Jotkut ty nt v t sormensa multaan haistaakseen, mist maasta ovat. Min ty nn n sormeni olemassaoloon. Se haisee tyhjyydelt ."
"Kuolema on humoristeista suurin"
"Olisin tuhoutunut, jos en olisi tuhoutunut"



Heidegger (Saksa, 1889-1976): "Ihminen on kohti kuolemaa kulkeva"




Sartre - vapaus, valinta, vastuu ja ahdistus
s.


• Jean-Paul Sartre, Ranska, 1905-1980

• taustalla toisen maailmansodan aiheuttama j rkytys    kehitys ja tiede eiv t johtaneetkaan onneen ja hyvinvointiin

• eksistenssi = olemassaolo
eksistentialismissa huomio kiinnittyy olemassaolon perusluonteeseen

• eksistenssi    essentia eli olemus
essentialismi eli olemusajattelu = ihmisell on jo valmiiksi annettu olemus (esim. Jumalan tai sukupuolen m r m , esim. naisen tulee olla t llainen)

• eksistentialismi (ja Sartre) korostaa ihmisen radikaalia vapautta
ihmisen t ytyy valita el m ns = ihminen itse tekee el m st n sen, mit se on (ihminen ei voi syytt vanhempiaan, yhteiskuntaa, Jumalaa )
ihminen on itse vastuussa el m st n
vastuusta seuraa ahdistus, joka on erottamaton osa aitoa ihmisyytt ( suru )

• Sartre oli kirjailija, joka teoksissaan esitteli ihmisen toimintaa keskeisiss valintatilanteissa

• Sartre sai kirjallisuuden Nobelin palkinnon, mutta kielt ytyi vastaanottamasta sit !



Friedrich Nietzsche - yli-ihminen
s.


• Friedrich Nietzsche, Saksa, 1844 1900

• Ihmisen tulisi olla yli-ihminen, maailmankaikkeuden sankari, joka luo itse omat arvonsa. Ihmisen tulee jatkuvasti ylitt itsens .

• Nietzsche: "Jumala on kuollut"    yli-ihmisyys. Ihminen ei voi olla yli-ihminen, jos Jumala on h nen yl puolellaan.

• yli-ihminen luo oman moraalinsa ja el m ns

• massat ja niiden orjamoraalinen uskonto eli kristinusko, tulee hyl t
tahallinen antikristillisyys

• Nietzschen ihannoima sankarihahmo oli Napoleon

• Nietzschen n kemys on aristokraattista anarkismia:
(aristokratia = harvainvalta, k yt nn ss aatelisvalta)
- toisaalta ihannoi h ik ilem tt myytt , sotaa ja aristokraattista ylpeytt
- toisaalta rakastaa filosofiaa, kirjallisuutta ja taiteita, erityisesti musiikkia

• Nietzschen poliittinen filosofia on samantyyppinen kuin renessanssifilosofi Machiavellin teoksessa Ruhtinas , eli molemmissa korostuu vallan tavoittelu ja h ik ilem tt myys

• Nietzschen toivoma el m on mahdollista vain aatelisille, aristokraattiselle v hemmist lle. Ihmisten suuri enemmist on Nietzschelle vain v line, joka mahdollistaa er iden harvojen yli-ihmisyyden.
Esim.1: orjaplantaasin is nn n ja orjien
          suhde    t ydellinen valta orjiin
Esim.2: Ranskan vallankumouksen 1789 ja sit seuranneiden sotien valtavat ihmisuhrien m r t oikeutti t ysin se, ett nousi yksi yli-ihminen, Napoleon

• Nietzsche korostaa tahdon voimaa, spartalaista kuria ja kyky k rsi ja aiheuttaa k rsimyst jalon p m r n vuoksi    s li on heikkoutta
(vrt. antikristillisyys)
Nietzsche odotti ilolla suurten sotien aikakautta.

• Nietzsche toivoo kansainv list hallitsevaa rotua, uutta aristokratiaa

• Nietzsche halveksi naisia:
Miehi on valmistettava sotaan ja naisia viihdytt m n soturia. Kaikki muu on hulluutta.
Oletko menossa naisesi luo? l unohda piiskaa!

• Nietzschen filosofia vaikutti natsi-ideologiaan





METAETIIKKA
s. 28-68



• kun etiikka tutkii oikeaa ja v r , niin metaetiikka tutkii etiikka ja sen perusteita, esim.
      - miten etiikan k sitteet m ritell n?
      - voiko moraalisia v itteit todistaa?
                 
      Eettinen kognitivismi
                  vai
      Eettinen non-kognitivismi


Eettinen kognitivismi

= eettinen v ite eli arvostelma voi sis lt tietoa todellisuudesta (cognitio = tieto, latinaa)

• eettinen arvostelma eli v ite on tietoa ja se voidaan todistaa oikeaksi tai v r ksi

• esimerkkin eettinen naturalismi:
eettinen v ite on samantyyppinen kuin luonnontieteellinen v ite,
esim. l tapa    Ulkona sataa

• esimerkkej eettisest naturalismista:
  • hyv on kaikki luonnollinen
  • hyv on biologisen perim mme mukainen toiminta
  • hyv on se, mit ihmiset pit v t hyv n


Eettinen non-kognitivismi

= eettiset v itteeet eiv t ole tietoa
          Humen giljotiini eli Humen laki:
Siit , miten asiat ovat, ei voi p tell sit , miten niiden tulisi olla .
Esim. suurin osa maailman ihmisist hankkii lapsia. T st ei voi kuitenkaan p tell , ett on oikein hankkia lapsia tai ett ihmisell on velvollisuus hankkia lapsia.
Kuvailevista lausumista (mit on) ei voi suoraan p tell ohjeellisia tai m r vi lausumia (miten pit isi olla).
Positiivisista (mit on) v itt mist ei voi suoraan edet normatiivisiin (miten pit isi olla) v itt miin.
Kehitt j n David Hume, Skotlanti, 1700-luku.

• on naturalistinen virhep telm edet todellisuutta koskevista v itteist suoraan arvoja koskeviin v itteisiin

• yksi eettisen non-kognitivismin mukainen n kemys on eettinen subjektivismi = eettiset arvot ovat tunteiden ja asenteiden ilmauksia
Esim. emotivismi:
Varastaminen on v rin = Varastaminen, hyi .
Arvoarvostelmat eiv t ole sen todempia kuin esim. makuarvostelmat.


Eettinen intuitionismi

= perimm iset moraaliperiaatteet ovat selvi it , jotka voimme oivaltaa inhimillisell intuitiolla
      meill voi olla varmaa moraalista tietoa

• eettisi arvostelmia ei voi oikeuttaa samoin kuin luontoa koskevat v itt m t

• esim. G.E. Moore (Britannia, 1900-luku)






Metaetiikan kolme kysymyst
s. 41-43



KIELIFILOSOFIA

Mit moraaliset ilmaisut merkitsev t?
ONTOLOGIA

Onko moraalisia arvoja olemassa?
TIETOTEORIA

Voiko meill olla moraalia koskevaa tietoa?




Subjektiivisuus, objektiivisuus ja relatiivisuus
s. 43-46



• Eettisten arvojen subjektiivisuus = arvot ovat vain yhden ihmisen tai ryhm n arvoja, eiv t yleisi ja ehdottomia. Arvot riippuvat yksil st .

• Eettisten arvojen objektiivisuus = arvot ovat yleisi ja ehdottomia eli ne ovat olemassa riippumatta yksil st .

• Eettisten arvojen relatiivisuus eli suhteellisuus = arvot vaihtelevat ryhm st , yhteiskunnasta ja ajasta toiseen. Emme voi arvostella muiden etiikkaa.
Relativismin ongelmia:
- mahdollistaa j rkytt v t v rink yt kset, esim. Hitler olisi voinut sanoa, ett meill saksalaisilla/natseilla on eri moraali
  juutalaisten tappaminen ja hy kk yssota ovat oikein.
Tai kysymys naisten ymp rileikkauksesta: emmek voi arvostella tytt jen sukupuolielimien silpomista It -Afrikassa, koska heill on eri moraali. Tai monen Afrikan maan jyrk t homolait emmek voi arvostella ja yritt muuttaa niit ?
- looginen ongelma: ensin relativismissa sanotaan, ett ei ole mit n pysyv ja absoluuttista moraalia, mutta kuitenkin v itet n, ett on yksi pysyv ja absoluuttinen moraaliohje, eli se, ett emme voi arvostella muiden etiikkaa.




YHTEISKUNTAFILOSOFIA

ei oppikirjassa!



PLATONIN VALTIO-UTOPIA     s.



Platon esitti dialogissaan Valtio h nen mielest n ihanteellisen tavan rakentaa valtio ja hallita sit

Platon jakoi ihmiset kolmeen ryhm n heid n ominaisuuksiensa mukaan:
                  /\
                 /  \
          FILOSOFIHALLITSIJAT 
           johtavat valtiota
              /________\
             /          \
            /  SOTILAAT  \
       huolehtivat ulkoisesta ja
      sis isest  turvallisuudesta
         /                  \
        /____________________\
       /                      \
      /        KANSA           \
     /                          \
    /    - ty l iset             \
   /     - k sity l iset          \
  /      - maanviljelij t          \
 /       - ei poliittisia oikeuksia \
/____________________________________\


Jokainen toimii valtiossa siin teht v ss , joka on h nelle paras:

IHMISEN      VALTION            HYVEET
OMINAI-      V EST NOSAT
SUUDET


J RKI        HALLITSIJAT        VIISAUS
             (filosofi-
              hallitsijat)

TAHTO        SOTILAAT           URHEUS
                                ROHKEUS

HALUT        TY L ISET          ITSE-
             elinkeinon-        HILLINT 
             harjoittajat


Platonin mukaan ihmiset pit kasvattaa pienest pit en hyv ksym n h nen valtio-ajatuksensa. Valtion tulee olla totalitaarinen, eli koko valtio on filosofihallitsijoiden otteessa pienimpi kin yksityiskohtia my ten:

Avioliitto filosofihallitsijat suunnittelevat etuk teen pariutumisen sen mukaan, keist tulee parhaita ja terveimpi lapsia. Kansalle uskotellaan, ett parit arvotaan.
Platon hyv ksyi siis kansan huijaamisen valkoisella valheella.

Kasvatus ja koulutus lapsille ja nuorille saa opettaa vain kehitt vi ja ylev itt vi ajatuksia.

Filosofihallitsijat ja seksi filosofihallitsijoiden keskin inen seksi on vapaata. He eiv t kuitenkaan saa kasvattaa itse lapsiaan eiv tk edes saa tiet , ketk ovat heid n lapsiaan, jotta he m r isiv t ihmisi eri teht viin heid n kykyjens mukaan, eiv tk suosisi omia lapsiaan.

Naisten asema Platonin mukaan nainenkin voi olla filosofihallitsija!
(t ss asiassa Platon oli hyvin nykyaikainen. Aristoteles oli aivan eri mielt )

Miksi Platon valitsi totalitarismin eik vapauden? Nykyvaltioissahan totalitarismi tulee esille vain poikkeusaikoina, esim. sodan aikana.
Platon oli n hnyt omana aikanaan sek sodan j rkytt vyyden ett kansanvallan eli demokratian huonot puolet (esim. Sokrateen kuolemantuomio).
Platonin mukaan parhaiden ajattelijoiden t ydellisell vallalla p st n parhaaseen tulokseen.





Aristoteles

• ihminen on zoon politikon eli yhteis llinen el in eli yhdess el minen on ihmiselle luonnollista

• ihmisyyden mukaista on ottaa osaa yhteiskunnan hoitoon ja hallitsemiseen eli politiikkaan



Epikuros ja epikurolaisuus

• ihmisen tulee pyrki henkil kohtaiseen onnellisuuteen. Parhaiten t m onnistuu vet ytym ll syrj n yhteiskunnan hallinnasta eli politiikasta.



Stoalaisuus

• ihmisen tulee ottaa j rk ht m tt vastaan kohtalon iskut. Ihmisen tulee ottaa osaa yhteiskunnan hallintaan, koska siell poliittisen el m n kiemurat ja hankaluudet ovat ihmiselle hyv harjoitusvastustaja h nen pyrkiess n mielen tyyneyteen.



Machiavelli, Niccol

• 1469-1527, Italia, renessanssiaika

• teos Ruhtinas

• hallitsijan tulee olla viekas ja julma, mutta antaa vaikutelma, ett onkin hyv . Esim. jos hallitsija huomaa kapinamielialaa, h nen tulee palkata h ik ilem t n poliisip llikk murskaamaan julmasti kapinaliikkeen. Mutta sitten kansa on tyytym t n, kun heid n perheenj seni n ja yst vi n on teloitettu. Lopuksi ruhtinaan tulee teloittaa poliisip llikk , jotta kansa tulisi tyytyv iseksi.

• my hemmiss teoksissaan kirjoitti tasavaltalaisen valtiomuodon ja vapauden puolesta



Hobbes, Thomas

• 1588-1679, Englanti, sis llissodan aika

• teos Leviatan

• alkutilassa eli luonnontilassa tulee "kaikkien sota kaikkia vastaan" jolloin ihmisen el m on yksin inen, kurja, h ijy, raaka ja lyhyt

• vain vahva yksinvaltias voi pit yhteiskunnan pystyss

• valistuneet kansalaiset ymm rt v t, ett tarvitaan vahva yksinvaltias
      yhteiskuntasopimus



Montesquieu

• 1689-1755, Ranska, valistusaika

• vallan kolmijako:
    1. Lains d nt valta
              (SUOMESSA EDUSKUNTA)

    2. T yt nt npanovalta
              (SUOMESSA HALLITUS JA VIRKAMIESKONEISTO)

    3. Tuomiovalta
              (TUOMIOISTUIMET)


• n iden tulee olla toisistaan riippumattomia ja valvoa toisiaan    tasapaino



Rousseau, Jean-Jacques

• 1712 1778 , Ranska, valistusaika

• ihminen oli onnellisimmillaan alkutilassa eli luonnontilassa ilman yksityisomistusta, hallintaa, poliiseja jne. Siksi Rousseaun iskulause oli takaisin luontoon .

• en emme kuitenkaan voi palata takaisin alkutilaan, mutta voimme ruveta hallitsemaan kaikki yhdess    yhteistahto, eli jonkinlainen Sveitsin tyylinen suora demokratia.



MARX  JA  KOMMUNISMI     s.


• Marx, Karl, 1818 - 1883, Saksa

• teoksia Kommunistinen manifesti (manifesti=julistus) (yhdess Friedrich Engelsin kanssa) ja "P oma" ( Das Kapital )

• Marx uskoi historiallisen kehityksen johtavan v j m tt kommunistiseen yhteiskuntaan

• ihmiskunta kehittyy kohti tasa-arvoisempaa ja vapaampaa yhteiskuntaa dialektisen prosessin kautta: teesi    antiteesi    synteesi    antiteesi    synteesi...

• materialismi:
yhteiskunnan taloudelliset olot (=alarakenne) m r v t yhteiskunnan henkiset ilmi t (= yl rakenne) ja historian. Alarakenteeseen kuuluvat tuotantovoimat, tuotanto-olot, omistussuhteet
Yl rakenteeseen kuuluvat poliittinen j rjestelm , taide, tiede, filosofia, moraali, oikeus, uskonto


 _______________________________________
|                                       |
|               YL RAKENNE              |
|                                       |
|     Yhteiskunnan henkiset ilmi t:     |
|                                       |
|  poliittinen j rjestelm , taide,      |
|  tiede, filosofia, moraali, oikeus,   |
|  uskonto                              |
|                                       |
|_______________________________________|
     /\            /\            /\
    /  \          /  \          /  \
   /|  |\        /|  |\        /|  |\
    |  |          |  |          |  |
    |  |          |  |          |  |
    |  |          |  |          |  |
    |  |          |  |          |  |
    |  |          |  |          |  |
 ___|__|__________|__|__________|__|____
|                                       |
|                                       |
|               ALARAKENNE              |
|                                       |
|    Yhteiskunnan taloudelliset olot:   |
|                                       |
|    tuotantovoimat, tuotanto-olot,     |
|    omistussuhteet                     |
|                                       |
| - miten elanto hankitaan? ker ily?    |
|      mets stys? maanviljely? tehtaat? |
| - kuka omistaa pellot ja tehtaat?     |
| - onko ty l isill  vaikutusvaltaa?    |
| - mitk  ovat ty skentelyolosuhteet    |
|      pelloilla ja tehtaissa?          |
| - kuka ker   hy dyn ty l isten        |
|      raadannasta?                     |
|_______________________________________|

• Esimerkkin alarakenteen vaikutuksesta olkoon musiikki:
  • ker ilij -mets st jien musiikki-instrumentteja olivat mm. ontoista luista tehdyt huilut ja sarvista tehdyt torvet
  • maanviljelij kulttuurissa syntyi erillinen instrumentintekij iden ammattikunta, mm. pronssista tehdyt torvet
  • feodaalisessa yhteiskunnassa kuninkaat, aateliset ja kirkko pitiv t yll s velt ji tilaamalla heilt t it
  • kirkon vallan ollessa suuri urku- ja kirkkomusikki oli kehittynytt
  • teollistumisen aikana soittimien hinta romahti, kun niit alettiin tehd tehtaissa suurina sarjoina. Tavallinenkin kansa pystyi ostamaan kehittyneit instrumentteja.
  • tekniikan kehitys johti s hk kitaran keksimiseen 1940-luvulla. Samoin keksittiin musiikin vahvistaminen s hk ll ja s hk inen soundin parantelu, esim. s r soundi    rock-musiikki
  • levysoittimen k ytt instrumenttina (scratching)    rap-musiikki
  • tietotekniikan kehitt minen    musiikin tekeminen t ysin tietokoneilla

• kapitalismissa eli yksityisomistuksessa tehtaiden ym. tuotantov lineiden omistajat hallitsevat ja rikastuvat, kun taas ty t tekev t eli ty v enluokka (proletariaatti) joutuu alistumaan heid n k skyvaltaansa. Ty tekij on siten vieraantunut eli h n myy ty voimaansa, mutta ei voi vaikuttaa ty ns ehtoihin, ty olosuhteisiin jne.

• Marxin kurjistumis- ja kasautumisteoria:
v hitellen yh suurempi osa omaisuudesta kasautuu yh harvemmille ja kaikki muut ihmiset putoavat k yh list n, joka koko ajan k yhtyy.
Hyv esimerkki t st oli USA:ssa 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa John D. Rockefeller, jonka yritys Standard Oil ensin tuhosi ja lopulta osti h ik ilem tt kaikki kilpailijansa ja nousi lopulta monopoliasemaan.
Lopulta 1911 Standard Oil pilkottiin 34 osaan oikeuden m r yksell .

• yhteiskuntaluokkien v lill vallitsee ristiriita, luokkataistelu, eli:
        proletariaatti    kapitalistit

• ty l isten vallankumous, joka murskaa kapitalismin, on v ist m t n. T ll in tuotantov lineet sosialisoidaan (=otetaan valtion haltuun) ja ty v enluokka nousee valtaan.

• p m r n on kommunistinen yhteiskunta, jossa ei ole yksityisomaisuutta eik siten luokkaeroja

• Marx: T h n asti filosofit ovat vain selitt neet maailmaa, mutta teht v n on sen muuttaminen

• Marx oli ateisti:
Uskonto on kansan oopiumia eli huume, jolla k yh t hakevat lohtua tuonpuoleisen taivaan toivosta.

• Marxin mielest sosialistinen vallankumous syntyy ensin kehittyneimmiss teollisuusvaltioissa, joita olivat 1800-luvulla Britannia ja Saksa. Ensimm inen sosialistinen vallankumous syntyi kuitenkin Ven j ll , joka oli feodaalinen valtio. Ven j ll vallankumouksen tekiv t Leninin johtamat kommunistit syksyll 1917 . Mao Zedong teki kommunistisen vallankumouksen Kiinassa toisen maailmansodan j lkeen.

• kommunistiset vallankumoukset 1900-luvulla eiv t johtaneet kansanvaltaan, vaan vallan otti kommunistinen puolue.
Esim. Ven j n Lokakuun vallankumouksessa marraskuussa 1917 valtaan nousivat kommunistit Leninin johdolla. Leninin kuoltua valtaan nousi Stalin.
 
Kuuntele AgitProp-kvartetin laulu "Puolue" YouTubesta.
Samalla yhteiskunnasta muodostui hieman Platonin valtion kaltainen totalitarismi. Ero oli siin , ett Platonin valtiossa yhteiskuntaa piti johtaa j rjell , kommunismissa johtajana oli periaatteessa kommunistinen ideologia. K yt nn ss reaalisosialistisissa maissa kyse oli yleens yksinvallasta (Lenin, Stalin, Castro, Pohjois-Korean Kimin perheen dynastia nyt jo kolmannessa polvessa).
T m johtajan yksinvalta perusteltiin kommunismissa kahdella opilla:
  1. Kommunistinen oppi totuudesta on se, ett totuus on yksi
  2. Oppi kommunistisen puolueen monoliittisuudesta eli t ydest yhten isyydest ja yksimielisyydest
T ten johtajan ollessa jotain mielt oli tietysti kommunistisen puolueen oltava samaa mielt .
                    ^
                   / \
            KOMMUNISTINEN PUOLUE
               johti valtiota
                /_______\
               /         \
        TURVALLISUUSPALVELU JA ARMEIJA  
             /             \
huolehtivat sis isest  ja ulkoisesta
turvallisuudesta mm. NKVD ja KGB Neuvosto-
liitossa, Stasi It -Saksassa, Sekuritas
Romaniassa_____________________\
        /                       \
       /                         \
      /        KANSA              \
     /                             \
    /     - ty l iset               \
   /      - kolhoosimaanviljelij t   \
  /       - ei poliittisia oikeuksia  \
 /                                     \
/_______________________________________\


• Miksi Marxin ennustus tulevaisuudesta ei toteutunut? Miksi kurjistuminen ja kasautuminen ei mennyt loppuun asti? Syit oli monia, esim.
  1. Sek poliittisten p tt jien ett tehtaanomistajien (esim. USA:ssa Henry Ford, Suomessa James Finlayson, Tampere) pyrkimys parantaa ty l isten asemaa.

  2. Ty l iset j rjest ytyiv t ja pystyiv t perustamiensa sosialidemokraattisten puolueiden kautta parantamaan tilannetta.

  3. Ty l isten j rjest ytyminen ammattiyhdistysliikkeeksi. Ty l isill oli my s lakkoase.
N in Marxin ajattelema revoluutio (revolution=vallankumous) vaihtui evoluutioon (=kehittymiseen pienin askelin).





DEMOKRATIA   eli kansanvalta
Millainen nestys ja vaali johtaa oikeaan demokratiaan?     s.


A.  SUORA DEMOKRATIA

Kansa saa nest suoraan. Suomessa kansan nestys oli viimeksi k yt ss , kun p tettiin siit , liittyyk Suomi Euroopan unioniin. Sveitsiss kysyt n monia asioita suoraan ihmisilt .

B.  V LILLINEN ELI PARLAMENTAARINEN
      DEMOKRATIA

Kansalaiset nest v t vaaleissa kansanedustajat, jotka sitten parlamentissa tekev t lait.


Mutta mik on t rkeint v lillisess demokratiassa?

1. Se, ett joka alueella on oma kansanedustaja.
T h n johtaa enemmist vaali, jossa maa jaetaan niin moneen alueeseen eli vaalipiiriin, kuin kansanedustajia valitaan. Jokaisesta vaalipiirist valitaan vain yksi kansanedustaja.

HYV PUOLI:
Jokaisella alueella eli vaalipiirill on oma kansanedustaja.

HUONOT PUOLET:
Valitut kansanedustajat eiv t v ltt m tt edusta prosentuaalisesti kansan puoluepoliittista linjaa. Jokaisessa vaalipiiriss menev t t ysin hukkaan kaikkien muiden paitsi voittajan saamat net. Teoriassa puolue, joka saa 51 % nist , voi saada parlamentin kaikki (!) kansanedustajat (n in kaksipuoluej rjestelm ss ).
Enemmist vaali johtaa yleens kaksipuoluej rjestelm n.
Enemmist vaali on k yt ss Britanniassa.


2. Se, ett eduskunnan puoluepoliittinen jakauma vastaa kansan puoluepoliittista jakaumaa.
T h n johtaa suhteellinen vaalitapa. Suomessa k ytet n D Hondtin menetelm , jossa ensin kaikki puolueen net lasketaan yhteen. Puolueen eniten ni saanut ehdokas saa vertailuluvun, jonka suuruus on puolueen kaikkien nten summa. Puolueen toiseksi eniten ni saanut saa vertailuluvun, joka on puolet kaikkien nien summasta jne. Parlamenttiin otetaan suurimman suhdeluvun saajat. N in nikuninkaat ja -kuningattaret vet v t muita puolueensa ehdokkaita mukanaan parlamenttiin.
(WIKIPEDIA:
D Hondtin menetelm )

HYV T PUOLET:
  1. Eduskunnan puoluepoliittinen jakauma vastaa kansan puoluepoliittista jakaumaa
  2. ni ei mene hukkaan. Vaikka nest j n oma ehdokas ei menisik n l pi, h nen nens hy dytt puoluetta.
HUONO PUOLI:
Ihmisten on usein todella vaikea ymm rt , ett esim. 5000 nt saanut ehdokas ei p se parlamenttiin, mutta 500 nt saanut voi p st . Kyseisess esimerkiss 5000 nt saanut on ollut yksitt inen ehdokas ja 500 nt saanut on ollut ison puolueen ehdokas.

3. Se, ett vaalien j lkeen on helppo rakentaa uusi hallitus johtamaan maata.
T h n p st n, kun parlamentissa ei ole suurta m r pieni puolueita. Kun asetetaan nikynnys (esim. 5 % nist ), jota suuremman kannatuksen puolueen tulee saada, j v t pienpuolueet pois parlamentista.
Vaalikynnys on k yt ss esim. Saksassa, jossa se on 5 %.

HYV PUOLI:
Vaalien j lkeen on helppo rakentaa uusi hallitus johtamaan maata.

HUONO PUOLI:
Kaikki kansan mielipiteet eli poliittiset suunnat eiv t p se eduskuntaan.

4. Se, ett puolueesta p sev t parlamenttiin ensisijaisesti puolueen t rkeimm t ihmiset.
T h n johtaa listavaali, jossa ihmiset eiv t nest itse ehdokasta, vaan puolueen listaa. Listalta valitaan sitten parlamenttiin niin monta ihmist , kuin puolueen saama nim r mahdollistaa. Listalta aletaan ottaa ihmisi sen alusta alkaen. Puolue on j rjest nyt listansa t rkeysj rjestykseen.
Listavaali on k yt ss Ranskassa.

HYV PUOLI:
Parlamenttiin eiv t p se julkkikset, jotka on otettu puolueen listalle tuomaan ni , vaan puolueen omat luottohenkil t.

HUONO PUOLI:
Puolueiden valta on suurempi kuin nest jien.





FEMINISMI



• yhteiskuntamme ja sen piirteet (tiede, etiikka, uskonto, politiikka, lait ) ovat miesten kehitt mi

• feminismi on uusi ja erilainen tapa luoda teoriaa hyv st el m st ja oikeista valinnoista juuri naisten omalta kannalta


HISTORIA

1. Ensimm inen aalto
  - 1860 -luvulta 1920-luvulle
  - tavoitteena yht l iset oikeudet ja tasa-arvo
          erityisesti pyrkimys nioikeuteen
  - k ytettiin termi naisasialiike
  - Simone de Beavuoir:
          teos "Toinen sukupuoli", 1949
          "Naiseksi ei synnyt , naiseksi tullaan"

2. Toinen aalto
  - 1960
  - miesten ja naisten erilaisuuden korostus
  - perinteisen naisellisuuden hylk minen,
      esim. rintaliivien polttaminen
                mielenosoituksissa
  - k ytettiin termi feminismi

3. Kolmas aalto
  - 1980
  - naisten keskin inen erilaisuus
  - nainen voi k ytt huulipunaa ja
      korkokenki ja olla silti feministi
  - jako biologiseen sukupuoleen (sex) ja
      sosiaaliseen sukupuoleen (gender):

SEX          
GENRE
biologinen
sukupuoli

genitaalit eli
sukupuolielimet
 

sosiaalinen
sukupuoli

k ytt ytyminen
naisellisuus
miehekkyys


FILOSOFINEN PERUSJAKO

                    Essentia = olemus

A. Ei-essentialistit
= naisella ja miehell ei ole olennaista eroa
- tyypillist ensimm isen aallon feminismille (eli naisasialiikkeelle)
- unisex-pukeutuminen eli samat vaatteet naisilla ja miehill
- tasa-arvo = samanlaisuus
- ongelmallinen pohdittava asia naisliikkeess : ovatko raskaus ja imett minen kirous vai upeita naiseuteen kuuluvia asioita?
- vrt. androgynia = sukupuolettomuus, sukupuolen sijaan haluttiin puhua yksinkertaisesti ihmisist . Tyypillist 1970- ja 1980-luvuilla

B. Essentialistit
- naisen olemus on erilainen kuin miehen
- yleist toisen aallon feminismille
- nainen voi olla kaunis ja seksikk sti pukeutunut tai kiltti perheen iti, mutta ei en samoilla ehdoilla kuin ennen

Radikaalifeminismi
= naisten ja miesten tulee el erill n



KOEALUE   (alustava)

- s.

Ja tietysti t m n nettisivumme asiat