Hyve-etiikka
s. 71-79
huomio kiinnittyy ihmiseen ja h nen ominaisuuksiinsa
- ei teon seurauksiin (utilitarismi)
- ei itse tekoon (velvollisuusetiikka)
hyve on luonteenpiirre, joka tekee mahdolliseksi el hyv el m
Homeros (vanhin hyvek sitys):
Hyve on sit , ett t ytt paikkansa maailmassa ja yhteiskunnassa.
Hyveet ovat oman roolin mukaisia (mies, nainen, lapsi, aikuinen )
Platon
On vain yksi hyve = hyveet muodostavat kokonaisuuden,
esim. varas ei rohkeudestaan huolimatta ole hyveellinen.
Platonin Valtio: ihannevaltion luokkajako tehd n ihmisten hyveiden mukaan!
Aristoteles
jokaista hyvett vastaa aina kaksi pahetta: liiallisuus ja v h isyys
esim. rohkeuden hyve: pelkuri ROHKEA uhkarohkea
ns. pakanahyveet
viisaus, oikeamielisyys, kohtuus, rohkeus ja hyv ntahtoisuus
Stoalaisuus
j rki ja velvollisuus mielenrauha
Roomalainen hyveoppi
Miehuullisuus on hyve, joka mahdollistaa vaikeiden olosuhteiden voittamisen.
My s renessanssifilosofi Niccol Machiavelli korosti miehuullisuutta
millainen on hyv hallitsija ( Ruhtinas )
Kristilliset hyveet: usko, toivo ja rakkaus
ritarihyveet:
rohkeus, kunnia, uskollisuus, jalous sek erityinen suojeleva ja arvostava suhde naisiin
naisen ja miehen rakkaus
David Hume
T rkein hyve on hyv ntahtoisuus. Tunteista t rkein on empatia eli my t el minen.
J rki ei anna arvoja eli el m n p m ri , vaan tunne.
Humen giljotiini:
Siit , miten asiat ovat, ei voi p tell sit , miten niiden tulisi olla
Protestanttinen ty n etiikka
Ty on Jumalan palvelemista ty n arvostus = ty n teko on hyve ja velvollisuus.
Ahkeruus + s st v isyys + n yryys
rahaa s styy sijoittaminen
(mm. tehtaiden perustaminen) kapitalismi lis ntyv vauraus.
Menestys on arvon mitta menestys on hyve.
(huomaa sosiologi Max Weberin teos: "Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki")
Porvarillinen ty n etiikka
arvostaa ty t ja yksil n taloudellista menestyst . Esim. USA:ssa "self-made man" on hyvin arvostettu, esim. Bill Gates.
Nykyisin hyve-etiikka tulee n kyviin l hinn ammatti-etiikkoina, esim.
- l k rin hyve on el m n suojelu
- pappi vaitiolovelvollisuus
- poliisi rohkeus, lainmukaisuus
- oppilas ahkeruus, tunnollisuus
L hi-Id n kulttuureista l ytyy oman ja suvun kunnian korostusta kunniamurhat
esim. Googlen haku: Kunniamurha
V hemmist jen etiikka:
Velvollisuusetiikka
s. 80-89
Immanuel Kant (1724-1804)
S nt - eli velvollisuusetiikka (ei huomiota ihmisen luonteenpiirteisiin eik teon seurauksiin)
Eettinen on vain sellainen teko, joka tehd n eettisyyden itsens vuoksi
Ihmisarvon kunnioittaminen: Pid ihmist aina arvona sin ns , l v lineen !
Kategorinen imperatiivi (=ehdoton vaatimus):
Toimi vain sellaisen periaatteen mukaisesti, jonka voisit toivoa tulevan yleiseksi toimintatavaksi (tai laiksi)
Tahto on keskeinen
Moraalik sky on annettu meille A PRIORI eli se ei ole tullut oppimisen, havainnon tai kasvatuksen kautta (a posteriori),
vaan se on synnynn inen, ik n kuin ihmisyyteen kuuluva asia
Immanuel Kant:
Kaksi asiaa t ytt mieleni alati uudella ja kasvavalla ihastuksella: t htitaivas yll ni ja moraalilaki sisimm ss ni
Liberaali etiikka
s. Liber = vapaa, lat.
Liberaalin etiikan perusajatus on korostaa yksil n vapauksia ja oikeuksia
Jos ihmisell on johonkin oikeus, on jollakulla muulla velvollisuus antaa se
Liberaali etiikka luetaan velvollisuusetiikan kanssa deontologisiin etiikkoihin, joissa huomio keskittyy oikeisiin periaatteisiin.
Deontologisia etiikkoja EIV T ole hyve-etiikka (huomio oikeisiin luonteenpiirteisiin) eik seurausetiikka, esim. utilitarismi
(huomio teon seurauksiin)
Oikeuksien ryhmittely:
- Vapausoikeudet
(esim. sananvapaus, mielipiteenvapaus, uskonnonvapaus, kokoontumisvapaus )
- Poliittiset oikeudet
(esim. oikeus nest ja olla ehdolla vaaleissa)
- Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet eli TSS-oikeudet
(esim. oikeus ty h n ja toimeentuloon, oikeus ilmaiseen perusopetukseen,
oikeus terveyden- ja sairaudenhoitoon sek oikeus v ltt m tt m n sosiaaliturvaan)
- Prosessuaaliset oikeudet
(prosessi=oikeudenk ynti) (esim. oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenk yntiin)
oikeudet jaetaan vapaus- ja vaadeoikeuksiin:
- vapausoikeuksia ovat mm. sananvapaus ja uskonnonvapaus
- vaadeoikeuksia ovat mm. oikeus v ltt m tt m n sosiaaliturvaan (vaade=jotain, mit ihminen voi vaatia itselleen)
positiivinen vapaus ja negatiivinen vapaus:
- positiivinen vapaus on vapautta johonkin
(uskonnonvapauden puolella vapaus harjoittaa uskontoa ja vapaus kuulua uskonnolliseen yhteis n)
- negatiivinen vapaus on vapautta jostakin
(uskonnonvapauden puolella vapaus olla harjoittamatta uskontoa ja vapaus olla kuulumatta uskonnolliseen yhteis n)
Sopimusetiikat
s. 101-108
ihmiset ovat tehneet sopimuksen siit , miten tulisi el , koska muuteen j rjest ytynyt el m murtuisi v kivaltaan
ja alkaisi kaikkien sota kaikkia vastaan (Thomas Hobbes, Englanti, 1600-luku)
Hobbes: vain suvereeni kuningas voi pit vallalla ja v kivallalla ihmiset kurissa
(sovereign) ja siksi ihmisten kannattaa vapaaehtoisesti luovuttaa valta itselt n kuninkaalle
Jean-Jacques Rousseau (Ranska, 1700-luku): ihmisten sopimus oikeasta yhteiskunnan hallinnasta johtaa demokratiaan ( Yhteiskuntasopimus )
Immanuel Kant
John Rawls (USA, 1900-luku)
Tiet m tt myyden verho: ihmisten tulee sopia tulevan yhteiskunnan s nn ist tiet m tt omaa asemaansa siin (varallisuus, koulutus, perhe )
Rawlsin mukaan ihmisten kannattaa sopia seuraavat s nn t:
- Suurin mahdollinen vapaus, joka voidaan yhdist muiden vastaavaan vapauteen (vertaa jono)
- Sosiaaliset ja taloudelliset eriarvoisuudet on j rjestett v niin, ett
- Huonoimmassa asemassa oleville tulee suurin hy ty = maximin-strategia (utilitarismin vastainen!)
- Virat ja asemat ovat avoimia kaikille
Seurausetiikka / Utilitarismi
s. 90-100 Utility = hy ty, engl.
Teon seuraus m r teon oikeellisuuden, eli se teko on oikea, joka tuottaa mahdollisimman suuren m r n hyv
Utilitarismi = hy tyetiikka, eli teon tuoma hy ty on keskeinen asia teon oikeellisuutta arvioitaessa
Kenen kannalta hy ty katsotaan?
- Tekij Egoismi
- Muiden kannalta Altruismi
- Kokonaishy ty Utilitarismi
esim. Robin Hood - varasti rikkailta antaakseen k yhille
seurausetiikan ongelmakohta: jos unohdamme ihmisoikeudet ja mietimme vain kokonaishyv ,
voimme tehd yksityisille ihmisille suurta vahinkoa
UTILITARISMIN ERI MUOTOJA
1. Hedonistinen utilitarismi
= toimi niin, ett tuotat mahdollisimman paljon mielihyv mahdollisimman monelle, Jeremy Bentham 1748-1832
2. Laadullinen utilitarismi
my s nautinnon tai mielihyv n laatu tulee ottaa huomioon, John Stuart Mill 1806-1873
On parempi olla tyytym t n Sokrates kuin tyytyv inen sika
Esim. tilanne, jossa henkil ille A, B ja C voidaan jakaa rahaa kahdella eri tavalla:
|
Henkil A saa rahaa
|
Henkil B saa rahaa
|
Henkil C saa rahaa
|
SUMMA
|
Rahanjako-
tapa 1 |
1 e
|
100 e
|
1000 e
|
1101 e
|
Rahanjako-
tapa 2 |
100 e
|
200 e
|
500 e
|
800 e
|
Kumpi on parempi rahanjakotapa?
Utilitaristia voi tietysti vieh tt ylemm ss rahanjakotavassa se, ett siin rahaa jaetaan enemm n.
J.S.Mill kuitenkin suosittaa alempaa rahanjakotapaa, koska se on oikeudenmukainen ja siin kokonaishy ty on suurempi.
Rajahy ty = viimeisen euron tuoma lis hy ty
Esim. kumpi hy tyy 100 palkankorotuksesta enemm n:
ihminen, jonka palkka on 10 000 /kk, vai se, jonka palkka on 1000 /kk?
Huomaa utilitarismille tyypillinen taloustieteeseen vivahtava laskennallinen perusta.
3. Ideaalinen utilitarismi
Ihanteet tulee ottaa huomioon seurauksia arvioitaessa.
Ihanteita ovat esim. viisaus ja rakkaus
G.E. Moore 1873-1958
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Olet velkaa. Olet ker nnyt rahat velan takaisinmaksua varten.
Mit teet, jos olet utilitaristi? Annat rahat kaikista k yhimmille?
4. S nt utilitarismi
= toimi sellaisen s nn n mukaan, joka tuottaa suurimman kokonaishy dyn.
S nt utilitarismi l hestyy s nt - tai velvollisuusetiikkaa.
Esimerkki utilitarismista:
Sinulla on sata n lk ist ihmist , mutta vain yksi leip . Mit teet? Mit utilitaristi tekisi?
Tekem tt j tt minen eli omissio
s.
onko tekem tt j tt minen eli omissio yht paha kuin tekeminen v rin?
Esimerkki 1.
Kuljet kaupungissa raitiovaunulla. Se on aivan t ynn ja j t seisomaan aivan kuljettajan viereen.
Aikasi kuluksi katsot ja samalla opit, miten kuljettaja ohjaa raitiovaunua raiteiden haarautuessa.
Yht' kki kuljettaja saa sairaskohtauksen ja tuupertuu. On alam ki ja ratikka vy ryy eteenp in.
Katsahdat eteen ja huomaat, ett kohta tulee risteys:
1. Jos ratikka jatkaa suoraan, on vaara, ett 10-15 ihmist j ratikan alle.
2. Jos vaihdat ratikan k ntyv lle raiteelle, on vaaravy hykkeess vain 3-5 ihmist .
Mit teet?
A. Et tee mit n ja monet voivat j d alle.
B. K nn t ratikan eri raiteelle ja vain harvat voivat j d alle. Mutta samalla joudut vastuuseen ihmisten
kuolemasta ja vammautumisesta.
Onko oikein siis puuttua asiaan? Ainakin seurausetiikan (esim. utilitarismi) mukaan se on oikein.
Kysymys on nykyp iv n siin kin mieless aivan mahdollinen, ett on vaarana joutua oikeuteen.
Onko niin, ett
A. Jos en tee mit n, sinua ei voi syytt ?
B. Jos puutut asiaan k nt m ll ratikkaa, sinua syytet n allej neiden kuolemasta tai vammautumisesta?
Niin, miten toimia? Mik olisi oikein?
Esimerkki 2.
Olet lomamatkalla viidakkokyl ss . Yht' kki viidakosta saapuu aseistettuja kapinallisia, jotka ker v t kaikki ihmiset
kyl n keskusaukiolle. Kapinallisten johtaja sanoo heid n tulleen rankaisemaan kyl , koska he ovat auttaneet maan
armeijaa sodassa kapinallisia vastaan. Rangaistus on kymmenen kyl l isen ampuminen. Itku ja voihke valtaa kyl l iset.
Sitten kapinallisten johtaja huomaa sinut, suomalaisen turistin. Kun h n kuulee kotimaasi, h n riemastuu: "Finland, Kimi
R ikk nen, Mika H kkinen!". H n on formulafani ja erityisesti Kimi-fani.
H n antaa sinulle kunnian: jos ammut itse kolme kyl n miest , h n j tt ne seitsem n muuta henkiin.
Kyl n naiset ja ammutuiksi m r tyt miehet rukoilevat polvillasi sinua toteuttamaan ehdon ja surmaamaan kolme miest .
Mit teet?
Seurausetiikan mukaan ampuisit. Paha teko on oikein, koska seuraus on hyv .
Kantin etiikka ja hyve-etiikka ovat samaa mielt kuin intuitiivinen ajatuksesi - et saa tappaa ket n.
Mit teet? Mik olisi oikea toimintatapa?
kysymys on ns. k sien likaamisen oikeutuksesta. Seurausetiikka sallii pahan tekemisen, jos seurauksena on hyv ,
mutta hyve-etiikka tai deontologiset etiikat voivat kielt jyrk stikin pahan tekemisen. Esimerkiksi Kantin etiikka
kielt pahan tekemisen - moraalik sky on ehdoton.
hyvin konkreettiseksi tekem tt j tt misen eli omission ongelma tulee nykyaikana esille kysymyksess maanpuolustuksesta.
Aiemmin siviilipalvelusmiesten ja totaalikielt ytyjien muutama perustelu vaikuttivat aivan p tevilt :
- Maanpuolustus on turha, koska Euroopassa ei en sodita.
- Jos sota tulee, se k yd n ydinaseilla, joten maanpuolustus on sik likin turhaa.
Nyt kuitenkin aivan Suomen l hell , Ukrainassa, k yd n perinteist sotaa.
Onko oikein ja moraalisesti hyv ksytt v
menn armeijaan ja harjoitella sotimista ja tappamista, mm. ampumista ja erilaisten aseiden k ytt ? Eli onko oikein liata k det, koska
viel pahempi tilanne olisi hy kk ys, jos emme osaisi puolustautua?
Paha samarialainen
s.
Pahaksi samarialaiseksi sanotaan ihmist , joka ei auta.
kristinuskon perustaja Jeesus Nasaretilainen kertoi vertauksen Laupiaasta samarialaisesta, joka pyyteett auttoi
pahoinpidelty ihmist . Samarialaiset kuuluivat halveksittuun kansanosaan, mutta siit huolimatta h n auttoi, vaikka
moni kunnioitettu ihminen vain k veli ohi:
"Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. H n kysyi: "Opettaja, mit minun pit tehd , jotta saisin
omakseni iankaikkisen el m n?" Jeesus sanoi h nelle: "Mit laissa sanotaan? Mit sin itse sielt luet?"
Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko syd mest si ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymm rryksell si,
ja l himm ist si niin kuin itse si." Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee n in, niin saat el ."
Mies tahtoi osoittaa, ett h n noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun l himm iseni?"
Jeesus vastasi h nelle n in:
"Er s mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yll tti h net. Rosvot veiv t h nelt vaatteetkin
p lt ja pieksiv t h net verille. Sitten he l htiv t tiehens ja j ttiv t h net henkihieveriin.
Samaa tiet sattui tulemaan pappi, mutta miehen n hdess n h n v isti ja meni ohi.
Samoin teki paikalle osunut leevil inen: kun h n n ki miehen, h nkin v isti ja meni ohi.
"Mutta sitten tuli samaa tiet muuan samarialainen. Kun h n saapui paikalle ja n ki miehen, h nen tuli t t s li.
H n meni miehen luo, valeli t m n haavoihin ljy ja viini ja sitoi ne. Sitten h n nosti miehen juhtansa selk n,
vei h net majataloon ja piti h nest huolta. Seuraavana aamuna h n otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon
is nn lle ja sanoi: 'Hoida h nt . Jos sinulle koituu enemm n kuluja, min korvaan ne, kun tulen takaisin.'
Kuka n ist kolmesta sinun mielest si oli ry stetyn miehen l himm inen?"
Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti h nelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sin samoin." "
Laupias samarialainen Raamatun Uuden testamentin Luukkaan evankeliumissa:
Luuk.10:25-37
L himm isenrakkaus -
kristillisen etiikan ydin.
Laupias samarialainen auttoi - paha samarialainen ei auta.
Kumpi on oikein?
Laupias samarialainen auttoi - paha samarialainen ei auta.
Kumpi on oikein?
Onko ihmisell velvollisuus auttaa? Jos on, niin mist se velvollisuus tulee?
Supererogatiiviset teot
s.
Supererogatiiviset teot vaativat toimijalta huomattavia uhrauksia tilanteissa,
joissa on my s v hemm n vaativia moraalisesti sallittuja tekoja.
Onko oikein vaatia ihmisilt supererogatiivisi tekoja?
Vai onko se liikaa vaadittu?
Filosofisen etiikan p k sitteet ovat oikeus ja hyv
s.
OIKEUS Deontologiset etiikat
Kantin velvollisuusetiikka
Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria
s nt tai periaate on keskeisin
HYV Utilitaristiset etiikat
hyv n eli hy dyn maksimointi on keskeist
Carol Gilliganin tekem etiikan jako
s.
Miesten moraalissa on keskeist OIKEUDENMUKAISUUS
Naisten moraalissa on keskeist HUOLENPITO ja V LITT MINEN
EL M NFILOSOFIOITA
Epikurolaisuus - pid ttyv n nautinnon el m nfilosofia
s.
Perustajana kreikkalainen Epikuros (341-270 eaa.)
ETIIKKA
Korkein hyv on maltillinen nautintojen tavoittelu
mielenrauha
ruumiillisen k rsimyksen poistuminen
T rkeint on yksinkertainen el m . Mielihyv ei saavuteta sy m ll , juomalla eik seksill , vaan pitk aikaisella rauhallisella el m ntyylill :
1. Yst v t
2. Vapaus ja riippumattomuus
3. El m n erittely ja pohdinta
T rke mp kuin nautintojen tavoittelu on mielipahan v hent minen.
Eli staattinen nautinto (hyv olo ja terveys) on parempi kuin dynaaminen nautinto (aistinautintojen hakeminen, esim. sy mingit,
juomingit, seksi ja p ihteet).
Vet ydy julkisesta el m st omaan rauhalliseen maailmaasi yst viesi kanssa.
ONTOLOGIA eli Epikuroksen k sitys maailmasta
Epikuros oli materialisti (=kaikki koostuu aineesta). H n hy kk si taikauskoa ja
tavallisen kansan jumala-uskomuksia vastaan.
Atomien lis ksi maailman tapahtumat selitt sattuma indeterminismi
ja vapaa tahto
Jumalat ovat aineellisia atomeista muodostuneita olentoja. Jumalat eiv t ole
luoneet maailmaa eiv tk sekaannu maailman toimintaan.
Stoalaisuus - tyynen j rk ht m tt myyden el m nfilosofia
s.
Perustajana foinikealainen Zenon (300-200 lukujen vaihteessa eaa.), (vaikutti Kreikassa)
ETIIKKA
Stoalaisuus on j rk ht m tt myyden oppi
= viisas on immuuni ulkoa tuleville onnettomuuksille
(apathia = riippumattomuus tunteista ja maailman myrskyist )
mielen tyyneys
Riippumattomuus ulkomaailmasta saavutetaan hallitsemalla
omat tunteet itsekurin opiskelu
Viisas on jumalien kaltainen, vaikka on kuolevainen.
Eik siin kaikki, toteaa Seneca:
"On jotain, jossa viisas voittaa itse Jumalankin. T m saa kiitt luontoaan siit ,
ettei pelk mit n. Viisas saa kiitt siit itse n."
ONTOLOGIA eli k sitys maailmasta
Determinismi = kaikki tapahtuu v j m tt .
Stoalaiset uskoivat my s tahdon vapauteen:
ihminen on kuin hevosen vet miin vaunuihin lyhyell narulla sidottu koira viisainta on vapaaehtoisesti seurata vaunuja eik
yritt repi itse n irti.
Stoalaiset uskoivat kohtaloon ja jumalaan. Jumala ymm rrettiin panteistisesti = koko maailmaa ohjaa maailmanhenki.
Schopenhauer pessimismin filosofi
s.
Arthur Schopenhauer, Saksa, 1788 1860
pessimismi - el m on julmaa ja tarkoituksetonta
tahto on t rke mpi kuin j rki
taide, hyv ntahtoisuus ja uskonnollinen harjoitus
Kierkegaard intohimon, ahdistuksen ja huumorin filosofi
s.
S ren Kierkegaard, Tanska, 1813 1855
ihmisyys on enemm n uskossa kuin j rjess (irrationalismi)
aidoimmat totuudet ovat niit , jotka ravistelevat meit voimakkaimmin
ihmist ei voi puristaa kaavaan (Hegel puristi!)
Kierkegaard oli eksistentialismin is
eksistentialismi = ihmisyytt ei ole ennalta m r tty, vaan jokainen on vapaa valitsemaan olemisen tapansa;
ihminen on sit , mink h n valitsee
totuus on henkil kohtainen
uskon hyppy
ihminen on peruuttamattomasti kahden eri piirin olento:
- enkeleihin meid t yhdist sielu ja henkisyys
- el imiin meid t yhdist ruumis ja ruumiillisuus
ahdistus ja ep toivo
ihmisen kohtalo on traaginen
Kierkegaard ei ole pessimisti: kun ihminen valitsee ahdistuksen ja ep toivon, eik yrit paeta niit , h n lopulta saavuttaa
syvemm n el misen tason
KIERKEGAARDIN EL MISEN TASOT
1. Esteettinen el m
- aistein havaitun todellisuuden varassa el v ihminen; el m kaventuu vain n kyv n todellisuuteen
- nautintojen etsiminen
- Don Juan -tyyppi, joka pakenee el m n tyhjyytt jatkuviin romansseihin ja valloituksiin
- maallisen omaisuuden hankkiminen
- poroporvarillinen ihminen
- johtaa lopulta kyynisyyteen
2. Moraalinen el m
- el minen hyv n ihmisen ja hyv n ty ntekij n
- lopulta velvollisuudet nujertavat yksil llisyyden
3. Uskonnollinen el m
- oman p t ksen tekeminen, hyppy uskon varaan
- Kierkegaardille t m tarkoitti el mist kristittyn
(Tanskan ev.lut. valtionkirkkoa
Kierkegaard ruoski s lim tt m sti kristinuskon ytimen hylk misest ja kirkkolaitoksen rakentamisesta)
Kierkegaardin sanontoja:
"Ahdistus on linnani"
"Joukko on ep totuus"
"Totuus on subjektiivisuus"
"El m ni on mielet nt . Sen eri vaiheet ovat kuin sana Schnur saksan sanakirjassa. Schnur tarkoittaa ensinn kin narua ja
toiseksi mini . Se viel puuttuisi, ett se kolmanneksi tarkoittaisi kamelia ja nelj nneksi p lyhuiskua."
"Jotkut ty nt v t sormensa multaan haistaakseen, mist maasta ovat. Min ty nn n sormeni olemassaoloon. Se haisee tyhjyydelt ."
"Kuolema on humoristeista suurin"
"Olisin tuhoutunut, jos en olisi tuhoutunut"
Heidegger (Saksa, 1889-1976): "Ihminen on kohti kuolemaa kulkeva"
Sartre - vapaus, valinta, vastuu ja ahdistus
s.
Jean-Paul Sartre, Ranska, 1905-1980
taustalla toisen maailmansodan aiheuttama j rkytys kehitys ja tiede
eiv t johtaneetkaan onneen ja hyvinvointiin
eksistenssi = olemassaolo
eksistentialismissa huomio kiinnittyy olemassaolon perusluonteeseen
eksistenssi essentia eli olemus
essentialismi eli olemusajattelu = ihmisell on jo valmiiksi annettu olemus (esim. Jumalan tai sukupuolen
m r m , esim. naisen tulee olla t llainen)
eksistentialismi (ja Sartre) korostaa ihmisen radikaalia vapautta
ihmisen t ytyy valita el m ns = ihminen itse tekee el m st n sen, mit se on (ihminen ei voi syytt
vanhempiaan, yhteiskuntaa, Jumalaa )
ihminen on itse vastuussa el m st n
vastuusta seuraa ahdistus, joka on erottamaton osa aitoa ihmisyytt ( suru )
Sartre oli kirjailija, joka teoksissaan esitteli ihmisen toimintaa keskeisiss valintatilanteissa
Sartre sai kirjallisuuden Nobelin palkinnon, mutta kielt ytyi vastaanottamasta sit !
Friedrich Nietzsche - yli-ihminen
s.
Friedrich Nietzsche, Saksa, 1844 1900
Ihmisen tulisi olla yli-ihminen, maailmankaikkeuden sankari, joka luo itse omat arvonsa.
Ihmisen tulee jatkuvasti ylitt itsens .
Nietzsche: "Jumala on kuollut" yli-ihmisyys.
Ihminen ei voi olla yli-ihminen, jos Jumala on h nen yl puolellaan.
yli-ihminen luo oman moraalinsa ja el m ns
massat ja niiden orjamoraalinen uskonto eli kristinusko, tulee hyl t
tahallinen antikristillisyys
Nietzschen ihannoima sankarihahmo oli Napoleon
Nietzschen n kemys on aristokraattista anarkismia:
(aristokratia = harvainvalta, k yt nn ss aatelisvalta)
- toisaalta ihannoi h ik ilem tt myytt , sotaa ja aristokraattista ylpeytt
- toisaalta rakastaa filosofiaa, kirjallisuutta ja taiteita, erityisesti musiikkia
Nietzschen poliittinen filosofia on samantyyppinen kuin renessanssifilosofi Machiavellin
teoksessa Ruhtinas , eli molemmissa korostuu vallan tavoittelu ja h ik ilem tt myys
Nietzschen toivoma el m on mahdollista vain aatelisille, aristokraattiselle v hemmist lle.
Ihmisten suuri enemmist on Nietzschelle vain v line, joka mahdollistaa er iden harvojen yli-ihmisyyden.
Esim.1: orjaplantaasin is nn n ja orjien
suhde t ydellinen valta orjiin
Esim.2: Ranskan vallankumouksen 1789 ja sit seuranneiden sotien valtavat ihmisuhrien m r t oikeutti
t ysin se, ett nousi yksi yli-ihminen, Napoleon
Nietzsche korostaa tahdon voimaa, spartalaista kuria ja kyky k rsi ja aiheuttaa k rsimyst
jalon p m r n vuoksi s li on heikkoutta
(vrt. antikristillisyys)
Nietzsche odotti ilolla suurten sotien aikakautta.
Nietzsche toivoo kansainv list hallitsevaa rotua, uutta aristokratiaa
Nietzsche halveksi naisia:
Miehi on valmistettava sotaan ja naisia viihdytt m n soturia. Kaikki muu on hulluutta.
Oletko menossa naisesi luo? l unohda piiskaa!
Nietzschen filosofia vaikutti natsi-ideologiaan
METAETIIKKA
s. 28-68
kun etiikka tutkii oikeaa ja v r , niin metaetiikka tutkii etiikka ja sen perusteita, esim.
- miten etiikan k sitteet m ritell n?
- voiko moraalisia v itteit todistaa?
Eettinen kognitivismi
vai
Eettinen non-kognitivismi
Eettinen kognitivismi
= eettinen v ite eli arvostelma voi sis lt tietoa todellisuudesta (cognitio = tieto, latinaa)
eettinen arvostelma eli v ite on tietoa ja se voidaan todistaa oikeaksi tai v r ksi
esimerkkin eettinen naturalismi:
eettinen v ite on samantyyppinen kuin luonnontieteellinen v ite,
esim. l tapa Ulkona sataa ☂
esimerkkej eettisest naturalismista:
- hyv on kaikki luonnollinen
- hyv on biologisen perim mme mukainen toiminta
- hyv on se, mit ihmiset pit v t hyv n
Eettinen non-kognitivismi
= eettiset v itteeet eiv t ole tietoa
Humen giljotiini eli Humen laki:
Siit , miten asiat ovat, ei voi p tell sit , miten niiden tulisi olla .
Esim. suurin osa maailman ihmisist hankkii lapsia. T st ei voi kuitenkaan p tell , ett on oikein hankkia lapsia tai ett ihmisell
on velvollisuus hankkia lapsia.
Kuvailevista lausumista (mit on) ei voi suoraan p tell ohjeellisia tai m r vi lausumia (miten pit isi olla).
Positiivisista (mit on) v itt mist ei voi suoraan edet normatiivisiin (miten pit isi olla) v itt miin.
Kehitt j n David Hume, Skotlanti, 1700-luku.
on naturalistinen virhep telm edet todellisuutta koskevista v itteist suoraan arvoja koskeviin v itteisiin
yksi eettisen non-kognitivismin mukainen n kemys on eettinen subjektivismi = eettiset arvot ovat tunteiden ja asenteiden ilmauksia
Esim. emotivismi:
Varastaminen on v rin = Varastaminen, hyi .
Arvoarvostelmat eiv t ole sen todempia kuin esim. makuarvostelmat.
Eettinen intuitionismi
= perimm iset moraaliperiaatteet ovat selvi it , jotka voimme oivaltaa inhimillisell intuitiolla
meill voi olla varmaa moraalista tietoa
eettisi arvostelmia ei voi oikeuttaa samoin kuin luontoa koskevat v itt m t
esim. G.E. Moore (Britannia, 1900-luku)
Metaetiikan kolme kysymyst
s. 41-43
KIELIFILOSOFIA
Mit moraaliset ilmaisut merkitsev t?
|
ONTOLOGIA
Onko moraalisia arvoja olemassa?
|
TIETOTEORIA
Voiko meill olla moraalia koskevaa tietoa?
|
Subjektiivisuus, objektiivisuus ja relatiivisuus
s. 43-46
Eettisten arvojen subjektiivisuus = arvot ovat vain yhden ihmisen tai ryhm n arvoja,
eiv t yleisi ja ehdottomia. Arvot riippuvat yksil st .
Eettisten arvojen objektiivisuus = arvot ovat yleisi ja ehdottomia eli ne ovat
olemassa riippumatta yksil st .
Eettisten arvojen relatiivisuus eli suhteellisuus = arvot vaihtelevat ryhm st ,
yhteiskunnasta ja ajasta toiseen. Emme voi arvostella muiden etiikkaa.
Relativismin ongelmia:
- mahdollistaa j rkytt v t v rink yt kset, esim. Hitler olisi voinut sanoa, ett meill
saksalaisilla/natseilla on eri moraali
juutalaisten tappaminen ja hy kk yssota ovat oikein.
Tai kysymys naisten ymp rileikkauksesta:
emmek voi arvostella tytt jen sukupuolielimien silpomista It -Afrikassa, koska heill on eri moraali.
Tai monen Afrikan maan jyrk t homolait emmek voi arvostella ja yritt muuttaa niit ?
- looginen ongelma: ensin relativismissa sanotaan, ett ei ole mit n pysyv ja absoluuttista moraalia, mutta kuitenkin v itet n,
ett on yksi pysyv ja absoluuttinen moraaliohje, eli se, ett emme voi arvostella muiden etiikkaa.
YHTEISKUNTAFILOSOFIA
ei oppikirjassa!
PLATONIN VALTIO-UTOPIA s.
Platon esitti dialogissaan Valtio h nen mielest n ihanteellisen tavan rakentaa valtio ja hallita sit
Platon jakoi ihmiset kolmeen ryhm n heid n ominaisuuksiensa mukaan:
/\
/ \
FILOSOFIHALLITSIJAT
johtavat valtiota
/________\
/ \
/ SOTILAAT \
huolehtivat ulkoisesta ja
sis isest turvallisuudesta
/ \
/____________________\
/ \
/ KANSA \
/ \
/ - ty l iset \
/ - k sity l iset \
/ - maanviljelij t \
/ - ei poliittisia oikeuksia \
/____________________________________\
Jokainen toimii valtiossa siin teht v ss , joka on h nelle paras:
IHMISEN VALTION HYVEET
OMINAI- V EST NOSAT
SUUDET
J RKI HALLITSIJAT VIISAUS
(filosofi-
hallitsijat)
TAHTO SOTILAAT URHEUS
ROHKEUS
HALUT TY L ISET ITSE-
elinkeinon- HILLINT
harjoittajat
Platonin mukaan ihmiset pit kasvattaa pienest pit en hyv ksym n h nen valtio-ajatuksensa. Valtion tulee olla
totalitaarinen, eli koko valtio on filosofihallitsijoiden otteessa pienimpi kin yksityiskohtia my ten:
Avioliitto filosofihallitsijat suunnittelevat etuk teen pariutumisen sen mukaan, keist tulee parhaita ja terveimpi lapsia.
Kansalle uskotellaan, ett parit arvotaan.
Platon hyv ksyi siis kansan huijaamisen valkoisella valheella.
Kasvatus ja koulutus lapsille ja nuorille saa opettaa vain kehitt vi ja ylev itt vi ajatuksia.
Filosofihallitsijat ja seksi filosofihallitsijoiden keskin inen seksi on vapaata. He eiv t kuitenkaan saa kasvattaa itse
lapsiaan eiv tk edes saa tiet , ketk ovat heid n lapsiaan, jotta he m r isiv t ihmisi eri teht viin heid n kykyjens mukaan,
eiv tk suosisi omia lapsiaan.
Naisten asema Platonin mukaan nainenkin voi olla filosofihallitsija!
(t ss asiassa Platon oli hyvin nykyaikainen. Aristoteles oli aivan eri mielt )
Miksi Platon valitsi totalitarismin eik vapauden? Nykyvaltioissahan totalitarismi tulee esille vain poikkeusaikoina, esim. sodan aikana.
Platon oli n hnyt omana aikanaan sek sodan j rkytt vyyden ett kansanvallan eli demokratian huonot puolet (esim. Sokrateen kuolemantuomio).
Platonin mukaan parhaiden ajattelijoiden t ydellisell vallalla p st n parhaaseen tulokseen.
Aristoteles
ihminen on zoon politikon eli yhteis llinen el in eli yhdess el minen on ihmiselle luonnollista
ihmisyyden mukaista on ottaa osaa yhteiskunnan hoitoon ja hallitsemiseen eli politiikkaan
Epikuros ja epikurolaisuus
ihmisen tulee pyrki henkil kohtaiseen onnellisuuteen. Parhaiten t m onnistuu
vet ytym ll syrj n yhteiskunnan hallinnasta eli politiikasta.
Stoalaisuus
ihmisen tulee ottaa j rk ht m tt vastaan kohtalon iskut. Ihmisen tulee ottaa
osaa yhteiskunnan hallintaan, koska siell poliittisen el m n kiemurat ja hankaluudet ovat ihmiselle hyv harjoitusvastustaja h nen
pyrkiess n mielen tyyneyteen.
Machiavelli, Niccol
1469-1527, Italia, renessanssiaika
teos Ruhtinas
hallitsijan tulee olla viekas ja julma, mutta antaa vaikutelma, ett onkin hyv .
Esim. jos hallitsija huomaa kapinamielialaa, h nen tulee palkata h ik ilem t n
poliisip llikk murskaamaan julmasti kapinaliikkeen. Mutta sitten kansa on tyytym t n,
kun heid n perheenj seni n ja yst vi n on teloitettu. Lopuksi ruhtinaan tulee teloittaa
poliisip llikk , jotta kansa tulisi tyytyv iseksi.
my hemmiss teoksissaan kirjoitti tasavaltalaisen valtiomuodon ja vapauden puolesta
Hobbes, Thomas
1588-1679, Englanti, sis llissodan aika
teos Leviatan
alkutilassa eli luonnontilassa tulee "kaikkien sota kaikkia vastaan" jolloin ihmisen el m on
yksin inen, kurja, h ijy, raaka ja lyhyt
vain vahva yksinvaltias voi pit yhteiskunnan pystyss
valistuneet kansalaiset ymm rt v t, ett tarvitaan vahva yksinvaltias
yhteiskuntasopimus
Montesquieu
1689-1755, Ranska, valistusaika
vallan kolmijako:
1. Lains d nt valta
(SUOMESSA EDUSKUNTA)
2. T yt nt npanovalta
(SUOMESSA HALLITUS JA VIRKAMIESKONEISTO)
3. Tuomiovalta
(TUOMIOISTUIMET)
n iden tulee olla toisistaan riippumattomia ja valvoa toisiaan tasapaino
Rousseau, Jean-Jacques
1712 1778 , Ranska, valistusaika
ihminen oli onnellisimmillaan alkutilassa eli luonnontilassa ilman yksityisomistusta, hallintaa, poliiseja jne.
Siksi Rousseaun iskulause oli takaisin luontoon .
en emme kuitenkaan voi palata takaisin alkutilaan, mutta voimme ruveta
hallitsemaan kaikki yhdess yhteistahto, eli jonkinlainen Sveitsin
tyylinen suora demokratia.
MARX JA KOMMUNISMI s.
Marx, Karl, 1818 - 1883, Saksa
teoksia Kommunistinen manifesti (manifesti=julistus) (yhdess Friedrich Engelsin kanssa) ja
"P oma" ( Das Kapital )
Marx uskoi historiallisen kehityksen johtavan v j m tt kommunistiseen yhteiskuntaan
ihmiskunta kehittyy kohti tasa-arvoisempaa ja vapaampaa yhteiskuntaa dialektisen prosessin
kautta: teesi antiteesi synteesi
antiteesi synteesi...
materialismi:
yhteiskunnan taloudelliset olot (=alarakenne) m r v t yhteiskunnan henkiset ilmi t (= yl rakenne) ja historian.
Alarakenteeseen kuuluvat tuotantovoimat, tuotanto-olot, omistussuhteet
Yl rakenteeseen kuuluvat poliittinen j rjestelm , taide, tiede, filosofia, moraali, oikeus, uskonto
_______________________________________
| |
| YL RAKENNE |
| |
| Yhteiskunnan henkiset ilmi t: |
| |
| poliittinen j rjestelm , taide, |
| tiede, filosofia, moraali, oikeus, |
| uskonto |
| |
|_______________________________________|
/\ /\ /\
/ \ / \ / \
/| |\ /| |\ /| |\
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
___|__|__________|__|__________|__|____
| |
| |
| ALARAKENNE |
| |
| Yhteiskunnan taloudelliset olot: |
| |
| tuotantovoimat, tuotanto-olot, |
| omistussuhteet |
| |
| - miten elanto hankitaan? ker ily? |
| mets stys? maanviljely? tehtaat? |
| - kuka omistaa pellot ja tehtaat? |
| - onko ty l isill vaikutusvaltaa? |
| - mitk ovat ty skentelyolosuhteet |
| pelloilla ja tehtaissa? |
| - kuka ker hy dyn ty l isten |
| raadannasta? |
|_______________________________________|
Esimerkkin alarakenteen vaikutuksesta olkoon musiikki:
- ker ilij -mets st jien musiikki-instrumentteja olivat mm. ontoista
luista tehdyt huilut ja sarvista tehdyt torvet
- maanviljelij kulttuurissa syntyi erillinen instrumentintekij iden
ammattikunta, mm. pronssista tehdyt torvet
- feodaalisessa yhteiskunnassa kuninkaat, aateliset ja kirkko pitiv t
yll s velt ji tilaamalla heilt t it
- kirkon vallan ollessa suuri urku- ja kirkkomusikki oli kehittynytt
- teollistumisen aikana soittimien hinta romahti, kun niit alettiin tehd
tehtaissa suurina sarjoina. Tavallinenkin kansa pystyi ostamaan
kehittyneit instrumentteja.
- tekniikan kehitys johti s hk kitaran keksimiseen 1940-luvulla.
Samoin keksittiin musiikin vahvistaminen s hk ll ja s hk inen
soundin parantelu, esim. s r soundi rock-musiikki
- levysoittimen k ytt instrumenttina (scratching) rap-musiikki
- tietotekniikan kehitt minen musiikin tekeminen t ysin tietokoneilla
kapitalismissa eli yksityisomistuksessa tehtaiden ym. tuotantov lineiden omistajat hallitsevat ja rikastuvat, kun taas ty t
tekev t eli ty v enluokka (proletariaatti) joutuu alistumaan heid n k skyvaltaansa. Ty tekij on siten vieraantunut eli h n myy
ty voimaansa, mutta ei voi vaikuttaa ty ns ehtoihin, ty olosuhteisiin jne.
Marxin kurjistumis- ja kasautumisteoria:
v hitellen yh suurempi osa omaisuudesta kasautuu yh harvemmille ja kaikki muut ihmiset putoavat
k yh list n, joka koko ajan k yhtyy.
Hyv esimerkki t st oli USA:ssa 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa John D. Rockefeller, jonka
yritys Standard Oil ensin tuhosi ja
lopulta osti h ik ilem tt kaikki kilpailijansa ja nousi lopulta monopoliasemaan.
Lopulta 1911 Standard Oil pilkottiin 34 osaan oikeuden m r yksell .
yhteiskuntaluokkien v lill vallitsee ristiriita, luokkataistelu, eli:
proletariaatti kapitalistit
ty l isten vallankumous, joka murskaa kapitalismin, on v ist m t n. T ll in tuotantov lineet
sosialisoidaan (=otetaan valtion haltuun) ja ty v enluokka nousee valtaan.
p m r n on kommunistinen yhteiskunta, jossa ei ole yksityisomaisuutta eik siten luokkaeroja
Marx: T h n asti filosofit ovat vain selitt neet maailmaa, mutta teht v n on sen muuttaminen
Marx oli ateisti:
Uskonto on kansan oopiumia eli huume, jolla k yh t hakevat lohtua
tuonpuoleisen taivaan toivosta.
Marxin mielest sosialistinen vallankumous syntyy ensin kehittyneimmiss
teollisuusvaltioissa, joita olivat 1800-luvulla Britannia ja Saksa.
Ensimm inen sosialistinen vallankumous syntyi kuitenkin Ven j ll , joka oli feodaalinen valtio.
Ven j ll vallankumouksen tekiv t Leninin johtamat kommunistit syksyll 1917 ☭.
Mao Zedong teki kommunistisen vallankumouksen Kiinassa toisen maailmansodan j lkeen.
kommunistiset vallankumoukset 1900-luvulla eiv t johtaneet kansanvaltaan, vaan vallan otti kommunistinen puolue.
Esim. Ven j n Lokakuun vallankumouksessa marraskuussa 1917 valtaan nousivat kommunistit Leninin johdolla. Leninin kuoltua valtaan
nousi Stalin.
☭
Kuuntele AgitProp-kvartetin laulu "Puolue" YouTubesta.
Samalla yhteiskunnasta muodostui hieman Platonin valtion kaltainen totalitarismi. Ero oli siin , ett Platonin valtiossa yhteiskuntaa piti johtaa j rjell ,
kommunismissa johtajana oli periaatteessa kommunistinen ideologia. K yt nn ss reaalisosialistisissa maissa kyse oli yleens yksinvallasta
(Lenin, Stalin, Castro, Pohjois-Korean Kimin perheen dynastia nyt jo kolmannessa polvessa).
T m johtajan yksinvalta perusteltiin
kommunismissa kahdella opilla:
- Kommunistinen oppi totuudesta on se, ett totuus on yksi
- Oppi kommunistisen puolueen monoliittisuudesta eli t ydest yhten isyydest ja yksimielisyydest
T ten johtajan ollessa jotain mielt oli tietysti kommunistisen puolueen oltava samaa mielt .
^
/ \
KOMMUNISTINEN PUOLUE
johti valtiota
/_______\
/ \
TURVALLISUUSPALVELU JA ARMEIJA
/ \
huolehtivat sis isest ja ulkoisesta
turvallisuudesta mm. NKVD ja KGB Neuvosto-
liitossa, Stasi It -Saksassa, Sekuritas
Romaniassa_____________________\
/ \
/ \
/ KANSA \
/ \
/ - ty l iset \
/ - kolhoosimaanviljelij t \
/ - ei poliittisia oikeuksia \
/ \
/_______________________________________\
Miksi Marxin ennustus tulevaisuudesta ei toteutunut? Miksi kurjistuminen ja kasautuminen
ei mennyt loppuun asti? Syit oli monia, esim.
- Sek poliittisten p tt jien ett tehtaanomistajien
(esim. USA:ssa Henry Ford, Suomessa James Finlayson, Tampere) pyrkimys parantaa
ty l isten asemaa.
- Ty l iset j rjest ytyiv t ja pystyiv t perustamiensa
sosialidemokraattisten puolueiden kautta parantamaan tilannetta.
- Ty l isten j rjest ytyminen ammattiyhdistysliikkeeksi. Ty l isill oli my s lakkoase.
N in Marxin ajattelema revoluutio (revolution=vallankumous) vaihtui evoluutioon (=kehittymiseen pienin askelin).
DEMOKRATIA eli kansanvalta
Millainen nestys ja vaali johtaa oikeaan demokratiaan? s.
A. SUORA DEMOKRATIA
Kansa saa nest suoraan. Suomessa kansan nestys oli viimeksi k yt ss ,
kun p tettiin siit , liittyyk Suomi Euroopan unioniin. Sveitsiss kysyt n monia asioita suoraan ihmisilt .
B. V LILLINEN ELI PARLAMENTAARINEN
DEMOKRATIA
Kansalaiset nest v t vaaleissa kansanedustajat, jotka sitten parlamentissa tekev t lait.
Mutta mik on t rkeint v lillisess demokratiassa?
1. Se, ett joka alueella on oma kansanedustaja.
T h n johtaa enemmist vaali, jossa maa jaetaan niin moneen alueeseen eli vaalipiiriin, kuin kansanedustajia valitaan. Jokaisesta vaalipiirist valitaan vain
yksi kansanedustaja.
HYV PUOLI:
Jokaisella alueella eli vaalipiirill on oma kansanedustaja.
HUONOT PUOLET:
Valitut kansanedustajat eiv t v ltt m tt edusta prosentuaalisesti kansan puoluepoliittista linjaa. Jokaisessa vaalipiiriss
menev t t ysin hukkaan kaikkien muiden paitsi voittajan saamat net. Teoriassa puolue, joka saa 51 % nist , voi saada parlamentin kaikki (!) kansanedustajat
(n in kaksipuoluej rjestelm ss ).
Enemmist vaali johtaa yleens kaksipuoluej rjestelm n.
Enemmist vaali on k yt ss Britanniassa.
2. Se, ett eduskunnan puoluepoliittinen jakauma vastaa kansan puoluepoliittista jakaumaa.
T h n johtaa suhteellinen vaalitapa. Suomessa k ytet n D Hondtin menetelm , jossa ensin kaikki puolueen net lasketaan yhteen. Puolueen eniten ni saanut ehdokas saa
vertailuluvun, jonka suuruus on puolueen kaikkien nten summa. Puolueen toiseksi eniten ni saanut saa vertailuluvun, joka on puolet kaikkien nien summasta jne.
Parlamenttiin otetaan suurimman suhdeluvun saajat. N in nikuninkaat ja -kuningattaret vet v t muita puolueensa ehdokkaita mukanaan parlamenttiin.
(WIKIPEDIA: D Hondtin menetelm )
HYV T PUOLET:
- Eduskunnan puoluepoliittinen jakauma vastaa kansan puoluepoliittista jakaumaa
- ni ei mene hukkaan. Vaikka nest j n oma ehdokas ei menisik n l pi, h nen nens hy dytt puoluetta.
HUONO PUOLI:
Ihmisten on usein todella vaikea ymm rt , ett esim. 5000 nt saanut ehdokas ei p se parlamenttiin, mutta 500 nt saanut voi p st .
Kyseisess esimerkiss 5000 nt saanut on ollut yksitt inen ehdokas ja 500 nt saanut on ollut ison puolueen ehdokas.
3. Se, ett vaalien j lkeen on helppo rakentaa uusi hallitus johtamaan maata.
T h n p st n, kun parlamentissa ei ole suurta m r pieni puolueita. Kun asetetaan nikynnys (esim. 5 % nist ), jota suuremman kannatuksen puolueen tulee saada,
j v t pienpuolueet pois parlamentista.
Vaalikynnys on k yt ss esim. Saksassa, jossa se on 5 %.
HYV PUOLI:
Vaalien j lkeen on helppo rakentaa uusi hallitus johtamaan maata.
HUONO PUOLI:
Kaikki kansan mielipiteet eli poliittiset suunnat eiv t p se eduskuntaan.
4. Se, ett puolueesta p sev t parlamenttiin ensisijaisesti puolueen t rkeimm t ihmiset.
T h n johtaa listavaali, jossa ihmiset eiv t nest itse ehdokasta, vaan puolueen listaa. Listalta valitaan sitten parlamenttiin niin monta ihmist , kuin puolueen saama
nim r mahdollistaa. Listalta aletaan ottaa ihmisi sen alusta alkaen. Puolue on j rjest nyt listansa t rkeysj rjestykseen.
Listavaali on k yt ss Ranskassa.
HYV PUOLI:
Parlamenttiin eiv t p se julkkikset, jotka on otettu puolueen listalle tuomaan ni , vaan puolueen omat luottohenkil t.
HUONO PUOLI:
Puolueiden valta on suurempi kuin nest jien.
FEMINISMI
yhteiskuntamme ja sen piirteet (tiede, etiikka, uskonto, politiikka, lait ) ovat miesten kehitt mi
feminismi on uusi ja erilainen tapa luoda teoriaa hyv st el m st ja oikeista valinnoista juuri naisten omalta kannalta
HISTORIA
1. Ensimm inen aalto
- 1860 -luvulta 1920-luvulle
- tavoitteena yht l iset oikeudet ja tasa-arvo
erityisesti pyrkimys nioikeuteen
- k ytettiin termi naisasialiike
- Simone de Beavuoir:
teos "Toinen sukupuoli", 1949
"Naiseksi ei synnyt , naiseksi tullaan"
2. Toinen aalto
- 1960
- miesten ja naisten erilaisuuden korostus
- perinteisen naisellisuuden hylk minen,
esim. rintaliivien polttaminen
mielenosoituksissa
- k ytettiin termi feminismi
3. Kolmas aalto
- 1980
- naisten keskin inen erilaisuus
- nainen voi k ytt huulipunaa ja
korkokenki ja olla silti feministi
- jako biologiseen sukupuoleen (sex) ja
sosiaaliseen sukupuoleen (gender):
SEX
|
|
GENRE
|
biologinen
sukupuoli
genitaalit eli
sukupuolielimet
|
|
sosiaalinen
sukupuoli
k ytt ytyminen
naisellisuus
miehekkyys
|
FILOSOFINEN PERUSJAKO
Essentia = olemus
A. Ei-essentialistit
= naisella ja miehell ei ole olennaista eroa
- tyypillist ensimm isen aallon feminismille (eli naisasialiikkeelle)
- unisex-pukeutuminen eli samat vaatteet naisilla ja miehill
- tasa-arvo = samanlaisuus
- ongelmallinen pohdittava asia naisliikkeess : ovatko raskaus ja imett minen
kirous vai upeita naiseuteen kuuluvia asioita?
- vrt. androgynia = sukupuolettomuus, sukupuolen sijaan haluttiin puhua
yksinkertaisesti ihmisist . Tyypillist 1970- ja 1980-luvuilla
B. Essentialistit
- naisen olemus on erilainen kuin miehen
- yleist toisen aallon feminismille
- nainen voi olla kaunis ja seksikk sti pukeutunut tai kiltti
perheen iti, mutta ei en samoilla ehdoilla kuin ennen
Radikaalifeminismi
= naisten ja miesten tulee el erill n
KOEALUE (alustava)
- s.
Ja tietysti t m n nettisivumme asiat
|