Eriksonin psykososiaalisen kehitysteorian kertaus

       
    Lapsi. Kuvalähde: Wikipedia



Mieti ensin, mikä on oikea vastaus.
Kun haluat varmistaa oikean vastauksen, "maalaa" hiirellä ykköspainike (yleensä vasen painike) pohjassa käsitteen alla oleva tila.
Sieltä löytyy oikea vastaus.


 

 

Minkä kehityksen alueiden teoria Eriksonin teoria on?

Psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen

 

 

Mitä Erikson tarkoittaa käsitteellä "kriisi"?

Kehitystehtävä, jonka uusi ikäkausi tuo ihmisen eteen.
Esim. varhaisaikuisuudessa seurusteluasiat tulevat ajankohtaisiksi → Läheisyys

 

 

Minkä muistisäännön avulla muistaa Eriksonin teorian vaiheet?

PIA AILLE

P = Perusluottamus
I = Itsenäisyys
A = Aloitteellisuus

A = Ahkeruus
I = Identiteetti
L = Läheisyys
L = Luovuus
E = Eheys eli minän eheys


JA SITTEN MOLEMMAT PUOLET SANOTTUINA:

P = Perusluottamus -- epäluottamus
I = Itsenäisyys -- häpeä ja epäily
A = Aloitteellisuus -- syyllisyys

A = Ahkeruus -- alemmuus
I = Identiteetti -- roolien hajaannus
L = Läheisyys -- eristäytyminen
L = Luovuus -- lamaantuminen
E = Eheys eli minän eheys -- epätoivo

 

 

Kuinka pitkä on Eriksonin teorian ensimmäinen vaihe?

Vuosi. Kestää ensimmäisen ikävuoden.

 

 

Minkä pitäisi syntyä Eriksonin teorian mukaan ensimmäisen vuoden aikana?

Perusluottamuksen.
Perusluottamus syntyy, kun lapsi saa hyvän perushoidon eli häntä syötetään ja märät vaipat vaihdetaan ja lasta pidetään sylissä ja lapsi saa nukkua. Perusluottamus tuntuu myöhemmin rohkeutena ja uskona selviytymiseen - tunne: "elämä kantaa".

 

 

Mikä on tyypillistä Eriksonin teorian mukaan pikkulapsi-ikäiselle ihmiselle?

Itsenäisyys.
Hän opettelee hallitsemaan liikkeitään (motoriikkaansa), eli esim. oppii kävelyn ja kehittyy käsien käytössä. Samoin hän alkaa hallita ruumiintoimintojaan eli virtsaamista ja ulostamista. Kun vaippa voidaan jättää pois, ovat vanhemmat ylpeitä ja iloisia: "meidän lapsi on jo iso tyttö" tai "iso poika". Tämä luo lapselle itsenäisyyden tunteen.

 

 

Mikä on tyypillistä Eriksonin teorian mukaan kouluikäiselle lapselle?

Ahkeruus.
Hän nauttii oppimisesta ja työn teosta hyvin ohjatussa ja turvallisessa koulu- yms. ympäristöissä. Kouluun pääseminen on ilo. Hän haluaa näyttää saavutuksiaan opettajalle ja vanhemmilleen ja nauttii kehuista. Hän haluaa esiintyä ja usein rohkea. Hän nauttii toimimisesta erilaisissa ryhmissä, kuten koululuokka, harrasteryhmät, kerhot, partio, 4H-kerho, kuoro, urheilujoukkue jne.

 

 

Milloin ihminen keskittyy erityisellä tarmolla identiteettinsä rakentamiseen Eriksonin teorian mukaan?

Nuoruudessa.
Nuori nauttii esim. roolipeleistä ja kokeilee myös itse erilaisia rooleja poikkeavalla ja räväkälläkin pukeutumisella ja käytöksellä. Nuori voi laulaa ja tanssia innolla peilin edessä musiikin mukana näin harjoitellen pop-tähden roolia.
Nuorten suosikkielokuvat ovat yleensä kaikkea muuta kuin realistisia.
Nuori nainen nautii seuratessaan sankarittaren toimintaa ja oman tien etsintää vampyyrien ja ihmissusien keskellä - sankarittaren käydessä koulua! (Twilight-elokuvasarja)
Nuorten miesten suosikkielokuvissa ovat tyypillisiä lihaksikkaat sankarit, joiden ympärillä pyörii superseksikkäitä babe-tyyppisiä nuoria naisia, esim. Fast & Furious -elokuvasarja.
Tyypillinen nuorison suosima sankarihahmo on aivan tavallinen tai jopa hieman nössö nuori, joka onkin salaisesti supersankari (Spider-Man - hämähäkkimies -elokuvasarja) tai (Harry Potter -elokuvasarja)
Monet hakevat uusia rooleja erilaisista alakulttuureista, esim. Japani-harrastajat, gootit yms.
Uskonnollinen ja maailmankatsomuksellinen pohdinta on tyypillistä tässä ikävaiheessa. Maailma halutaan muuttaa paremmaksi.

 

 

Minkä ikäkauden kehitystehtävä   (eli kriisi, kuten Erikson sanoi)   on intiimien suhteiden solmiminen vastakkaiseen sukupuoleen Eriksonin teorian mukaan?

Varhaisaikuisuuden.

 

 

Mikä on tyypillistä Eriksonin teorian mukaan aikuiselle ihmiselle?

Luovuus.
Aikuisuudessa ihminen luo uuden sukupolven (lapset). Ihminen voi olla luova sekä työssään että harrastuksissaan. Aikuinen ihminen, jolla on tylsä ja yksinkertainen työ, hakeutuu usein luovien harrastusten pariin.

 

 

Miten Eriksonin teorian kuvaa hyvän elämän eläneen ihmisen vanhuutta?

Vanhuudessa on aika hyväksyä eletty elämä. Eriksonin mukaan tämän kriisin onnistunut ratkaisu tuottaa viisauden tunteen.

 

 

 

ENTÄ JOS KEHITYSTEHTÄVÄT EIVÄT TOTEUDUKAAN?

 

 

Entä jos vauva-iän kehitystehtävä, perusluottamus, ei toteudukaan? Millainen ihminen on silloin Eriksonin teorian mukaan?

Ihmiselle syntyy epäluottamus maailmaan.
Hän ei usko pärjäävänsä ja selviytyvänsä. Hän etsii turvallisuutta. Hän voi myöhemmässä elämässään olla altis jäämään roikkumaan epäonnistuneeseen ja jopa väkivaltaiseen ihmissuhteeseen, koska hänellä ei ole rohkeutta irroittautua. Hän ei ole rohkea uudistaja ja yrittäjä. Työpaikassa on tärkeintä turvallisuus. Hän ei tavoittele liian korkeita.

 

 

Entä jos pikkulapsi-iän kehitystehtävä, itsenäisyys, ei toteudukaan? Millainen ihminen on silloin Eriksonin teorian mukaan?

Hänelle on tyypillistä epäily ja häpeä.
Enkö olekaan vielä iso? Mikä minussa on vikana? Enkö hallitsekaan itseäni?

 

 

Entä jos leikki-iän kehitystehtävä, aloitteellisuus, ei toteudukaan? Millainen ihminen on silloin Eriksonin teorian mukaan?

Hänelle on tyypillistä syyllisyys.
Mikäli lapsi saa kuulla olevansa lapsellinen ja hänen kysymyksiään, saavutuksiaan, piirroksiaan jne. pidetään typerinä ja lapsellisina, ihminen ei opi iloitsemaan saavutuksistaan. Sen sijaan hän alkaa kokea syyllisyyttä. "Piirustukseni on huono" - "minä olen siis huono".

 

 

Entä jos kouluiän kehitystehtävä, ahkeruus, ei toteudukaan? Millainen ihminen on silloin Eriksonin teorian mukaan?

Lapsi kokee alemmuutta.

 

 

Millainen on ihminen, jos aikuisuuden kehitystehtävä, luovuus, ei toteudu?

Lamaantunut.
Hän käpertyy itseensä. Hänestä tuntuu, että kukaan ei välitä hänestä.

 

 

Miten Eriksonin teorian kuvaa huonon elämän eläneen ihmisen vanhuutta?

Sille on tyypillistä epätoivo.
Elämä on jo eletty ja sitä ei voi enää muuttaa. Ihminen kokee kuolemanpelkoa, mikä on epätoivoa ja ahdistusta hukkaan menneestä elämästä.

 

 

JA LOPUKSI VAIHEIDEN NOPEA KERTAUS

 

 

Jos vauvaiän kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Perusluottamus

 

 

Jos pikkulapsi-iän kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Itsenäisyys

 

 

Jos leikki-iän kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Aloitteellisuus

 

 

Jos kouluiän kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Ahkeruus

 

 

Jos nuoruuden kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Identiteetti

 

 

Jos varhaisaikuisuuden kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Läheisyys

 

 

Jos aikuisuuden kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Luovuus

 

 

Jos vanhuuden kehitystehtävä onnistuu, mikä on seuraus?

Minän eheys