PS 3 -kurssin vapaaehtoisen portfoliotyön ohje

Aivot oikea aivopuolisko poistettuna. Punaisella merkitty vasen otsalohko. Kuvalähde: Wikipedia

Voit nostaa PS 3 -kurssin arvosanaa portfoliotyöllä. Portfoliotyö on työtapa, jossa hiljakseen kurssin edetessä keräät huomioitasi, kommenttejasi, sovelluksiasi, analyysejäsi, vertailujasi ja esimerkkejäsi kurssin asioista ikäänkuin salkkuun   ("portfolio"=salkku).

Eli iltaisin oppitunnin jälkeen kirjoitat tekstin, jossa sovellat päivällä olleen psykologian oppitunnin asioita itseesi: Miten olet omassa ja läheistesi elämässä kokenut tai huomannut oppitunnilla mainitut psykologiset asiat.

PS 3 -kurssin portfoliotyössäsi kommentoit oppimiasi psykologisia tietoja.
Esim.

• alkoholi heikentää aivojen toimintaa. Miten tämä tulee esille päihtyneen käyttäytymisessä?
  • kerro esimerkein, miten tarkkaavaisuus näkyy elämässäsi. Mitkä asiat huomaat ja mitkä et?
  • mitä esimerkkejä sinulla on jaetun tarkkaavaisuuden tilanteista?
  • mitä havaintoharhoja olet kokenut? Mitkä syyt selittävät nuo havaintoharhat?
  • miten sisäiset mallit vaikuttavat havaitsemiseen?
  • mitä keinoja ja niksejä käytät ulkoa muistamiseen? Koulussa? Muuten?
  • mitä keinoja ja niksejä käytät ihmisten nimien oppimiseen? Koulussa? Muuten?
  • liika valvominen heikentää oppimista. Onko sinulla esimerkkejä tästä?
  • mitä asiaa et koskaan unohda? Miksi et unohda sitä?
  • mitkä asiat unohdat helposti? Miksi juuri ne?
  • mitkä asiat opit helposti koulussa? Miksi?
  • mitkä asiat opit huonosti koulussa? Miksi näin?
  • mitkä asit vaikuttavat uneesi? Miten?
  • mistä tiedät, että olet nukkunut tarpeeksi?
  • onko sinulla kokemuksia jet lagistä? Millaisia?
  • milloin olet joutunut valvomaan ilman tarpeellista unta? Mitä siitä seurasi?
  • mitkä asiat ovat tyypillisiä sinulle, jos et saa tarpeeksi unta?

Kuvia saa käyttää portfoliotyössä.
Työn voi tehdä tietokoneella tai käsin kirjoittamalla.
Työn ohjepituus on noin 8-15 sivua.