PS 100-1/2 -kurssi sähköpostilla lähetettynä
KÄSITTEET
Valitse seuraavasta listasta haluamasi 10 käsitettä.
Selitä valitsemasi käsitteet ja keksi jokaista käsitettä kohti kolme virkettä, joissa käytät käsitettä oikein. Lopuksi lähetä selityksesi opettaja Timo Muolalle sähköpostilla.
Aavejäsen
Adaptaatio
Adrenaliini
Afasia
Affekti
Aggressio
Agnosia
Agorafobia
Agrafia
Ahdistus
Ahdistus- ja tuskaneuroosi
Ahkeruus-alemmuus –kriisi
Aistien projektioalueet
Aistimuskynnys
Aito johtaja
Aivokuori
Aivokurkiainen
Aivolisäke
Aivopesu
Aivopuolisko
Aivoriihi
Aivorunko
Aivosilta
Aivostimulaatio
Aivosähkökäyrä
Aivoverkosto
Akkommodaatio
Aksoni
Aktiivinen työmuisti
Aktiopotentiaali
Aktivaatio
Aktivaatiotaso
Akuutti
Aleksia
Alemmuuskompleksi
Alitajunta
Aloitteellisuus-syyllisyys –kriisi
Altruismi
Alzheimerin tauti
Ambivalenssi
Amnesia
Anaalinen vaihe
Androgynia
Angst
Ankkuroituminen
Anoreksia nervosa
Antaa mennä –johtaminen
Antidepressiivinen
Apatia
Arvon kieltäminen
Asenne
Asenteen muokkaus
Asetyylikoliini, asetylkoliini
Asikaskeskeinen terapia
Assimilaatio
Assosiaatio
Assosiaatioalueet
Attraktio
Attribuutio
Attribuution perusvirhe
Autismi
Autoeroottisuus
Autonomia
Autonominen hermosto
Avainärsyke
Aversio-menetelmä
Avohoito
Balanssiteoria
Behaviorismi
Big Five
Binokulaarinen
Biologiset motiivit
Biseksuaalisuus
Body image
Bovery el –ilmiö
Brocan afasia
Brocan alue
Bulimia nervosa
Bumerangivaikutus
Burn out
CAT
Coctail party –ilmiö
Coping-keinot
Cortex
CP
Defenssi
Defenssimekanismit
Deindividuaatio (eli de-individuaatio)
Déjà-vu -ilmiö
Delirium
Dementia
Dendriitti
Depressio
Deprivaatio
Deprivaatiokokeet
Determinismi
Dikoottisen kuuntelun kokeet
Divergentti ajattelu
Dopamiini
Downin syndrooma
Dysfasia
Dysgrafia
Dysleksia
Edellisyysvaikutus
Edustavuuden heuristiikka
EEG
Ego
Egoismi
Egosentrinen puhe
Ehdollinen refleksi
Ehdollistuminen
Ehdoton refleksi
Ehkäisevä synapsi
Eideettisyys
Ekologinen validiteetti
Ekstroversio
Elollistaminen
Elämäkertamuisti
Elämänkaari
Elämänvietti
Emonriisto
Emootio
Emotionaalinen
Empatia
Ennakkoluulo
Ennakkoluulo
Ennalta ehkäisevä
Episodimuisti
Epämuodostunut
Eriytyminen
Erojen oppiminen
Esikoe
Esinepysyvyys
Fenotyyppi
Fobia
Frenologia
Hahmolait
Hahmopsykologia
Havainto
Havaitseminen, havainto
Heijaste
Herkkyyskausi
Identiteetti
Identiteetti
Ihmiskäsitys
Ilmiuni
Initiaatiomenot
Itsearvostus
Itsetarkkailu
Itsetunto
Joukkoviestintä
Jälkikuva
Kaikkivoipuus
Kehitys
Kehon kaava
Kenttätutkimus
Keskushermosto
Kiintymys
Koehenkilö
Kognitiivinen
Kognitiivinen psykologia
Kohteensiirto
Kokeellinen tutkimus
Konatiivinen komponentti
Konformistisyys
Konstanssi
Konvergentti ajattelu
Korjaava
Korvike
Kriisi
Krooninen
Kypsyminen
Käsite
Kävelyrefleksi
Lyhytkestoinen muisti
Mallioppiminen
Memory storage
Mielenterveys
Mielleyhtymä, mielle
Minuus
Minä
Minäkeskeinen
Minäkuva
Minäkäsitys
Minätietoisuus
Mnemotekniikka
Motorinen afasia
Murrosikä, puberteetti
Muuttuja
Normiarvo
Nuoruus
Näköjyrkänne
Orientaatiorefleksi
Otos
Paikkamenetelmä
Persoonallisuus
Perusjoukko
Perusturvallisuus
Perustutkimus
Piilevä
Piilotajunta
Piilouni
Pintagradientti
Pitkäkestoinen muisti
Psykologia
Psykologian sanasto
Psykologiset testit
Psyyke
Psyykkinen
Riippumaton muuttuja
Riippuva muuttuja
Rooliodotus
Rooliristiriita
Ruumiinkuva
Samastuminen
Sammuminen
Selkäydin
Sensorinen afasia
Siirtymäobjekti
Siirtäjäaineet
Sisäinen malli
Skinnerin laatikko
Sosiaalinen
Sosiaalinen liittyminen
Suodatinteoria
Suorituskykytestit
Symbolifunktio
Sympaattinen
Synnynnäinen
System
Sädekehävaikutus
Säilömuisti
Taantuma
Tabu
Tapaustutkimus
Tarkkailu
Temperamentti
Tietoisuus
Tietomuisti
Torjunta
Tottuminen
Turhauma
Tutkimus
Vahvistaminen
Vaihdantateoria
Vajaatila
Vapaa assosiaatio
Wernicken afasia
Vihjemerkit
Viiteryhmä
Virike
Välineellinen ehdollistaminen
Välittäjäaineet
Ydinjatkos
Yksilöityminen
Yleistäminen
Älykkyys
Älykkyysosamäärä (äo)
Ärsyke Ääreishermosto
TUTKIMUKSET
Katso ensin tältä nettisivulta videot klassisista psykologisista tutkimuksista.
Valitse sitten alla olevasta listasta haluamasi tutkimus ja kirjoita siitä selittävä teksti. Lopuksi lähetä se opettaja Timo Muolalle sähköpostilla.
Johtamistyylit ja niiden vaikutus - Kurt Lewin ja Ron Lippitt, 1939
Tottelevaisuuskoe - Stanley Milgram, 1960-luku ("Anna sähköisku, hän ei muistanut oikein")
Mukautuminen ryhmään - Solomon Asch, 1950-luku ns. janakoe
Vankilakoe, Stanford prison experiment - Philip George Zimbardo, 1971
Sukupuoliero vastattaessa seksitarjoukseen, Gender differences in the Receptivity to Sexual Offers - Russell D. Clark ja Elaine Hatfield, 1978 ja 1982 ("Tulisitko sänkyyn kanssani?")
Tunteen synty, ns. adrenaliinikoe - Stanley Schachter ja Jerome E. Singer 1962
Siltakoe tunteen synnystä, High Bridge study - Donald G. Dutton ja Arthur P. Aron, 1974
Dikoottisen kuuntelun kokeet - mm. Colin Cherry ja Donald Broadbend
Päällekkäisen katselun koe - mm. Ulric Neisser
Ikonimuisti - Georg Sperling, 1960-luku (kirjainmatriisien väläytys)
Muistitutkimukset - Herman Ebbinghaus, 1880-luku
Muistitutkimukset - Sir Frederic Bartlett, 1930-luku
Vauvakin oppii ja muistaa - Ando ja Hattori, 1977
Semanttiset verkot eli merkitysverkot - Allan M. Collins ja M.R. Quillian, 1960-luku ("Does canary fly?" eli "Lentääkö kanarianlintu?")
Emonriistokokeet - Harry Harlow, 1950-1960-luvut
Kissanpennut viivamaailmassa - Held ja Hein 1963
Ehdolliset refleksit - Ivan Pavlov, 1900-luvun alku
Eläinten oppimiskokeet - mm. Edward Lee Thorndike ja B.F. Skinner
Ongelmanratkaisu ja oivallus -tutkimus - Wolfgang Köhler, 1910-luku (simpanssi yritti ylettyä banaaniin)
Sosiaalisen oppimisen koe - Albert Bandura (bobo-nukke)
Tapaustutkimus Phineas Gage - metallitanko pään läpi 1848, USA
Tapaustutkimus "Herra S" eli Solomon Shereshevski - huippumuistaja, Neuvostoliitto, 1886–1958
TEORIAT
Valitse ensin alla olevasta listasta haluamasi teoria ja kirjoita siitä selittävä teksti. Lopuksi lähetä tekstisi opettaja Timo Muolalle sähköpostilla.
KEHITYSTEORIAT
- kognitiivisen (=tiedollisen) kehityksen teoria - Jean Piaget
- psykososiaalisen kehityksen teoria - Erik H. Erikson
- minäkäsityksen kehittymisen teoria - Daniel Stern
- yksilön psyykkisen syntymän teoria - Margaret Mahler (tätä teoriaa pidetään nykyään hieman vanhentuneena)
- seksuaalisuuden kehityksen teoria - Sigmund Freud (oraalinen, anaalinen, fallinen...)
- moraalisen kehityksen teoria - Lawrence Kohlberg
- kiintymyssuhdeteoria- John Bowlby
- sisarusjärjestyksen vaikutuksen teoria - Kevin Leman (esikoisesta asiallinen, menestyjä tai ongelmallinen; keskimmäisestä lapsesta diplomaattinen; kuopuksesta pelleilijä...)
PERSOONALLISUUSTEORIAT
- Psykodynaamiset teoriat (mm. Sigmund Freudin psykoanalyyttinen teoria, Alfred Adlerin teoria, Carl Gustav Jung, uuspsykoanalyysi, egopsykologia, objektisuhteiden psykologia)
- Behavioristinen näkemys ihmisestä (mm. John B.Watson ja B.F. Skinner)
- Humanistisen psykologian näkemys ihmisestä (mm. Abraham Maslow, Carl Rogers ja Viktor Frankl)
- Kognitiivisen psykologian näkemys ihmisestä (mm. Georg Kelly)
- Piirreteoriat (mm. Allport, Eysenck, Cattell, Big Five)
TARVE- JA MOTIVAATIOTEORIAT
- tarvehierarkia - Abraham Maslow
- kaksifaktoriteoria - Frederick Herzberg
- ERG-teoria - Clayton P. Alderfer
- suoritusarvoteoria - David McClelland
- jokainen persoonallisuusteoria selittää ihmisen motivaatiota omasta lähtökohdastaan
TUNNETEORIAT (eli teoriat siitä, miten tunteet syntyvät)
- biologispainotteiset teoriat - tunteet ovat vaistoja (mm. Konrad Lorenz ja Niko Tinberg)
- James-Langen teoria ( ? "Itken, olen siis surullinen") (William James ja Carl Lange)
- aivokeskusteoriat (mm. Cannon-Bard talamusteoria)
- kognitiiviset tunneteoriat (mm. Stanley Schachter ja Jerome E. Singer (adrenaliinikoe) sekä Richard Lazarus)
ÄLYKKYYSTEORIAT (eli teoriat älykkyyden rakenteesta)
- varhaiset teoriat (mm. Charles Spearman, Louis L. Thurstone, J.P. Guilford)
- älykkyyden hierarkinen malli - John Carroll 1993
- kahden tekijän teoria - Raymond Cattell
- kolmen komponentin (="triarkkinen") teoria - Robert Sternberg
- seitsemän kyvyn teoria - Howard Gardner
SOSIAALIPSYKOLOGISET TEORIAT
- implisiittinen persoonallisuusteoria
- sosiaalisen identiteetin teoria - Henri Tajfel ja John Turner
- itsensä havaitsemisen teoria - Daryl Bem
- kognitiivisen dissonanssin teoria - Leon Festinger (asenteen muuttuminen)
- balanssiteoria - Fritz Heider (asenteen muuttuminen)
VIESTINTÄTEORIAT
- viestintä on informaation siirtoa ("putkimalli")
- viestintä on merkitysten tuottamista ("tulkintamalli")
- viestintä on yhteisyyden tuottamista ("yhteisyysmalli")
- universaalikielioppi - Noam Chomsky
- viestinnän viihdekeskeisyyden teoria - Neil Postman ("Huvitamme itsemme hengiltä")
HENKILÖT
Valitse ensin alla olevasta listasta haluamasi henkilö ja kirjoita ko. henkilöstä essee. Lopuksi lähetä tekstisi opettaja Timo Muolalle sähköpostilla.
Adler, Alfred
Allport, Gordon Williard
Bandura, Albert
Bartlett, Frederic
Berne, Eric
Binet, Alfred
Bowlby, John
Cattell, Raymond
Craik, Kenneth
Ebbinghaus, Herman
Erikson, Erik H.
Eysenck, Hans
Festinger, Leon
Frankl, Viktor
Freud, Anna
Freud, Sigmund
Gardner, Howard
Harlow, Harry
Horney, Karen
James, William
Köhler, Wolfgang
Kohut, Heinz
Lewin, Kurt
Luria, Alexander
Mahler, Margaret
Maslow, Abraham
Milgram, Stanley
Neisser, Ulric
Piaget, Jean
Rogers, Carl
Schachter, Stanley
Skinner, Burrhus Frederic
Spearman, Charles
Stern, Daniel
Sternberg, Robert
Thorndike, Edward Lee
Thurstone, Louis Leon
Watson, John Broadus
Wechsler, David
Wundt, William
Vygotski, Lew
Zimbardo, Philip
AIVOT, HERMOSTO JA FYSIOLOGIA
Tarkasta alla olevasta listasta "Aivot, hermosto ja fysiologia -käsitteet", ymmärrätkö ja hallitsetko tämän alueen psykologiasta. Niistä käsitteistä, joita et ymmärrä ja hallitse, selitä seitsemän. Älä rupea selittämään käsitteitä, jotka selitit jo aiemmin yleisessä käsitteiden selityksessä!
Kirjoita selityksesi käsitteisiin ja lähetä ne opettaja Timo Muolalle sähköpostilla.
Hermoston tutkimusmenetelmiä on myös tärkeä alue ja se on mainittu erikseen lukion psykologian opetussuunnitelmassa. Muista opiskella tämä alue huolella!
HERMOSOLUTASO
Hermosolu eli neuroni Synapsi eli hermosoluliitos Aktiopotentiaali eli hermoimpulssi Synapsipääte Synapsirakkula Synaptinen rako Presynaptinen solu Postsynaptinen solu Reseptori Ionikanava
Solukeskus Aksoni eli viejähaarake Dendriitti eli tuojahaarake Myeliinituppi (Schwannin solu) Hermotukisolu eli gliasolu (mm. Schwannin solu)
Ranvierin kurouma Hermoverkot eli neuroverkot Plastisiteetti eli sopeutuvuus Rinnakkainen tiedonkäsittely (vastakohtana peräkkäinen tiedonkäsittely)
AIVOT MM. AIVOJEN RAKENNE
Keskushermosto Ääreishermosto Pikkuaivot Selkäydin Aivorunko Ydinjatke Aivoverkosto RAS eli retikulaari aktivaation säätö
Wernicken alue Brocan alue Assosiaatioalueet Aivokuori eli korteksi Harmaa aine
Valkoinen aine Talamus Hypotalamus Hypofyysi Limbinen järjestelmä Mantelitumake eli amygdala Amygdala eli mantelitumake Hippokampus Aivokurkiainen Slit brain eli aivokurkiaisen katkaisua seuraava tila Nousevat radat Laskevat radat Pyramidijärjestelmä Ekstapyramidijärjestelmä
AIVOLOHKOT
Otsalohko Otsalohkovauriot (mm. Phineas Gage) Päälaenlohko Ohimolohko Takaraivonlohko
AIVOKUOREN TOIMINNALLISET ALUEET
Toiminnan suunnittelu (otsalohkon etuosat) Liikealue eli motorinen alue Liikkeiden valmistelun alue eli premotorinen alue Tuntoalue eli somatosensorinen alue Näköalue Kuuloalue Hajualue
AIVOPUOLISKOT
Vasen aivopuolisko Oikea aivopuolisko Lateralisaatio eli aivopuoliskojen työnjako Aivopuoliskojen työnjako eli lateralisaatio
HERMOSTON TOIMINNALLINEN JAKO
Somaattinen hermosto Autonominen hermosto Sympaattinen hermosto Parasympaattinen hermosto
VÄLITTÄJÄAINEET
Välittäjäaine Dopamiini Serotoniini Noradrenaliini Asetyylikoliini Endorfiini
SISÄERITYS JA HORMONIT
Sisäeritys Hormoni Adrenaliini Testosteroni eli miessukuhormoni Miessukuhormoni eli testosteroni Estrogeeni eli naissukuhormoni Naissukuhormoni eli estrogeeni Melatoniini eli pimeähormoni Pimeähormoni eli melatoniini
YO-KYSYMYKSEN KUVIEN JA TEKSTIEN KÄYTTÖ JA TULKINTA
Yo-kysymyksen yhteydessä olevia materiaaleja (tekstiä tai kuvia) tulee käyttää ja niihin tulee viitata!
Yo-tutkintolautakunnalla (=YTL) on lupa lainata mitä tahansa tekstiä tai kuvia lupaa kysymättä.
Muutenhan ulkopuoliset saisivat vihiä siitä, mitä YTL aikoo kysyä!
YTL:n tulee kuitenkin ilmoittaa lainatun tekstin tai kuvan lähde (esim. nettiosoite). Tätä voi joskus tarkka yo-kokelas käyttää hyödyksi:
Syksyllä 2008 psykan kuudennessa yo-kysymyksessä piti tunnistaa kuvasta aivoalueita. Kun katsoi tarkasti kuvan nettisoitteen (URL), niin huomasi, että nettiosoitteen loppu oli "wern.jpg" ? aivoalue oli siis Wernicken alue! ......(Yo-kysymys syksy 2008, kysymys 6)
VASTAAMINEN YO-KOKEESSA
Psykan yo-kysymykset perustuvat Lukion psykologian opetussuunnitelmaan . Tarkasta, osaatko opetussuunnitelmassa mainitut asiat: http://www.oph.fi/download/47345_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2003.pdf
VASTAAMINEN YO-KOKEESSA - YTL:n perusohjeet
Psykologiassa on pakollisia kursseja yksi ja syventäviä kursseja neljä.
Psykologian kokeessa annetaan 10 tehtävää, joista 1-2 on jokeritehtäviä. Kokelas vastaa kuuteen tehtävään. Tavalliset tehtävät arvostellaan asteikolla 0-6, jokeritehtävät asteikolla 0-9.
Psykologian kokeen tehtävät edellyttävät kokelaalta kognitiivisesti korkeatasoista psykologisen tiedon hallintaa ja ymmärrystä. Tehtävät mittaavat tiedon muokkaamista ja kokonaisuuksien hallintaa yksittäisten tietojen toistamisen sijasta. Keskeistä on ymmärryksen osoittaminen ja kyky soveltaa oppimaansa tietoa.
Psykologian tehtäväsarja sisältää vaikeusasteeltaan eritasoisia tehtäviä. Korkeimpiin arvosanoihin päästäkseen kokelaan tulee vastata vaativampiin tehtäviin. Erityisesti jokeritehtävät edellyttävät eri kurssien sisältöjen yhdistelemistä.
Tehtävien muoto vaihtelee esseetehtävistä aineistopohjaisiin tehtäviin, ongelmanratkaisuihin sekä tieteellisten psykologisten tutkimusten tulosten ymmärtämiseen ja tulkintaan.
Psykologian kokeen oppiainerajat ylittävät tehtävät mittaavat sitä, kuinka hyvin kokelas ymmärtää psykologisen tiedon yhteyksiä sosiaalisiin, kulttuurisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin sekä psyykkisten, biologisten ja sosiaalisten tekijöiden välistä vuorovaikutusta. Painoalueena ovat myös lukion opetussuunnitelman oppiainerajat ylittävät aihekokonaisuudet. Oppiainerajat ylittävät tehtävät voivat siten edellyttää psykologisen tiedon hallinnan lisäksi esimerkiksi biologian, yhteiskuntaopin, historian, filosofian, elämänkatsomustiedon tai uskonnon perusteiden ymmärtämistä.
Kypsyyttä osoittavan vastauksen tunnusmerkit - YTL:n ohjeet
- kokonaisuus on jäsennelty ja asiasisällöltään johdonmukainen
- tehtävän kannalta olennaisia tietoja on riittävästi; vastauksen pituus ja detaljitietojen määrä eivät sinänsä ole ansioita.
- syitä ja seurauksia tarkastellaan asianmukaisesti eri näkökulmista
- esitetyt väitteet perustellaan selkeästi
- asioiden käsittely ilmentää tietojen ja taitojen itsenäistä hallintaa ja kykyä niiden soveltamiseen
- tehtäviin liittyviä aineistoja käytetään tarkoituksenmukaisesti
- esitetyt tiedot asetetaan laajempiin asiayhteyksiin
- erityisesti pohdiskelua edellyttävissä tehtävissä erotetaan tosiasiat, perustellut kannanotot ja mielipiteet
Heikon vastauksen tunnusmerkit:
- suorituksessa on selviä asiavirheitä
- ajatukset on ilmaistu epäselvästi tai epätarkasti
- esitetyt tiedot osoittavat, että kokelas on käsittänyt tehtävän väärin, tai ovat muuten selvästi epäolennaisia
- vastaus rakentuu pelkästään mielipiteiden varaan.
Yleisten arvosteluperusteiden lisäksi painotetaan kunkin reaaliaineen luonteen mukaista esitystapaa ja kielenkäytön täsmällisyyttä.
Pistevähennykset: Jos suoritus on epäselvä, sekava tai huomattavan epäsiisti, sen pistemäärää voidaan alentaa. Alentamisen syy on tällöin merkittävä koesuoritukseen. Jos kokelas jättää arvosteltavaksi ainekohtaisen enimmäismäärän ylittävän määrän vastauksia, katsotaan kokeen muodostuvan niistä 6/8 vastauksesta, joiden pistesumma on pienin. Kokeen muodostavat tehtävät valitsee lautakunta. Jos kokelas jättää samaan tehtävään useamman kuin yhden vastauksen, tehtävä arvostellaan pienimmän pistemäärän antavan vastauksen mukaan.
Psykologian kysymyksiin vastaaminen - Kertaaja luo kokonaiskuva
”Silmäile – syvenny – sovella – kokoa”
- Luo kokonaiskuva psykologiasta, ennen kuin siirryt yksittäisiin teemoihin. Selaile läpi kaikki kurssit. Ota avuksi sisällysluettelot, vanhat vihkomuistiinpanot, tiivistelmät, palautetut kokeet.
- Rakenna sille, mitä tiedät ennestään; aloita kertaaminen koulussa viimeksi opiskellusta.
- Tee realistinen työskentelyaikataulu. Aloita lukeminen ajoissa.
- Etsi punaisia lankoja, keskeisiä teemoja, ja ko.teemaan liittyviä tutkimuksia ja teorioita.
- Älä huolestu sivumääristä tai tekstin paljoudesta – keskeiset teemat toistuvat.
- Käytä sanastoja, selvitä oudot käsitteet.
- Selvitä taulukot, kaaviot, kuvat ja kuvatekstit, mieti kuvien suhde kokonaisuuteen.
- Keskustele, pohdi – parityöskentely kannattaa.
- Sovella lukemaasi arkitilanteisiin. Havahdu ajankohtaisuuksiin.Mitä asiasta on kirjoitettu, puhuttu? Nivo myös arkitilanteet psykologiseen tietoon (tutkimuksiin, teorioihin, muihin psykologian ilmiöihin)
- Tee omia tiivistelmiä. Kun oletat hallitsevasi perusasiat, vastaa harjoitustehtäviin. Katso vastausvihjeet vasta oman yrityksen jälkeen. Arvioi omia ja muiden vastauksia.
- Tutustu mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisiin lähteisiin. Älä välitä, vaikka rinnakkainen oppikirja käyttää eri käsitettä samasta asiasta. Opettele yksi pääkäsite niin, että itse ymmärrät sen.
- Rakenna merkityksiä, älä jätä asioita ulkomuistin varaan.
On monta tapaa vastata hyvin!
LÄHDE: Anneli Vilkko-Riihelä: Lukion kertauskirja, Psykologia (2008),lainattu kirjoittajan luvalla v.2011
Miten hyvä esseevastaus laaditaan?
Vastauksen rakenne ja sisältö
Psykologian essee-vastauksia ei pidä sekoittaa äidinkielen esseekokeeseen. Psykologian esseekysymykset eivät rakennu pelkästään arkikokemusten ja omien mielipiteiden varaan. Omakohtaiset esimerkit ovat paikallaan, kunhan ne liitetään psykologiseen tietoon tai perustellaan psykologisesti.
Psykologian kurssikokeiden ja yo-kokeiden tehtävätyypit vaihtelevat aineistotehtävistä ja tutkimussuunnitelmien teosta tutkimustulosten tulkintaan. Opiskelijan kannattaa valmentautua niin, että pystyy vastaamaan minkä muotoiseen tehtävään tahansa. Pääasiallisin tehtävätyyppi on esseetehtävä. Siinä on aina aloitus, keskiosa ja lopetus.
1. Tehtävänanto
Tehtävänanto on vastaamisen perusta.Vastaajan on pitäydyttävä tehtävänannossa. Se voi olla useampiosainen, joten jokainen käsky on tärkeä. Huomaa käskyverbi: vertaile, pohdi, erittele,anna esimerkkejä tai jokin muu. Tehtävänanto määrää/rajaa usein myös näkökulman, josta asiaa tarkastellaan: leikit varhaislapsuudessa? Merkitys psykologialle (ei merkitys yleensä), vaikutus työelämässä?Joskus tehtävänannossa on pari johdantolausetta, jotka eivät suoraan liity kysyttyyn. On parasta alleviivata tehtävänannon keskeiset sanat. Kun pyydetään tutkimussuunnitelmaa, tulee kertoa mitä tutkisi, ketä tutkisi ja millä menetelmillä tutkimuksen toteuttaisi. Oletettuja tuloksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä tulee myös pohtia.
2. Aloitus (johdanto/määrittely)
Esseekysymys sisältää tavallisesti muutaman avainkäsitteen, jotka on määriteltävä. Hyvä vastaus alkaa yleensä kysytyn asian määrittelyllä. Näin vastaaja osoittaa ymmärtäneensä kysymyksen ja määrittelee samalla ilmiön, jota käsittelee. Jos kysytään esim. asenteiden muuttumista kouluiässä, joudutaan määrittelemään asenteet ja kouluikä.Vastauksen ydin on muutosprosessissa. Vastaaja rajaa itse kouluiän ja käsittelee myös tuota ikävaihetta. Määrittely voi olla sanakirjamainen tai selostava ja se voi sisältää esimerkkejä (pelkkä käytännön esimerkki ei aina riitä määrittelyksi).
Psykologian esseevastaus ei tarvitse pitkiä historiallisia tai muita johdantoja, jos niitä ei pyydetä. Vastaaja joutuu aina harkitsemaan, kuinka paljon taustaa ottaa mukaan ja miten kytkee sen kysyttyyn.
3. Käsittelyosa / Olennaiset asiat / Tietotausta
Käsittelyosa muodostaa vastauksen ytimen ja on sen tärkein osa. Siinä selostetaan yleensä kysytyn ilmiön osatekijät (esim. teorian pääajatukset tai ilmiöön vaikuttavat keskeiset tekijät, perusvaiheet). Käsittelyosa voi olla yksi pitkä kappale tai muutama hieman lyhyempi kappale. Tavallisesti vastaaja hahmottaa
- Kysytyn ilmiön eri puolet/osat/ koostumuksen/rakenteen (tämän löytämiseksi vastaaja tekee usein käsitekarttoja tai listaa asian eri puolia: mikä on, millainen on, missä esiintyy, miten eri tutkijat ovat asian nähneet. Tärkeää on löytää yhteyksiä psykologian eri alueiden ja eri kursseilla esiintyneiden saman ilmiön eri puolten välillä. Näitä voivat olla esim.
- Psykologiset perustelut (tutkimukset, teoriat, merkitys yksilölle, yhteiskunnalle, positiivinen/negatiivinen vaikutus, etu-haitta, seurauksia)
Käsittelyosassa esitetään tavallisesti:
- ilmiön esiintyminen arkielämässä, psykologian näkökulmasta
- tutkijoita ja tutkimuksia,joita tiedetään
- teorioita asiasta,mahdollisesti niiden vertailua, esim. miten psykologian valtasuuntaukset selittäisivät ko. ilmiön
- syitä, seurauksia,esimerkkejä
- sovelluksia; miten ko. ilmiö näkyy koulussa, työelämässä, mediassa, ihmissuhteissa, harrastuksissa,liikenteessä, mainonnassa, mielenterveydessä, kasvatuksessa, työsuojelussa....
- miten ko. ilmiö näkyy biologisella, sosiaalisella, psyykkisellä tasolla (esim. kognitiivinen tai tunne-elämään vaikuttava seuraus)
- millaisia eroja on (ikä-, sukupuoli-, harrastus-, kulttuurierot)
Psykologiset perustelut ovat ilmiöiden välistä vertailua, tulkintaa, tunnettujen teorioiden soveltamista uusiin ilmiöihin. Vastaaja liittää eri kurssien tietoja yhteen, hän joutuu myös arvioimaan tietoa: miten hyvin esim. jokin tuttu teoria selittäisi jotakin ajankohtaista ilmiötä, esim. tosi-tv-sarjojen suosiota.
Omat näkemykset on aina perusteltava. Perustelut tarkoittavat aina psykologisia perusteluja. Esim. psykologisia perusteluja kysymykseen: miksi nuoret eivät äänestä, eivät ole yksilön oma kokemus ”serkkuni sanoi, ettei kannata äänestää” tai kallis bussimatka äänestyspaikalle. Psykologisia syitä on haettava syrjäytymisestä, arvomaailmasta, minäkuvasta ja itsetunnosta, sosiaalisesta paineesta, ryhmänvaikutuksesta, konformistisuudesta jne.
Psykodynaamiset teoriat korostaisivat äänestämättömyydestä enemmän yksilön sisäisiä tekijöitä (motivaatiota, tunteita,tiedostamattomia tapahtumia), oppimista korostavat näkemykset vertaisryhmien ja muun ympäristön palkitsevaa ja rankaisevaa vaikutusta.
4. Vastauksen rakenne, kieli ja tyyli
- vastaus etenee loogisesti ja johdonmukaisesti (järkevät kappaleet, asioiden järjestys muodostaa ehjän kokonaisuuden)
- vastaaja käyttää psykologian peruskäsitteitä
- vastaaja perustelee väitteensä
- vastaaja käyttää selkeää asiatyyliä
- tutkijoista käytetään etu- ja/tai sukunimeä (ei etunimeä)
- vastaaja viittaa tutkimuksiin ja esimerkkeihin
- vastaajan tulisi kirjoittaa niin kuin kirjoittaisi asiasta kiinnostuneelle ihmiselle, joka ei asiaa tunne (suuret klassikot, kuten Pavlov, Skinner yms. voi esittää ”tuttuina”ja melko lyhyesti)
5. Lopetus
voi olla toteamus (ydin tiivistettynä ja yleiselle tasolle sovellettuna; ei välttämätön) tai visio tulevasta (tutkimuksen merkitys tms.). Erityistä lopetuslausetta ei välttämättä tarvita, vastaus loppuu, kun asia loppuu. Vastausta ei kannata pitkittää jaarittelevilla korulauseilla, jotka eivät tuo mitään uutta. LÄHDE: Anneli Vilkko-Riihelä: Lukion kertauskirja, Psykologia (2008), lainattu kirjoittajan luvalla v.2011
Pahimpia ongelmia psykologian reaalivastauksissa
ovat seuraavat asiat
- Vastaus ei kohdistu kysyttyyn tai vastausta ei ole rajattu ainoastaan kysyttyyn
(vastauksessa kerrotaan kaikki, mitä vastaaja aihepiiristä tietää).
- Vastauksessa ei vastata kaikkiin kysyttyihin kysymyksiin
(esim. jos pyydetään vertailemaan, vastauksessa esitellään vertailtavat ilmiöt, mutta vertailu jää tekemättä).
- Käytettyjä käsitteitä ei määritellä
(esim. psykologiassa kiintymyssuhde ei ole mikä tahansa kahden ihmisen välinen kiintymys).
- Perusteorioiden ja tunnetuimpien tutkijoiden tuntemus puuttuu.
- Vastaus jää suppeaksi, ympäripyöreäksi ja ylimalkaiseksi, asiatietoja on vähän.
- Asioita esitetään ilman pohdintaa vain yhdestä näkökulmasta.
- Esitettyjä väitteitä ei perustella.
- Vastauksessa esitetään ulkoa (jopa sanasta sanaan) kirjan tietoja ilman omakohtaista otetta ja ilman merkkiä siitä, että asia on tullut myös ymmärretyksi.
- Eri kurssien tietojen yhdistäminen puuttuu.
- Asioita ei kytketä laajempiin kehyksiin.
- Vastauksessa esitetään omia mielipiteitä tosiasioina.
- Vastausta ei ole jäsennelty etukäteen, vastaus etenee epäloogisesti ja hajanaisesti pomppien
(mieleenjuolahtamisen synnyttämä järjestys).
- Vastauksessa on paljon asiavirheitä.
Mitä tarkoittavat yo-kysymyksissä usein toistuvat sanat "vertaile" ja "arvioi"?
Vertaile = esittele erot ja yhtäläisyydet
Arvioi = esittele asian hyvät ja huonot puolet
ongelmakohdat? ansiot?
Psykologian keskeiset teoriat ja runkoasiat Ihminen psyko-fyysis-sosiaalisena olentona Tietoinen – esitietoinen – tiedostamaton
Sisäiset mallit
Psyykkinen itsesäätely: coping- ja defenssikeinot
Psykologian ihmiskuvat = psykologian koulukunnat
- Psykoanalyyttinen koulukunta (=kk.) (S. Freud)
- Oppimisteoreettinen koulukunta
- Hahmopsykologia
- Humanistisen psykologian koulukunta
- Kognitiivinen psykologia
Psykologinen tutkimus on varma tärppi. Joko tutkimuksen suunnittelu tai tutkimuksen analysointi. Eli tutkimusotteet, tiedonhankintatavat sekä peruskäsitteet kuten riippumaton ja riippuva muuttuja, hypoteesi, operationalisoiminen ym. tulee hallita.
Hermosto, aivot, välittäjäaineet…
Aivot ja eri psyykkiset toiminnot (havaitseminen, muisti, kieli, ajattelu, suunnittelu…)
Kehityspsykologiset teoriat (alla tärkeysjärjestys)
- Eriksonin psykososiaalinen teoria
- Piagetin kognitiivisen kehityksen teoria
- Mahlerin teoria minän synnystä (?)
- Kohlbergin moraalisen kehityksen teoria
- Freudin seksuaalisen kehityksen teoria
Havaintokehä
Valikoiva tarkkaavaisuus
Hahmolait ja konstanssit
Oppimisen tavat
- (Habituaatio)
- Klassinen ehdollistuminen
- Välineellinen ehdollistuminen
- Mallioppiminen
- Kognitiivinen oppiminen
- pintasuuntainen oppiminen
- syväsuuntainen oppiminen
Muistit
- Sensoriset muistit (kaiku- ja ikoninen muisti)
- Lyhytkestoinen muisti = työmuisti
- Pitkäkestoinen muisti
Muisti on re-produktiivinen (=uutta luova)
Unohtamisteoriat
- Häirintäteoria
- Kulumisteoria
- Hermostolliset syyt
Muististrategiat
Käsitteiden suhde – Collinsin ja Quillianin teoria
Kieli – Whorfin hypoteesi
Ajattelu – heuristiikat
Luovuus – Guilfordin jako
Tunneäly
Älykkyysteoriat
- Spearman
- Cattell
- Sternbergin kolmen komponentin teoria
- Gardner – 7 kykyä
Motiivien osatekijät (voimakkuus ja suunta)
Motiivikonfliktit
Motiivien luokittelu (mm.)
- Orgaaniset motiivit
- Seksuaaliset motiivit
- Sosiaaliset motiivit
- Suoritusmotivaatio
Homeostasia
Motiivien selittäminen koulukunnat
Tunteiden osatekijät (komponentit)
Tunteiden tehtävä
Tunteiden synty = tunneteoriat
- Jamesin ja Langen teoria - "Itken, olen siis surullinen"
- Schacterin ja Singerin teoria
- Lazaruksen teoria
Ydinminä-perusminä –teoria (Guidano ja Liotti)
LISTA EI OLE TÄYDELLINEN!
SOVELTAVIEN ESSEIDEN KIRJOITTAMINEN
Valitse ensin itsellesi pari oikeaa aiemmin ollutta yo-kysymystä. Kirjoita niihin mahdollisimman hyvä esseemuotoinen vastaus.
Ylen Abitreenien sivuilta löytyvät sekä vanhat että aivan uudetkin yo-kysymykset kuvineen: Psykologian koearkisto. Yo-kysymykset ovat pdf-tiedostoina.
Katso Kysymysarkisto psykologianopettajajien sivulta. Mukana myös pisteytysohjeet! Ei sisällä uusimpia yo-kysymyksiä.
Tai täältä.
Tee tämä viimeistään sunnuntaina 15.9.2013, jotta tämä harjoittelu auttaisi sinua ylioppilaskirjoituksissa. Syksyn 2013 psykologian yo-koe on maanantaina 16.9.2013.
KERTAUSMATERIAALIA NETISSÄ
Tutustu entisiin psykan yo-kysymyksiin. Katso psykologian yo-kysymysarkisto psykologianopettajajien sivulta. Mukana myös pisteytysohjeet! Ei sisällä uusimpia yo-kysymyksiä. Psykologianopettajat ry
Ylen Abitreenien sivuilta löytyvät sekä vanhat että aivan uudetkin yo-kysymykset kuvineen: Psykologian koearkisto. Yo-kysymykset ovat pdf-tiedostoina.
Psykologian kurssien muistiinpanot. Psykologian opettaja Jyrki Rossi
Psykologian käsitteiden kertaus (kaikkien kurssien käsitteet). Psykologian opettaja Timo Muola
Videoita klassisista psykologisista ja sosiaalipsykologisista tutkimuksista!. Psykologian opettaja Timo Muola
Psykologian mp3-kurssi eli psykologiaa äänitiedostona!. Lataa itsellesi mp3-kurssi, jonka voit ottaa mukaan vaikka lenkille tai työ- tai koulumatkalle. Toki voit opiskella myös tietokoneen äärellä. Ohjelmien kesto on noin 30 minuuttia. Psykologian mp3-kurssi perustuu Yleisradion ja Opetushallituksen Etälukio-yhteisprojektiin, jossa Yle tuotti radio-ohjelmat ja Opetushallitus niihin liittyvät verkkosisällöt. Radio-ohjelmat on tehty 1990-luvun lopulla, joten kurssit ja sisällöt eivät noudata lukion nykyistä opetussuunnitelmaa. Sisältö on silti vieläkin pätevää, mutta suhtaudu kuulemaasi kuitenkin ohjelmien ikä huomioiden.
|