Arvot raamattuopetuksen

Hnro 731

Timo Muola
Pälkäneen yläaste

Laatimassani opetussuunnitelmassa on kahdeksannella luokalla katsaus Raamattuun. Raamattu käydään läpi alusta loppuun, jotta oppilaille muodostuisi mahdollisimman hyvä yleiskäsitys Raamatusta. Aiemmin jäi mielestäni oppilaille liian hajanainen ja hatara kuva. Nyt on mahdollisuus kiinnittää huomiota myös sellaisiin Raamatun kertomuksiin ja kirjoihin jotka muuten sivuutetaan. Tällaisia ovat monet VT:n kertomukset (Abraham, Jaakob, Joosef, Simson...) ja Laulujen laulu (entinen Korkea veisu) ja Saarnaaja.

Keskeisin tapa, jolla olen tähän mennessä sitonut arvokasvatusta, arvoja ja oppilaiden pohdintaa toisiinsa raamatullisella kentällä, on ollut yksinkertainen. Olen kysynyt oppilailta: "Mikä on tämän kertomuksen sanoma meille?". Raamatussa löytyy jokaisesta opetuksesta, julistuksesta ja kertomuksesta arvoulottuvuus. Itsestään selvä tämä on tietysti esim. profeettakirjoissa ja UT:n puolella. Myös VT:n monista jännittävistä kertomuksista oppilaat kuitenkin löytävät hyvin kertomuksen sanomaa. Ja jos eivät löydä, voi opettaja hyvin vihjaista. Hyviä esimerkkejä ovat kertomukset Jaakobista (pettäjä ja petetty) ja Simsonista (kostonkierre vie tuhoon).

Löytöni olen ajatellut tehdä julkiseksi opetushallituksen internetin kautta. Sinne tulee myös oppilaiden piirtämiä ja maalaamia raamattuaiheisia kuvia. Oppilaiden piirrokset voi tietysti laittaa näkyville myös koulun ilmoitustaululle. Oppilaiden rohkaiseminen pitämään aiheeseen sopivia päivänavauksia on tietysti myös mahdollista. Tärkeintä on kuitenkin se, mitä tuntitilanteessa ja oppilaiden päässä tapahtuu.

TAKAISIN RAAMATTU-SIVULLE