FRANSISKUS ASSISILAINEN

"Jumalan pieni köyhä"

1181 / 1182 - 1226

Fransiskus (oikealta nimeltään Giovanni) oli rikkaan kauppiaan poika italialaisesta Assisin pikkukaupungista. Lempinimensä Francesco / Fransiskus (=ranskalainen) ja hilpeän luonteensa hän sai ranskalaiselta äidiltään.

Fransiskus etsi nuoruudessaan nautintoja

Fransiskus vietti nuoruudessaan, aina 25-vuotiaaksi asti, ylellistä ja nautiskelevaa elämää. Hän sai helposti ystäviä ja hän viettikin vilkasta seuraelämää. Fransiskuksen äiti halusi, että hänen poikansa olisi hyväsydäminen ja auttaisi köyhiä. Fransiskuksen isä sitä vastoin halusi poikansa rikastuvan kauppiaana tai hankkivan sotilaana perheelleen aatelisarvon.

Fransiskus sotavankina

Fransiskus lähtikin sotaan naapurikaupunkia Perugiaa vastaan, mutta joutui vuodeksi sotavankeuteen. Vankeudesta ja sairastumisesta toivuttuaan Fransiskus lähti ristiretkelle, valmiina sotaan uudelleen haarniskoituna ja varustautuneena.

Jumala kutsuu Fransiskuksen

Hän sai kuitenkin Jumalalta sisäisen kutsun ja palasi takaisin.

Fransiskus hoitaa sairasta

Fransiskus koki varsinaisen kääntymyksen ollessaan pyhiinvaellusmatkalla Roomaan. Hän kohtasi inhottuun lepraan (=spitaaliin) sairastuneita ja alkoi hoitaa heitä.

Fransiskus saa kutsun korjaamaan kirkkoa

Fransiskus sai kutsun korjata kirkkoa. Hän rupesikin korjaamaan Assisissa olevaa raunioitunutta kappelia ja käytti siihen myös isänsä rahaa.

Fransiskus luovuttaa vaatteensakin isälleen

Isä ei hyväksynyt poikansa muutosta ja rahojen tuhlausta, jolloin Fransiskus ojensi vaatteensa hänelle. Fransiskus sanoi, että tästä lähtien hänellä on vain yksi isä, eli se, joka on taivaassa.

Fransiskus pääsi lopulliseen varmuuteen tehtävästään osallistuessaan messuun 24.2.1208. Tällöin hän kuuli papin lukevan Raamatusta evankeliumin kohtaa, jossa Jeesus lähettää opetuslapsensa sanoen:

"Älkää ottako matkalle mukaanne mitään - ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää eikä rahaa. Älkää ottako toista paitaakaan." (Luuk 9:3)

Tämän kuultuaan Fransiskus riisui kenkänsä, heitti pois sauvansa ja kukkaronsa ja vaihtoi nahkavyönsä köyteen.

Fransiskaaneja

Fransiskus ryhtyi saarnaamaan ja sai mukaansa muita. Hän perusti seuraajineen tukikohdan pieneen kappeliin lähelle Assisia (nykyään se on suuren kirkon sisällä!) .

Fransiskus laati ystävilleen säännön, joka perustui kolmeen raamatunkohtaan:

Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua". (Matt. 19:21)

Ja sanoi heille: "Älkää ottako matkalle mukaanne mitään - ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää eikä rahaa. Älkää ottako toista paitaakaan". (Luuk. 9:3)

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua". (Matt. 16:24)

Fransiskus lähti matkaan Jumalaan luottaen, ilman rahaa tai ruokaa. Hänen saarnatessaan monelle aukeni taivas. ”Niin kauan, kuin maailmassa on lapsia, kukkia ja lintuja, niin kauan on toivoa”, kaikui hänen iloinen ja myönteinen julistuksensa. Fransiskus saarnasi myös eläimille ja ne tuntuivatkin kuuntelevan häntä.

Fransiskuksen mukaan paratiisia ei voinut kuvitella ilman eläimiä, ilman lintuja, ilman laulua ja soittoa.

Gubbion kaupungin asukkaat pelkäsivät sutta, joka oli aiheuttanut jo paljon pahaa. Fransiskukselta pyydettiin apua. Hän tapasi suden ja puhutteli sitä lempeästi. Fransiskus sopi suden kanssa, eikä se enää myöhemmin ahdistellut kaupunkilaisia. Kaupunkilaisten ei tarvinnut siis tappaa sutta.

Noudattaen lähetyskäskyä Fransiskus lähti ristiretkeläisten mukaan. Islaminuskoiselle mahtavalle sulttaanille Fransiskus todisti uskonsa kävelemällä tulen päällä.

Fransiskuksen rukous oli: ”Anna minulle oikea usko ja täydellinen rakkaus”.

Munkkielämäntavan ytimen Fransiskus kuvasi seuraavasti: ”Missä on lepoa ja mietiskelyä, siellä ei ole huolta eikä harhailua ”. Monet Fransiskuksen seuraajat halusivat vetäytyä luostarin rauhaan, mutta Fransiskus sanoi heille: ”Menkää maailmaan, ihmisten luo, osoittakaa rakkautenne teoissa ja totuudessa”. Tärkeä Fransiskuksen opetus (myös meille) oli seuraava: ”Älkää pitäkö omaa tietänne ainoana tienä Jumalan luo”.

Fransiskus kokee stigmatisaation

Kaksi vuotta ennen kuolemaansa Fransiskus keskittyi rukoukseen ja paastoon 40 päivän ajan. Tällöin hän koki stigmatisaation, eli sai käsiinsä ristiinnaulitun Kristuksen haavat. Hänen kämmenistään vuosi verta.

Fransiskus vanhana

Elämänsä loppuaikoina Fransiskus oli jo hyvin sairas, mutta hän kirjoitti vielä kuuluisan "Aurinkolaulun" eli kaikkien luotujen ylistyksen.

Fransiskus kuolee

Eläimet ja luonto olivat Fransiskukselle tärkeitä. Katolinen kirkko onkin valinnut hänet luonnonsuojelun suojeluspyhimykseksi.

Fransiskuksen elämän ja teot kirjoitti muistiin hänen munkkiystävänsä veli Leijona.

KYSYMYKSET
  1. Mistä maasta ja mistä kaupungista Fransiskus Assisilainen oli kotoisin?
  2. Milloin Fransiskus eli?
  3. Millaista elämää Fransiskus eli nuorena?
  4. Mitkä asiat johtivat Fransiskuksen elämän muuttumiseen?
  5. Miksi Fransiskuksen suhde hänen isäänsä katkesi?
  6. Millaiseen elämään Fransiskus tunsi itseään kutsuttavan 24.2.1208?
  7. Mitä tarkoittaa stigmatisaatio?
  8. Mitä asioita Fransiskuksen opetuksissa ja elämässä arvostat?
  9. Mitä asioita Fransiskuksen opetuksissa ja elämässä et arvosta?
  10. Onko nykyään enää ketään, joka eläisi Fransiskuksen ohjeiden mukaan? Keitä?
  11. Pohdi, miksi juuri Fransiskus Assisilainen on valittu luonnonsuojelun suojeluspyhimykseksi?

TAKAISIN KIRKKOHISTORIA-SIVULLE