Augustinus
Aurelius
(354-430 jKr)

Läntisen kristikunnan suurin teologi ja kirkkoisä oli kotoisin Thagasten kaupungista Pohjois-Afrikasta nykyisin Algerian alueelta. Hänen äitinsä Monica oli kristitty, isä pakana. Augustinus itse ei ollut nuorena kumpaakaan. Monien vaiheiden kautta Augustinus ajautui epäilemiseen, skeptisismiin.

Augustinus noudatti perinteistä pakanallista tapaa pitäen viidentoista vuoden ajan vakituista rakastajatarta ilman aikomustakaan mennä naimisiin tämän kanssa. Avioliiton Augustinus ajatteli solmia myöhemmin jonkun hyvään sukuun kuuluvan perijättären kanssa. Augustinukselle rakastajatar synnytti pojan, jolle anettiin nimeksi Adeodatus (Jumalan antama).

Augustinus koki elämänkatsomuksessaan kriisin, kun kaikesta lukemastaan huolimatta hän ei löytänyt vastausta kysymykseen, miten hyvä elämä ja todellinen onni saavutetaan.

Augustinus muutti vuonna 383 Roomaan ja pian sen jälkeen Milanoon. Siellä hän joutui voimakkaaseen uskonnolliseen murrokseen 32-vuotiaana. Hän oli vähitellen ajautunut ristiriitaisiin tuntemuksiin eikä noudattanut elämässään sen enempää kristityn äitinsä kuin manikealaisen lahkonkaan ihanteita.

Milanossa Augustinus opiskeli puhetaitoa. Hän kävi kuuntelemassa myös puhetaidoistaan kuuluisan piispa Ambrosiuksen saarnoja. Myöhemmin Augustinus selitti, että hän kävi kirkossa tyttöjäkin katselemassa - löytääkseen siten sopivan varakkaan vaimoehdokkaan. Ambrosiuksen julistus ja olemus kuitenkin pysäyttivät Augustinuksen ja hän kiinnostui kristinuskosta.

Oman kertomuksensa mukaan hän koki milanolaisessa puutarhassa vuonna 386 voimakkaan hengellisen kokemuksen. Tämä johti Augustinuksen kristityksi.

Augustinus kuvaa kokemustaan kirjassaan Tunnustuksia seuraavasti:

Augustinus makaa

"Itkin katkeria katumuksen kyyneleitä."

Augustinus kuulee äänen

"Mutta katso, kuulin viereisestä talosta laulavan äänen, tytön tai pojan äänen, joka toisti: "Ota, lue!" ..."

Augustinus juoksee etsimään kirjaansa

"Tukahdutin kyyneleeni ja nousin ylös, sillä en voinut selittää sanoja muuksi kuin jumalalliseksi käskyksi avata kirja ja lukea ensimmäinen löytämäni luku.  ...
Palasin kiireesti paikalle, jonne olin jättänyt Paavalin kirjeet. Tartuin kirjaan, avasin sen ja luin hiljaa luvun, johon silmäni ensiksi osuivat:"

Augustinus lukee Room. 13:13-14

"Ei remuten ja juopotellen, siveettömästi ja irstaillen, riidellen ja kiihkoillen.
Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne niin että annatte sen haluille vallan"
(Room. 13:13-14).

En tahtonut lukea pidemmälle, eikä se ollut tarpeenkaan, sillä viimeisten sanojen mukana virtasi sydämeeni valo ja varmuus, ja kaikki synkät epäilykseni haihtuivat." 

Sen seurauksena Augustinus löysi vastauksen syvimpään kaipaukseensa ja etsimiseensä. Piispa Ambrosius kastoi hänet puoli vuotta myöhemmin, pääsiäisyönä 387.

Augustinus palasi Afrikkaan ja vetäytyi tutkimaan teologiaa¹ luostarinomaiseen yhteisöön.

¹teologia=jumaluusoppi

Hänestä tuli pappi, ja sen myöhemmin hänet taivuteltiin puolipakolla Hippon kaupungin piispaksi. Sitä virkaa hän hoiti lopun elämänsä ajan.

Augustinus oli teologi, johon on vedottu yleispätevänä auktoriteettinä lähes kaikissa kristillisen teologian kysymyksissä. Hän rakensi siltoja antiikin kulttuuriperinnön kanssa, näki historian Jumalan valtakunnan ja Saatanan valtakunnan voimien taisteluna sekä ihmisyksilöissä että kokonaisissa kansakunnissa. Hän myös oikoi Rooman hävityksen v. 401 pintaan nostamia ajatuksia, joiden mukaan valtakunnan onnettomuudet johtuivat vanhojen jumalien hylkäämisestä. Augustinuksen pääteoksena pidetään apologiaa² "De civitate Dei" (=Jumalan valtakunnasta tai Jumalan kaupunki).

²puolustuskirja.

Myös Augustinuksen omaelämänkerta "Tunnustukset" on arvossa pidetty teos.

Augustinuksen opetukset pohjasivat Paavalin opetukseen, joka oli syrjäytynyt läntisessä kristillisyydessä. Paavalin näkemysten tilalle oli tullut lainomainen perussävy, joka korosti nuhteetonta elämää ja hyviä tekoja. Paavalin mukaan ihminen ei omilla teoillaan voi ansaita pelastusta, vaan siihen vaikuttaa yksin Jumalan armo.

Augustinus vei opin Jumalan antamasta pelastuksesta vielä pidemmälle, predestinaatioon. Sen mukaan Jumala on ennalta määrännyt jotkut pelastukseen, jotkut kadotukseen. Se, miksi näin tapahtuu, on Jumalan salaisuus ja järjettömyys, johon ei ole olemassa vastausta.

Kirkko omaksui Augustinuksen synti- ja armo-opin pääkohdat, mutta ei predestinaatiota.

 

KYSYMYKSIÄ

  1. Kuka Augustinuksen perheestä oli kristitty?
  2. Mitä on skeptisismi?
  3. Miten skeptisismi liittyy Augustinukseen?
  4. Miksi Augustinus koki elämässään kriisin?
  5. Mitä Augustinus opiskeli Milanossa?
  6. Miksi Augustinus halusi kuunnella piispa Ambrosiuksen saarnoja?
  7. Mikä oli toinen syy, miksi Augustinus alkoi käydä kirkossa?
  8. Augustinus kuuli puutarhassa äänen "Ota, lue". Mitä hän otti ja luki?
  9. Pohdi, oliko Augustinuksen kääntyminen kristityksi äkillinen vai pitkän prosessin seuraus?
  10. Augustinus lähti tutkimaan teologiaa (jumaluusoppia) luostarinomaiseen yhteisöön. Lue raamatunjae, jonka hän luki puutarhassa. Miten jo siinä viitataan luostarinomaiseen elämään?
  11. Minkä Paavalin ajatuksen Augustinus toi uudestaan läntiseen kristillisyyteen?
  12. Augustinus kannatti predestinaatio-oppia. Mitä tuo oppi tarkoittaa?
  13. Pohdi, miksi Augustinusta pidetään tärkeimpänä läntisistä kirkkoisistä.

 

Testaa tietosi Augustinuksesta!

TAKAISIN KIRKKOHISTORIA-SIVULLE

TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE