Japanin buddhalaisuus -

esimerkkinä Japanin suurin buddhalaisuskonto Jodo Shinshu (Shinshu)

 

1. Uskonnon synty

Perustaja: Sakyamuni Buddha  (Siddharta Gautama) (Intia noin v. 500 ennen ajanlaskua)

Keskeiset vaikuttajat: seitsemän patriarkkaa.Seuraavassa heistä kolme:
  • Nagarjuna  (Intia noin v. 200)  helppo tie pelastumiseen on turvautuminen Amida Buddhaan.
  • Shan-tao  (Kiina noin v. 650)  tärkeintä on turvautua Amida Buddhaan.
  • Honen  (Japani noin v. 1200)  ainoa tie on turvautua Amida Buddhaan.
  • Patriarkkojen lisäksi Shinran  (Japani noin v. 1200),  Shinshun perustaja - Buddha Amidan voima korvaa perinteisen hengellisen harjoituksen.
- tärkeimmät tapahtumat:
  1. Sakyamunin  (Siddharta Gautama)  täydellinen valaistuminen
  2. Honen alkaa itsenäiseksi opettajaksi, ja julistaa nembutsun (Amidan nimen toistaminen) ainoaksi tieksi pelastumiseen
  3. Shinran aloittaa opetuksen ja kirjoittaa tärkeimmät tekstinsä


2. Pyhät kirjat:

Kiinan kaanonista valitut kolme puhtaan maan sutra-tekstiä. Ne ovat Suuri sutra, Meditaatiosutra ja Lyhyt sutra (Amidasutra). Shinranin ja 1500-luvulla eläneen Rennyon kirjoituksia pidetään myös pyhinä.


3. Jumalakäsitys:

Buddhalaisuudessa ei ole jumalaa, joka olisi luoja ja kaikkivaltias.
  • Shinshussa palvonnan kohde on Amida Buddha. Buddhia on kuitenkin monia maailmankaikkeuden eri osissa. Buddha-tila määritellään korkeimmaksi tajunnan tilaksi maailmankaikkeudessa, ja kirjoitusten perusteella Amida on valittu puhtaan maan buddhalaisuskontojen buddhaksi.
  • Buddhat eivät rankaise ihmisiä, vaan luonnonlakien tavalla ihmiselle automaattisesti seuraa kärsimystä pahoista teoistaan, ennemmin tai myöhemmin  ( karman laki ).
  • jokaisesta voi joskus tulla buddha  ( = valaistunut ).

  • 4. Pelastuminen

    • mistä: tästä maailmasta
    • mihin: elävään uskoon (shinjin) tässä elämässä, kuoltua Buddha Amidan puhtaaseen maahan.
    • miten: Ihminen pelastuu uskon avulla Buddha Amidaan


    5. Elämän tarkoitus:

    - vapautuminen maailmallisen olemassaolon kahleista.


    6. Kuoleman jälkeen:

    1. syntymä Buddha Amidan puhtaaseen maahan, ja aikanaan sieltä palaaminen toimimaan ihmisten auttamiseksi
    2. tai uudelleen syntyminen maailmalliseen olemassaoloon, joka viime kädessä on kärsimystä.


    7. Pyhät rituaalit:

    1. liittymiseremonia uskontokuntaan.
    2. Ho-onko, Shinranin kuolinpäivän muistoseremonia vuosittain tammikuun 16. päivä.


    8. Johtajaluokka:

    • koko uskontokuntaa koskeva hengellinen tasa-arvo.
    • normaali temppelien ylläpito-organisaatio
    • Shinshussa ei ole luostarilaitosta, eikä siis munkkeja eikä nunnia


    9. Buddhalaisuuden vaikutus Japanin kulttuuriin ja taiteeseen on ollut hyvin suuri. Suoraan buddhalaisuuteen liittyviä lajeja ovat teeseremonia, ikebana (japanilainen kukkienasettelu), zen-temppelien erikoinen puutarhataide ja japanilainen kalligrafia.
    Epäsuoraan vaikutusta on tullut kirjallisuuteen. Erityisesti haiku- ja tanka-runouteen vaikutus on ollut voimakas.
    Japanissa on kuitenkin monia suuria buddhalaisuskontoja, joten kunkin panosta on vaikea osoittaa erikseen.


    10. Lasten ja nuorten buddhalaisesta kasvatuksesta mainittakoon pyhäkoulut ja vapaaehtoistyöllä toimiva nuorisotoiminta.


    11. Naisen asema:

    - tasa-arvo


    Teksti: Tietojen kokoaja Seppo Palosaari, Japani
    Teksti: Seppo Palosaari ja Timo Muola
    Nettisivun teko: Timo Muola


    TAKAISIN MAAILMANUSKONNOT -SIVULLE

    TAKAISIN USKONOPPI -SIVULLE

    TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE