DANIELIN KIRJA

Raamatun Vanhan testamentin
apokalyptiikkaa

 

Danielin elämä

Babylonian kuningas Nebukadnessar hyökkäsi Jerusalemia vastaan v. 587 eKr ja valloitti sen. Hän otti hoviinsa älykkäitä ja oppivaisia israelilaisia nuoria miehiä. Yksi heistä oli Daniel. Heille opetettiin kieltä ja hovietikettiä.


Daniel oli hurskas israelilainen. Hän ei syönyt hovin hienoja ruokia, koska ne olivat vastoin Israelin uskonnon puhtausmääräyksiä.
Daniel osasi selittää kaikki näyt ja unet. Hän ja hänen kolme ystäväänsä olivat kaikki viisaita ja taitavia.

Danielin tilaisuus tuli, kun kuningas käski tietäjiensä tulkita hänen unensa ilman, että kuningas kertoi unen sisällön.

Vain Daniel pystyi tähän:

"Sinä katselit, kuningas, ja edessäsi oli suuri kuvapatsas.
Patsas oli korkea, ja sen loisto oli suunnaton.
Se oli sinun edessäsi, ja sen muoto oli kauhistava.
Se patsas oli tällainen: pää puhdasta kultaa, rinta ja käsivarret hopeaa, vatsa ja reidet pronssia, sääret rautaa, jalat osaksi rautaa, osaksi savea.

Sitä katsellessasi lähti käden koskematta vierimään kivi.
Se osui patsaan jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja murskasi ne.
Niin murtuivat yhtä lailla rauta, savi, pronssi, hopea ja kulta ...

Ja kivestä, joka oli osunut patsaaseen, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maailman."

       (Daniel 2:31-45)

Patsas, jonka kuningas näki unessaan

"Patsas, jonka kuningas näki unessaan.
Daniel selitti unen."


Tämä oli kuninkaan uni, ja seuraavaksi Daniel kertoi sen selityksen:

Kuningas itse oli kultainen pää, kaiken hallitsija.
Mutta hänen jälkeensä nousee toinen valtakunta, vähäisempi kuin Babylonia.
Sitten tulee kolmas valtakunta, pronssinen, joka on hallitseva koko maailmaa.
Lopuksi tulee vielä neljäs valtakunta, luja kuin rauta, ja niin kuin rauta murskaa ja särkee kaiken, niin se on murskaava ja rikkova kaikki muut.

Se, että varpaat olivat osaksi rautaa ja osaksi savea, tarkoittaa, että valtakunta on oleva osittain luja ja osittain hauras.
Rauta ruukkusaven seassa tarkoitti, että valtakunnat liittyvät toisiinsa aviositein, mutta eivät yhdisty.

Noiden kuninkaiden aikana on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu, eikä sitä valtakuntaa anneta toiselle kansalle.
Se murskaa lopullisesti kaikki nuo valtakunnat, ja se pysyy ikuisesti
niin kuin kuningas näki, että vuoresta lähti vierimään kivi käden koskematta ja murskasi raudan, pronssin, saven, hopean ja kullan.


Daniel nostettiin korkeaan arvoon, hänestä tuli Babylonin maakunnan käskynhaltija ja tietäjien ylivalvoja.
       (Danielille tapahtui siis kuten Joosefille) 


Seuraavaksi kuningas Nebukadnessar teetti kultaisen kuvapatsaan, jota kaikkien tuli kumartaen palvoa. Tähän eivät Danielin ystävät suostuneet:

"... kuningas, saat olla varma siitä, että sinun jumaliasi me emme palvele ja sitä kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt, me emme kumarra."


Danielin ystävät heitettiin tuliseen uuniin. He eivät kuitenkaan palaneet, vaan enkeli pelasti heidät.

Kuningas sanoi:
"Mutta minä näen nyt neljä miestä kävelemässä vapaina tulen keskellä, eivätkä he ole vahingoittuneet! Ja neljäs näyttää aivan jumalolennolta."

       (Daniel 3:25)


Myös kuninkaan näyn suuresta puusta Daniel osasi selittää.


Kun kuningas Belsassar järjesti suuret pidot, hän käski tuoda ne kultaiset ja hopeiset astiat, jotka oli otettu israelilaisten temppelistä Jerusalemista. Kuningas ja koko hovi joivat niistä ja ylistivät Babylonian jumalia.

Yht'äkkiä näkyi käsi, joka kirjoitti seinälle.

Taas oli Daniel ainut, joka osasi selittää kirjoituksen:

"Näin kuuluu seinään piirretty kirjoitus:

'Mene, mene, tekel u-farsin.'

Ja tämä on sen selitys:
'Mene' merkitsee, että Jumala on laskenut sinun kuninkuutesi päivät ja tekee niistä lopun.
'Tekel' merkitsee, että sinut on vaa'alla punnittu ja kevyeksi havaittu.
'U-farsin' merkitsee, että sinun valtakuntasi jaetaan ja annetaan meedialaisille ja persialaisille."

       (Daniel 5:25-28)

Samana yönä Belsassar, babylonialaisten kuningas, surmattiin, ja meedialainen Dareios nousi kuninkaaksi.


Myös Dareioksen aikana Daniel menestyi ja monet kateelliset yrittivät kampittaa häntä. Danielin toimista ei kuitenkaan löytynyt mitään vikaa, joten kateelliset päättivät kaataa hänet uskonnon avulla.

Danielia kadehtivat houkuttelivat kuninkaan antamaan määräyksen, jonka mukaan 30 päivän aikana ei saa rukoilla jumalia, vaan ainoastaan kuningasta. Määräyksen rikkoja heitettäisiin leijonien luolaan.

Daniel jatkoi normaalisti hartauden harjoitusta. Hänen kattohuoneensa ikkunat olivat Jerusalemiin päin, ja kolme kertaa päivässä hän polvistui siellä ja rukoili ja kiitti Jumalaansa, niin kuin hänellä ennenkin oli ollut tapana.

Kateelliset antoivat Danielin ilmi ja raskain sydämin piti kuninkaan määrätä Daniel leijonien luolaan.

Seuraavana aamuna kuningas riensi katsomaan. Daniel vastasi hänelle vahingoittumattomana:

"Ikuisesti eläköön kuningas!
Minun Jumalani lähetti enkelin sulkemaan leijonien kidan, eivätkä ne vahingoittaneet minua, koska Jumalani havaitsi minut viattomaksi, enkä minä ole tehnyt mitään väärää myöskään sinua kohtaan, kuningas."

       (Daniel 6:22-23)


Danielin näyt

Danielin näyt ovat Danielin kirjan loppupuolen varsinainen sisältö. Daniel näki vuoteellaan unen ja näkyjä. Hän kirjoitti ne muistiin.

"Taivaan neljä tuulta panivat valtameren äkkiä kuohumaan.
Merestä nousi neljä suurta eläintä, kaikki erilaisia.
Ensimmäinen oli kuin leijona, ja sillä oli kotkan siivet.

Siivekäs leijona, Astan kuva

Minun katsellessani siltä revittiin siivet ja se nostettiin maasta ja pantiin seisomaan kahdelle jalalle kuin ihminen, ja sille annettiin ihmisen sydän.
Ja katso, oli toinen eläin, karhun kaltainen, joka seisoi toisella suunnalla, ja sillä oli kolme kylkiluuta suussaan hampaitten välissä.
Sille sanottiin: "Nouse, syö paljon lihaa."

Vielä minä näin, että oli kolmaskin eläin, kuin pantteri,
jolla oli neljä linnunsiipeä selässään, ja sillä eläimellä oli neljä päätä, ja sille annettiin valta.
Ja vielä minä näin yöllisessä näyssäni, että oli neljäs eläin, pelottava, kauhistuttava ja hyvin väkevä.
Sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja ruhjoi kaiken ja tallasi tähteet jalkoihinsa.
Se oli erilainen kuin aikaisemmat eläimet, ja sillä oli kymmenen sarvea.
Minä katselin niitä sarvia ja näin, että niiden väliin kasvoi vielä pieni sarvi, ja entisistä sarvista kolme irtosi sen tieltä.
Ja katso, sillä sarvella oli silmät, ihmisen silmien kaltaiset, ja suu, joka puhui suuria sanoja.

Kun minä sitä katselin, istuimet asetettiin paikoilleen, ja IKIAIKAINEN istuutui.
Hänen pukunsa oli valkea kuin lumi ja hänen hiuksensa ja partansa kuin puhdas villa.
Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta.
Hänen luotaan lähti liikkeelle tulinen virta.
Tuhannet ja taas tuhannet palvelivat häntä, miljoonat seisoivat odottaen hänen edessään.
Oikeus asettui istumaan, ja kirjat avattiin.

Minun yhä katsellessani se eläin surmattiin niiden suurien sanojen vuoksi, jotka sarvi oli puhunut, ja sen ruumis tuhottiin, heitettiin roihuavaan tuleen.
Myös muilta eläimiltä riistettiin valta, mutta niiden annettiin jäädä eloon määrähetkeensä saakka.

Yhä minä katselin yöllisiä näkyjä ja näin, miten taivaan pilvien keskellä tuli eräs, näöltään kuin ihminen.
Hän saapui IKIAIKAISEN luo.
Hänet saatettiin IKIAIKAISEN eteen, ja hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä.
Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä."

       (Daniel 7:2-14)

Daniel sai samalla myös selityksen näkyynsä:

"Nuo neljä suurta eläintä tarkoittavat, että neljä valtakuntaa nousee hallitsemaan maailmaa.
Mutta Korkeimman pyhät saavat vallan ja ottavat haltuunsa kuninkuuden ikuisuuksien ikuisuuteen saakka."

"Neljäs eläin tarkoittaa neljättä valtakuntaa, joka on syntyvä maailmaan.
Se valtakunta on erilainen kuin muut valtakunnat, ja se syö koko maailman ja tallaa ja murskaa sen.

Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka tulevat hallitsemaan sitä valtakuntaa.
Heidän jälkeensä nousee vielä yksi.
Hän on erilainen kuin edelliset ja kukistaa kolme kuningasta.

Uhmaten hän puhuu KORKEINTA vastaan, tuhoaa KORKEIMMAN pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain.
KORKEIMMAN pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.

Mutta oikeus on istuva tuomitsemaan, ja hänen valtansa otetaan häneltä pois, se tuhotaan ja hävitetään lopullisesti.
Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle.
Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä."

       (Dan 7:17-27)

Daniel näki myöhemmin näyn myös pässistä ja vuohipukista  (Dan 8).

Daniel sai myös selityksen näkyynsä:

"Ihminen, sinun tulee ymmärtää, että se näky koskee lopun aikaa."

"Kaksisarvinen pässi, jonka näit, tarkoittaa Meedian ja Persian kuninkaita.
Vuohipukki on Kreikan valtakunta, ja suuri sarvi sen otsassa on valtakunnan ensimmäinen kuningas.
Sarven murtuminen ja tilalle nousseet neljä sarvea tarkoittavat, että siitä kansasta nousee neljä kuningaskuntaa.
Niillä ei kuitenkaan ole ensimmäisen kuninkaan voimaa.

Ja kun niiden valta on lopullaan, kun jumalattomuuden määrä on täysi, on nouseva häikäilemätön kuningas, juoniin perehtynyt.
Hänellä on valtava voima, hän tuottaa tavatonta tuhoa, menestyy kaikessa mitä tekee ja tuhoaa maan mahtavia ja pyhien kansaa.
Viekkaan älynsä vuoksi hän menestyy petollisissa toimissaan ja kasvaa sydämeltään ylpeäksi ja tuhoaa monia rauhankin aikana.
Myös ruhtinaiden ruhtinasta vastaan hän nousee, mutta käden koskematta hänet murskataan.
a näky illoista ja aamuista, jonka sait, on tosi.
Mutta pidä salassa se näky, sillä se koskee tulevia päiviä."

       (Dan 8:17)

Daniel näki myöhemmin näyn myös 70 vuosiviikosta  (Dan 9) sekä näyn Tigrisvirran rannalla  (Dan 10), jossa tapahtuu suuri sota. Sodassa jää voittavaksi enkeliruhtinas Mikael.

 

Apokalyptinen kirja tarkoittaa kirjaa, joka sisältää vaikeasti ymmärrettäviä näkyjä lopun ajan tapahtumista.

"apokalyptoo"  (kreikkaa)  = paljastaa, tuoda esiin.

Danielin kirja on kirjoitettu juutalaisten vainojen aikaan noin 160-luvulla eKr.

Apokalyptisissä kirjoissa kuvataan maailmanhistorian jakautumista eri aikakausiin ja ennustetaan maailman viimeiset tapahtumat.


"Ihminen"  Danielin näyssä voidaan kääntää myös "Ihmisen Poika". Jeesus käytti itsestään tätä nimeä.

 

KYSYMYKSET

  1. Miksi Daniel joutui Babylonian kuninkaan hoviin?
  2. Miksi Daniel ei syönyt kaikkia hovin hienoja ruokia?
  3. Miksi Daniel nostettiin korkeaan arvoon?
  4. Miksi Danielin ystävät heitettiin tuliseen uuniin?
  5. Miten Danielin ystävät pelastuivat?
  6. Mikä oli seinälle kirjoitetun tekstin sanoma?
  7. Miksi Daniel joutui leijonien luolaan?
  8. Miten Daniel pelastui leijonilta?
  9. Piirrä vihkoosi kuva näystä, jossa oli leijona, karhu ja pantteri.
  10. Mitä nimeä kyseisessä näyssä käytetään Jumalasta?
  11. Miten voidaan kääntää Danielin näyssä oleva sana "Ihminen"?
  12. Miten tämä sana liittyy Jeesukseen?
  13. Piirrä vihkoosi kuva näystä, jossa oli pässi ja vuohipukki.
  14. Mitä nimeä kyseisessä näyssä käytetään Jumalasta?
  15. Mitä tarkoittaa "apokalyptinen kirja"?
  16. Mitä tarkoittaa sana "apokalyptoo"?
  17. Milloin Danielin kirja on kirjoitettu?
  18. Mitä apokalyptisissä kirjoissa yleensä kuvataan?

 

Teksti: Timo Muola
Kuvat:
savijalkainen jättiläinen, Timo Muola
siivekäs leijona, Asta Vuorinen
Nettisivun teko: Timo Muola

TAKAISIN VANHA TESTAMENTTI -SIVULLE

TAKAISIN VANHA TESTAMENTTI KUVINEEN -SIVULLE

TAKAISIN VANHAN TESTAMENTIN YLEISKATSAUS -SIVULLE

TAKAISIN PÄÄSIVULLE