Miksi ihmiset rupesivat erakoiksi ja luostareita syntyi?

 

Jeesuksen luo tuli kerran mies kysymään pelastumisesta:

"Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"

Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."

"Mitä käskyjä?" mies kysyi.

"Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

"Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?"

Jeesus sanoi hänelle:

"
Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua. "

Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

Silloin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."

Kun opetuslapset kuulivat tämän, he olivat ihmeissään ja kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?"

Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.""

(Matt. 19:16-26)


Erakoituminen

Askeettisen liikkeen nousu alkoi kolmannella vuosisadalla Egyptissä ja Syyriassa vastalauseeksi kirkon maallistumiselle ja kaupunkien moraalittomuudelle.

Egyptin merkitys erakkoliikkeen 
synnyssä oli keskeinen. Kuvassa Egyptin pyramideja.

Egyptin merkitys erakkoliikkeen synnyssä oli keskeinen.

Joukko kristittyjä tunsi levottomuutta kirkon parantuneen aseman vuoksi  (kirkkohan ei ollut enää vainottu)  ja halusi mieluummin erota kristillisestä yhteisöstä ja elää yksin. He halusivat elää erakkoina¹ mietiskellen ja noudattaen ehdottomasti kristillisiä ihanteita.

¹erakko = yksin eläjä

Olihan Jeesuskin antanut ohjeen, jonka mukaan täydelliseksi haluavien tuli myydä koko omaisuutensa ja seurata häntä. He halusivat asua rauhallisessa ja suojatussa paikassa, jossa ei ole kiirettä eikä melua. Paikallaan pysyminen oli tärkeää, että voisi pysyvästi suunnata mielensä yhteen asiaan.

Erakot

Hellenismistä   (kreikkalaisesta ajattelutavasta)  oli omaksuttu kristinuskoon ajatus, jonka mukaan paha asui ruumiissa ja sen tarpeissa. Ruumis tuli voittaa henkisesti. Ihmiset uskoivat mietiskelyn, kaikenlaisista tarpeista pidättäytymisen ja kurinalaisuuden  (paasto,naimattomuus...) auttavan pahaa vastaan. Ihmiset vetäytyivät asumaan erämaihin, jossa "ilma oli puhtaampi, taivas avonaisempi ja Jumala lähempänä."

Pylväspyhimys. Kuva on Efeson Pyhän Johanneksen 
kirkon raunioista.

Syyriassa oli ns. pylväspyhimyksiä.

Varsinkin Syyriassa erakkoliike meni liian pitkälle ja sai epäterveitä muotoja. Jotkut elivät pylväiden päässä auringon ja sateen armoilla. Ruuakseen he saivat sen, mitä ihmiset heille toivat. Näitä erakkoja kutsutaan ns. pylväspyhimyksiksi. Kuuluisin näistä oli Simeon (Simon), joka vuonna 423 nousi Syyrian Antiokiassa pylvään päähän. Hän istui siellä 30 vuotta rukoillen ja laulaen.

 

Pyhä Antonius

Kuuluisin erakko oli egyptiläinen Pyhä Antonius. Hän otti aiemmin mainitun Jeesuksen ohjeen tosissaan ja jätti omaisuutensa. Hän majaili tyhjissä haudoissa, joita pidettiin pahojen henkien asuinpaikkoina. Monet kristityt kävivät tapaamassa Antoniosta ja muita erakoita ja saivat heiltä elämänohjeita.

Erakkoelämästä tuli yhä suositumpaa hengellisestä viisaudestaan kuuluisan Antonioksen ja muidenkin kuuluisien erakkojen esimerkin vaikutuksesta. Erakot eivät kuitenkaan eristäytyneet täydellisesti maailmasta. Erakot perivät sen kunnioituksen, jonka kristityt marttyyrit  (uskonsa puolesta kuolleet)  olivat aiemmin saaneet. Erakon askeettista  (nautinnoista kieltäytyvää)  elämää pidettiin kristillisyyden korkeimpana muotona. Se oli tarkoitettu niille, jotka halusivat olla täydellisiä.

 

Luostarit

Antonioksen eläessä syntyivät ensimmäiset luostarit, kun lähekkäin asuvat erakot alkoivat kokoontua yhteisiin jumalanpalveluksiin. Aluksi se oli vain muutama maja, sitten syntyi valtavia laitoksia tuhansille munkeille ja nunnille. Egyptiläinen talonpoika Pakom (Pakum) laati ensimmäisen luostarisäännön. Pakomin säännön mukaan sai munkki pitää vaimonsa. Temppeli oli yhteistä rippiä, sekä kuvien ja pyhäinjäännösten säilyttämistä varten.

Erakkoyhdyskunnista syntyvät ensimmäiset 
luostarit

Erakkoyhdyskunnista syntyvät ensimmäiset luostarit.

Luostarijärjestöjen syntyyn vaikutti myös halu oppia jumalallista viisautta olemalla kuuliainen. Omasta tahdosta luopumista pidettiin vaikeana ja se edellyttikin yhteistä päiväjärjestystä ja johtajan tottelemista. Kahden askeettisen hyveen, elämän puhtauden ja köyhyyden rinnalle tuli kuuliaisuus.

Luostarien suosio kasvoi koko ajan ja jo vuoden 400 aikoihin luostareita oli jo kaikkialla Egyptissä. Kun vainotkin loppuivat, munkki-ihanne eli nousukauttaan. Vaikka papisto vastustikin, luostarit levisivät myöhemmin myös länteen. Luostarilaitos levisi nopeasti ja vaikutti ympäristöönsä. Luostarin munkki-ihanteen lähtökohtana oli 500-luvulla Italiassa eläneen Benedictus Nursialaisen ohje "Rukoile ja tee työtä". Luostareissa liitettiin jumalanpalveluselämä käytännön työhön.

Kirjaa kopioiva tai opiskeleva munkki.

Kirjaa kopioiva tai opiskeleva munkki.

Munkkien perusammatti oli varhaiskeskiajalla pyhien kirjoitusten kopiointi. Luostareista tuli keskiajan kaupunkiyhteiskunnan pienoismalleja. Luostarit olivat yleensä kaukana asutuskeskuksista. Samana aikana luostarielämää pidettiin kristillisyyden korkeimpana muotona. Munkkina tai nunnana olo varmisti pääsyn Jumalan yhteyteen.

 

Munkki-kuvan piirsi Jari Rasinen

Rukoile ja tee työtä!

 

Luostareiden merkitys

Luostareilla on ollut tärkeä merkitys yksityiselle ihmiselle ja koko yhteiskunnalle. Ihminen sai elää luostarissa kristillisesti, kehittää itseään ja löytää mielenrauhan. Luostarit ovat toimineet kouluina, majataloina, mallitiloina ja sairaaloina. Luostareissa on myös kopioitu arvokasta kirjallisuutta. Luostarilaitos on vaikuttanut eurooppalaiseen kulttuuriin korjaamalla kirkon epäkohtia ja säilyttämällä vanhaa ja arvokasta. Keskiajan luostarit suojelivat antiikin perintöä ja uudistivat kirkkoa.

 

KYSYMYKSIÄ

  1. Miksi askeettinen liike syntyi kolmannella vuosisadalla?
  2. Mitä erakot tavoittelivat?
  3. Mikä ajatus tuli kristinuskoon hellenismistä?
  4. Keitä olivat ns. pylväspyhimykset?
  5. Miksi erakot alkoivat perustaa luostareita?
  6. Mitä luostareissa tehtiin?
  7. Kuka oli lännen luostarilaitoksen perustaja? Mikä oli hänen kuuluisa ohjeensa? Mitä tuo ohje tarkoitti?
  8. Mikä merkitys luostareilla on ollut sen asukeille, munkeille ja nunnille?
  9. Mikä merkitys luostareilla on ollut luostarien ympäristölle ja ympäristön ihmisille?

 

 

TAKAISIN KIRKKOHISTORIA -SIVULLE

TAKAISIN PÄÄSIVULLE