Oli kulunut kymmenen päivää ylösnousseen Jeesusuksen viimeisestä ilmestyksestä opetuslapsilleen, kun opetuslapset kokivat helluntain ihmeen, Pyhän Hengen vuodattamisen:
Paikalla oli ihmisiä useiden kansojen keskuudesta, joista jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. Ihmiset hämmästelivät ja jotkut pilkkasivat heitä juopuneiksi. Opetuslapsille Pyhän Hengen vuodattaminen oli merkki siitä, että Jeesus vaikutti heidän keskuudessaan eikä ollut jättänyt seuraajiaan. Tämän jälkeen he jatkoivat Jeesuksen työtä ja toimivat hänen nimissään. He olivat ensimmäinen seurakunta (kirkko), joka julisti, että Jeesus on Messias eli Jumalan lupaama Pelastaja. He herättivät nopeasti huomiota ihmeteoillaan, kielilläpuhumisella sekä Pietarin ja muiden apostolien rohkealla esiintymisellä. Kertyi niitä, jotka ottamalla kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi (Apt.2:38) liittyivät seurakuntaan. Pietari ja muut kristityt noudattivat juutalaisia ruokamääräyksiä sekä kävivät säännöllisesti rukoilemassa temppelissä. He erosivat muista juutalaisista siinä, että he uskoivat Messiaan jo tulleen. Juutalaisuuteen oli muodostunut uusi ryhmä, jonka julistuksen sisältönä oli ylösnoussut Jeesus Nasaretilainen. Ulkopuoliset käyttivät heistä pilkkanimeä nasaretilaisten lahko. Jeesuksen aikana juutalaisia oli noin kahdeksan miljoonaa eli noin kahdeksan prosenttia Rooman valtakunnan väestöstä. Valtaosa heistä asui Palestiinan ulkopuolella, diasporassa. Useimmissa valtakunnan itäosan kaupungeissa oli synagooga. Vanha testamentti oli käännetty myös kreikaksi (Septuaginta, lyhenne LXX), joka oli diasporajuutalaisten kieli. Korkea moraali, keskinäinen solidaarisuus sekä monoteismi kasvattivat juutalaisuuden suosiota ja toivat sille käännynnäisiä. Oli myös suurempi ryhmä, joka koostui jumalaapelkäävistä. He olivat eräänlaisia synagoogan ulkojäseniä, jotka noudattivat käskyjä, mutta eivät ympärileikkauttaneet itseään. Kirkon sanoma levisi tämän ryhmän avulla juutalaisuuden ulkopuolelle. Vähitellen yksittäisiä pakanoita siirtyi Jerusalemin alkuseurakuntaan, mutta varsinainen läpimurto tapahtui Antiokiassa. Antiokiassa muodostui seurakunta, jossa kreikkalaiset (eli ei-juutalaiset) olivat enemmistönä. Siellä alettiin Jeesuksen seuraajia ensimmäisen kerran kutsua kristityiksi, mikä oli merkki siitä, etteivät ulkopuoliset pitäneet heitä juutalaisena lahkona vaan uutena yhteisönä.
Tekstit: Paula Merikari ja Jonna Mattila TAKAISIN UUSI TESTAMENTTI -SIVULLE |