(c) Timo Muola

Herätysliikkeet 1900-luvulla

Valitse  hiiren nuolella napsauttamalla oikeina pitämiesi väitteiden alussa olevaa ruutua.
Lopuksi napsauta alhaalla olevaa harmaata "Tarkista vastaukset" -painiketta.
Jos et saa kaikkia yhdeksää vastausta oikein, yritä uudestaan, kunnes onnistut.

Mikä / Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa?

1800-luvulla syntyneitä herätysliikkeitä on neljä (rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus, ja lestadiolaisuus) joten 1900-luvulla syntynyttä herätysliikettä kutsutaan "viidesläisyydeksi". Viidesläisyyteen on yleensä liitetty Suomen Raamattuopisto ja Kansanlähetys. Kuten nimistä voi päätellä, viidesläisyys korostaa Raamattua ja sen konservatiivista tulkintaa ja lähetystyötä.

1700-luvulla syntyneitä herätysliikkeitä on neljä (rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus, ja lestadiolaisuus) joten 1900-luvulla syntynyttä herätysliikettä kutsutaan "viidesläisyydeksi". Viidesläisyyteen on yleensä liitetty Suomen Raamattuopisto ja Kansanlähetys. Kuten nimistä voi päätellä, viidesläisyys korostaa Raamattua ja sen konservatiivista tulkintaa ja lähetystyötä.

Viidesläisyys on yleisilmeeltään kaupunkilaisempi kuin 1800-luvulla syntyneet herätysliikkeet, joiden seurat yleensä olivat maalaispirteissä. Työtavoiltaan viidesläisyys on ollut ennakkoluuloton, esim. rockgospelin ensimmäinen edustaja Pro Fide syntyi Suomen Raamattuopiston nuorisotyöhön. Kansanlähetys sen sijaan on aloittanut aktiotoiminnan, eli nuorten lyhytaikaisen (yleensä joitain kuukausia) lähetystyön.

Karismaattinen liike on uusin herätysliikkeemme. Se korostaa Pyhän Hengen voimaa ja armolahjoja (esim. kielilläpuhuminen, sairaiden puolesta rukoilu ja profetoiminen=Jumalan tahdon kertominen). Karismaattisuus korostaa myös iloa ja ylistystä. Sanan ja rukouksen illat loppuvat yleensä siihen, että ihmiset tulevat eteen siunattaviksi ja ripittäytymään. Monet kaatuvat (puhutaan "kaatajapapeista"). Karismaattisen liikkeen näkyvimmät hahmot ovat "kaatajapappi" Seppo Juntunen ja Nokian kirkkoherra Markku Koivisto.

Karismaattinen liike on uusin herätysliikkeemme. Se korostaa Pyhän Hengen voimaa ja armolahjoja (esim. kielilläpuhuminen, sairaiden puolesta rukoilu ja profetoiminen=Jumalan tahdon kertominen). Karismaattisuus korostaa myös iloa ja ylistystä. Sanan ja rukouksen illat loppuvat yleensä siihen, että ihmiset tulevat eteen siunattaviksi ja ripittäytymään. Monet kaatuvat (puhutaan "kaatajapapeista"). Karismaattisen liikkeen näkyvimmät hahmot ovat "kaatajapappi" Seppo Saastamoinen ja Nokian kirkkoherra Mauno Koivisto.

Kaikissa 1800-luvulla syntyneissä herätysliikkeissä (rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus, lestadiolaisuus) keskeinen kokoontumismuoto on yhä seurat. Seuroissa vaihtelevat puheenvuorot ja virret. Virsiä ei yleensä lauleta kirkon virsikirjasta, vaan jokaisen herätysliikkeen omasta laulukokoelmasta (heränneillä esimerkiksi "Siiloanin virret"). Vanhoillislestadiolaisten suviseuroissa on kesäisenä viikonloppuna paikalla jopa 150 000 ihmistä.

Kaikissa 1800-luvulla syntyneissä herätysliikkeissä (rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus, lestadiolaisuus) keskeinen kokoontumismuoto on yhä seurat. Seuroissa vaihtelevat puheenvuorot ja virret. Virsiä ei yleensä lauleta kirkon virsikirjasta, vaan jokaisen herätysliikkeen omasta laulukokoelmasta (heränneillä esimerkiksi "Siionin virret"). Vanhoillislestadiolaisten suviseuroissa on kesäisenä viikonloppuna paikalla jopa 80 000 ihmistä.

Viidesläisyys ja evankelisuus ovat 1900-luvun lopulla selvästi löytäneet toisensa ja tekevät paljon työtä yhdessä. Keskeisiä yhdistäviä tekijöitä ovat olleet Raamatun ja sen konservatiivisen tulkinnan korostus, yhteinen kielteinen kanta naispappeuteen ja kriittisyys kirkon harjoittamaa ekumeniaa kohtaan. Pelätään, että luterilaisesta opista tingitään ja "palataan Roomaan" eli sulaudutaan paavin johtamaan katoliseen kirkkoon. Työtavoissa on ollut myös yhteistä, esim. rockgospelin käyttö nuorisotyössä ("Pro Fide" - Suomen Raamattuopisto ja "The Road" - evankelisuus).

Viidesläisyys ja evankelisuus ovat 1900-luvun lopulla selvästi kauimpina toisistaan kirkon kentällä. Keskeisiä erottavia tekijöitä ovat olleet Raamatun tulkinta, erilainen kanta naispappeuteen ja suhtautuminen kirkon harjoittamaa ekumeniaa kohtaan. Toinen pelkää, että luterilaisesta opista tingitään ja "palataan Roomaan" eli sulaudutaan paavin johtamaan katoliseen kirkkoon. Toinen ei pelkää tällaista. Työtavoissa on ollut kuitenkin yhteistä, esim. rockgospelin käyttö nuorisotyössä ("Pro Road" - Suomen Raamattuopisto ja "The Fide" - evankelisuus).

TAKAISIN USKONTO SUOMELLE -SIVULLE

(c) Timo Muola