TIETOTEKNIIKAN KÄYTTÖ USKONNONOPETUKSESSA

 

Motivoivuus

Internet ja tietolevyt (cd-rom) voivat olla oppilaille helppo ja motivoiva tapa tiedonhakuun. Opettaja voi hyvin tietää, että sama tieto löytyy kirjoista, mutta onhan hienompaa hakea tieto netistä. Toisaalta tietoverkon kautta tuleva tieto on tuoreempaa (ei kuitenkaan aina!).

 

Tekstinkäsittely

Tekstinkäsittely on varmaankin tutuin tietokoneen käyttötapa. Tietokoneen edut esim. kirjoituskoneeseen verrattuna ovat ilmeiset. Tietokoneen avulla onnistuu prosessikirjoitus: tekstiin voidaan palata yhä uudelleen muutoksia tehden, kirjoitus ym. virheiden korjaus on helppoa ja tekstin ulkoasun muokkaus onnistuu hetkessä. Esimerkiksi ryhmätyössä on tyypillistä, että työtä tehdään, parannellaan ja muokataan monena päivänä. Tällöin tietokoneen käytön edut ovat selvät.

Olen myös joskus yhdistänyt tietokoneen (tekstinkäsittelyn) käytön opettelun ja uskonnon opiskelun. Oppilaiden eteen annetaan tietokoneella uskonnon alueelle kuuluva teksti, joka on yhtenä pötkönä ja johon on tarkoituksella tehty kirjööityswirheitä . Oppilaiden tehtävänä on

  1. korjata virheet
  2. tehdä luetteloista listat tai numeroidut listat
  3. tehdä (esim. kolmesta) ensimmäisestä sanasta otsikko
  4. lisätä kappalejaot oikeisiin paikkoihin
  5. harjoitella tekstin siirtämistä ja kopiointia
  6. lopuksi oppilaat tietysti tulostavat korjaamansa tekstin itselleen läksyksi

Hyöty edellä mainitusta työtavasta on kolmenlainen. Ensiksikin myös ne oppilaat, jotka eivät osaa käyttää tietokoneita (heitä on yllättävän moni!) harjaantuvat tässä nykyään kaikille tärkeässä taidossa. Toiseksi ne, jotka osaavat käyttää tietokoneita, yleensä pitävät tietokoneen käytöstä. Ja kolmanneksi uskontoon liittyvää tekstiä luetaan ja prosessoidaan eli opetellaan siinä sivussa!

 

Luokan oma tietokone

Kouluni remontin jälkeen tuli jokaiseen luokkaan ajantasainen tietokone. Olen pyrkinyt siihen, että varsinkaan yläasteen tunneilla kone ei ole turhaan luokan takana, vaan sillä on aina oppilas tai pari oppilasta tekemässä jotain harjoitusta. Harjoitus tietenkin liittyy kyseisen luokkatason uskonnon asioihin. Esimerkiksi opiskellessamme kahdeksannella luokalla Raamattua oppilaat tekevät tietokoneella sanahakuharjoituksia Raamatusta (MikroRabbi -ohjelma tai Otavan lukio cd-rom).

Kysymyksinä on mm. Mistä löytyy pedon luku? Mistä löytyvät Kymmenen käskyä? Mitä Raamattu opettaa urheilusta?...

Otavan lukio cd-rom jaettiin ilmaiseksi kaikkiin lukioihin.

 

Oppilaiden kanssa yhdessä ATK-luokkaan

Kun menen oppilaiden kanssa koulun ATK-luokkaan, pyrin siihen, että jokaisella oppilaalla on oma kone; näin oppii paremmin. Luokka täytyy siis jakaa kahtia (erityisesti lukion suurten luokkien kanssa). Kun puolet menee ATK-luokkaan, jää toinen puoli omaan luokkaan tekemään jotain itsenäistä harjoitusta. Tällaisessa tilanteessa menen itse aina ATK-luokkaan, koska oppilaille tulee aina/yleensä jotain ongelmaa tai kysyttävää.

 

INTERNETIN KÄYTTÖ USKONNONOPETUKSESSA

 

A. Opettajan oman työn auttajana

  • Internet on nopea tapa saada ajanmukaista tietoa. Internetin sivuja päivitetään (=saatetaan ajan tasalle) usein, mutta kirjoissa oleva tieto vanhentuu.
  • Internetissä on valtava määrä tietoa. Uskonnonopettajien lähdekirjasto häviää sille kirkkaasti. Hyviä lähtökohtia tiedon hakuun ovat:
  • Sähköposti (=e-mail) on hyvä tapa pitää yhteyttä kollegoihin. Uskonnonopettaja on usein ainoa omalla koulullaan, joten sähköpostin avulla on mukava ja helppo pitää yhteyttä: saman viestin voi lähettää vaikka sadalle; ei haittaa, vaikka hän olisi juuri oppitunnilla (vrt. puhelin!). Sähköpostin avulla voidaan myös vaihtaa ja jakaa materiaaleja helposti ja nopeasti. Jos haluat tietää enemmän sähköpostin käytöstä, niin klikkaa tästä
  • Uskonnonopettaja voi hankkia opetusmateriaalia internetin kautta. Esimerkiksi Yhteisvastuukeräyksen materiaali löytyy netistä. Olen itse siirtänyt tekemiäni itsenäisen työn tehtäviä Uskonnonopettajien liiton (SUOL) sivulle. Toivottavasti uskonnonopettajat innostuvat ja rohkaistuvat enemmän materiaaliensa vaihtoon. Allekirjoittaneelle voi lähettää tehtäviä, kurssirunkoja, koekysymyksiä yms. internetiin laitettavaksi. Lähettäkää materiaalit sähköpostilla (mieluiten sähköpostin liitetiedostona = attachment) tai levykkeellä (korpulla). Kopiointi internetistä tapahtuu näin (klikkaa tästä)
  • Jos sinua haittaa, että oppilaat hakevat internetistä erilaisia kuvia tms. tietokoneen näytön taustakuviksi, aseta sinne itse jotain sopivampaa! Ohjeet löydät tästä.

 

B. Oppilaiden itsenäinen tiedonhaku

  • Internet on oppilaille helppo tapa tiedonhakuun. Se myös motivoi oppilaita.
  • Mielestäni on hyvä reaaliaineissa harjoitella myös internet-tiedonhakua.
  • Nykyinen tietotekniikka mahdollistaa myös valmiin tekstin kaappaamisen tietoverkosta ja tämän esittämisen opettajalle "esitelmänä". Monisivuisen siistin esitelmän voi siis tehdä minuutissa. Tämä kannattaa muistaa. Suoran kopioinnin estämiseksi/vaikeuttamiseksi olen antanut oppilaille tarkat esitelmänteko-ohjeet. Tiedostojen (esim.tekstin tai kuvien) kopiointi internetistä tapahtuu näin (klikkaa tästä).

 

C. Oppilaiden itsenäinen tiedon testaus

Olen tehnyt RaamattuNETiin sivuja, joilla on kysymyksiä uskonnon asioista (esim. Paavali). Oppilas rastittaa annetuista vaihtoehdoista oikeana pitämänsä ja klikkaa sitten sivun alalaidassa olevaa "Tarkista vastaukset" -painiketta. Sivulla oleva ohjelma laskee sitten oikeat ja väärät vastaukset ja antaa palautteen (esim. "Kuusi yhdeksästä meni oikein"). Tämän tekstin kirjoittamishetkellä (syyskuu 1998) olen ehtinyt tehdä seuraavat tietotestit:

Tietotestit löytyvät sivulla http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/kkohist.html olevan linkkilistan kautta.

 

D. Oppilaiden itsenäinen elämänvalintojen harjoittelu

Ev.lut. kirkon koulupalvelun sivulla on sivusto, jolla oppilaat voivat harjoitella erilaisia elämänvalintoja ja elämän tapahtumia. Kyseinen harjoitus on nimeltään "Elämänkaari - mahdollisuus tutustua elämän eri tapahtumiin.

 

E. Oppilaiden itse tekemän materiaalin siirto internetiin

Oppilaista on mukavaa, kun heidän omat tuotoksensa päätyvät internetiin. Ylläpidän itse RaamattuNET -sivuja internetissä ( http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/ ), joten voin helposti siirtää sinne itse oppilaiden tekemiä tekstejä ja kuvia. Yläasteelta olen siirtänyt verkkoon varsinkin oppilaiden Vanhaan testamenttiin liittyviä kuvia ja tekstejä.

Yläasteella ja lukiossa olemme siirtäneet kirkkohistorian, Suomen kirkkohistorian ja etiikan ryhmätyöt verkkoon.

Monilla kouluilla on omat kotisivut internetissä. Oppilaiden tuotokset voidaan siirtää sinne. Uskonnonopettaja voi ottaa yhteyttä koulun sivuja päivittävään (atk-) opettajaan. Oppilaalta tulee tietenkin pyytää lupa siirtää hänen tuotoksiaan internetiin. Minulle ei ole tullut vielä yhtään kielteistä vastausta ko.kysymykseen.

 

F. Oppilaiden kanssa yhdessä ATK-luokassa - valvontaongelma

 

  • Internetin ongelma on se, että oppilaat eivät aina malta keskittyä vain itse asiaan. Ollessaan internetissä oppilaan saatavilla on valtava määrä tietoa ja viihdettä. Muutamalla näppäimen painalluksella uskonnollinen internetsivu on vaihtunut NHL:n, tv:n suosikkisarjan, rock-yhtyeen tms. sivuihin tai poika ihailee Pamela Andersonin muotoja Pieta-veistoksen sijasta.
  • Oppilaalla voi ja pitääkin olla yhtä aikaa auki monta selainohjelmaa. Tällöin tiedonhaku on nopeampaa: kun yksi ohjelma lataa hiljakseen jotain suurta kuvaa, toisella voi keskeytymättä jatkaa tiedon etsintää. Mutta ... Oppilas voi pitää opettajan nähdessä esillä "oikeaa" sivua ja opettajan poistuttua vaihtaa viihteeseen. Uusi selainohjelma avataan näin.
  • Jokainen opettaja tietenkin itse päättää, miten suhtautuu väärien sivujen katseluun. Olisiko hyvä kompromissi, että uskonnon tunnilla tehdään uskonnon asioita ja välitunnilla voi vapaammin surffailla?

 

G. Internetin käytön opettaminen oppilaille

  • Kaikki oppilaat eivät opiskele koulussa tietotekniikkaa, joten on hyvä, että myös uskonnonopettaja opettaa internet-tiedonhaun ydinasiat kaikille. Itse olen tehnyt ydinasioista kalvon, josta jokainen on tehnyt muistiinpanot vihkoonsa. Kun on opettanut ydinasiat, voi vaatia myös tiedon löytymistä.

 

H. Uskonnon luokan oman tietokoneen käyttö

  • Oman luokan tietokoneeseen (joka on varustettu tietoverkkoyhteyksin) kannattaa jo valmiiksi asentaa lähtösivuksi RaamattuNET tai jokin muu asiaan kuuluva sivu. Tällöin haluttu sivu tulee heti esille, kun internetin käyttöön tarvittava selainohjelma avataan. Lähtösivun asetus tapahtuu näin (klikkaa tästä).

 

        • Tekstin kopiointi tapahtuu seuraavasti:
            1. "Maalataan" (=aktivoidaan) näytössä näkyvä haluttu internetin teksti (menet haluttuun tekstin kohtaan hiiren kursorilla, painat hiiren vasenta näppäintä ja vedät hiirellä näppäin painettuna tekstin loppukohtaan)
            2. Kun teksti on muuttunut erilaiseksi (yleensä sinipohjaiseksi), paina näppäimistön control (=Ctrl) - näppäin pohjaan ja paina samalla c-näppäintä.
            3. Avaa tekstinkäsittelyohjelmasi ja vie kursori siihen kohtaan, mihin haluat kopioidun tekstin.
            4. Paina näppäimistön control (=Ctrl) - näppäin pohjaan ja paina samalla v-näppäintä. Teksti kopioituu omalle tekstinkäsittelyohjelmallesi!
        • Kuvan kopiointi internetistä on vielä helpompaa (ohje sopii ainakin Netscape Navigator -ohjelmaan):
            1. Vie hiiren nuoli haluamasi kuvan päälle ja paina hiiren oikeaa näppäintä, jolloin avautuu valikko.
            2. Valitse avautuneesta valikosta hiiren vasemmalla näppäimellä "Save image as..." - (Microsoft Explorer: "Save Picture As")
            3. Avautuu ikkuna, jolloin voit itse antaa kuvalle haluamasi nimen esim. luther1.
            4. Valitse kohde, jonne tallennat kuvan. Kuvan voit tallentaa joko tietokoneesi kovalevylle tai levykkeellesi. Valinta tapahtuu ikkunan kohdasta "Kohde:".
            5. Paina avautuneen ikkunan "Tallenna" -painiketta. Tällöin kuva tallentuu tietokoneesi kovalevylle tai levykkeellesi.
        • Kuvan haku internetistä tietokoneen näytön taustakuvaksi tapahtuu näin :
            1. Etsi haluamasi kuva. Esimerkiksi Vatikaanin epävirallisella kotisivulla www.christusrex.org/ löytyy seuraat hienot kuvat
            2. Vie hiiren nuoli kuvan päälle ja paina hiiren oikeaa näppäintä, jolloin avautuu valikko.
            3. Valitse avautuneesta valikosta hiiren vasemmalla näppäimellä "Set As Wallpaper" tai "Aseta taustakuvaksi" ja työ on tehty!
            4. Kyseinen ohje sopii ainakin Windows-käyttöjärjestelmään.
        • Uusi selainohjelma avataan näin (ohje sopii ainakin Netscape Navigator -ohjelmaan):
            1. Avataan ylävalikkorivin vasemmanpuoleisin valikko ("File").
            2. Valikon ensimmäinen rivi on heti "New Web Browser", joka siis valitaan hiiren vasemmanpuoleisella näppäimellä. - (Microsoft Explorer: "New Window")
        • Lähtösivun asetus tapahtuu näin:
            1. Avataan ylävalikkorivin valikko ("Options").
            2. Valikon ensimmäinen rivi on heti "General Preferences...", joka siis valitaan hiiren vasemmanpuoleisella näppäimellä.
            3. Avautuu valikko "Appearance", jossa on keskivaiheilla teksti "Browser Starts With". Tämän alla olevaan tilaan kirjoitetaan tai kopioidaan halutun sivun osoite (esim. RaamattuNET:illä http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/).
            4. Rivin yllä olevalla rivillä valitaan "Home Page Location".
        • Sähköpostia käytetään seuravasti:
            1. Mail To: -kohtaan tulee viestin vastaanottajan sähköpostiosoite.
            2. From: -kohtaan tulee oma sähköpostiosoitteesi (ei tarvita tässä).
            3. Subject: -kohtaan viestin aihe (esim. Kokeilu).
            4. Cc: -kohtaan ne sähköpostiosoitteet, joihin lähetät viestisi kopion.
            5. Attachments: -kohtaan tulevat tiedostojen nimet, jotka haluat lähettää liitteenä viestisi mukana. Liite voi lähteä tietokoneesi kovalevyltä tai levykkeeltäsi (ei tarvita tässä).
            6. Kirjoita varsinainen viestisi suureen valkeaan kenttään, joka on alapuolella.
            7. Klikkaa tästä ja lähetä jokin sanoma minulle harjoitukseksi.

Katso myös lyhyt artikkeli - Tietotekniikan käyttö uskonnon opetuksessa (lehtori Kari Ahtiaisen kokemuksia. 

Ev.lut. kirkon koulupalvelu.  



TAKAISIN PÄÄSIVULLE