TIETOTEKNIIKAN KÄYTTÖ USKONNONOPETUKSESSA
Motivoivuus
Internet ja tietolevyt (cd-rom) voivat olla oppilaille helppo ja motivoiva tapa
tiedonhakuun. Opettaja voi hyvin tietää, että sama tieto löytyy kirjoista, mutta onhan
hienompaa hakea tieto netistä. Toisaalta tietoverkon kautta tuleva tieto on tuoreempaa
(ei kuitenkaan aina!).
Tekstinkäsittely
Tekstinkäsittely on varmaankin tutuin tietokoneen käyttötapa. Tietokoneen edut esim.
kirjoituskoneeseen verrattuna ovat ilmeiset. Tietokoneen avulla onnistuu
prosessikirjoitus: tekstiin voidaan palata yhä uudelleen muutoksia tehden, kirjoitus ym.
virheiden korjaus on helppoa ja tekstin ulkoasun muokkaus onnistuu hetkessä. Esimerkiksi
ryhmätyössä on tyypillistä, että työtä tehdään, parannellaan ja muokataan monena
päivänä. Tällöin tietokoneen käytön edut ovat selvät.
Olen myös joskus yhdistänyt tietokoneen (tekstinkäsittelyn) käytön opettelun ja
uskonnon opiskelun. Oppilaiden eteen annetaan tietokoneella uskonnon alueelle kuuluva
teksti, joka on yhtenä pötkönä ja johon on tarkoituksella tehty kirjööityswirheitä
. Oppilaiden tehtävänä on
- korjata virheet
- tehdä luetteloista listat tai numeroidut listat
- tehdä (esim. kolmesta) ensimmäisestä sanasta otsikko
- lisätä kappalejaot oikeisiin paikkoihin
- harjoitella tekstin siirtämistä ja kopiointia
- lopuksi oppilaat tietysti tulostavat korjaamansa tekstin itselleen läksyksi
Hyöty edellä mainitusta työtavasta on kolmenlainen. Ensiksikin myös ne oppilaat,
jotka eivät osaa käyttää tietokoneita (heitä on yllättävän moni!) harjaantuvat
tässä nykyään kaikille tärkeässä taidossa. Toiseksi ne, jotka osaavat käyttää
tietokoneita, yleensä pitävät tietokoneen käytöstä. Ja kolmanneksi uskontoon
liittyvää tekstiä luetaan ja prosessoidaan eli opetellaan siinä sivussa!
Luokan oma tietokone
Kouluni remontin jälkeen tuli jokaiseen luokkaan ajantasainen tietokone. Olen pyrkinyt
siihen, että varsinkaan yläasteen tunneilla kone ei ole turhaan luokan takana, vaan
sillä on aina oppilas tai pari oppilasta tekemässä jotain harjoitusta. Harjoitus
tietenkin liittyy kyseisen luokkatason uskonnon asioihin. Esimerkiksi opiskellessamme
kahdeksannella luokalla Raamattua oppilaat tekevät tietokoneella sanahakuharjoituksia
Raamatusta (MikroRabbi -ohjelma tai Otavan lukio cd-rom).
Kysymyksinä on mm. Mistä löytyy pedon luku? Mistä löytyvät Kymmenen käskyä?
Mitä Raamattu opettaa urheilusta?...
Otavan lukio cd-rom jaettiin ilmaiseksi kaikkiin lukioihin.
Oppilaiden kanssa yhdessä ATK-luokkaan
Kun menen oppilaiden kanssa koulun ATK-luokkaan, pyrin siihen, että jokaisella
oppilaalla on oma kone; näin oppii paremmin. Luokka täytyy siis jakaa kahtia
(erityisesti lukion suurten luokkien kanssa). Kun puolet menee ATK-luokkaan, jää toinen
puoli omaan luokkaan tekemään jotain itsenäistä harjoitusta. Tällaisessa tilanteessa
menen itse aina ATK-luokkaan, koska oppilaille tulee aina/yleensä jotain ongelmaa tai
kysyttävää.
INTERNETIN KÄYTTÖ USKONNONOPETUKSESSA
A. Opettajan oman työn auttajana
- Internet on nopea tapa saada ajanmukaista tietoa. Internetin sivuja päivitetään
(=saatetaan ajan tasalle) usein, mutta kirjoissa oleva tieto vanhentuu.
- Internetissä on valtava määrä tietoa. Uskonnonopettajien lähdekirjasto häviää
sille kirkkaasti. Hyviä lähtökohtia tiedon hakuun ovat:
- Sähköposti (=e-mail) on hyvä tapa pitää yhteyttä kollegoihin. Uskonnonopettaja on
usein ainoa omalla koulullaan, joten sähköpostin avulla on mukava ja helppo pitää
yhteyttä: saman viestin voi lähettää vaikka sadalle; ei haittaa, vaikka hän olisi
juuri oppitunnilla (vrt. puhelin!). Sähköpostin avulla voidaan myös vaihtaa ja jakaa
materiaaleja helposti ja nopeasti. Jos haluat tietää enemmän
sähköpostin käytöstä, niin klikkaa tästä
- Uskonnonopettaja voi hankkia opetusmateriaalia internetin kautta. Esimerkiksi
Yhteisvastuukeräyksen materiaali löytyy netistä. Olen itse siirtänyt tekemiäni
itsenäisen työn tehtäviä Uskonnonopettajien liiton (SUOL) sivulle. Toivottavasti
uskonnonopettajat innostuvat ja rohkaistuvat enemmän materiaaliensa vaihtoon.
Allekirjoittaneelle voi lähettää tehtäviä, kurssirunkoja, koekysymyksiä yms.
internetiin laitettavaksi. Lähettäkää materiaalit sähköpostilla (mieluiten
sähköpostin liitetiedostona = attachment) tai levykkeellä (korpulla). Kopiointi internetistä tapahtuu näin (klikkaa tästä)
- Jos sinua haittaa, että oppilaat hakevat internetistä erilaisia kuvia tms. tietokoneen
näytön taustakuviksi, aseta sinne itse jotain sopivampaa! Ohjeet
löydät tästä.
B. Oppilaiden itsenäinen tiedonhaku
- Internet on oppilaille helppo tapa tiedonhakuun. Se myös motivoi oppilaita.
- Mielestäni on hyvä reaaliaineissa harjoitella myös internet-tiedonhakua.
- Nykyinen tietotekniikka mahdollistaa myös valmiin tekstin kaappaamisen tietoverkosta ja
tämän esittämisen opettajalle "esitelmänä". Monisivuisen siistin esitelmän
voi siis tehdä minuutissa. Tämä kannattaa muistaa. Suoran kopioinnin
estämiseksi/vaikeuttamiseksi olen antanut oppilaille tarkat esitelmänteko-ohjeet.
Tiedostojen (esim.tekstin tai kuvien) kopiointi internetistä
tapahtuu näin (klikkaa tästä).
C. Oppilaiden itsenäinen tiedon testaus
Olen tehnyt RaamattuNETiin sivuja, joilla on kysymyksiä uskonnon asioista (esim.
Paavali). Oppilas rastittaa annetuista vaihtoehdoista oikeana pitämänsä ja klikkaa
sitten sivun alalaidassa olevaa "Tarkista vastaukset" -painiketta. Sivulla oleva
ohjelma laskee sitten oikeat ja väärät vastaukset ja antaa palautteen (esim.
"Kuusi yhdeksästä meni oikein"). Tämän tekstin kirjoittamishetkellä
(syyskuu 1998) olen ehtinyt tehdä seuraavat tietotestit:
Tietotestit löytyvät sivulla http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/kkohist.html
olevan linkkilistan kautta.
D. Oppilaiden itsenäinen elämänvalintojen harjoittelu
Ev.lut. kirkon koulupalvelun sivulla on sivusto, jolla oppilaat voivat harjoitella
erilaisia elämänvalintoja ja elämän tapahtumia. Kyseinen harjoitus on nimeltään
"Elämänkaari -
mahdollisuus tutustua elämän eri tapahtumiin.
E. Oppilaiden itse tekemän materiaalin siirto internetiin
Oppilaista on mukavaa, kun heidän omat tuotoksensa päätyvät internetiin.
Ylläpidän itse RaamattuNET -sivuja internetissä
( http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/ ), joten voin helposti siirtää
sinne itse oppilaiden tekemiä tekstejä ja kuvia. Yläasteelta olen siirtänyt verkkoon
varsinkin oppilaiden Vanhaan testamenttiin liittyviä kuvia ja
tekstejä.
Yläasteella ja lukiossa olemme siirtäneet kirkkohistorian,
Suomen kirkkohistorian ja etiikan ryhmätyöt verkkoon.
Monilla kouluilla on omat kotisivut internetissä. Oppilaiden tuotokset voidaan
siirtää sinne. Uskonnonopettaja voi ottaa yhteyttä koulun sivuja päivittävään
(atk-) opettajaan. Oppilaalta tulee tietenkin pyytää lupa siirtää hänen tuotoksiaan
internetiin. Minulle ei ole tullut vielä yhtään kielteistä vastausta ko.kysymykseen.
F. Oppilaiden kanssa yhdessä ATK-luokassa - valvontaongelma
- Internetin ongelma on se, että oppilaat eivät aina malta keskittyä vain itse asiaan.
Ollessaan internetissä oppilaan saatavilla on valtava määrä tietoa ja viihdettä.
Muutamalla näppäimen painalluksella uskonnollinen internetsivu on vaihtunut NHL:n,
tv:n suosikkisarjan, rock-yhtyeen tms. sivuihin tai poika ihailee Pamela
Andersonin muotoja Pieta-veistoksen
sijasta.
- Oppilaalla voi ja pitääkin olla yhtä aikaa auki monta selainohjelmaa. Tällöin
tiedonhaku on nopeampaa: kun yksi ohjelma lataa hiljakseen jotain suurta kuvaa, toisella
voi keskeytymättä jatkaa tiedon etsintää. Mutta ... Oppilas voi pitää opettajan
nähdessä esillä "oikeaa" sivua ja opettajan poistuttua vaihtaa viihteeseen. Uusi selainohjelma avataan näin.
- Jokainen opettaja tietenkin itse päättää, miten suhtautuu väärien sivujen
katseluun. Olisiko hyvä kompromissi, että uskonnon tunnilla tehdään uskonnon asioita
ja välitunnilla voi vapaammin surffailla?
G. Internetin käytön opettaminen oppilaille
- Kaikki oppilaat eivät opiskele koulussa tietotekniikkaa, joten on hyvä, että myös
uskonnonopettaja opettaa internet-tiedonhaun ydinasiat kaikille. Itse olen tehnyt ydinasioista kalvon, josta jokainen on tehnyt muistiinpanot
vihkoonsa. Kun on opettanut ydinasiat, voi vaatia myös tiedon löytymistä.
H. Uskonnon luokan oman tietokoneen käyttö
- Oman luokan tietokoneeseen (joka on varustettu tietoverkkoyhteyksin) kannattaa jo
valmiiksi asentaa lähtösivuksi RaamattuNET tai jokin muu asiaan kuuluva sivu. Tällöin
haluttu sivu tulee heti esille, kun internetin käyttöön tarvittava selainohjelma
avataan. Lähtösivun asetus tapahtuu näin (klikkaa tästä).
- Tekstin kopiointi tapahtuu seuraavasti:
- "Maalataan" (=aktivoidaan) näytössä näkyvä haluttu internetin teksti
(menet haluttuun tekstin kohtaan hiiren kursorilla, painat hiiren vasenta näppäintä
ja vedät hiirellä näppäin painettuna tekstin loppukohtaan)
- Kun teksti on muuttunut erilaiseksi (yleensä sinipohjaiseksi), paina näppäimistön
control (=Ctrl) - näppäin pohjaan ja paina samalla c-näppäintä.
- Avaa tekstinkäsittelyohjelmasi ja vie kursori siihen kohtaan, mihin haluat kopioidun
tekstin.
- Paina näppäimistön control (=Ctrl) - näppäin pohjaan ja paina samalla
v-näppäintä. Teksti kopioituu omalle tekstinkäsittelyohjelmallesi!
- Kuvan kopiointi internetistä on vielä helpompaa (ohje sopii ainakin Netscape
Navigator -ohjelmaan):
- Vie hiiren nuoli haluamasi kuvan päälle ja paina hiiren oikeaa näppäintä,
jolloin avautuu valikko.
- Valitse avautuneesta valikosta hiiren vasemmalla näppäimellä "Save image
as..." - (Microsoft Explorer: "Save Picture As")
- Avautuu ikkuna, jolloin voit itse antaa kuvalle haluamasi nimen esim. luther1.
- Valitse kohde, jonne tallennat kuvan. Kuvan voit tallentaa joko tietokoneesi kovalevylle
tai levykkeellesi. Valinta tapahtuu ikkunan kohdasta "Kohde:".
- Paina avautuneen ikkunan "Tallenna" -painiketta. Tällöin kuva tallentuu
tietokoneesi kovalevylle tai levykkeellesi.
- Kuvan haku internetistä tietokoneen näytön taustakuvaksi
tapahtuu näin :
- Etsi haluamasi kuva. Esimerkiksi Vatikaanin epävirallisella kotisivulla www.christusrex.org/ löytyy seuraat hienot kuvat
- Vie hiiren nuoli kuvan päälle ja paina hiiren oikeaa näppäintä, jolloin
avautuu valikko.
- Valitse avautuneesta valikosta hiiren vasemmalla näppäimellä "Set As
Wallpaper" tai "Aseta taustakuvaksi" ja työ on tehty!
- Kyseinen ohje sopii ainakin Windows-käyttöjärjestelmään.
- Uusi selainohjelma avataan näin (ohje sopii ainakin Netscape
Navigator -ohjelmaan):
- Avataan ylävalikkorivin vasemmanpuoleisin valikko ("File").
- Valikon ensimmäinen rivi on heti "New Web Browser", joka siis valitaan hiiren
vasemmanpuoleisella näppäimellä. - (Microsoft Explorer: "New Window")
- Lähtösivun asetus tapahtuu näin:
- Avataan ylävalikkorivin valikko ("Options").
- Valikon ensimmäinen rivi on heti "General Preferences...", joka siis valitaan
hiiren vasemmanpuoleisella näppäimellä.
- Avautuu valikko "Appearance", jossa on keskivaiheilla teksti "Browser
Starts With". Tämän alla olevaan tilaan kirjoitetaan tai kopioidaan halutun sivun
osoite (esim. RaamattuNET:illä http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/).
- Rivin yllä olevalla rivillä valitaan "Home Page Location".
- Sähköpostia käytetään seuravasti:
- Mail To: -kohtaan tulee viestin vastaanottajan sähköpostiosoite.
- From: -kohtaan tulee oma sähköpostiosoitteesi (ei tarvita tässä).
- Subject: -kohtaan viestin aihe (esim. Kokeilu).
- Cc: -kohtaan ne sähköpostiosoitteet, joihin lähetät viestisi kopion.
- Attachments: -kohtaan tulevat tiedostojen nimet, jotka haluat lähettää liitteenä
viestisi mukana. Liite voi lähteä tietokoneesi kovalevyltä tai levykkeeltäsi (ei
tarvita tässä).
- Kirjoita varsinainen viestisi suureen valkeaan kenttään, joka on alapuolella.
- Klikkaa tästä ja lähetä jokin sanoma minulle
harjoitukseksi.
Katso myös lyhyt artikkeli - Tietotekniikan
käyttö uskonnon opetuksessa (lehtori Kari Ahtiaisen kokemuksia.
Ev.lut. kirkon koulupalvelu.
TAKAISIN PÄÄSIVULLE
|