Pyhiinvaellus Mekkaan

Pyhiinvaellus  (=Hajj, lausutaan "haz") Mekkaan on yksi islamin peruspilareista.

Islamin peruspilarit ovat

• uskontunnustus  ("Allah on ainoa Jumala ja Muhammed on hänen profeettansa")
  • rukous viisi kertaa päivässä kohti Mekkaa
  • paasto Ramadan-kuussa päivällä
  • almut kouluille ja sairaaloille  (ns. almuvero)
  • pyhiinvaellus Mekkaan kerran elämässä

Jokaisen muslimin tulisi kerran elämänsä aikana käydä islamin pyhässä kaupungissa Mekassa, mikäli

• hänen terveytensä on hyvä ja hän on täysissä sielunvoimissa
  • hän on täysi-ikäinen
  • hänellä on tarvittavat varat ja mahdollisuudet suoriutua matkasta
Jos yksikin näistä edellytyksistä puuttuu, ei pyhiinvaellus ole pakollinen. Tärkeintä on, ettei pyhiinvaelluksesta aiheudu perheelle vahinkoa. Niinpä vaeltajien keski-ikä on 55 vuotta  (varallisuutta on ehtinyt karttua ja ei ole enää pieniä lapsia).

Vuosittain muslimeja kokoontuu pyhiinvaellukseen noin 2,5 miljoonaa. Mekkaan saapuu muslimeja ympäri maailmaa kaikista eri sosiaaliluokista. Pyhiinvaelluksen aikana kaikki muslimit pukeutuvat samalla tavalla vaatimattomasti, riippumatta henkilön varallisuudesta, ihonväristä tai kansalaisuudesta. Miehet pukeutuvat ihram-vaatteeseen eli pyhiinvaellusasuun, se koostuu kahdesta valkoisesta kankaasta. Naisille ei ole määrätty mitään tiettyä asua. Tapana on kuitenkin pukeutua valkoiseen kokopitkään asuun ja päähuiviin. Kaikki suorittavat samat määrätyt velvollisuudet ja rukoukset.

Pyhiinvaellus suoritetaan islamilaisen vuoden 12. eli viimeisen kuukauden  (Dhu-I-Hijjah´n)  toisella viikolla  (8.-12. päivänä).

Pyhiinvaelluksen rituaalit Mekassa

Mekassa pyhiinvaeltaja suorittaa palvontamenoja Kaaban temppelissä, Arafat-vuorella ja Minan laaksossa. Kaaban temppelissä kaikki muslimit rukoilevat saman rukouksen arabiankielellä, riippumatta henkilön kansalaisuudesta ja omasta kielestä. Ihmisjoukko kiertää Kaaban kuutiota. Siihen on muurattu pyhä kivi, joka on upotettu hopeaan. Kaikki pyrkivät koskettamaan sitä.

Kaaban pyhä musta kivi on meteoriitti, taivaasta pudonnut kivi.

Islamin mukaan kivi oli alunperin enkeli, joka tuli liian lähelle maata, näki maailman pahuuden, muuttui mustaksi kiveksi ja putosi maahan

Arafat-vuori on muslimeille pyhä paikka, sillä siellä sai Muhammed aikoinaan Jumalalta Koraanin jakeet, joiden mukaan islam syntyi. Vuorella muslimit oleskelevat ja rukoilevat, suurimmaksi osaksi kukin omalla kielellään.

Saarnoissa ja rukouksissa tulee olla hyvin tarkka, sillä kaikenlainen politikointi ja uskonriidat ovat ehdottomasti kiellettyjä.

Minan laaksossa oleskellaan kolme vuorokautta ja siellä kivitetään paholaista ja lopuksi uhrataan eläin. Saatanan symboleina toimivat kiviset pylväät, joita ympäröivät betoniset tasot. Kivityspaikka on laaja ja ihmiset kerääntyvät joukoittain kivittämään saatanaa. Joka vuosi ihmisiä kuolee kivityspaikalla, kun valtavat määrät ihmisiä tunkee kohti pylväitä. Monet tulevat uskonkiihkoisiksi, kun ajattelevat pääsevänsä kivittämään saatanaa.

Arkan Al-Hajj  eli  Hajj'in pilarit

Hajj'illa eli pyhiinvaelluksella on neljä ehtoa. Jos ei täytä jotakin näistä tärkeistä ehdoista, pyhiinvaellus ei ole pätevä eikä Jumalan hyväksymä.
Nämä pilarit ovat seuraavat:

1. Al-Ihram: Pukeutuminen ihram-asuun, ja "Talbiya'n" lausumista aikomuksena tehdä Hajj tai Umra.
  2. Al-Wuquf bi-Arafa: On läsnä Arafat-vuorella (yksi tärkeimmistä paikoista, joissa Hajj'illa käydään).
  3. Tawaf Al-Ifada: Kaaban kiertäminen kymmenes päivä Dhu Al-Hijjah -kuuta. Tällöin pyhiinvaeltaja kiertää Kaaban seitsemän kertaa vastapäivään.
  4. Kulku Safan ja Marwan välillä: Vaellus useampaan kertaan Safan ja Marwan kukkuloiden välillä. Nykyisin tämä on suuren Haram-moskeijan sisällä ja käytävä on ilmastoitu. Tämä muistuttaa siitä, kuinka Haagar (Ismaelin äiti, Abrahamin toinen vaimo) etsi vettä janoiselle lapselleen Ismaelille.

Umra

Umra on vaihtoehtoinen pyhinvaellus Mekkaan ja siinä suoritetaan samat rituaalit kuin Hajj'issa, mutta pienemmässä mittakaavassa. Umran voi tehdä myös mihin aikaan vuodesta toisin kuin Hajj'in.

Umra on myös vapaaehtoinen pyhiinvaellus, mutta se ei kuitenkaan vapauta henkilöä tekemästä pakollista Hajj'ia.

Teksti: Emilia Teronen ja  Timo Muola

TAKAISIN MAAILMANUSKONNOT -SIVULLE