KANSANHERÄTYS

 

Synty

Suomalaisten herätysliikkeiden juuret ovat Saksassa syntyneessä pietismissä. Oppineet ja tunne-elämältään epävakaat äärimmäisyysmiehet olivat pietismin maahantuojia jo 1700-luvulla. Suomalaiset 1800-luvulla syntyneet herätysliikkeet ovat rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus, lestadiolaisuus.


Herännäisyys

Herännäisyyden synty ajoittuu 1800-luvun alkupuolelle, jolloin sillä oli kosketuksia saksalaisen pietismin ja varhaisemman herännäisyyden kanssa. Samoihin aikoihin maassamme syntyi toisistaan riippumatta sekä Savossa että Pohjanmaalla herätys.

Paavo Ruotsalainen

Paavo Ruotsalainen
Savon herättäjä

Savossa herännäisyyden johtajana toimi talonpoika Paavo Ruotsalainen ja Pohjanmaalla pastorit Joonas Lagus ja Niilo Kustaa Malmberg. Liikkeet yhtyivät laajaksi herätysliikkeeksi, herännäisyydeksi.


Herännäisyyden korostukset

Kotien kristillisyyttä on liikkeen piirissä korostettu uskonelämän ja hartaudenharjoituksen keskeisimpänä paikkana. Julistuksen keskeisenä sisältönä on pidetty Jumalan armon ikävöimistä ja odottamista.

Toisiakaan ei tuomita, kun omassa tilassa nähdään parantamisen tarvetta. Heränneet korostavat julistuksessaan myös luterilaisen perinteen mukaista jumalattoman vanhurskauttamista. Olennaisia eivät ole opilliset kysymykset, vaan painotetummin esillä on sielunhoidollinen "ystävän hoitaminen"


Kansanherätysten yhteiskunnalliset vaikutukset

Yksilöllisyyden korostus oli yhteistä valistukselle ja pietistisille herätysliikkeille. Yksilöllisyyden ja opillisen suvaitsevaisuuden vaatimus murensi vähitellen sisältäpäin puhdasoppista yhtenäiskulttuuria myös Suomessa.

Vallitsevaa elämänmenoa ja jähmettynyttä kirkollisuutta vastaan herätysliikkeet esittivät protestin. Protestin ympärille muodostui tosiuskovaisten ryhmä. Yhteisö jakaantui "heränneisiin" ja "suruttomiin".

Kun maallikot alkoivat saarnata sanaa, joka ennen oli kuulunut vain papeille, hämärtyivät säätyrajat.

Herätysliikkeet vaikuttivat levitessään ja vakiintuessaan vallitsevaan kulttuuriin sitä muovaten. Merkittäviä kansannaisia ja -miehiä nostivat esille herätykset, joissa aito uskonnollisuus yhtyi syvälliseen ihmistuntemukseen ja terapeuttiseen taitoon.

Herätys ilmeni ihmisten muuttuneissa elämäntavoissa: rikollisuus ja juopottelu vähenivät ja vastuuntunto lisääntyi. Herätyskristillisuus edisti kansan lukuharrastusta ja henkistä virikkeellisyyttä.


Kansanherätykset ja kulttuuri

Heränneet suhtautuivat epäluuloisesti ja torjuvasti moniin esteettisen kulttuurin ilmentymiin esim. kirjallisuudessa, teatterissa, kuvataiteessa ja musiikissa.

Herätysliikkeet valloittivat kirkon sisältäpäin. Papistosta yhä suurempi osa tuli heränneiden jälkeläisistä. Papiston yhteiskunnallisen taustan muutoksesta seurasi mm. että kirkon ja muun kulttuurielämän välille muodostui kasvavaa jännitystä. Heränneet papit kritisoivat kulttuurielämän pinnallisuutta, kun taas muun kulttuurielämän edustajat moittivat heränneitä ahdasmielisiksi ja takapajuisiksi. Heränneiden keskuudessa syntyi osin myös korkeatasoista kirjallisuutta ja virsirunoutta.


Kansanherätykset ja kirkko

Herätysliikkeet lisäsivät uskonnollista toimeliaisuutta ja kirkolliseen käytäntöön vakiintui uusia hartauselämän muotoja, kuten seurat ja nuorten hengellisestä kasvusta huolehtiminen.

Monien pappien liittymisen johdosta herätysliikkeet pysyivät kirkon piirissä. Tästä syystä Suomen uskonnollinen kenttä on säilynyt nykypäiviin asti poikkeuksellisen yhtenäisenä. Herätysliikkeiden ansioista kirkko säilyi kansan kirkkona. Tämä taas vaikutti mm. siihen, ettei Suomessa koskaan syntynyt voittamatonta vastakohta-asetelmaa kirkon ja työväenliiton välille, sillä sen valtaenemmistö on aina kuulunut kirkkoon.

pietkonv.jpg (22250 bytes)

Seurat

Hartauskokoukset eli seurat ovat herätysliikkeiden toiminnan tärkein tuntomerkki.

Muut herätysliikkeet (kuin herännäisyys):

  • Evankelisuus korostaa Lutherin merkitystä ja tunnustuskirjoja.
  • Lestadiolaisuus korostaa, että vain uskovien seurakunnassa (heidän liikkeessään) voi pelastua.
  • Rukoilevaisuus pitää yllä vanhoja perinteitä.
  • Uuspietismi (1900-luvulla syntynyt herätysliike) on erilaisten yhdistysten toiminnasta muodostuva evankelioimisliike.

 

KANSANHERÄTYS -KYSYMYKSET
  1. Ketkä olivat herännäisyyden perustajia?
  2. Mitkä heidän ammattinsa olivat?
  3. Mitä herännäisyys korostaa?
  4. Millaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia kansanherätyksillä oli?
  5. Miten herätysliikkeet ovat vaikuttaneet Suomen kirkkoon?
  6. Mitkä ovat Suomen 1800-luvulla syntyneitä herätysliikkeitä?

 

USKONTO SUOMESSA -SIVULLE

RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE