(c) Timo Muola

Katolinen kirkko 1500 - 1700 -luvuilla

Valitse  hiiren nuolella napsauttamalla oikeina pitämiesi väitteiden alussa olevaa ruutua.
Lopuksi napsauta alhaalla olevaa harmaata "Tarkista vastaukset" -painiketta.
Jos et saa kaikkia yhdeksää vastausta oikein, yritä uudestaan, kunnes onnistut.

Mikä / Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa?

1540 paavi vahvisti erään veljeskunnan säännöt. Kyseinen veljeskunta oli katolisen kirkon tärkein ase, jolla monia uskonpuhdistukselle menetettyjä alueita (esim. Puola, Itävalta, Etelä-Saksa) saatiin takaisin katoliselle kirkolle. Tämä veljeskunta oli jesuiitat.

Jesuiittaveljestön perusti Franciscus Assisilainen, ”Jumalan pieni köyhä”.

Jesuiittaveljestön perusti Ignatius Loyola, upseeri, jonka sotilasuran jalkaan osunut tykinkuula katkaisi.

Jesuiitat pyrkivät heti työhön, pitkää koulutusta ei arvosteta. Katsottiin, että teologiaa oppii parhaiten työssä.

Jesuiitat saivat pitkän koulutuksen. Kymmenen vuotta filosofiaa ja teologiaa.

Jesuiitat keskittyivät työhön Euroopassa.

Jesuiitat olivat katolisen lähetystyön uranuurtajia.

Jesuiitat ovat tehneet tärkeää työtään keskeytyksettä meidän päiviimme saakka.

Paavi lakkautti jesuiittaveljestön, kun sitä kritisoitiin kovasti. Myöhemmin järjestö kuitenkin sai aloittaa toimintansa uudelleen.

Ranskan vallankumouksessa 1789 katolista kirkkoa pidettiin kuninkaan ja aateliston ohella yhtenä kansan kärsimysten syynä. Monia piispoja ja pappeja surmattiin ja paavi menetti Kirkkovaltion.

TAKAISIN KIRKKOHISTORIA -SIVULLE