Vuonna 1054 kristikunta jakautui idän ortodoksiseen ja lännen
roomalaiskatoliseen kirkkoon. Jakautumisen takia alkoi kummankin kirkon
välillä kilpailu oman vaikutusalueen laajentamisesta. Vaikka aatteet olivat jalot,
olivat ristiretket pääasiassa sota- ja ryöstöretkiä uskonnon nimissä.
Myös Itämeren kansat, monien muiden tavoin, joutuivat kummankin kirkon
kilpailun kohteeksi. Näin ollen itämeren alueella asuvat saivat käännytystä
sekä idästä eli Venäjältä, että lännestä, jossa käännytystä johdettiin Ruotsista.
Kristinuskolla Suomessa on jo pitkät perinteet, sillä ensimmäisiä vaikutteita
alkoi levitä jo noin tuhat vuotta sitten. Ensimmäiset tarinat Jeesus Kristuksesta
levisivät kauppiaiden mukana suomalaisten kuultavaksi. Kristinusko oli jo tällöin
levinnyt Ruotsin ja Venäjän alueilla, joten Suomeen levisi vaikutteita
molemmista suunnista.
Ennen kristinuskon tuloa suomalaiset uskoivat moniin pakanallisiin jumaliin
ja haltioihin. Oli Tapiota, Ahtia ja jopa riihitonttuja. Eri alueilla jumalat olivat
erilaisia, joten täysin yhtenäisestä suomalaisesta uskonnosta ei voida puhua.
Luonto oli luonnollisesti tärkeä osa suomalaisia uskomuksia.
Muinaiset pakanalliset suomalaiset uskoivat myös elämän jatkuvan kuoleman jälkeen,
joten hautoihin laitettiin erilaisia esineitä ja säännöllisesti vietiin myös
ruokaa vainajille. Tämän vuoksi voimme arkeologisesti ajoittaa kristinuskon
saapumisen Suomeen, sillä hautojen esineistö muuttui.
1000- luvun alkaessa hautoihin alkoi ilmestymään kristinuskosta kertovia
esineitä, esimerkiksi ristejä.
Kristinuskon juurtuminen
oli pitkä prosessi
Kristinusko eli pitkään perinteisen suomalaisen uskonnon kanssa.
Jeesusta pidettiin alussa vain yhtenä jumalana muiden joukossa.
Moniin jumaliin oli totuttu, joten ajatus vain yhdestä jumalasta
ei sopinut suomalaisen ajatusmaailmaan.
Euroopassa oli jo totuttu, että pakanauskontoja ei pystytty
kokonaan kitkemään pois. Erilaiset uskonnolliset perinteet vähitellen
sulautuivat osaksi kristinuskoa. Vasta 1600-luvulla luterilainen ortodoksisuus
erotti osan vanhoista uskomuksista kristinuskosta, mutta kansanuskon aineksia
on kuitenkin jäänyt meidän päiviimme saakka.
Suomalaiset ottivat kristinuskon vastaan hyvin rauhanomaisesti
pitkän ajan kuluessa toisin kuin Baltian maiden asukkaat.
Baltiassa käytiin paljon sotia saksalaisten yrittäessä juurruttaa
kristinuskoa miekkojen avulla ja paikallisten taistellessa vastaan.
Mitkään suomalaisten varhaisvaiheista kertovat dokumentit eivät
todista kristillistämisen erityisestä vaikeudesta maassamme.
Ensimmäinen
ristiretki
Ensimmäinen ristiretki Suomeen toteutettiin vuonna 1155.
Toteuttajana oli itse Ruotsin silloinen kuningas ja hänen mukanaan
Suomen piispaksi nimitetty englantilaissyntyinen piispa Henrik.
Koska suomalaisilla oli ollut kanssakäymistä kristittyjen kanssa jo aiemmin,
ei suurempia taisteluita käyty heidän kanssaan nytkään.
Kun kuningas palasi Ruotsiin, jäi Piispa Henrik Suomeen täyttämään
tehtäväänsä järjestelemällä Suomen kirkollisia oloja.
Hänen työnsä päättyi kuitenkin ennen aikojaan.
Legendan mukaan Lalli-niminen talonpoika surmasi piispa Henrikin
kirveellään Köyliön järven jäällä ja palasi myöhemmin kotiinsa piispan
hiippa päässään. Kun hän yritti riisua sitä, irtosivat hiukset sekä
päänahka sen mukana. Loppuikänsä Lalli eli hiirten vainoamana ja hukkui
lopulta järveen. Tarinan alussa kerrotaan piispan pyytäneen ruokatarpeita
Lallin kartanosta. Lallin emäntä Kerttu ei liiemmin pitänyt matkamiehistä.
Piispa Henrik seurueineen sai tarvitsemansa tarvikkeet maksamalla niistä
asianmukaisesti. Lallin tultua kotiin Kerttu kertoi matkamiesten ottaneen
tarvitsemansa ruokatarpeet ilmaiseksi. Kuulemastaan suuttuneena Lalli
lähti piispan perään ja siis lopulta surmaamaan piispan.
Toinen
ristiretki
Toinen ristiretki tehtiin Hämeeseen ruotsalaisten toimesta noin
vuonna 1238-39 tai 1248-49 ja sitä luultavasti johti ruotsalainen
mahtimies Birger-jaarli, joka tuli sotajoukkoineen Suomeen 1200-luvun
puolivälissä ja eteni Hämeeseen asti. Hän taltutti kapinoivat hämäläiset
ja aloitti puolustuslinnan rakentamisen Hämeeseen. Ristiretken seurauksena
läntinen Suomi liitettiin lopullisesti Ruotsin valtakuntaan.
Kolmas
ristiretki
Kolmas ristiretki Suomeen vuonna 1293 suuntautui Karjalaan.
Marski Torkkeli Knuutinpojan johdolla ruotsalaiset valtasivat alueen
ja perustivat sitä suojatakseen Viipurin linnan.
Ristiretkien
jälkeen
Karjalan ristiretken jälkeen sotatila Ruotsin ja Novgorodin välillä jatkui,
novgorodilaiset hyökkäsivät Turkuun vuonna 1318 ja polttivat sen maan tasalle.
Jatkuvat hävitysretket alkoivat kuitenkin käydä molempien voimille, ja vuonna 1323
solmittiin Pähkinäsaaren rauhansopimus. Pähkinäsaaren rauhaan päättyi Suomen ristiretkikausi.
Novgorod tunnusti Ruotsin valta-aseman Länsi-Karjalassa, mutta Novgorodille jäivät
Laatokan ympärillä olevat alueet. Rauhassa sovitun rajan itäpuolelle jäi ortodoksinen
ja länsipuolelle katolinen usko. Suomen ristiretkien aika päättyi Pähkinäsaaren rauhaan.
Suomelle ristiretket merkitsivät lopullista sitoutumista läntiseen kirkkoon ja
sen sivistykseen. Suomen hallinnolliseksi keskukseksi tuli Turku ja sen tuomiokirkosta
tuli maan kansallispyhäkkö. Ristiretkien seurauksena Ruotsi liitti Suomen yhteyteensä
ja samalla osaksi läntistä eli katolista kirkkoa.
Kristinuskon
saapumisen seurauksia
- Suomi tuli osaksi läntistä eikä itäistä kulttuuripiiriä
- Kristillinen kalenteri muutti suomalaisten arkipäivää ja toi mukanaan
yleisiä kristillisiä juhlapäiviä kuten joulun ja pääsiäisen tärkeäksi osaksi
suomalaisten elämää. Sunnuntaista tuli virallinen lepopäivä.
- Suomalaisten etunimissä alkoi esiintyä selvää muutosta. Esim. nimet Kaukovalta,
Saarijoutsi tai Toivikki väistyivät käytöstä. Tilalle vakiintui vierasmaalaisista
pyhimysnimistä tehdyt suomalaiset muunnelmat kuten Antti (Andreas) ja Paavo (Paavali).
- Kristinuskon mukana Suomeen tuli paljon tietoa muista kulttuureista.
Esimerkiksi eläimet, kuten leijona ja kirahvi, kasvit, kuten ruusu ja palmu,
mausteet, kuten pippuri ja inkivääri, olivat aiemmin olleet suomalaisille vieraita.
- Luku- ja kirjoitustaito tuli kristinuskon myötä Suomeen
- Paljon uusia sanoja suomenkieleen
- Kirkkoja alettiin rakentaa Suomeen
Teksti: Mika H.
Nettisivun teko: Timo Muola
TAKAISIN USKONTO SUOMESSA -SIVULLE
TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE
TAKAISIN USKONTO SUOMESSA -SIVULLE
TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE
|