Kristinuskon vaikutus Suomeen ennen ristiretkiä

 

Varhaisimmat vaikutteet

Varhaisimmat kristinuskon vaikutteet ovat tulleet Pohjoismaihin 800-luvulla. Tuolloin alueella ei vielä pariin vuosisataan ollut valtiojärjestelmiä. Luontaistalouteen perustuvat sukuyhteisöt elivät melko erityisenä. Tästä syystä uusien katsomusten leviäminen tapahtui hyvin hitaasti.

Järvet, joet ja meri olivat muinaisille suomalaisille tärkeimpiä liikenneväyliä. 
Nykyisenkaltaisia teitä ei ollut.

Järvet, joet ja meri olivat muinaisille suomalaisille tärkeimpiä liikenneväyliä.
Nykyisenkaltaisia teitä ei ollut.
Vesiteitse tulivat kauppiaat uusine tavaroineen ja tietoineen.
Vesiteitse tulivat myös ryöstöretkeläiset.
Vuorten huipuilla sijaitsivat muinaisten suomalaisten vartio- ja
varoituspaikat sekä linnoitukset (linnavuoret ja linnanmäet).

Viikinkien ryöstöretket ja rauhanomaisen kaupankäynnin lisääntyminen selittävät varsin paljon sitä, miksi kristinusko saapui Pohjolaan 800-luvulta alkaen. Arkeologiset löydöt kertovat, että juuri tältä ajalta asti on Suomessa käytetty kristillisiä koruja. Niiden symboliarvoa eivät löydöt kerro, mutta osoittavat sen, että kristillisiä vaikutteita oli tänne saapunut jo varhain. Haudoista löydettyinä esineet kuitenkin kertovat vielä voimakkaasta pakanallisesta uskosta kuolemanjälkeiseen elämään. Hautoihin laitettiin aseita, tarvekaluja yms., joita vainajan uskottiin tarvitsevan. He uskoivat siis tuonpuoleisen olevan melko samanlaista kuin oman elämänsä. Ensimmäiset kristilliset vaikutteet saapuivat Suomeen Itämeren kaupan välityksellä.


Kieli ja kulttuuriperinne

Kieli- ja kulttuuriperinne osoittaa, että ensimmäiset syvälliset kosketukset uuteen yksijumalaiseen uskontoon, kristinuskoon, esi-isämme saivat idästä. Tästä kertovat vanhat kristilliset termit pappi, risti, raamattu, pakana, perkele ja kummi, jotka ovat idän kielten lainaa meille. Täten Suomeen muodostui ilman varsinaista käännytystyötäkin vähitellen kristillisiä saarekkeita.


Pakanuus ja kristinusko sekaantuivat aluksi keskenään

On luonnollisesti mahdoton tietää, kuinka syvällistä kristillisyys 1000-luvun alussa oli. Joka tapauksessa on selvää, että pakanuus ja kristinusko sekaantuivat aluksi keskenään. Ihmiset, jotka eivät virallisesti tunnustaneet kristinuskoa, vaan elivät vielä pakanajumalien "oppien" mukaisesti, alkoivat kuitenkin hautaamaan vainajat tavanomaisen polttohautauksen sijasta maahan jalat kohti itää. Länsi-Suomessa vainajien palvonta hävisi kristinuskon tieltä lähes kokonaan jo keskiajalla, Itä-Suomessa ja Karjalassa se jatkui aina 1800-luvun lopulle. Monissa paikoissa voidaan osoittaa, että hautaus- ja kulttipaikat olivat jonkin aikaa molemmille uskonnoille yhteiset. Useat muinaissuomalaiset uskonnolliset tavat ovat jopa eläneet vain hieman muuntuneina lähes meidän aikakaudellemme.


Suomi idän ja lännen kohtaamisalueena

Suomi on idän ja lännen kulttuuripiirien kohtaamisalue. Kun kristinuskon ensimmäiset vaikutteet saapuivat maahamme, kirkko oli vielä virallisesti yksi ja yhtenäinen. Vuonna 1054 tapahtunut jakautuminen idän ja lännen kirkkoihin oli kuitenkin vuosisatoja jatkuneen erilleen kasvamisen tulos. Eron jälkeen lännen katolinen kirkko ja idän ortodoksinen kirkko alkoivat kilpailla alueista.

Kirkon jakautuminen itäiseen ja läntiseen kirkkoon

Kirkon jakautuminen itäiseen ja läntiseen kirkkoon. Kuva osoittaa tilannetta noin 1100-1200. Rajat eivät tietenkään olleet selviä, vaan usein liukuvia.
    VÄRIT:
vihreä     - katolinen (lännen) kristillisyys
punainen - ortodoksinen (idän) kristillisyys
keltainen - alue, jonne katolinen kirkko oli leviämässä
violetti     - alue, jonne ortodoksinen kirkko oli leviämässä
sininen   - meret
valkoinen - maa-alueet, joissa oli muu uskonto kuin kristinusko
    (esim. islam tai muinaisuskonnot)

Euroopan valtiolliset rajat 1996

Euroopan valtiolliset rajat 1996.


Ensimmäiset kristilliset vaikutteet Skandinaviasta

Ensimmäiset kristilliset vaikutteet lienevät saapuneen Suomeen läntiseen kristinuskoon kuuluvasta Skandinaviasta. Kun itäinen kirkko 900-luvulla sai vankan aseman Venäjän ylimystössä, kristillisiä vaikutteita alkoi kulkeutua maahamme myös idästä. Kirkkojen eron jälkeen Suomi joutui kummankin "ilmansuunnan" keskinäisen kilpailun kohteeksi. Tällöin alkoi tietoinen lähetystoiminta, ristiretket ja saarnaajien lähettäminen.

Talonpoika Lalli tappoi piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä.

Ensimmäisen ristiretken (n.1155) jälkeen Suomeen katolisen kirkon oloja järjestämään jääneen piispa Henrikin kävi huonosti, kun talonpoika Lalli tappoi hänet Köyliönjärven jäällä. Todennäköisesti kyseessä ei ollut kristinuskon ja pakanuuden välinen taistelu, koska Lallin nimi viittaa hänen olleen kristitty (Lalli=Laurentius, tunnettu katolinen pyhimys).

Itäinen ortodoksinen kristikunta toimi Suomen alueella länttä hitaammin. Tämä johtui Venäjän suurista etäisyyksistä ja harvasta asutuksesta. Kun Novgorod 1100-luvulla irtautui Kiovan ylivallasta ja aloitti kaupankäynnin Laatokan rannoilla asuvien kanssa, alkoi ortodoksinen kristillisyys levitä Karjalaan. Tärkeä tukikohta ortodoksiselle lähetystyölle syntyi silloin, kun munkit Sergei ja Herman perustivat Laatokan saareen Valamon luostarin. Ortodoksit ovatkin antaneet Sergeille ja Hermannille kunnianimen "Karjalan pyhittäjät".

Ortodoksisen puukirkon tai tsasounan pienoismalli.

Karjalaan rakennettiin ortodoksiset kirkot ja tsasounat
usein paikallisesta materiaalista, puusta.
Komein esimerkki on Kizin saaret monet puukirkot.
Kuvassa ortodoksisen puukirkon tai tsasounan
(ortodoksinen rukoushuone) pienoismalli.


Kristinuskon vaikutus Suomeen ennen ristiretkiä -kysymykset
  1. Mitkä olivat tuhat vuotta sitten ja aiemmin tärkeimpiä liikenneväyliä?
  2. Mitä voidaan päätellä siitä, että hautoihin laitettiin aseita, tarvekaluja yms., joita vainajan uskottiin tarvitsevan?
  3. Minkä välityksellä saapuivat ensimmäiset kristilliset vaikutteet Suomeen?
  4. Mistä tiedämme, että ensimmäiset syvälliset kosketukset kristinuskoon tulivat idästä?
  5. Miten näkyy se, että pakanuus ja kristinusko aluksi sekaantuivat keskenään?
  6. Miten hautaustapa kertoo uskonnon muuttumisesta?
  7. Miten vuosi 1054 liittyy kristinuskon tuloon Suomeen?
  8. Miten kävi Suomen ensimmäisen kristillisen piispan, Henrikin?
  9. Miksi arvellaan, että Lalli ei ollut pakana eli ei-kristitty?
  10. Miten ortodoksinen kristillisyys levisi Karjalaan?
  11. Mikä on tsasouna?

Teksti: Hanna Nummela, Päivi Virtanen ja Timo Muola
Kuvat: Timo Muola, paitsi Lalli ja Henrik-kuva Jari Rasinen ja Timo Muola
Nettisivun teko: Timo Muola

TAKAISIN USKONTO SUOMESSA JA
SUOMEN KIRKKOHISTORIA -SIVULLE

TAKAISIN PÄÄSIVULLE