Puhdasoppisuus
Puhdasoppisuuden eli ortodoksian katsotaan alkaneen luterilaisessa kirkossa noin vuonna 1580. Silloin uskonpuhdistuksen aikana syntyneet tunnustuskirjat koottin yhteen Sovinnonkirjaksi. Ajateltiin, että omat luterilaiset tunnustuskirjat ovat oikeassa ja muiden kirkkokuntien (katolinen, reformoitu, ortodoksinen...) opit ovat väärässä. Puhdasoppisuuden aikana haluttiin pitää luterilainen usko puhtaana vieraista vaikutteista. Tästä pyrkimyksestä on kyseinen aika saanut nimensä. Jalkapuurangaistus oli
häpeärangaistus. Puhdasoppisuuden aikana alettiin kiinnittää huomiota kansanopetukseen, erityisesti lukutaitoon, jotta jokaisella kansalaisella olisi edellytykset oikean uskon omaksumiseen. Lukutaidon myötä alettiin myös kotihartauksissa käyttää hengellistä kirjallisuutta ja virsiä. Puhdasoppisuuden aika vakiinnutti monissa maissa protestanttisen kirkon ihanteet ja normit sekä yksityiselämässä että yhteiskunnan lainsäädännössä.
Puhdasoppisuus Suomessa - kansanopetusSuomessa valtio tuki kirkon toimintaa muun muassa palauttamalla sille verotusoikeuden. Siitä johtuen kirkko pystyi paneutumaan kansanopetustehtävään perusteellisesti. 1600-luvulla luotiin järjestelmä, jonka avulla lukutaito yleistyi Suomessa. Aluksi riitti ulkoaopettelu. Piti osata Katekismus ulkoa, jotta pääsisi ehtoolliselle, joka taas oli edellytys naimisiinpääsylle. Pikkuhiljaa alettiin kuitenkin siirtyä sisälukutaidon vaatimiseen. Lukutaitoa kontrolloitiin vuosittaisilla kinkereillä, joiden yhteydessä järjestetystä nuorten opetuksesta kehittyi sittemmin rippikoulu. Vaadittujen asioiden osaaminen merkittiin kirkonkirjoihin. |
Ote Kuusiston rippikirjasta 1738-1776. Katekismuksen kappaleet, jotka tuli osata, oli merkitty rippikirjaan latinaksi tai kreikaksi Katekismuksen mukaisessa järjestyksessä:
Myös pappiskoulutus edisti kansanopetuksen tehostumista. Keskeisen sijan Suomessa pappiskoulutus sai, kun piispa Isak Rothoviuksen aloitteesta Turkuun perustettiin Suomen ensimmäinen yliopisto. Turun yliopiston myötä myös sivistyneistön taso nousi. Lukutaidon yleistyessä suomenkielistä kirjallisuuttakin alkoi esiintyä. Vähitellen Aapinen, Katekismus ja virsikirja alkoivat löytyä joka kodista. Ensimmäinen suomenkielinen Raamattu ilmestyi vuonna 1642.
Noidat ja noitavainotMyöhäiskeskiajalla alettiin etsiä paholaisen kanssa liittoutuneita noitia. Kaikenlainen uhkailu, kiroaminen ja jopa hyvää tarkoittava taikominen luettiin noituudeksi. Puhdasoppisuuden aikana haluttiin pitää luterilainen usko puhtaana vieraista vaikutteista ja siksi vanhaa kansanuskoakaan (Ukko, Ahti, Tapio, haltijat, tontut...) ei suvaittu. Erityisesti luterilainen kirkko oli jyrkkä vanhaan kansanuskoon liittyviä menoja ja loitsuja kohtaan. Ortodoksinen kirkko Karjalassa oli huomattavasti sallivampi ja Karjalassa säilyikin 1800- ja 1900-luvulle monia kansanuskonnon tapoja ja rituaaleja. Läntisestä Suomesta ne hävisivät jo aiemmin. Parantajanaisilla, jotka olivat yleensä myös kansankätilöitä, oli vaara tulla tuomituksi noitina, koska he käyttivät erilaisten luonnonyrttien lisäksi loitsuja parantaessaan. Keskitetyn hallinnon tehostuessa ja sosiaalisten ristiriitojen lisääntyessä myös noitaoikeudenkäynnit yleistyivät. Usein ilmiantajana oli naapuri tai vihamies. |
Noitaoikeudenkäynti
Kaikenkaikkiaan tuomittaessa tuomittiin lakien mukaisesti ja useimmat vapautettiin syytteestä. Suomessä käräjille joutui noin 1500 noituudesta epäiltyä ja heistä tuomittiin kuolemaan vain noin 140 henkeä. Noitaoikeudenkäynit loppuivat Euroopassa 1700-luvun kuluessa. Euroopan viimeinen noitarovio lienee palanut 1782 Sveitsissä. |
Noitarovio
Jumalanpalvelukset ja niiden säännökset
|
PUHDASOPPISUUS-KYSYMYKSET
|
Teksti: Heidi Kaltti, Jaana
Koivisto ja Timo Muola
Piirrokset: Jalkapuurangaistus - Timo Muola
Noitaoikeudenkäynti - Heidi Kaltti, digitaalinen muokkaus Timo Muola
Noitarovio - Kirsi Järvinen, digitaalinen muokkaus Timo Muola
Ote Kuusiston rippikirjasta - Timo Muola
Kuuntele Bachin musiikkia!
J.S. Bachin musiikkia netissä
TAKAISIN KIRKKOHISTORIA -SIVULLE