Japanin shintolaisuus

 

Japanilaiset ovat moniuskoisia muiden itäaasialaisten maiden tapaan. Yksityinen ihminen voi harjoittaa uskontoa niin buddhalais- kuin shintolaistemppelissäkin. Japanin alkuperäinen uskonto on shintolaisuus, vaikka buddhalaisuus onkin maan pääuskonto. Moniuskoisuuden ansiosta japanilainen voi avioitua shintolaisittain, kunnioittaa kungfutselaisia opetuksia ja tulla haudatuksi buddhalaisin menoin. Buddhalaisuus on vaikuttanut shintolaisuuteen tuoden ajatuksen tuonpuoleisuudesta ja komeista hautausmenoista. Kungfutselaisuus taas on tuonut mukanaan alempiarvoisten oikeudenmukaisen kohtelun ja ylempiarvoisten suuren kunnioituksen.



Shinto, jumalten tie


Japanin shintolaisuus on varhaiskantainen uskonto, jonka historia ulottuu yli 2000 vuoden päähän. Shinto tarkoittaa jumalten tietä. Shintolaisuus perustuu henkien ja vainajien palvontaan, eikä sillä ole varsinaista oppia, pyhää kirjaa tai perustajaa. Sen ainut opinkappale on lause: ”Jumaluus heijastuu kaikkialta”. Suuressa arvossa tosin pidetään 700-luvulla jKr. kirjoitettuja teoksia Kertomuksia muinaisista tapahtumista ja Japanin aikakirjat. Molemmat sisältävät pitkälti nimiluetteloita, kertomuksia jumaluuksista sekä shintolaisuuden myyttiset alkukertomukset Japanin saarten ja keisarin jumalallisesta syntyperästä. Shintolaisuus on kietoutunut yhteen buddhalaisuuden ja kungfutselaisuuden kanssa. Moniuskoisuus on havaittavissa myös sisustuksessa; useimmissa kodeissa seinää koristaa esi-isien muistohyllykkö, buddhalainen alttari ja shintolainen jumalhyllykkö.

Japanilaisessa uskonnossa yksilöä ei pidetä niinkään tärkeänä, vaan uskonto on yhteisön asia. Esimerkiksi shintolaisuudessa pienin yksikkö on talous tai ruokakunta, joka koostuu perheestä.



Jumaluus on kaiken
aikaa kaikkialla


Jumalia shintolaisuudessa on kahdeksan miljoonaa, mutta se on vain vertauskuvallinen luku, sillä jumaluutta on kaikkialla luonnossa; niin tuulessa, ukkosessa, kuin myrskyssäkin. Jumaluuden ja ihmisen raja on häilyvä, sillä jokaisen ihmisen uskotaan muuttuvan kuolemansa jälkeen kamiksi, hengeksi. Kami on nimitys jumaluudesta. Vainajien hengille uhrataan siinä uskossa, että ne auttavat maan päällä eläviä omaisiaan menestykseen ja onneen.



Temppelit, jumalten asunnot


Shintolaisuuden vertauskuva on torii-portti. Se on portti, joka erottaa maallisen ja jumalallisen maailman, ja sen alitse kuljetaan temppelialueelle. Pienoistemppeleitä ja torii-portteja näkee liikelaitosten katoilla, sekä pihoilla ja maaseudulla peltojen reunamilla, mutta useimmiten temppelit sijaitsevat kauniilla paikoilla luonnossa, missä jumaluus on nähtävissä.


Torii-portti

Torii-portti erottaa shinto-temppelin
maallisesta elämästä ja puhdistaa sen alta
temppelialueelle saapuvat ihmiset.


Välttämättä jumalanpalvontaa ei tarvitse mennä suorittamaan temppeliin, vaan kauniit metsät, jotka mielletään suuriksi pyhäköiksi, käyvät mieluusti palvontaan. Maallikot eivät edes käy temppeleissä sisällä, vaan suorittavat palvontamenonsa sen ulkopuolella. Temppelissä jumaluutta symboloi esimerkiksi miekka, peili tai kangas. Temppeleissä ei pidetä jumalanpalveluksia, mutta muutamina tiettyinä juhlapäivinä on tapana käydä perheittäin pyytämässä siunausta. Lapsen synnyttäessä, täyttäessä kolme, viisi ja seitsemän vuotta, käydään temppelissä pyytämässä siunausta lapselle.


Shintopyhäkön käsienpesupaikka. Kuva: Ismo Santapukki

Shintopyhäkön käsienpesupaikka

Temppeliin mennessään japanilaiselle on itsestäänselvyys puhdistautua ennen sisään astumista. Kun suu ja kädet huuhdellaan, puhdistautuu ihminen siten sekä ulkoisesti että sisäisesti. Temppelit ovat tarkoitettu jumalten asunnoiksi, ja niitä on laskettu löytyvän Japanista kymmeniätuhansia. Useimmat niistä tosin sijaitsevat syrjäseuduilla ja ovat melko pieniä.

(KUVA)

Shintolaisuuden neljä muotoa


Shintolaisuuden voi jakaa neljään eri osaan; kansan-, pyhäkkö-, lahko-, ja valtioshintolaisuuteen.

Kansanshintolaisuuteen kuuluu henkienpalvonta, joka ilmenee monissa muodoissa arkielämässä. Lentokenttien, laivojen ja tehtaiden läheisyyteen on rakennettu shintotemppeli suojelemaan niiden toimintaa. Auringon ja täysikuun odotus ovat myös osana kansanshintolaisuutta. Esimerkiksi täysikuun aikaan syyskuussa asetetaan ovien eteen uhrilahjoja kameille. Luonnonilmiöt ovat todella tärkeitä, ja niitä palvotaankin monella tavalla. Ukkoselle ja salamalle on rakennettu omat alttarit, sekä sateelle luetaan erilaisia tervehdys riittejä. Vesi, tuli ja tuuli ovat ansainneet myös omat juhlansa. Ennen metsästystä ja kalastusta suoritetaan myös lukuisia riittejä, jotta luonnonvoimat leppyvät.

Pyhäkköshintolaisuuden hoitavat papit, jotka voivat olla niin pienten kyläpyhäköiden sivutoimisia viranhaltijoita, kuin suurten pyhäkköjen palkkaamia ammattipappejakin. Papit johtavat pyhäköissä suoritettavia riittejä, sekä toimivat ihmisten ja jumalten välisinä välittäjinä. Rukoustapoja on kahdenlaisia, joista ensimmäisessä on käytössä julistustyyli, jossa jumala puhuu ihmisille. Toisessa, tiedoksiantotyylissä ihminen taas puhuttelee jumalaansa. Tarvittaessa papit myös suorittavat puhdistusseremonioita. Ihmistä ei sinänsä pidetä epäpuhtaana, mutta esimerkiksi sairaus, kuolema tai synnytys aiheuttaa epäpuhtautta.

Lahkoshintolaisuus koostuu ryhmistä, jotka on erotettu shintolaisuudesta 1800-luvun lopulla, tai ryhmistä, jotka ovat syntyneet sen jälkeen. Shintolaisiksi lahkoiksi rekisteröityneitä ryhmiä on lukematon määrä, mutta ne kaikki noudattavat tiettyjä peruspiirteitä. Niillä kaikilla on karismaattinen johtaja, sekä ne noudattavat ikivanhoja shintolaisia perinteitä. Yhteistä näille lahkoille on myös käytännönläheisyys, pyrkimys yksinkertaiseen elämäntapaan sekä tämän maailman asioiden painottaminen. Eräät lahkoista noudattavat varhaisesta shintolaisuudesta omaksuttua mielenpuhdistamista, joka suoritetaan oikealla hengitystekniikalla. Oikean hengityksen avulla ihminen pystyy hallitsemaan ruumiinsa ja sielunsa, sekä kykenee pitämään sairaudet loitolla, sillä nimenomaan väärän hengityksen ajatellaan aiheuttavan sairauksia.

Valtioshintolaisuus perustuu shintolaisten jumalien mytologiaan. Mytologian tärkeimmät hahmot ovat Auringon jumalatar Amaterasu, hänen veljensä Maan jumala, sekä Kuun jumalatar. Mytologiat on koottu Japanin aikakirjoihin sekä Kertomuksia muinaisista tapahtumista teokseen. Sieltä löytyvät shintolaisuuden myyttiset alkukertomukset, jotka selittävät japanilaisten synnyn, alkuperän ja kertovat keisarin jumalallisesta syntyperästä, joka oikeuttaa keisarisuvun hallitsemaan Japania.



Lähteet


Credo lukion uskonto 1-2 : Fredric Cleve, Martti Junnonajo, Anneli Leppänen, Tellervo Pakkanen, Seija Penttilä, Katri Päivänsalo, Pentti Päivänsalo
Maailmanuskontojen Arkki : Kimmo Ketola, Kimmo Kääriäinen, Tuula Sakaranaho, Meri-Satu Sama’neh, Katri Vappula, Irma Vuorio-Hellman
http://fi.wikipedia.org/wiki/shintolaisuus
http://www05.turku.fi/kulttuurikeskus/kvk/ kulttuurit/shinto.html
Sari Kanervo ja Tiina Saarinen

 


Teksti: Janni E.
Kuvat: Ismo Santapukki
Nettisivun teko: Timo Muola

 

TAKAISIN MAAILMANUSKONNOT -SIVULLE

TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TAKAISIN MAAILMANUSKONNOT -SIVULLE

TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE