INTERNET-TIEDONHAKU

Tieto löytyy Internetistä - Kai Halttusen hyvä artikkeli. Suosittelen!

Internet-tiedonhaun strategiat : kuinka käytät osaamistasi verkossa? -
Kai Halttusen toinen hyvä artikkeli.

Internet-tiedonhaun opas 2.0. Esittelee lyhyesti World Wide Web:in, postituslistat ja keskusteluryhmät tiedonlähteinä sekä erilaiset hakuvälineet kuten hakukoneet ja hakemistot.   Juhani Artto.

Hyvä lähtökohta internet-seikkailulle on Hämeenlinnan kaupunginkirjaston upea aiheenmukainen linkkikokoelma "Makupalat" (esim. uskonnon alueista on linkkejä valtavasti). Mukana on myös maantieteellinen haku.

Google. Internetin johtava hakurobotti. Jos epäilet, että oppilas tuo sinulle tekemänään esitelmänä tekstin, joka on kopioitu suoraan netistä, kirjoita esitelmästä jokin epäilyttävä virke (liian hieno, ei oppilaan tyyliä, liikaa sivistyssanoja) tai pari Googleen. Ehkä epäilyksesi varmistuu ja teksti löytyy netistä!

Wikipedia suomeksi. Vapaaehtoisten kokoaman Internetissä olevan tietosanakirjan suomenkielinen sivusto.

Wikipedia in English. Vapaaehtoisten kokoaman Internetissä olevan tietosanakirjan englanninkielinen pääsivusto.

Wikipedia. Vapaaehtoisten kokoaman Internetissä olevan tietosanakirjan keskussivu.

Sekä Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupalat että RaamattuNET kannattaa laittaa internet-selainohjelmasi "Suosikit"/"Kirjainmerkit" tai "Bookmarks"/"Favorites" (in English) valikkoon. Sivun saa myöhemmin avattua sitten sieltä suoraan, eikä tarvitse muistella sen osoitetta (esim. http://www.makupalat.fi)!