Mistä Uuden testamentin kirjoista ovat seuraavat otteet.
Merkitse mielestäsi oikea vastaus napsauttamalla hiirellä ruutua.
Lopuksi tarkasta vastauksesi napsauttamalla hiirellä alareunan "Tarkista
vastaukset" -palkkia.
1. "Edellisessä kirjassani, hyvä Teofilos,
kerroin kaikesta siitä, mitä Jeesus teki ja mitä hän opetti, alusta alkaen aina siihen
päivään saakka, jona hän Pyhän Hengen voimalla antoi valitsemilleen apostoleille
käskynsä, ennen kuin hänet otettiin taivaaseen.
Heille hän myös monin kiistattomin todistein osoitti kuolemansa jälkeen olevansa
elossa. Hän näyttäytyi heille neljänkymmenen päivän aikana useasti ja puhui Jumalan
valtakunnasta. Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö
Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä
olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä
Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää."
Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se
aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?" Hän vastasi:
"Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on
asettanut. Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun
todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.""
Luukkaan evankeliumi alkaa näin.
Johanneksen evankeliumi alkaa näin.
Apostolien teot alkaa
näin.
2. "Jeesus jatkoi:
"Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna
minulle osuuteni omaisuudestasi.' Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken. Jo muutaman
päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille.
Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. Kun hän oli pannut
kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään
puutetta. Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti
hänet tiluksilleen sikopaimeneksi. Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja,
sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.
"Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla
yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. Ei, nyt minä lähden
isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua
vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut
palkkalaistesi joukkoon.' Niin hän lähti isänsä luo.
"Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa
vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä
olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että
minua kutsutaan pojaksesi.'
Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet
niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. Tuokaa syöttövasikka ja
teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa! Minun poikani oli kuollut mutta
heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen
juhla.""
Matteuksen evankeliumi korostaa erityisesti Jumalan rakkautta ja armoa.
Markuksen evankeliumi korostaa
erityisesti Jumalan rakkautta ja armoa.
Luukkaan evankeliumi korostaa
erityisesti Jumalan rakkautta ja armoa.
3. "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana
oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on
syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten
valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi,
todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta
valon todistaja hän oli.
Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän
oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä. Hän
tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta,
eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."
Markuksen evankeliumi alkaa näin.
Luukkaan evankeliumi alkaa
näin.
Johanneksen evankeliumi alkaa näin.
4. "Juutalaiset vastasivat: "Emme ole saaneet
Juudeasta mitään kirjettä, jossa kerrottaisiin sinusta, eikä kukaan veljistä ole
täällä käydessään puhunut sinusta pahaa, ei julkisesti eikä yksityisesti.
Mielellämme kuitenkin kuulisimme, mitä sinä näistä asioista ajattelet. Sen näet
olemme saaneet tästä lahkosta tietää, että se kaikkialla herättää
vastustusta."
He sopivat Paavalin kanssa uudesta tapaamisesta, ja määräpäivänä heitä tuli
useampia hänen majapaikkaansa. Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille
Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän
yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen. Jotkut vakuuttuivatkin siitä, mitä hän
puhui, mutta toiset pysyivät epäuskoisina. He eivät päässeet keskenään
yhteisymmärrykseen, ja heidän lähtiessään Paavali sanoi ainoastaan nämä sanat:
"Oikein on Pyhä Henki profeetta Jesajan suulla puhunut teidän isistänne:
- Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö.
Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö. Sillä paatunut on tämän kansan sydän, vain
vaivoin he kuulevat korvillaan ja silmänsä he ovat ummistaneet, jotta he eivät
silmillään näkisi, eivät korvillaan kuulisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi,
jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä.
Tietäkää siis: Jumala on lähettänyt pelastussanomansa pakanakansoille, ja ne myös
kuulevat sitä!"
Täydet kaksi vuotta Paavali sitten asui omassa vuokra-asunnossaan ja otti vastaan kaikki,
jotka tulivat hänen luokseen. Hän julisti Jumalan valtakuntaa ja opetti, kuka Herra
Jeesus Kristus on, avoimesti ja kenenkään estämättä.."
Johanneksen evankeliumi loppuu näin.
Apostolien teot loppuu
näin.
Paavalin kirje roomalaisille loppuu näin.
5. " Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta
tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan
vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka
uskovat.
Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan
kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on
lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä
tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi.
Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen
ajan synnit rankaisematta, mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän
on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen."
Vanhurskas (ihmisestä
puhuttaessa) = Jumalalle kelpaava
Vanhurskas (Jumalasta puhuttaessa) = oikeamielinen
Paavalin kirje roomalaisille sisältää Paavalin johdonmukaisen ja tarkan selvityksen
kristillisestä opista.
Paavalin kirje galatalaisille sisältää Paavalin johdonmukaisen ja tarkan selvityksen
kristillisestä opista.
Paavalin ensimmäinen kirje
tessalonikalaisille sisältää Paavalin johdonmukaisen ja
tarkan selvityksen kristillisestä opista.
6. "Minä näin uuden taivaan ja uuden maan.
Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää.
Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota
juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin
valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija
ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala
itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen.
Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on
kadonnut."
Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi:
"Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet."
Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja
loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä.
Tämä on voittajan palkinto. Minä olen hänen Jumalansa, ja hän on minun poikani.
Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat,
epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat
tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema.""
Apostolien teot sisältää
näkyjä tulevaisuudesta.
Paavalin kirje roomalaisille sisältää näkyjä tulevaisuudesta.
Ilmestyskirja sisältää
näkyjä tulevaisuudesta.
TAKAISIN UUSI TESTAMENTTI -SIVULLE
TAKAISIN PÄÄSIVULLE
|