(c)  Timo Muola


Tunnistatko Vanhan testamentin kirjoja ja kirjaryhmiä? 1 - tietotesti




Merkitse mielestäsi oikea vastaus napsauttamalla hiirellä ruutua.
Lopuksi tarkasta vastauksesi napsauttamalla hiirellä alareunan "Tarkista vastaukset" -palkkia.

 

1.
"Älkää varastako, älkää valehdelko älkääkä pettäkö toisianne. Älkää vannoko väärin minun nimeeni, sillä jos niin teette, häpäisette Jumalanne nimen. Minä olen Herra."
"Älä tee toiselle vääryyttä äläkä ota mitään väkisin. Älä pidä päivätyöläisen palkkaa itselläsi yli yön. Älä pilaile kuuron kustannuksella äläkä pane estettä sokean tielle, vaan pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra."
"Älkää oikeutta jakaessanne tehkö vääryyttä. Älä ole puolueellinen köyhän hyväksi, mutta älä myöskään suosi mahtavaa, vaan ole lähimmäisesi tuomarina oikeudenmukainen. Älä kulje panettelemassa heimolaisiasi, älä saata lähimmäistäsi syytöksilläsi hengenvaaraan. Minä olen Herra.”

Psalmit.
Viisi Mooseksen kirjaa / Toora.
Apokalyptinen kirja.

2.
"Kuningas sanoi: "Tämä nainen väittää, että elävä poika on hänen ja kuollut tuon toisen. Tämä toinen taas sanoo, ettei se ole totta, kuollut poika on toisen ja elävä hänen."
"Hakekaa minulle miekka", kuningas sanoi. Miekka tuotiin kuninkaan eteen. Hän antoi käskyn: "Halkaiskaa elävä lapsi kahtia ja antakaa toinen puoli toiselle, toinen toiselle."
Silloin rakkaus lapseen pani elävän pojan äidin puhumaan, ja hän huudahti kuninkaalle: "Herrani! Anna lapsi hänelle, älä anna surmata sitä!" Mutta toinen sanoi: "Ei minulle eikä sinulle. Halkaiskaa vain!"
Silloin kuningas lausui: "Antakaa lapsi tuolle, joka ensin puhui, älkää tappako sitä. Hän on lapsen äiti."

Historiakirjat.
Jobin kirja.
Saarnaaja.

3.
"Kuinka kauan aiot jatkaa noita puheitasi?
Tuulta ne ovat, pelkkää tuulen pauhinaa. Antaisiko Jumala väärän tuomion, vääristäisikö Kaikkivaltias oikeutta?
Ehkä poikasi tekivät syntiä Jumalaa vastaan ja hän antoi heille heidän rikkomustensa mukaan.
Jos sinä nyt etsit Jumalaa ja rukoilet Kaikkivaltiasta, niin hän - jos sinä todella olet puhdas ja suora - tarttuu sinun asiaasi ja korvaa sinulle kaiken, mitä olet menettänyt, sen mukaan kuin oikein on, ja vähäistä on se, mitä sinulla ennen oli, sen rinnalla, mitä tulet saamaan."

Saarnaaja.
Valitusvirret.
Job.

4.
"Kerran Joosef näki unen, ja kun hän oli kertonut sen veljilleen, he vihasivat häntä entistäkin enemmän.
Hän näet sanoi heille: "Kuulkaapa, millaista unta minä näin! Me olimme pellolla lyhteitä sitomassa, ja yhtäkkiä minun lyhteeni nousi pystyyn ja teidän lyhteenne kokoontuivat ympärille ja kumartuivat maahan minun lyhteeni eteen."
Veljet sanoivat hänelle: "Sinustako tulisi meidän kuninkaamme, sinäkö muka hallitsisit meitä?" Ja näiden unien ja puheiden takia he vihasivat häntä yhä enemmän."

Vanhan testamentin runokirjat.
Vanhan testamentin historiakirjat.
Vanhan testamentin profeettakirjat.

5.
"Taputtakaa käsiänne, kaikki kansat, kohottakaa riemuhuuto Jumalalle! Herra on Korkein, pelätkää häntä! Hän on suuri, koko maailman kuningas. Hän alisti kansat valtaamme, kansanheimot jalkojemme alle. Hän valitsi meille hyvän maan. Se on ylpeytemme, hänen rakkaan Jaakobinsa ylpeys. (sela)
Jumala nousee valtaistuimelleen, riemuhuudot kaikuvat, pasuunat soivat. Ylistäkää Jumalaa, kuningastamme, ylistäkää ja laulakaa! Hän on koko maailman kuningas. Laulakaa hänelle psalmi. Jumala on kansojen kuningas, hän istuu pyhällä istuimellaan. Kansojen ruhtinaat kokoontuvat yhdessä Abrahamin jälkeläisten kanssa, sillä Jumalan vallassa ovat maan mahtavat, hän on kaikkein korkein."

Psalmit.
Laulujen laulu.
Profeettakirjat.

6.
"Paljossa puheessa vaanii synti, viisas se, joka kielensä hillitsee.
Hurskaan puhe on puhtainta hopeaa, jumalattoman ajatus ei paljoa paina.
Hurskaan sanat ruokkivat monia, tyhmät nääntyvät ymmärryksen puutteeseen. Herran siunaus menestyksen antaa, omin voimin sitä ei lisätä.
Ilkityöt ovat hullun huvi, järkevä saa ilonsa viisaudesta.
Mitä jumalaton pelkää, siihen hän törmää, mitä hurskas toivoo, se hänelle annetaan.
Myrskyn mentyä jumalaton on poissa, mutta vanhurskaalla on kestävä perusta."

Sananlaskut.
Laulujen laulu.
Profeettakirjat.



TAKAISIN VANHA TESTAMENTTI -SIVULLE

TAKAISIN PÄÄSIVULLE