Wiccan epämääräisyys ja dogmien puute aiheuttaa sen, että wicca on
jakautunut hyvinkin moneen suuntaukseen. Yksinkertaisemmin jako
tehdään kahteen osaan: ”tradwiccaan” ja ”neowiccaan”.
Jo nimenkin perusteella tradwicca on kattotermi sellaiseen wiccan
harjoittamiseen, joka edustaa esoteerista traditiota eli on luonteeltaan
okkultistisempaa kuin neowicca.
Tradwiccan pääpaino on yhteisössä ja sen
hyvinvoinnissa. Perusyksikkönä toimiikin aina coven eli noitapiiri,
joka on suljettu ja jäseniensä suhteen valikoiva. Tradwiccassa rituaaleista
ja kaavoista pidetään hyvin tiukasti kiinni ja luontoa kunnioitetaan suuresti.
Tradwiccalaisiksi lasketaan esim. gardnerilainen, aleksandrialainen ja
dianistinen wicca.
Gardnerilainen traditio on varmastikin tunnetuin wiccan muoto,
joka siis seurailee hyvin tarkasti Gerald Gardnerin ajatuksia ja ideologiaa.
Tämä on siis ns. alkuperäistä wiccaa.
Aleksandrialaisen suuntauksen kehitti
1960-luvulla Alex Sanders ja hänen vaimonsa Maxine. Siinä on havaittavissa
paljon vaikutteita kabbalasta ja mytologiasta.
Dianistinen wicca perustuu
suurimmalta osin Charles Lelandin ”Aradiaan” ja Margaret Murrayn kirjoihin.
Tämä suuntaus on saanut hyvin paljon huomiota feministisyydellään.
Se nimittäin painottaa Jumalattaren merkitystä hyvin vahvasti ja pitää
Jumalaa pelkästään hänen seuralaisenaan, ja näin myös alempiarvoisena.
Neowiccaa kuvataan useassa lähteessä koskemaan ”niitä wiccasuuntauksia,
jotka perustuvat yksilön vapauteen ja intuition pohjalta toimivaan henkisen
kehityksen tiehen.” Neowiccassa tärkeässä asemassa on yksilö.
Se kehittyy ja muuttuu harjoittajansa mukana, ja heijastaa henkilökohtaisia
arvoja ja näkemyksiä.
Yleisesti neowiccaan kuuluviksi lasketaan eklekstiset
eli valikoivat suuntaukset. Niitä ei ole mahdollista nimetä paljoa,
sillä usein eklektiset suuntaukset ovat jokaiselle harjoittajalle
yksilöllisiä ja niissä on yhdistelty aineksia eri wiccan suuntauksista.
Juhlat
Kuten jo aiemmin todettu, wiccalaiset kunnioittavat elämää ja
pitävät luonnon kiertokulkua pyhänä. Tätä kiertokulkua juhlistetaan
kahdeksalla sapatilla vuoden aikana. Toinen tärkeimmistä sapateista
on Samhain, joka aloittaa wiccalaisten uuden vuoden. Sitä vietetään 31.10.
ja se tunnetaan myös nimillä Vainajainpäivä, Pyhäinpäivä ja Halloween.
Tällöin alkaa vuoden pimein aika ja rajan henkimaailmaan sanotaan olevan
ohuimmillaan.
Seuraava juhla on Yule, joka on jo nimenkin perusteella helppo
yhdistää jouluun. Sitä vietetään talvipäivänseisauksen aikaan, n. 21. joulukuuta.
Silloin juhlitaan Auringon (joka siis on wiccalaisille Jumalan symboli)
uudelleensyntymistä ja lisääntyvää valoa. Kuten kristityillä, on myös
wiccalaisilla tapana koristaa juhlapuu ikivanhan tradition mukaan.
Helmikuun alussa on vuorossa Imbolc, joka tunnetaan myös Kynttelinpäivänä.
Silloin ensimmäiset kevään merkit alkavat näkyä (etenkin Englannissa,
josta uskontokin on peräisin). Tällöin on tapana viettää mahdollisimman
paljon aikaa ulkona luonnossa ja tarkastella muutoksia.
Ostaraa, joka tunnetaan meillä pääsiäisenä (Easter), vietetään
kevätpäiväntasauksen kunniaksi n. 21. maaliskuuta. Se on kevään juhla,
jolloin siirrytään kasvun aikaan.
Wiccalaisilla on tällöin käytössä myös kristinuskoon eksyneet muna ja jänis,
jotka ovat Ostara-jumalattaren symboleja. Myös rairuohoa kylvetään
kevään kunniaksi.
1.5. on vuorossa toinen wiccalaisten tärkeimmistä sapateista, Beltane.
Myös tällöin tämän maailman ja tuonpuoleisen rajan uskotaan olevan hyvin ohut.
Tämä juhla kunnioittaa luonnon uudelleen syntymistä ja juhlaan saattaa liittyä
erilaisia hedelmällisyysrituaaleja.
Litha, meille tutummin juhannus, on keskikesän juhla.
Lithan aikana on hyvin tavallista tehdä kaikenlaisia
taikoja ja tämä tapa on levinnyt aivan yleiseen juhannuskulttuuriin.
Elokuun ensimmäinen päivä on sadonkorjuujuhla Lammas (tulee nimestä Loaf-mass
eli leivän juhla). Käytetään myös nimeä Lughnasadh. Sapatin tarkoituksena on
sadosta kiittäminen ja jumalille saatettiin ”uhrata” sadonkorjuun ensimmäinen lyhde.
Wiccalaisen vuoden viimeinen sapatti on Mabon tai Madron.
Sitä vietetään syyspäiväntasauksen aikaan, n. 21.9.
Silloin valmistaudutaan talven tuloon ja kiinnitetään huomio luonnon
heikkenemiseen. Mabon on noitien kiitospäivä, jolloin kiitetään
jumalia kuluneesta vuodesta.
Wiccalaiset juhlivat auringonkierron lisäksi myös kuunkiertoa,
mm. täysikuuta ja uutta kuuta. Näitä juhlia kutsutaan esbateiksi.
Näissä tapahtumissa harjoitetaan yleensä kyseiseen kuun vaiheeseen
sopivaa magiaa.
Rituaalit
Rituaalit eivät ole millään tavalla wiccan pääasia, mutta monet
wiccalaiset kokevat ne hyväksi tavaksi harjoittaa uskontoaan.
Ja edelleen, näitä rituaaleja voi harjoittaa ilman tarvikkeitakin,
mutta useimmat haluavat mukaan jotain rekvisiittaa virittäytyäkseen
tunnelmaan tai kyetäkseen keskittymään paremmin.
Athame on käytetyimpiä
ja tunnetuimpia esineitä wiccalaisten piirissä. Se on tylsä,
usein kaksiteräinen ja tummakahvainen veitsi. Sitä ei käytetä
ikinä leikkaamiseen, vaan energian ohjaamiseen rituaalien aikana.
Leikkaaminen tapahtuu bollinella, joka taas on useimmiten vaaleakahvainen.
Tunnetusti jokaisella noidalla täytyy olla myös luuta.
Todellisuudessa sillä ei tosin lennetä, vaan puhdistetaan rituaalialue
niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla.
Myös taikasauva on kaikille
tuttu väline ja wiccalaiset käyttävät sitä mm. kutsumaan jumalia,
ohjaamaan energiaa ja piirtämään maagisia symboleja.
Yleisin raaka-aine sauvan tekemiseen on puu.
Mainitsemisen arvoinen on
myös Varjojen Kirja eli Grimoire. Siskoni on noita -sarjassa se on
paksu kirja täynnä demonienkarkottamisloitsuja, mutta wiccalaiset
kirjaavat sinne ylös rituaaleja, reseptejä, sääntöjä yms. Coveneilla on
yleensä yhteinen Varjojen Kirja, jonka jokainen uusi tulokas kopioi,
mutta yksityisesti uskontoaan harjoittaville se toimii enemmänkin kuin
muistikirjana. Yleensä ajatellaan, että se tulisi kirjoittaa käsin ja
koristella se omannäköiseksi, mutta nykyään joiltakin moderneimmilta
wiccalaisilta saattaa löytyä jopa Varjojen Levyke.
Lähteet
Scott Cunningham: Wicca - Opas wiccan harjoittajalle
Kate West: Wiccan käsikirja
Pakanaverkko ry 2002 / http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/wicca.shtml
Ytimennävertäjät / http://www.kolumbus.fi/sagafre/Wiccamaar.html ja
http://www.kolumbus.fi/sagafre/Wiccamaar2.html
Teksti: Anu
Kuva: Anu
Nettisivun teko: Timo Muola
TAKAISIN UUSUSKONNOT -SIVULLE
TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE
TAKAISIN UUSUSKONNOT -SIVULLE
TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE