UE 1 -kurssin
tiivistetyt
asiat

VANHA OPS

  Rio de Janeiron Kristus-patsas. Kuva: Wikipedia   Piispat ja keisari Konstantinus Suuri ovat sopineet uskontunnustuksesta Nikean kirkolliskokouksessa. Kuva: Wikipedia

 



JOHDANTO USKONTOON




USKONNONVAPAUS

s. 68-

• positiivinen uskonnonvapaus
= ihmisen vapaus uskontoon
eli ihminen saa vapaasti harjoittaaa uskontoaan ja kuulua uskonnolliseen yhteisöön, kunhan lakia ja hyviä tapoja ei rikota

• negatiivinen uskonnonvapaus
= ihmisen vapaus uskonnosta
eli ketään ei saa pakottaa uskonnollisen ryhmän jäseneksi, eikä ottamaan osaa uskonnon harjoitukseen

• 12-vuotiaan ei ole pakko vaihtaa uskontokuntaa, jos hänen vanhempansa vaihtavat

• 15-vuotias saa vaihtaa uskontokuntaa vanhempiensa kirjallisella luvalla

• 18-vuotias on uskonnollisesti täysi-ikäinen, eli saa vaihtaa, erota ja liittyä uskontokuntaaan omalla päätöksellään

• Suomessa 20 täysi-ikäistä ihmistä voi perustaa uuden uskontokunnan

• nykyään Suomessa voi jo kuulua yhtä aikaa moneen uskontokuntaan (jos uskontokunnat sen hyväksyvät)


USKONNON MÄÄRITELMIÄ


• Hoebel: ”Uskonto on uskoa yliluonnolliseen”

• Pratt: ”Uskonto on yksilöiden ja ryhmien
1. vakava

2. sosiaalinen suhtautuminen siihen voimaan tai niihin voimiin, joiden he katsovat viime kädessä

3. säätelevän pyrkimyksiään ja kohtaloitaan”

• koska uskontoa on vaikea määritellä, tyydytään usein siihen, että mainitaan uskonnon kolme keskeisintä piirrettä:
  1. Uskontoon liittyy käsitys yliluonnollisesta.

  2. Uskontoon kuuluu käsitys pyhästä.

  3. Uskonnot vastaavat ns. perimmäisiin kysymyksiin.


Eräitä käsityksiä:

• Friedrich Schleiermacher: ”Uskonto on absoluuttisen eli täydellisen riippuvuuden tunnetta”

• Karl Marx: ”Uskonto on kansojen oopiumia”. Kun siirrytään kommunismiin, uskonto häviää.

• Lenin ja Stalin: uskonto on hävitettävä. Munkkeja, nunnia ja pappeja tapettiin ja lähetettiin vankileireille. Melkein kaikki kirkkorakennukset otettiin muuhun käyttöön: elokuvateattereiksi, navetoiksi, tanssipaikoiksi, upseerikerhoiksi…

• Sigmung Freud: ”Uskonto on ihmissuvun neuroosi, josta joskus paranemme”. Neuroosi on lievä mielenterveyden häiriö.

• Immanuel Kant: ”Uskonto on luottamusta maailmankaikkeuden moraaliseen järjestelmään”


USKONTOJEN LUOKITTELU


1. Pyhät kirjoitukset
  1. Ei kirjoituksia VARHAISKANTAISET USKONNOT eli LUONNONUSKONNOT

  2. On pyhiä kirjoituksia KORKEAUSKONNOT


2. Jumalakäsitys
  1. Monijumalaisuus = POLYTEISMI

  2. Yksijumalaisuus = MONOTEISMI

  3. Jumaluus on kaikkialla vaikuttava voima = PANTEISMI

  4. Luonnonilmiöillä (ukkonen, puut, kivet…) on omat jumaluudet / henget = ANIMISMI

  5. Jumala on luonut kaiken, mutta ei enää vaikuta maailmassa = DEISMI
    (1700-luvun valistusaikana sivistyneistön ajatus)
    kellovertaus = maailma on kuin kello, jonka Jumala on luonut, mutta jättänyt sen sitten käymään itsekseen luonnonlakien mukaan

  6. Jumalaa / jumaluutta ei ole = ATEISMI
    kannattaja on nimeltään ateisti,
    a = ei, theos = jumala

  7. On olemassa persoonallinen Jumala = TEISMI

  8. Jumalasta ei voi tietää mitään varmaa = AGNOSTISMI, a = ei, gnosis = tietoa kannattaja on nimeltään agnostikko

3. Levinneisyys
  1. Yhden kansan uskonto = ETNINEN USKONTO

  2. MAAILMANUSKONNOT


4. Syntytapa
  1. Aikojen kuluessa kehittynyt uskonto

  2. Perustettu uskonto



MILLE ERI ELÄMÄN ALUEILLE USKONTO VAIKUTTAA?

Sivut 20-21

1. Tiedollinen taso
  • maailmankuva: maailman synty ja luonne. Jumalan/ jumalien vaikutus maailmaan.

  • Jumalan/jumalien palvontatapa pyhä kirja ja sen selittäjät esim. papit

  • ihmisen pelastumisen tapa

2. Tunteen taso
  • keskeinen uskonnoissa

  • ihmisen tunne riippuvuudesta Jumalaan

  • tunteet Jumalan palvonnan yhteydessä (ilo, kiihko, suru, tuska…)

3. Toiminnallinen taso
  • Jumalan/jumalien palvelu: uhraaminen, rukous, pyhiinvaellus, pyhien kirjojen luku, seurakuntien kokoontumiset…

  • muiden samanuskoisten/lähimmäisten auttaminen

  • omasta uskosta muille kertominen eli lähetystyö

4. Yhteisöllinen taso
  • uskonto on aina sosiaalinen ilmiö

  • uskontoa harjoittaa aina uskonnollinen yhteisö

  • uskonto vaikuttaa voimakkaasti yhteisön elämään (juhlat, tavat, talous…)

5. Kulttuuritaso
  • uskonto riippuu ajallisesti ja paikallisesti ympäristöstään

  • uskonto aina myös vaikuttaa ja muokkaa ympäristöään
Esim. 1. Länsimaiden hyvinvointia luova kapitalismi ja sosiaaliturva, vrt. Max Weber : ”Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki”

Euroopan uskonnollinen jakautuminen. Kartan teko: Timo Muola

Euroopan uskonnollinen jakautuminen.
Kartan teko: Timo Muola.


Esim. 2. Islam (= alistuminen) johtaa joskus fatalismiin eli kohtalonuskoon. Ihmiset eivät edes yritä, vaan tyytyvät kohtaloonsa, koska ”Allah on suurin”, Allah määrää kaikesta.


Esim.3. Kiinan ja Japanin kulttuurin voimakas kohteliaisuuden vaatimus kungfutselaisuus


MAAILMANKATSOMUS JA MAAILMANKUVA

s.22 -23



MAAILMANKATSOMUS

= kokonaisnäkemys siitä, minkälainen maailma on ja mikä siinä on ihmisen asema ja tehtävä
esim. Onko Jumalaa? Tuleeko muita auttaa?

Sisältää:


MAAILMANKUVA

koostuu luontoa ja ihmisiä koskevista tiedoista

esim. salamoinnin ja jyrinän selitys:

- antiikin Kreikka Zeus-ylijumala heitti tulisia nuolia maan päälle

- germaanit Thor-jumala ajoi rautapyörävaunuilla taivaankannen päällä

- suomalainen muinaisusko Ukko Ylijumala ampui tulisia vasamoita (=tylppiä nuolia)

- nykyaika salama on erittäin vahva sähköpurkaus


ETIIKKA

sisältää näkemykset oikeasta ja väärästä:

1. Arvot = hyvinä pidettyjä, tavoiteltavia asioita

esim. terveys, rakkaus, koulunkäynti, kohteliaisuus


2. Normit = ohjeet ja säännöt





NÄKÖKULMAT TODELLISUUTEEN


USKONTO

Mikä on maailman lopullinen perusta?
Miten ihminen pelastuu?
Miten ihmisen tulisi elää maailmassa?
TIEDE

Tiede tutkii maailmaa kriittisesti ja rationaalisesti eli järkiperäisesti.


TODELLISUUS = MAAILMAMME


TAIDE

Taide on ihmisen (taiteilijan) persoonallinen näkemys maailmasta.


ETIIKKA

Onko se ja se maailman ilmiö oikein vai väärin?


AIKAKÄSITYKSET

s. 41

Lineaarisuus

• ajalla on alku ja loppu, mikään ei toistu:
alku ---------------- loppu

• kristinusko, islam, juutalaisuus


Syklisyys

• todellisuus on ikuista kiertokulkua

• tapahtumat toistuvat, mm. sielunvaellus
     loppu alku   
  /                   \
 |                     |
  \                   /
   -- -- -- 
                                         
• hindulaisuus ja ehkä myös buddhalaisuus





USKONTO TAHDON/MIELEN TEKNOLOGIANA


• riippumatta siitä, uskooko Jumalaan, monet pitävät uskontoa hyvänä tienä tasapainoon, rauhaan ja poikkeaviin kokemuksiin, joita muuten ehkä haettaisiin alkoholista, huumeista…

• Suomessa enemmän ihmisiä rukoilee kuin uskoo Jumalaan

• alkuperäinen buddhalaisuus oli uskonto ilman jumalaa




USKONNOLLINEN KEHITYS

S. 58 – 59

• ihmisen käsitys Jumalasta muuttuu yleensä selvästi lapsuudesta nuoruuteen tullessa:

Lapsen käsityksiä Jumalasta:
Jumala on vanha, parrakas mies pilven reunalla
Jumala on voimakkain ja päättää elämästä ja kuolemasta
Jumala suojelee ja varjelee (suojelusenkeli)
lapsellisia käsityksiä: sade = Jumalan suihku tai itku

Nuoren käsitys Jumalasta

nuoruudessa tapahtuu muutoksia, kun ajatellaan Jumalaa:

• joskus Jumala muuttuu kaukaiseksi voi johtaa ateismiin

• joillekin Jumala tulee hyvin lähelle, mutta näkymättömänä (lapselliset käsitykset väistyvät)

• läheisyys Jumalaan vie lähelle muita ihmisiä muista välittäminen

• lapsuuden rankaiseva Jumala (nykyään lapsia ei enää pelotella Jumalalla) muuttuu armolliseksi Jumalaksi




USKONTO JA YHTEISKUNTA

s.60 – 67

Neljä tapaa uskonnon ja yhteiskunnan suhteessa:

1. Uskonto hallitsee yhteiskuntaa

• esim. islamilainen papiston hallitsema Iran

• teokratia = Jumalan valta
(theos = jumala, demokratia = kansanvalta)


2. Uskonto ja yhteiskunta tekevät yhteistyötä

• esim. Suomi: ev.lut. ja ortodoksinen kirkko ovat kansankirkkoja

• esimerkkejä yhteistyöstä:
- valtio hoitaa näiden kirkkojen jäsenmaksujen keruun muun verotuksen yhteydessä (kirkollisvero n. 1,6 %)

- ev.lut. kirkon hautausmaat ovat yleisiä hautausmaita

- valtion kannalta uskontojen tukeminen on samantyyppistä kuin urheilun tukeminen, eli tuetaan asiaa, jonka uskotaan olevan hyvä koko kansalle


3. Yhteiskunta kieltää uskonnon

• valtion ideologia voi olla uskonnonvastainen (mm. ateistinen kommunismi tai natsismi)

• kommunistisessa Neuvostoliitossa tuhannet papit ja munkit lähetettiin vankileireille, valtava määrä kirkkorakennuksia otettiin muuhun käyttöön (elokuvateattereiksi, upseerikerhoiksi, hevostalleiksi ym.)

• valtio myös varmisti, että kommunismiin tai valtioon kriittisesti suhtautuvat eivät päässeet papeiksi tai piispoiksi


4. Uskonto kääntyy yhteiskuntaa ja valtiota vastaan

• jyrkkä islamismi käy monessa maassa taistelua liian maallisena pitämäänsä hallitusta vastaan:
Egypti – Muslimiveljeskunta

Afganistan – taleban-liike

palestiinalaisalueet – Hamas
islamismi = pyrkimys siihen, että jyrkkä islamin tulkinta hallitsee koko yhteiskuntaa

• Japanissa Korkein Totuus –kultti teki myrkkykaasuiskuja Tokion metroon 1990-luvulla





VOIDAANKO YLILUONNOLLISEEN VAIKUTTAA?
RUKOUS (s. 383) ja MAGIA (s. 332 – 333)


• rukous ei pyri pakottamaan jumalaa/jumalia

• magialla yliluonnolliseen pyritään vaikuttamaan suoraan

• valkoisella magialla pyritään hyvään: parantamaan, lisäämään vaurautta ym.

• mustalla magialla pyritään pahaan: aiheuttamaan sairautta ja kuolemaa, omaisuuden menetystä yms.


Magian eri toimintatapoja


• kosketusmagia – pyritään hankkimaan toiselle kuuluneita asioita (vaate, hiuksia, kynnenpala) ja tehdään sille maaginen toimitus

• yhtäläisyysmagia: samanlainen aiheuttaa samanlaista esim. sadetanssi (rummutus ukkonen, hiekan heitto sade), riisin heitto vihittyjen päälle (hedelmällisyys), voodoo-nuken pistely neulalla

• ennemagia: enteiden tutkiminen esim. tarot-kortit, teelehdet, käsi, eläinten käyttäytyminen, tähdet, unet…

• possessio = ’henkien valtaan joutuminen’, muuttunut tietoisuuden tila (transsi), jossa ihminen liikkuu, ilmeilee ja ääntelee poikkeavasti; tähän voi liittyä myös poikkeuksellisen suuri kivun sieto





RIITIT

= uskonnolliset menot, pyhät toimitukset
s. 330 – 331

• kalendaaririitit = vuoden kiertoon liittyvät riitit
esim. joulu, juhannus, uusivuosi, pääsiäinen, kylvöriitit

• siirtymäriitit ihmisen siirtyessä yhteisössään asemasta toiseen
esim. kaste, konfirmaatio, bar mitsva –juhla (juutalainen poika tulee täysi-ikäiseksi), avioliittoikään tulon riitti = initiaatioriitti

• kriisiriitit suoritetaan jonkun kriisin tai onnettomuuden yhteydessä
esim. sadetanssi, hautaan siunaaminen on saatoväelle kriisiriitti, parantamisriitit (esim. öljyllä voitelu), kynttilöiden vienti onnettomuuspaikalle




MYYTTI s. 331 – 332


• myytti on uskonnon tai ideologian kannalta keskeinen maailmankatsomusta perusteleva ja kuvaava kertomus
esim. Kiinan kommunistinen myytti ’pitkästä marssista’ tai Lenin-myytti Neuvostoliitossa, esim. lastenlaulu ”Lenin-setä asuu Venäjällä” tai Leninin palsamointi ja ruumiin esilläolo Moskovan Punaisen torin laidan mausoleumissa

• rock-sankarimyytti: The Doors –yhtyeen nuorena kuollut laulaja Jim Morrison. Rockin keskeiset arvot = ”sex, drugs and rock’n’roll” kiteytyivät hänessä messias-/sankarihahmo, hauta Pariisissa pyhiinvaelluskohde

• Suomessa Lordi-yhtyeen halu olla paljastamatta kasvojaan hirviösankarimyytti

• suomalaisuudessa on keskeistä Talvisodan ja Jatkosodan ja niiden veteraanien arvostaminen. Tämä on johtanut myös tämän taistelun myyttistämiseen ja kaiken kritiikin kieltämiseen

• ”myytti on uskonnon äidinkieli” samoin myös ideologian äidinkieli






RAAMATTU - KRISTINUSKON PYHÄ KIRJA




Raamattu, suomenkielinen,
vuoden 1992 suomennos


Raamatun tieteellinen tutkiminen = EKSEGETIIKKA

s. 76

Lähtökohdat:

1. Raamattua luetaan alkukielillä
        - Vanha testamentti heprea (s.75)
        - Uusi testamentti kreikka

2. Tutkiminen tehdään kriittisesti ja historiallisesti
(tässä vaiheessa ei ajatella, että Raamattu on monien pyhä kirja)

        historiallis-kriittinen menetelmä


TUTKIMUSTAVAT:



TEKSTIKRITIIKKI


= pyrkimys Raamatun alkuperäisen tekstin selvittämiseen eri käsikirjoituksia vertailemalla.

• Eri Raamatun käsikirjoituksia tunnetaan antiikin ajalta tuhansittain

papyrukselle kirjoitetut (papyrus = Niilin kaislasta tehty paperi). Papyruskäsikirjoitukset ovat säilyneet lähinnä Egyptin kuivuudessa hiekkaan hautautuneina.
esim. Naq Hammadin antiikin aikainen kirjasto hautautui aikoinaan hiekkaan ja löydettiin 1900-luvulla

pergamentille kirjoitetut tekstit (pergamentti = ohutta nahkaa)
pergamentti on kallista ja sille kirjoitettiin suuria kokonaisuuksia
esim. käsikirjoitus Codex Vaticanus (B) sisältää melkein koko UT:n (peräisin 300-luvulta)
Codex Sinaiticus (ℵ) löytyi Siinain luostarista

palimpsestit ovat pergamentteja, joista alkuperäinen teksti on pesty pois ja niille on kirjoitettu jotain uutta. Vanha teksti näkyy ultraviolettivalolla.



REDAKTIOKRITIIKKI

(redaktori = toimittaja)

• pyrkii selvittämään Raamatun tekstien kokoajien korostuksia
esim. UT:n evankeliumien synty

• Mitä evankeliumien kokoajat eli redaktorit painottivat kootessaan evankeliumeita?

• Redaktiokritiikki vaatii vertailumahdollisuuden UT:n evankeliumeja on neljä!


Tutkimustavat 3.- 5. katso oppikirja s.76



ARKEOLOGIA


• tärkeä aputiede on arkeologia

• keskeisiä arkeologisia löytöjä, jotka valaisevat Raamatun tekstejä:
  • Qumranista löytyivät ns. Kuolleen meren noin 2000 vuotta vanhat käsikirjoitukset 1940-luvulla

  • Naq Hammadin hiekkaan hautautunut antiikin aikainen kirjasto löytyi Egyptistä

  • ylipappi Kaifaan luuarkku eli ossuaari (jotkut arvelevat väärennökseksi)




TIETEELLISEN RAAMATUNTUTKIMUKSEN HISTORIA


• 1500-luvulla ns. humanistit (mm. Erasmus Rotterdamilainen) alkoivat kääntää Raamattua suoraan alkukielistä (heprea, kreikka). He osoittivat, että silloin tärkeässä latinankielisessä Vulgata-käännöksessä oli käännösvirheitä (esim. Mooses tulee Jumalan luota Siinain vuorelta "sarvellisena" (!), p.o. eli pitäisi olla "säteilevänä").




• 1800-luvulla kriittisen raamatuntutkimuksen synty (Strauss, Baur). He menivät kriittisyydessään liian pitkälle:
esim. väittivät, ettei yksikään UT:n Paavalin kirjeistä ole oikeasti Paavalin kirjoittama.
• Nykyään raamatuntutkimus joutuu usein taistelemaan kahteen suuntaan:

    Tavallinen srk-väki pitää usein tieteellistä
    raamatuntutkimusta liian vapaamielisenä

                  vs. = versus = vastaan

         TIETEELLINEN EKSEGETIIKKA

                 vs.

     Monenlaiset epätieteelliset väitteet
          esim. da Vinci –koodi





VANHA TESTAMENTTI



• alkukieli heprea:   = heprean alef-kirjain


VANHAN TESTAMENTIN KIRJARYHMÄT

s. 82

1. Historiakirjat

- viisi Mooseksen kirjaa = juutalaisten Toora
- muut historiakirjat

Historiaa tulkitaan usein uskonnon näkökulmasta
(esim. jumalattomuus tuho)


2. Runo- ja viisauskirjallisuus

- runomuotoiset, esim. Psalmit ja Sananlaskut
- viisauskirjallisuus, esim. Job ja Saarnaaja


3. Profeettakirjat
(profeetta= Jumalan tahdon julistaja)

- suuret profeetat: Jesaja, Jeremia, Hesekiel
      (paljon tekstiä säilynyt)
- pienet profeetat esim. Aamos ja Joona
      (vähän tekstiä säilynyt)


4. Apokalyptinen kirja (apokalyptinen = lopun aikaa koskeva)

- salaperäisiä näkyjä
- Danielin kirja




VANHAN TESTAMENTIN SISÄLTÖ



ALKUKERTOMUKSIA



Ensimmäinen luomiskertomus  1.Moos.1:1-2:4a  s. 92

• maailmankuva: taivaankansi



• sen ajan tieteellinen käsitys – tarkat luomispäivät

• jumalakuva kehittynyt: Jumala luo sanallaan

• mies + nainen = ihminen. Luodaan yhtä aikaa. Ihminen on Jumalan kuva = Jumalan edustaja


Toinen luomiskertomus  1.Moos.2:4b-25  s. 92 – 93

• paimentolaisten maailmankuva: lähtökohtana kuiva maa

• kansanomainen

• jumalakuva ihmismäinen: Jumala muovaa maasta ihmisen, Jumala istuttaa puutarhan

• ihmiskuva: ensin Adam, sitten Eeva miehen kylkiluusta (lähellä sydäntä! )


Syntiinlankeemus  1.Moos.3  s. 93

• synti/ pahuus etenee:
houkutus
paha teko
syntikumppanin hankkiminen
selitykset
toisen syyttely
rangaistus
(huono omatunto huono elämä
tuho, mm. vedenpaisumus ym.)




Vedenpaisumuskertomus  1.Moos.6:1-9:17  s. 92

GILGAMES-EEPOS. Teksti ja kysymyksiä.
Gilgames-eepoksessa on Kaksoisvirtojen
maan vedenpaisumuskertomus.






ABRAHAM –uskon isä

s. 94 – 95

• Abrahamia kunnioitetaan voimakkaasti juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa ( Ibrahim-nimi)

• Abraham oli alun perin kotoisin Kaksoisvirtojen maasta (nyk. Irak), mutta Jumala kutsui hänet Luvattuun maahan (nyk. Israel)  1.Moos.12:1-9 

• Abraham oli ’uskon isä’ – hänen uskonsa oli jopa yltiöpäisen voimakas, esim.
  • lähtö Luvattuun maahan

  • oli valmis uhraamaan oman poikansa

• Abraham kävi rukoustaistelun Jumalan kanssa ja yritti tinkiä, että Sodomaa ei tuomittaisi, mutta siellä ei ollut tarpeeksi hurskaita (edes 10)

• Abrahamista polveutuvat kansat:

               Abraham
               /     \
              /       \
   Saara-päävaimo    Haagar-sivuvaimo
      |                    |
    Iisak               Ismael
      |                    |
   juutalaiset        arabit (islam)

• Abraham karkoitti Haagarin ja Ismaelin. Vielä nykyäänkin Muhammedin määräämissä teoissa, joita islaminuskoiset pyhiinvaeltajat Mekassa tekevät, on monia Haagariin ja Ismaeliin liittyviä asioita:

Ismael-poika:       Haagar-äiti:

”Äiti! Minulla      ”Kohta löytyy 
 on jano!”           vettä!”

Haagar etsi vettä. Tämän muistoksi
islaminuskoisen pyhiinvaeltajan
tulee juosta tai kävellä Safan ja 
Marwan kukkuloiden välillä 
osana Mekan pyhiinvaellusta.

• Islamin perinteen mukaan Ibrahim eli Abraham asui siis Mekassa.

• Abrahamin aikana ympärileikkaus tuli ihmisen ja Jumalan välisen liiton merkiksi (poikien esinahka leikataan pois). Poikien ympärileikkeus on pyhä toimitus sekä juutalaisuudessa että islamissa.



MOOSES

- ’Vedestä nostettu’, kansansa vapauttaja s. 96 – 97

• israelilaisia vainottiin Egyptissä ja poikavauvat surmattiin. Mooseksen äiti pelasti poikansa laittamalla hänet kaislakorissa Niilin virtaan  2.Moos.2:1- 

• prinsessa löysi Mooseksen ja kasvatti hänet kuin oman poikansa

• Mooses sai vihiä siitä, että on oikeastaan israelilainen. Tutustuessaan omaan kansaansa Mooses löi kuoliaaksi julman työnjohtajan

• Mooses lähti karkuun ja hän eli Siinain autiomaassa lammaspaimenena

• Jumala kutsui Mooseksen palavassa pensaassa

• farao ei päästänyt israelilaisia ja vitsaukset vaivasivat Egyptiä: paarmat, sammakot, heinäsirkat, pimeys, Niili muuttui vereksi ja lopuksi esikoiset kuolivat
Raamatun 10 vitsausta: ”Näin ne oikeasti tapahtuivat” Tutkijat uskovat, että kymmenen vitsausta, jotka saivat Vanhan testamentin mukaan Mooseksen vapauttamaan juutalaiset Egyptin orjuudesta, ovat todella tapahtuneet. Ilmaston lämpeneminen ja tulivuorenpurkaus käynnistivät tapahtumaketjun.

Tai Googlen haku Egyptin vitsaukset.

• nyt farao heltyi ja päästi israelilaiset. Matkalla Luvattuun maahan (=Israeliin) Mooses sai Jumalalta 10 käskyn lain  (2.Moos.20  ja  5.Moos.5) Siinain vuorella.




VANHAN TESTAMENTIN LAKI


• ”Olkaa pyhät”-säännöt eli käytännölliset ohjeet ja rituaalilait:
  • Ruokasäädökset, eli mitä saa syödä ja mitä ei. Eli mitkä ovat puhtaita ja mitkä epäpuhtaita eläimiä.
    Esim.  3.Moos.11:1-47

  • Seksuaalisäännöt eli kenen kanssa saa olla ja kenen kanssa ei saa olla sukupuolisuhteessa.
    Esim. 3.Moos.18:1-30

  • Miten orjia tulee kohdella,  esim. 2.Moos.21:1-11

  • Rikokset ja niiden rangaistukset  esim. 2.Moos.21:12-37

  • Pappeutta   esim. 5.Moos.18:1-8  ja uhraamista säätelevät lait   esim. 3.Moos.1:1-17

• Kymmenen käskyä  2.Moos.20  ja  5.Moos.5

• Rakkauden kaksoiskäsky
        alkuosa 5.Moos.6:4-5  ja loppuosa  3.Moos.19:18





VANHAN TESTAMENTIN RUNO- JA VIISAUSKIRJALLISUUS

s. 85 – 88


PSALMIT s. 85


• runomuotoisia israelilaisten lauluja

• olleet suosittuja myös kristittyjen keskuudessa: alkukristittyjen laulukirja, hartauskirja

• psalmien lajeja:
• useiden psalmien alussa lukee: ‘Daavidin psalmi’

• kuningas Daavid tuskin on kaikkien niiden tekijä, vaan ne on omistettu kuuluisalle kuningas Daavidille, joka oli myös laulaja ja soittaja.



SANANLASKUT s.88


• Sananlaskut ovat yleis-itämaista viisautta, eivät Israelissa syntyneitä. Muinaisesta Egyptistä tunnetaan samoja sananlaskuja kuin Raamatun Sananlaskujen kirjasta.

• Sananlaskujen perussanoma on: toimi viisaasti, harkiten ja oikein:
esim.
’Väärää vaakaa Herra vihaa, oikea punnus on hänelle mieleen’  Snl.11:1

’Kunnon miestä ohjaa rehellisyys, omaan vilppinsä kavala kaatuu’  Snl.11:3

’Antelias antaa ja rikastuu yhä, saituri kitsastelee ja köyhtyy’  Snl.11:24

’Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa, joka kiveä vierittää, jää itse sen alle.’  Snl.26:27

• Sananlaskut ovat yleensä muodoltaan kaksiosaisia.



LAULUJEN LAULU s. 87


• sisältää rakkausrunoutta  

• mies  Laul.l.4:1-7  ja neito  Laul.l.5:10-16 kuvailevat toistensa kauneutta ja komeutta

• kirja on otettu Raamattuun, koska sen sanoma on tulkittu usein vertauskuvallisesti:
mies    Jumala
neito    seurakunta



JOBIN KIRJA

s. 86

• kuvaa kärsimystä ja pohtii sen syitä (Jobin kirjasta keskusteluja on 90%)

• Job oli rikas ja hyveellinen

• kehyskertomuksen  Jobin kirjan ensimmäinen luku  mukaan Saatana tuli keskustelemaan Jumalan kanssa. Saatana oli varma, että Job kiroaa Jumalan, jos hän joutuu kärsimään. Jumala antoi Saatanalle luvan koetella Jobia.

• nyt Job joutui kärsimään kovasti  Job 1:13-22   Job 2:1-10
- omaisuus tuhoutui  Job 1:13-17
- lapsensa kuolivat  Job 1:18
- Job sairastui  Job 2:7

• Job syyttää Jumalaa epäreiluudesta, koska hän, viaton, joutuu kärsimään. Tuohon aikaan uskottiin yleisesti, että kärsimys on Jumalan rangaistus huonosta elämästä.  Job 10:1-

• Jobin ystävät yrittävät toisaalta lohduttaa Jobia, toisaalta he selittävät kärsimystä perinteisin tavoin:
  • Job itse on syypää kärsimykseen. Hän on tehnyt salaisen synnin, ja nyt Jumala rankaisee häntä.  Job 4:7-8 

  • Jumala kasvattaa Jobia kärsimyksellä, kuten vankila vankia  Job 36:8-9 

• Jumala itse ilmestyy Jobille ja hänen ystävilleen. Hän kuvaa luonnon ihmeitä  Job 38:1-  ja osoittaa ihmisten tiedon vähyyden. Hän ilmoittaa, että ystävät olivat väärässä teorioillaan kärsimyksen syystä. Ihminen ei tiedä kärsimyksen syytä.

• Jobin kirjan tärkein sanoma onkin se, että ihminen ei tiedä kärsimyksen syytä.  Job 42:1-7

• Lopulta Jobille käy hyvin. Hän saa ihania lapsia ja rikastuu uudelleen.  Job 42:12-17



SAARNAAJAN KIRJA s.86-87


• Saarnaajan kirja puhuu elämän tarkoituksesta.

• Saarnaajan kirjan kirjoittaja oli rikas mies, joka hankki itselleen monia miehen iloja: viiniä, taloja, viinitarhoja, puutarhoja, puistoja ja vesilammikoita, orjia ja orjattaria, karjaa, raavaita ja lampaita, hopeaa ja kultaa, laulajia ja laulajattaria ja vaimoja.  Saarn.2:3-9

Mutta hän ei löytänyt elämän tarkoitusta. Mikään ei tuntunut tärkeältä ja mielekkäältä:
’Turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta’  Saarn.1:2

• Monia asioita Saarnaajan kirja pitää turhuutena:
’Silloin minä tajusin: minun käy kuin tyhmän -- sama kohtalo tapaa myös minut! Miksi siis olen niin määrättömästi tavoitellut viisautta? Päättelin mielessäni: turhuutta on ollut sekin.’  Saarn.2:15

’Minä näin kaikessa vaivannäössä, työssä ja menestyksessä vain ihmisten keskinäistä kateutta. Tämäkin on turhuutta ja tuulen tavoittelua.’  Saarn.4:4

’Rikkaan oli täältä lähdettävä yhtä alastomana kuin hän oli äitinsä kohdusta tullut, eikä hän voinut viedä mukanaan mitään siitä, minkä oli vaivaa nähden koonnut.’  Saarn.5:14

• Mistä ihminen voi sitten saada mielekkyyden elämäänsä? Esimerkiksi näistä:
  • "Viisaus on kyllä tyhmyyttä hyödyllisempi niin kuin valo on hyödyllisempi pimeyttä"  Saarn.2:13

  • "Minä oivalsin, ettei ihmisellä ole muuta onnea kuin iloita ja nauttia elämän hyvyydestä."  Saarn.3:12

  • "Mutta Jumalan lahja on sekin, että ihminen saa vaivannäkönsä keskellä syödä ja juoda ja nauttia elämän antimista."  Saarn.3:13

  • "Nauti elämästä rakastamasi vaimon kanssa kaikkina turhina elinpäivinäsi, jotka Jumala on antanut; se on osasi tässä elämässä auringon alla, kaiken vaivannäkösi keskellä."  Saarn.9:9

• Saarnaajan kirjan kirjoittaja korostaa kultaisen keskitien tärkeyttä:
’Älä ole liian hurskas äläkä esiinny ylen viisaana: miksi tekisit elämäsi autioksi? Älä liikaa poikkea laista äläkä ole tyhmä: miksi kuolisit ennen aikaasi? Sinun on paras pitää kiinni toisesta hylkäämättä toistakaan: Jumalaa pelkäävä onnistuu molemmissa.’  Saarn.7:15-18

• Saarnaajan kirjasta:
’Missä on paljon viisautta, siellä on paljon huolta, ja joka tietoa lisää, lisää tuskaa.’  Saarn.1:18



VANHAN TESTAMENTIN PROFEETTAKIRJALLISUUS

s.



• Vanhan testamentin profeetat julistivat Jumalan tahtoa omalle ajalleen. He puhuivat erityisesti seuraavista asioista:
  1. Vääriä jumalia ei saa palvoa.

    "Tällaisia ovat teidän tekonne: te varastatte, murhaatte, teette aviorikoksia, vannotte väärin, uhraatte Baalille ja juoksette muiden jumalien perässä, joita ette edes tunne!"  Jer.7:9


  2. Huono-osaisia eli köyhiä, naisia ja orpoja tulee auttaa ja kohdella oikeudenmukaisesti.

    "Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa. Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa."  Jes.1:16-17


  3. Koska Israel on tehnyt väärin, vaikeat ajat ja sota, vihollisen hyökkäys, on edessä.

    "Kuule, maa! Minä tuon onnettomuuden tälle kansalle -- se on seuraus sen omista pahoista ajatuksista. Se ei ole totellut minun sanojani, ja lakini se on hylännyt. ... Katso, pohjoisesta maasta tulee kansa, suuret joukot nousevat kaukaa maailman äärestä. Heillä on käsissään jouset ja sotakirveet, he ovat julmia, he ovat armottomia... hyökkäämään sinua vastaan, tytär Siion."  Jer.6:19, 22-23


  4. Tuhoisan sodan jälkeen eläneet profeetat puhuivat toivon sanomaa: Vielä tulee rauhan valtakunta, jossa kaikki on hyvin ja messias (voideltu kuningas) hallitsee.
    Kristityt katsovat tämän viittaavan Jeesukseen Kristukseen.

    "Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani, sanoo teidän Jumalanne. Puhukaa lempeästi Jerusalemille ja kertokaa sille, että sen pakkotyö on päättynyt, että sen syyllisyys on sovitettu, sillä kaksin verroin on Herran käsi sitä kurittanut kaikista sen synneistä.
    -- Teidän Jumalanne tulee! Itse Herra tulee suuressa voimassaan, hän hallitsee vahvalla kädellään."  Jes.40:1-2, 9-10

Tarkemmin Vanhan testamentin profeettojen sanomasta





UUSI TESTAMENTTI

s. 108


- alkukieli kreikka: α, β, γ, δ, ε, ζ, η



UT:N RAKENNE:

1. Evankeliumit (eu angelion = hyvä uutinen, kreikkaa)
- Matteus
- Markus
- Luukas
- Johannes

- kertovat Jeesuksen elämästä, teoista ja opetuksista

2. Historiallinen kirja
- Apostolien teot (päähenkilöinä Pietari ja Paavali)
- kertoo alkuseurakunnan elämästä

3. Kirjeet
- Paavalin kirjeet esim. Roomalaisille, Korinttilaisille
- Paavali piti yhteyttä perustamiinsa seurakuntiin kirjeillä
- muut kirjeet

4. Apokalyptinen kirja ( paljastaa salaisuudet)
- Ilmestyskirja eli Johanneksen ilmestys
- hyvin vaikeatajuinen
- outoja näkyjä



TODISTEET JEESUKSEN HISTORIALLISUUDESTA

(= siitä, että hän on joskus elänyt) s. 114 – 115


• Uuden testamentin tekstit, varsinkin evankeliumit.
Evankeliumien tekstit ovat yksinkertaisia, koruttomia ja luotettavan oloisia. Monien apokryfisten evankeliumien kertomukset ovat hyvin korkealentoisia ja legendanomaisia.
Hyvä esimerkki tällaisesta korkealentoisesta ja legendanomaisesta apokryfisestä evankeliumista on Tuomaan lapsuusevankeliumi  (linkki Wikipediaan). Katso erityisesti Tuomaan lapsuusevankeliumin rakenne  (linkki Wikipediaan).

Mitä tarkoittaa apokryfinen kirja? Selostus löytyy täältä: Uuden testamentin apokryfinen kirjallisuus ja Apokryfiset kirjat  (linkit Wikipediaan).

• Juutalainen historoitsija Josefus (esim. ’Juutalaissodan historia’)  (linkki Wikipediaan)

• Roomalaiset historioitsijat: Tacitus, Suetonius ja Plinius nuorempi  (linkit Wikipediaan)




JEESUS NASARETILAINEN

s. 114

• syntyi n. 6 – 4 eKr

• vanhemmat Maria ja Joosef

• asui Nasaretissa

• ammatti rakentaja

• julkinen toiminta alkoi Jeesuksen ollessa n. 30-vuotias hänen ottaessaan Johannes Kastajalta parannuksen kasteen

• tehtävä kiertävänä opettajana eli rabbina:
- ihmisten opettaminen  Matt.5:1-
- sairaiden parantaminen  Matt.4:23
- kutsui ihmisiä parannuksen tekoon
(parannus = kääntyminen Jumalan puoleen)  Matt.4:17

• opetti Jumalasta ja Taivaan valtakunnasta:
’Taivaan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.’  Matt.4:17

• Jeesus hyväksyi ja otti vastaan muiden hylkäämät:

- samarialaiset  esim. Joh.4:1-42

- lepratautiset eli spitaaliset  esim. Matt.8:1-4

- ilotytöt  esim. Luuk.7:36-50

- lapset  esim. Matt.19:13-15

- publikaanit eli veronkerääjät  esim. Luuk.18:9-14


• Jeesus ajautui riitoihin varsinkin kirjanoppineiden ja fariseusten puolueeseen kuuluvien kanssa. Syynä oli se, että Jeesus ei hyväksynyt heidän tiukkaa suhtautumistaan Vanhan testamentin lakiin. Kirjanoppineiden ja fariseusten mielestä Vanhan testamentin Tooran jokaista kieltoa ja käskyä piti totella.
Jeesus sen sijaan sanoi paljon vapaamielisemmin: ’Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten.’

• Jeesus kutsui 12 opetuslasta, keskeisimpänä Pietari (petra= kallio)  Matt.4:18

• viimeisen viikon tapahtumat:
  • Jeesus ratsasti Jerusalemiin aasilla = messiaaninen merkki - Palmusunnuntai

  • ehtoollisen asettaminen - Kiirastorstai

  • yöllä Jeesus vangitaan

  • Jeesuksen tuomitsee juutalaisten Suuri Neuvosto

  • roomalainen maaherra Pontius Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan

  • Via crucis = ristin tie - Pitkäperjantai

  • ristiinnaulitseminen Golgatalle

  • INRI = Jeesus Nasaretilainen juutalaisten kuningas:

    Iesus
    Nazarenus
    Rex
    Iudeorum

• Jeesus kuoli iltapäivällä ja hänet haudattiin väliaikaisesti * rikkaan juutalaisen Joosef Arimatialaisen hautaan
* sapatti alkaa jo perjantai-iltana n. klo 18
lauantaina oli sapatti
sunnuntai-aamuna (’kolmantena päivänä’) Maria Magdaleena ja muita naisia menivät täydentämään Jeesuksen hautauksen (yrtit ja voiteet). Hauta oli tyhjä. Maria Magdaleena puhui miehen kanssa, jonka luuli olevan puutarhuri, mutta vasta myöhemmin tajusi hänen oleven Jeesus. Naiset hakivat myös opetuslapset paikalle - 1. Pääsiäispäivä

• Jeesus ilmestyi opetuslapsille Emmauksen tiellä

• Jeesus nousi taivaaseen





Jeesuksen vertaukset ja niiden sanoma

s. 117 – 119  (Lue Matt. 13 ja Joh. 10)


• Jeesus oli mestari värittämään puheitaan ja havainnollistamaan sanomaansa vertauksilla

• vertaukset nousivat suoraan tavallisen kansan elämänpiiristä:
• Jeesuksen vertauksilla on yleensä vain yksi tähtäyspiste (=pääsanoma). Vertausten selittäminen niin, että jokaiselle yksityiskohdalle etsitään selitys, vie harhaan.
Esim. varas yöllä –vertaus "Jeesus on se varas. Hän varastaa meiltä sitä ja sitä..." HARHAAN MENEE!
Kyseisen vertauksen ydin on yllätyksellisyys (emme tiedä, milloin varas tulee).

• Joissakin UT:n vertauksissa on tarkka jokaisen yksityiskohdan selittävä selitys (esim. Kylväjä –vertaus  Matt.13:17 ja sen selitys  Matt.13:18-23,). Tarkat selitykset eivät kuitenkaan ole luultavasti Jeesukselta, vaan myöhemmin seurakunnassa syntyneitä.



Jeesuksen vertauksien pääsanomat:

  • Jumalan valtakunnan läheisyys, esim. Matteuksen evankeliumi luku 13  Matt.13

  • Jumalan armo syntisiä kohtaan, esim. Tuhlaajapoika–vertaus  (Luuk.15:11-32)

  • Henkilökohtaisen ratkaisun teon tärkeys

  • Uuden aikakauden alkaminen

  • Viimeisen tuomion läheisyys

  • Opetuslasten asema

  • Jeesuksen kärsimys

  • Jeesuksen kärsimyksen merkitys



APOSTOLIEN TEOT


• vertaile Ap.t. 1 : 1 - 2  (Apt.1:1-) evankeliumien alkuihin (4 jaetta). Mitä huomaat? s. 112
  • Matt.1:1-  (Matt.1:1-)

  • Mark.1:1-  (Mark.1:1-)

  • Luuk.1:1-  (Luuk.1:1-)

  • Joh.1:1-  (Joh.1:1-)

  • Minkä evankeliumin alkua Apostolien tekojen alku muistuttaa?

  • Mitä tästä voi päätellä?

• Luukkaan kirjoittama kaksoisteos:
Luukkaan evankeliumi
Apostolien teot

• sisältää varhaisen kirkon historian:
  • Jerusalemin alkuseurakunta Ap.t. 2 : 1 – 24

  • Pietarin tekemä lähetystyö Ap.t. 10

  • Paavalin (=Saul) tekemä lähetystyö Ap.t. 19 : 11 – 40
• kirjan vastaanottaja korkea-arvoinen roomalainen/kreikkalainen Teofilos
Luukkaan tulkinta:
juutalaiset konnia, roomalaiset kristinuskon suojelijoita esim. Ap.t. 28 : 17 – 31  (Apt.28:17-)





PAAVALI

s. 120 – 124

• alkuperäinen nimi oli Saul

• kääntymisensä jälkeen käytti nimeä Paulus (=vähäinen) Paavali, Paul (engl.)

• korkeasti koulutettu juutalainen, joka kuului fariseusten puolueeseen

• vainosi kristittyjä

• Damaskon tiellä Jeesus ilmestyi Paavalille. Paavali sokeutui ensin, mutta eräs kristitty paransi hänet.
Sokeutuminen oli ehkä konversiohäiriö  (LINKKI DUODECIMIN TERVEYSKIRJASTOON)

• Paavali opiskeli ensin kristinuskoa ja aloitti sitten lähetystyön pakanoiden (=ei-juutalaisten) parissa

"Apostolinkyyti" eli kävely sai nimensä Paavalista. Animaation teko Timo Muola.

"Apostolinkyyti" eli kävely sai nimensä Paavalista.


• kolme lähetysmatkaa:
  1. Kypros ja Vähä-Aasian (= nyk. Turkki) itäosat

  2. Koko Vähä-Aasia, Efeso, Kreikka

  3. Koko Vähä-Aasia, Kreikka

    Kartta Paavalin lähetysmatkojen tärkeimmistä kaupungeista ja saarista

Paavalin lähetysmatkojen tärkeimmät kaupungit ja saaret


• tyypillistä Paavalin lähetystyölle:
  • ensin puhui synagoogassa juutalaisille

  • pääpaino ei-juutalaisten tavoittamisessa

  • hankki elantonsa teltantekijänä

  • piti yhteyttä perustamiinsa seurakuntiin kirjeitse

Paavalin teologia


• Paavali korosti radikaalia kristityn vapautta:
ei ympärileikkausta
ei ruokasäädöksiä

riidat alkukristittyjen parissa eli Paavalin vapaamielistä linjaa vastaan olivat juutalaismieliset kristityt

Jerusalemin kokous v. 48. Paikalla olivat silloisen alkukirkon tärkeimmät johtajat Pietari, Johannes, Jaakob (=Jeesuksen veli) sekä Paavali

Paavalin vapaamielinen linja hyväksyttiin

• oppi esivallasta (Room.13:1-7) : valtion hallintomiehiä tulee totella, elleivät he astu Jumalan paikalle

• oppi seksuaalisuudesta:
  • on parempi olla menemättä naimisiin, koska Kristus tulee aivan pian; mutta "parempi mennä naimisiin, kuin palaa himon tulessa"  (1.Kor.7:9-).

  • Paavali ei hyväksynyt homoseksuaalista toimintaa  (Room.1:22-)
    Poikarakkaus eli pederastia  (LINKKI WIKIPEDIAAN)

• piti armolahjoja tärkeinä, mutta korosti järjestystä (ei hyväksynyt sekavaa hurmosta seurakuntien kokouksissa)

• Paavali oli poikamies, mutta kuitenkin kirjoitti kuuluisan rakkauden ylistyksen: "Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä…"  (1. Kor. 13)

• Paavali sai surmansa keisari Neron vainoissa Roomassa v. 64




ILMESTYSKIRJA  (=Johanneksen ilmestys)


• Uuden testamentin ainoa apokalyptinen kirja s. 91

• apokalypsi = paljastus (tulevaisuudesta)

• kirjoitettu kristittyjen vainon aikana luultavasti n. v. 95 (keisari Domitianus vainosi)
Domitianus  (LINKKI WIKIPEDIAAN)

• sisältää salaperäisiä, vaikeasti tulkittavia näkyjä (peitekieli ! vainot)
esim. pedon luku 666 on "ihmisen luku" - "Se, jolla on ymmärrystä, laskekoon pedon nimen lukuarvon: se on erään ihmisen luku, ja se luku on kuusisataakuusikymmentäkuusi"  (Ilm. 13:18): kreikan kielessä kirjaimilla on tietty numeroarvo (a=1, b=2 …)
’keisari Neron’ 666 (kreikk.)
’keisari Nero’ 616 (lat.)

"peto sai kuolinhaavan, mutta parani"  (Ilm. 13:12)  keisari Domitianus on peto, uudelleen syntynyt Nero (jonka vainoissa v. 64 sekä Pietari että Paavali saivat surmansa)

• Ilmestyskirjan tarkoitus oli rohkaista vainottuja kristittyjä:
  • marttyyrit pääsevät Jumalan luo taivaan lepoon  (Ilm.7:13)

  • Jumala murskaa pedon vallan  (Ilm.20)

  • Ilmestyskirja päättyy kauniisiin taivaan (= Uusi Jerusalem) kuvauksiin  (Ilm.21:1-)



KOEALUE   (alustava)

- s. 18-25  
- s. 48  
- s. 60-66  
- s. 68  
- s. 74-76  
- s. 82  
- s. 85-88  
- s. 91  
- s. 92-97  
- s. 100-101  
- s. 104-105  
- s. 108  
- s. 114-124  
- s. 330-333  
- s. 383  

ja tietysti tämän nettisivumme asiat