UE 3 -kurssin
tiivistetyt
asiat

  Ihminen on sosiaalinen olento. Kuva: Timo Muola

 


A. Elämän peruskysymykset


Elämän tarkoitus s. 250-253


• sanonta ”elämän tarkoitus” viittaa siihen, että joku ulkopuolinen (ideologia tai uskonto) on asettanut elämän tarkoituksen:
esim.
lapiolla on tarkoitus
kynällä on tarkoitus

eksistentialismin (esim. ranskalainen Jean-Paul Sartre) mukaan elämällä ei ole tarkoitusta (ulkopuolisen asettamaa tarkoitusta),
mutta jokaisen tulisi löytää elämälleen merkitys ja mielekkyys

• elämän tarkoituksia ideologioiden ja uskontojen näkökulmasta:
  • kaikille uskonnoille ja ideologioille on tyypillistä antaa elämän yhdeksi tarkoitukseksi uskonnon tai ideologian eteenpäinviemisen

  • kristinusko: usko Jumalaan ja lähimmäisen rakastaminen ja auttaminen, luonnon varjelu…

  • islam (islam = alistuminen, arabiaa): usko Allahiin (=jumala, arabiaa) ja Koraanin kieltojen ja käskyjen noudattaminen

  • kommunismi: työ yhteisön eli kollektiivin puolesta, yhteisomistus

  • fasismi ja natsismi: puhdasverinen kansa ilman juutalaisia ja mustia

  • humanismi (human = ihminen): ihmisyyden, suvaitsevaisuuden ja ihmisen kulttuurin korostus. Suomen koululaitoksen taustafilosofia on humanismi.

  • rock-filosofia: sex, drugs and rock’n’roll



Kärsimyksen ongelma s. 254-257



LUONNONKANSAT

• noidat, pahat henget ja vainajahenget kostavat ja rankaisevat kärsimys, sairaus ja kuolema.

• suojautumiskeinoina magian eri lajit, amuletit ja manaus.


BUDDHALAISUUS

• elämänjano (eli himo ja aistinautintojen halu) on sammutettava ”kultaisella keskitiellä” eli kahdeksanosaisella tiellä, jolloin kärsimys lakkaa nirvana.

• parhaiten tämä onnistuu, kun elää munkkina tai nunnana.


HINDULAISUUS

• kärsimys kuuluu aistimaailman harhaan eli mayaan kärsimyksestä voi päästä eroon askeesilla ja uskonnonharjoituksella.

• karman laki eli syyn ja seurauksen laki
sielunvaellus. Jos kärsit, olet aiemmin tai edellisessä elämässäsi elänyt huonosti.
Kastittomien ja alakastisten huono asema hindulaisuuteen on sisäänrakennettu ihmisten eriarvoisuus.


JUUTALAISUUS

• Vanhan testamentin palkkio-rangaistus –ajattelu kärsimys, sairaudet ja häviöt sodassa ovat Jumalan (Jahven) rangaistus lakia rikkoneille.

• kärsimys voi olla Jumalan sallimaa (Jobin kirjassa Jumala antaa Saatanalle luvan saattaa Job kärsimyksiin  Job.1:6-12  ja  Job.2:1-6).

• valitun kansan historia on ollut vaikeuksien, vainojen ja kärsimysten tietä.


ISLAM

• islam = alistuminen kohtalonuskon eli fatalismin piirteitä eli Allah on ennaltamäärännyt ihmisen elämän ja ihminen ei voi sitä muuttaa.


KRISTINUSKO
  1. Kristinusko antaa kärsivälle paljon voimaa elämäänsä, koska kristinuskon mukaan Jumala itse tuli maailmaan Jeesuksessa kärsimään ja kuolemaan ristillä. Jumala ei vain jäänyt taivaaseen katsomaan ihmisten kärsimyksiä, vaan hän kärsi itse.

  2. Toisaalta kristinuskon tiedollinen ongelma on ns. teodikea-ongelma:
    Jos Jumala on kaikkivaltias, hyvä ja ihmisiä rakastava, miksi Jumala ei poista kärsimystä?
    Vastauksia teodikea-ongelmaan:

    • lopullista vastausta ei ole, ihminen ei tiedä eikä voi tietää (muuten ihminen ei olisi ihminen vaan jumala ) (Jobin kirja)

    • ihminen itse valitsi pahuuden ja siten myös kärsimyksen syntiinlankeemuksessa

    • suurin osa kärsimystä on ihmisen itsensä aiheuttamaa:
      esim. 1 rattijuoppous       onnettomuudet
      esim. 2 huonosti rakennettu talo sortuu maanjäristyksessä

    • toisaalta jotkut järkyttävät asiat ovat välttämättömiä elämälle, esim. maanjäristykset
• erityisesti kristinusko korostaa kärsivän ihmisen auttamisen tärkeyttä, vrt. Laupias samarialainen  Luuk.10:25-37



Kuoleman jälkeen s. 258-263



Vanha testamentti = VT

• VT:n vanhimmissa osissa ei ole näkemystä kuolemanjälkeisestä elämästä

• sen jälkeen tuonela käsitettiin jonkinlaiseksi varjoelämäksi,  Job 10:20-22

• VT:n nuorimmissa osissa on jo näkemys, jonka mukaan ihmisen osa on erilainen kuolemassa,  Dan.12:2
(persialaisia vaikutteita)


Uusi testamentti = UT

• eräässä Jeesuksen vertauksessa köyhä pääsee ”Abrahamin helmaan” lepoon. Rikas sen sijaan joutuu tuskaiseen vaivan paikkaan  Luuk. 16:19-31 .

• Jeesus kertoi siitä, että kuolleet tuomitaan sen mukaan mitä he ovat tehneet muille ihmisille ja siten hänelle
(ihmiset kohtaavat muissa ihmisissä Jeesuksen: ”Kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle”  Matt. 25:31-46 ).
Filosofi Immanuel Kant
(1700-luku, Saksa):
viimeiseen tuomioon on uskottava, koska se on maailman oikeudenmukaisuuden viimeinen tukipilari (käytännöllisen järjen postulaatti eli oletus)

• Paavali kuvaa hienosti ylösnousemusta ja ylösnousemusruumista  1. Kor. 15:12-34  ja  1. Kor. 15:35-58:
  • Kristus on ensimmäinen ylösnoussut

  • ylösnousemusruumis eroaa nykyisestä ajallisesta ruumiistamme kuin maahan laitettu siemen eroaa valmiista kasvista eli ylösnousemusruumis on jotain uskomattoman paljon hienompaa kuin nykyinen ruumiimme

• Johanneksen ilmestyksessä eli Ilmestyskirjassa helvetti kuvataan tulisena järvenä.  Ilm. 20:7-15
Helvetin tyypillinen kuvaus tulisena paikkana tulee Jerusalemin kaatopaikasta, joka oli Hinnomin laaksossa, jossa roskat poltettiin
(Hinnom gehenna helvetti)

Hyvä tuonpuoleinen paikka on Uusi Jerusalem, jossa on kultaa, hopeaa, helmiä, juoksevaa vettä ja elämän puu ikuinen elämä ilossa ja lohdutuksessa  Ilm. 21:1-27





Miten käsitys kuoleman jälkeisestä on kehittynyt kirkon historian aikana?

• alkukeskiajalla kristinuskon tultua valtauskonnoksi Euroopassa kehittyi oppi kiirastulesta (purificatum = puhdistava tuli), jossa ihminen puhdistuu synneistä kuoleman jälkeen, jotta pääsisi sitten puhtaana taivaaseen

kiirastuliaikaa pyrittiin lyhentämään sielunmessuilla

kirkko keksi aneet ja kansa osti niitä lyhentääkseen joko omaa tai jonkun läheisen aikaa kiirastulessa

Martti Lutherin kritiikki aneita vastaan

luterilainen uskonpuhdistus 1500-luvulla

• ennen vanhaan kristilliseen hautausmaahan ei haudattu kastamattomia lapsia eikä itsemurhan uhreja. Kirkkomaan aidan toisella puolella oli heidän hautapaikkansa.

• nykyään luterilainen kirkko hautaa kristilliseen hautausmaahan myös kastamattomat lapset ja itsemurhaajat

• nykyään luterilaisen kirkon hautausmaat ovat Suomessa yleisiä hautausmaita, joihin kaikki voidaan haudata

• luterilaisen kirkon käytännössä kadotuksesta puhutaan hyvin vähän.

Luterilainen pastori Antti Kylliäinen: ”Kaikki pääsevät taivaaseen”.



Hautaustavat eri kulttuureissa ja uskonnoissa         s. 263

1. Euroopan muinaiset uskonnot,
esim. viikingit
- polttohautaus = ylöspäin nousevassa savussa ja tulessa sielu vaeltaa tuonpuoleiseen
- kuollut sai mukaansa tarvitsemiaan asioita: aseita, laiva, ruokaa, orjia…

2. Muinaisessa Egyptissä ruumiit palsamoitiin muumio.
Ruumiin säilyminen oli tärkeää ikuisen elämän kannalta.

3. Antiikin Välimeren pohjoisen rannikon tyypillinen hautaustapa
- ruumis vuoren luolaan tai sarkofagiin (=lihan syöjä)
- noin vuoden kuluttua luut kerättiin, puhdistettiin ja haudattiin luuarkussa eli ossuaarissa

4. Hindulaisuus Intiassa
- polttohautaus, esikoispoika murskaa kallon (sielu vapautuu ja vaeltaa uuteen ruumiiseen) ja tuhka sirotellaan pyhään Ganges-jokeen
- pyhät miehet eli sadhut upotetaan Gangesiin polttamatta tiukaksi paketiksi käärittyinä. Samalla tavalla haudataan mm. käärmeen puremaan kuolleet.
- pyhä kaupunki Varanasi (eli Benares eli Kaši, Valon kaupunki) on pyhin hautapaikka

5. Tiibetin lamalaisuus
- lamalaisuus = Tiibetin muinaiset uskonnot + buddhalaisuus
- taivashautaus = kylän miehet hakkaavat ruumiin kappaleiksi vuorten ylärinteillä ja kappaleet jätetään lintujen syötäviksi

6. Papua-Uusi-Guinea
- vahva vastustaja syödään hänen voimansa tulee syöjälle

7. Papua-Uuden Guinean anga-heimo
- kuollut kuivataan nuotion päällä, ruumis peitetään savella ja ruumis sijoitetaan vuoren rinteelle

8. Madagaskar
- ruumis haudataan maassa olevaan onkaloon tai luolaan
- suurten juhlien aikaan ruumis nostetaan haudasta ja kannetaan kunniavieraana juhlapaikalle

9. Suomi nykyään
- luterilaisessa hautaansiunaamisessa arkku on kiinni ja ruumis haudataan arkussaan joko maahan tai poltetaan (tuhkat uurnaan, joka haudataan)
- ortodoksisessa hautaansiunaamisessa arkku on auki

10. Islamin mukaan ruumis haudataan liinoihin käärittynä kuolinpäivänään






B. Kristinuskon perusoppi




Kristinuskon käsitys Jumalasta

s. 266-267




• tärkein erottava tekijä muihin uskontoihin verrattuna on kolminaisuusoppi

             ISÄ
 
             /\
            /  \        
           /    \
          /      \
         /        \
        /          \
       /            \
      /              \
     /________________\

   POIKA            PYHÄ HENKI

   yksi Jumala, kolme persoonaa


• kolminaisuusoppi muotoiltiin lopullisesti v. 325 Nikean kirkolliskokouksessa, mutta kolminaisuusajatus ankkuroituu vahvasti jo Uuden testamentin teksteihin:
esim. ”kastakaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”  Matt.28:19

• Jehovan todistajat ja MAP-kirkko (=mormonikirkko) eivät hyväksy kolminaisuutta, eikä heitä siis teologisesti lueta kristinuskoon.
Uskontotieteellisesti edellä mainitut kuuluvat kristinuskoon.

• kolminaisuuden tärkein symboli on kolmio tai kolmio Jumalan kaikkinäkevä silmä sisällään ja kolmiapila:


Kirkkomaalari Mikael Toppelius: Kolminaisuus-kuvio Kempeleen kirkossa. Kuvalähde: Wikipedia     Kolmiapila. Kuvalähde: Wikipedia     Kuvalähde: Wikipedia


• kolminaisuuden ymmärtämisessä yksi havaintoesimerkki on vesi (vesihöyry, juokseva vesi sekä lumi ja jää)
tai nykyfysiikasta nouseva ajatus valon kaksiluotoisuudesta (aallot ja hiukkaset (fotonit))


• kolminaisuuden persoonien eri päätoimintatavat:
  • Isä - Luoja

  • Poika - Lunastaja (kuolema ristillä)

  • Pyhä Henki - Pyhittäjä

    Pyhä Henki on helluntain jälkeen toiminut maailmassa ilmoittaen Kristusta ja ohjaten kristittyjä ja kirkkoa

• Jumalasta käytetään kristinuskossa usein paradoksaalisia luonnehdintoja
(paradoksi = asia, jossa on yhtä aikaa kaksi toisensa poissulkevaa asiaa)
esim. Jumalan kolminaisuus
tai Kristuksen kaksi luontoa:

- ihminen

- Jumala

nämä puolet ovat Kristuksessa yhtä aikaa (”sekoittamatta, muuttamatta, jakamatta, erottamatta”)


• kristinuskon ilmoituksen (Uuden testamentin) mukaan Jumala on:
  • auttava Isä (”abba” = isi, arameaa)

  • Luoja

  • Rakkaus

  • vanhurskas (= Jumala ei hyväksy syntiä eikä vääryyttä) (mutta Jumala rakastaa syntistä)



Kristinuskon käsitys ihmisestä

s. 268-269


• Jumala on luonut ihmisen,
ei jokin demiurgi eli alempi luojajumala, kuten usein hellenistisessä ajattelussa
Jumala hyväksyy ihmisen fyysisyyden eli fyysisen puolen

esim.1. seksuaalisuus ei ole kristillisesti katsoen pahaa tai saastaista (kuten platonismissa)

esim.2. urheilu on kristillisesti katsoen täysin hyväksyttävää
• varsinkin gnostilaisuus-harhaoppi (oppikirjan sivu 135) hyväksyi platonistisen näkemyksen, jonka mukaan ruumis on saastainen.

• myös kristinuskon valtavirtaan tuli näkemystä ruumiin alempiarvoisuudesta. Tämä oli yksi syy luostarilaitoksen syntyyn.

• alkutilassa paratiisissa (Aatami ja Eeva) ihmisen ja Jumalan välinen yhteys oli suora ja katkeamaton


• syntiinlankeemus (Aatami ja Eeva söivät kielletystä puusta)
ihmisen ja Jumalan välinen yhteys katkesi

synti, vaiva ja kuolema tulivat ihmisen osaksi


• Raamatun antamat ohjeet ihmiselle
        ≈ ihmisen elämän tarkoitus
  • luonnon varjeleminen  esim. 1.Moos.2:15

  • usko Jumalaan – yhteydenpito taivaalliseen Isään  esim. 1.Joh.3:23

  • lähimmäisenrakkaus (lähimmäinen on jokainen ihminen, jopa halveksittu ja vihamies)  esim. 1.Joh.3:23

  • kristinuskon vieminen eteenpäin kaste- ja lähetyskäsky   Matt.28:18-20


• kristillinen luomisajatus jokainen ihminen on tasa-arvoinen, ainutlaatuinen ja arvokas
YK:n ihmisoikeuksien julistus:
”1. Artikla. Kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasa-vertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto…”
(jumalallinen passiivi, onko tässä suora yhteys kristinuskoon?)
huomaa ristiriita hindulaiseen kastijakoon ja natsi-ideologiaan

• ihminen on luotu Jumalan kuvaksi
= ihminen on Jumalan edustaja maan päällä
(kuten aiemmin kuninkaiden patsaat eli kuvat olivat osoittamassa kuninkaan valtaa)



Kristillinen käsitys luonnosta

s. 272-275, luominen s. 198


• Jumala on luonnon yläpuolella ja on luonut maailman
  panteismi, esim. Spinoza: ”Jumala eli luonto”
panteismi = kaikki on jumaluutta

• ihminen luotiin ”viljelemään ja varjelemaan maata”,  1.Moos.2:15
luontoa saa käyttää, mutta sitä tulee käyttää vastuullisesti

• luterilaisen kirkon ORLE-ohjelma:
            Oikeudenmukaisuus
            Rauha
            Luomakunnan
            Eheys
kaikkia kolmea tarvitaan, koska muuten sodat ja kapinat vievät kaiken pohjan luonnonsuojelulta



Kristillinen käsitys pelastumisesta

s. 270-271


• pelastussuunnitelma = Jumalan suunnitelma syntiin langenneen ihmisen pelastamiseksi
pelastushistoria:
  • Jumala kutsuu Abrahamin

  • Mooses ja 10 käskyn lain antaminen

  • Vanhan testamentin profeetat

  • Jeesus Kristus ja hänen toimintansa


• Jeesus ristinkuolemallaan sovitti ja lunasti ihmisen:


Jumala näkee ihmisen Kristuksen ristintyön läpi - ihmisen synnit poistuvat. Kuvalähde: Timo Muola

Jumala näkee ihmisen Kristuksen ristintyön läpi - ihmisen synnit poistuvat.


SOVITUS = Kristus poisti ihmistä ja Jumalaa erottavan asian eli synnin (omalla uhrikuolemallaan)

LUNASTUS = Kristus osti ihmisen vapaaksi ja itselleen synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta
(lunastus kreikankielessä tarkoittaa orjan vapaaksi ostamista)


• Paavali ensimmäisenä kehitti järjestelmällisen opin kristillisestä pelastumisesta  (esim. Room.3:21-31)


• Martti Luther: iloinen vaihtokauppa:
ihminen ja Jumala vaihtavat ominaisuuksia:
Jumala, joka on täydellinen, synnitön ja voimakkain, tulee ihmiseksi, joka on epätäydellinen, syntinen ja heikko, jotta ihminen voisi tulla voimakkaaksi, synnittömäksi ja täydelliseksi.
Luther: ”En koskaan kyllästy saarnaamaan Betlehemin seimestä”
Seimi – Jumala tulee heikkoon ja köyhään ihmisluontoon
Risti – Jumala kokee kärsimyksen ja saa orjan kuoleman

• ihminen ottaa Kristuksen valmistaman pelastuksen vastaan uskolla.
Ihminen ei voi pelastua omien hyvien tekojensa tai synnittömyytensä perusteella
ei karman lakia, vaan syntien anteeksianto vapauttaa ihmisen


Hyvä ja paha s. 278-281



• hyvä-sanalla on kaksi eri merkitystä:
hyvä    huono

     

  LAATU


hyvä    paha

       

  MORAALI


PAHA -------------------- HYVÄ

Paholainen     ihminen         Jumala

Saatana                        enkelit


• kaikki luotiin alussa hyväksi ja täydelliseksi (alkutila paratiisissa)  1.Moos.1:31

• syntiinlankeemus – Aatami ja Eeva valitsivat pahan tekemällä väärin  1.Moos3


• onko ihminen pohjimmiltaan hyvä vai paha?
  • hyvä, mutta tekee joskus pahaa?

  • paha, mutta joskus teemme hyvää?




HYVÄ


- kirkkoisä ja filosofi Augustinus (400-luku):
Jumalan luomana kaikki on hyvää. Paha on vain epätäydellisyyttä ja hyvyyden puutetta.

- Jean-Jacques Rousseau (1700-luvun Ranska, valistusfilosofi):
luonnontilassa ennen valtioita ja niiden lakeja ihminen oli vapaa ja onnellinen ”Takaisin luontoon”

- anarkismi:
lait ja rajoitukset tuovat pahuuden estäessään ihmisen hyvän ja luonnollisen toiminnan. Poliisi ja armeija tulee lopettaa.

- vapaan kasvatuksen ideologia
(ns. Summerhill-koulut) (käytännössä johti pahaan koulukiusaamiseen)

- ”Paha ei ole kenkään, vaan toinen on heikompi toista”, runoilija Eino Leino


- vapaat suunnat kristinuskossa
esim. helluntailaisuus, hylkäävät perisyntiopin



PAHA


- ihmisen sotainen ja väkivaltainen historia

- natsien tuhoamisleirit
"Voiko Auschwitzin jälkeen kukaan puhua ihmisen hyvyydestä?"

- filosofi Thomas Hobbes (1600-luvun Englanti):
ihmisen pahuus ”kaikkien sota kaikkia vastaan”
tarvitaan voimakas suvereeni hallitsija, joka pitää rautaisella otteella ihmiset kurissa

- poliisivallan perustelu

- aseistautumisen perustelu
(USA:ssa aseita yli 90 sataa ihmistä kohti.
USA:ssa aseistautumisella on perustuslain tuki.
Huomaa: 1700-luvun Euroopassa vain aatelismiehillä oli oikeus kantaa siviilielämässä asetta USA:n itsenäistyessä USA:sta haluttiin siis maa, jossa jokaisella miehellä on aatelisoikeus aseistautua)

- markiisi de Sade (1700-luvun Ranska)
sadismi. Sadismissa ihminen saa nautintoa, kun tuottaa kipua toiselle.

- alkuperäinen satanismi:
ihminen on paha ja näin tuleekin olla, Anton LaVey

- ”Kärpästen herra” –kirja ja elokuva, IMDB: Kärpästen herra” –elokuva


- luterilainen kirkko:
Augsburgin tunnustus (1500-luku, Saksa),
kohta 2 ”…kaikki ihmiset…syntyvät synnissä…ilman luottamusta Jumalaan ja pahan himon hallitsemina” = perisynti
luterilainen esivallan kunnioittamisen oppi (esim. Paavali,  Room.13)
esivalta = hallintovalta, esim. viranomaiset ja poliisi,
esivalta pitää ihmiset kurissa, ettei yhteiskunta vajoa sekasortoon, omankädenoikeuteen ja väkivaltaan.






C. Etiikka





”Me elämme ajassa, jossa monet väittävät kaiken olevan suhteellista,
ja kuitenkin uskovat, että heillä on oikeuksia.”

– Paul Copan -




ETIIKAN PERUSTERMIT       s. 282-291




Moraali
= oikean ja väärän erottaminen, esim. ”On oikein auttaa” tai ”On väärin lyödä”

Epämoraalinen
= väärä, moraalisesti väärin oleva asia, esim. pahoinpitely, raiskaus, saastuttaminen…

Ei-moraalinen
= asia, joka ei liiku oikea-väärä –akselilla,
esim. jäätelömieltymys - ”Pidän vaniljajäätelöstä”

Kaksinaismoraali
= ihminen tekee eri tavalla kuin sanoo

Moralismi
= tiukkojen moraaliarviointien teko ilman perusteita JA/TAI muiden tekojen kärkäs arvostelu

Etiikka
moraalifilosofia; moraalia laajempi asia; teoria hyvästä elämästä


Deskriptiivinen etiikka
= kuvaileva etiikka

= ei sanota, mikä on oikein ja väärin, vaan sanotaan, mitä jotkut jossain pitävät oikeana ja vääränä,
esim. ”Papua-Uudella-Guinealla eräät heimot hyväksyivät ihmissyönnin”, ”Länsi-Afrikassa masai-heimolla on yhä käytössä naisten ympärileikkaus”…


Normatiivinen etiikka
= käskevä etiikka, esim. ”Ihmissyönti on kielletty”, ”Tyttöjen ympärileikkaus on väärin”…

Arvo
= jokin haluttu asia, esim. ruoka, yo-tutkinnon suoritus, ajokortti, terveys…

Epäarvo
= paha ja kartettava asia
esim. väkivalta, lahjonta, sota…

Normi
= oikeata tai väärää osoittava käsky tai käyttäytymisohje, esim. ”Älä paljasta ystäväsi salaisuuksia muille”

Sanktio
= rangaistus tai palkinto, joka pitää yllä normia.
Rangaistuksia esim. opettajan nuhtelu, jälki-istunto, sakko, vankila, työpaikasta erottaminen...

Palkintoja esim. kehuminen, hymy, palkankorotus, kunniamerkki...


Itseisarvo
= asia, jota tavoitellaan sen itsensä vuoksi, esim. onnellisuus (Aristoteles)

Välinearvo
= asia, jota tavoitellaan, jotta saadaan jokin muu arvo, esim. raha

Omatunto
= ihmisen sisäinen tunto oikeasta tai väärästä

Luonnonoikeus eli luonnollinen moraalilaki
= jokaisella ihmisellä on käsitys oikeasta ja väärästä. Perustuu järkeen ja omaantuntoon eikä esim. Jumalan ilmoitukseen (islamin sharia-etiikka) tai hyötypohdintoihin (utilitarismi).
Kristinuskon etiikka pohjautuu luonnonoikeusajattelulle (esim. Paavali).
Samoin YK:n ihmisoikeuksien julistus perustuu luonnonoikeudelle.
Paavali opettaa luonnollista lakia




ETIIKAN KOULUKUNNAT S.56-66



SEURAUSETIIKKA   s.56-58

• teon seuraus määrää teon oikeellisuuden, eli se teko on oikea, joka tuottaa mahdollisimman suuren määrän hyvää

• yleisin seurausetiikan muoto on utilitarismi, jonka mukaan teon tuoma kokonaishyöty on keskeinen teon oikeellisuutta arvioitaessa


• Kenen kannalta hyöty katsotaan?
  1. Tekijä
       
      Egoismi


  2. Muiden kannalta
         
      Altruismi


  3. Kokonaishyöty
         
      Utilitarismi

• esim. Robin Hood teki seurausetiikan mielestä oikein: varasti rikkailta antaakseen köyhille


• seurausetiikan ongelmakohta: jos unohdamme ihmisoikeudet ja mietimme vain kokonaishyvää, voimme tehdä yksityisille ihmisille suurta vahinkoa,
vrt. esimerkki, jossa seurausetiikkaan uskova lääkäri tappaa aivan terveen ihmisen, jotta voisi hänen elimillään pelastaa monta sairauksiinsa kuolevaa.



VELVOLLISUUSETIIKKA   s.58-62

• velvollisuusetiikan mukaan ihmisen on mahdotonta laskea kaikkia tekojensa seurauksia, joten seurausetiikka on vain väärä teoreettinen malli

• tärkeintä on tehdä oikeita tekoja, eikä miettiä teon seurauksia,
vrt. Robin Hood -kertomus ei saa varastaa!

• Immanuel Kant (saksal. 1700-luvun loppu) on ollut kuuluisin velvollisuusetiikan kehittäjä.
Kantin keskeinen käsite on kategorinen imperatiivi = ”Toimi aina niin, että toimintatapasi voi tulla yleiseksi toimintatavaksi”.
esim. haluaisiko Robin Hood, että myös häneltä varastetaan? Tuskin…


• Kantin mukaan ihmisen arvo on ehdoton: ”Pidä jokaista ihmistä päämääränä sinänsä, älä koskaan pelkkänä välineenä”
vrt. utilitarismissa ihmistä voidaan käyttää välineenä suurimman hyödyn saamiseksi.
ihmisoikeuksien luovuttamattomuus




HYVE-ETIIKKA   s.52

• huomio kiinnittyy ihmiseen ja hänen ominaisuuksiinsa
- ei teon seurauksiin (utilitarismi)

- ei itse tekoon (velvollisuusetiikka)
hyve on luonteenpiirre, joka tekee mahdolliseksi elää hyvää elämää.



ESIMERKKEJÄ HYVE-ETIIKASTA ANTIIKIN AJALTA:

- stoalaisuus:
tärkeimmät hyveet ovat järki ja velvollisuus ihminen saa mielenrauhan


- Aristoteles:
jokaista hyvettä vastaa aina kaksi pahetta: liiallisuus ja vähäisyys.

esim.

uhka-
rohkea ROHKEA pelkuri.



- ns. pakanahyveet:
viisaus, oikeamielisyys, kohtuus, rohkeus ja hyväntahtoisuus
pakanahyveet = antiikin Kreikan ja Rooman hyveet


- kristilliset hyveet:
usko, toivo ja rakkaus  1.Kor.13:13





SOPIMUSETIIKKA   s.62-63

• oikein on se, mitä tasa-arvoiset kumppanit ovat vapaasti itse sopineet,
esim. Pelkokerroin-tyyppisissä ohjelmissa ihmisille annetaan ikäviä ja inhottavia tehtäviä. Se on sopimusetiikan mukaan oikein, koska nämä ihmiset ovat vapaasti suostuneet siihen ja saavat siitä palkkion.





RAKKAUDEN ETIIKKA   s.64-66

• ihmisen tulee toimia niin, että rakkaus ja välittäminen ovat tekojen taustalla

• esim. kristinusko – Jeesuksen opettama kultainen sääntö: ”Tee toiselle, niinkuin haluat muiden tekevän sinulle”
vrt. Kiinan viisas Kungfutse: ”Älä tee muille, mitä et tahdo muiden tekevän sinulle”






ONKO MORAALIA OLEMASSA? s.72-79



1. MORAALIREALISMI
= moraalilla on objektiivinen perusta,
Tätä mieltä ovat mm. luonnonoikeus-ajattelu (mm. ihmisoikeudet ovat universaaleja ja luovuttamattomia) ja uskonnot (moraali tulee jumalalta)



2. MORAALIRELATIVISMI
= moraali on suhteellista eli se vaihtelee ajan ja yhteisön mukaan,
esim. suhtautuminen orjuuteen – antiikin kuuluisien ja viisaina pidettyjen filosofien mukaan orjuus on oikein ja luonnollista



3. MORAALINIHILISMI
= moraalia ei ole, moraali on vain tunneasia, moraalilla ei ole järkiperustaa.




”Me elämme ajassa, jossa monet väittävät kaiken olevan suhteellista,
ja kuitenkin uskovat, että heillä on oikeuksia.”
Paul Copan




Pohdinta:

Miten ihmisen moraali kehittyy?
Lapsi
Kouluikäinen (n.7-12 v)
Nuori
Nuori aikuinen
Työikäinen
Keski-ikäinen
Vanha ihminen





KRISTILLINEN ETIIKKA

s. 292-293

• kristillisen etiikan ydinasioita ovat Jeesuksen opettamat:
  1. Kultainen sääntö:
    ”Mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää se sama heille”  Matt.7:12 .
    Tämä sama ajatus löytyy eri uskonnoista ympäri maailmaa ja sitä onkin pidetty globaalin etiikan ytimenä.
    Kiinan Kung Fu Tse: ”Mitä ette tahdo ihmisten tekevän teille, älkää myöskään tehkö heille”.


  2. Rakkauden kaksoiskäsky:
    ”Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”  Matt.22:34–40
    Onko tämä kuitenkin rakkauden kolmoiskäsky(?):
    - Jumala
    - lähimmäinen
    - ihminen itse, minä itse

Lähimmäisenrakkaus - kristillisen etiikan ydin. Kuva: El Ra

Lähimmäisenrakkaus - kristillisen etiikan ydin



  • Kymmenen käskyä
    (löytyy Vanhasta testamentista:  2.Moos.20:2-17)
    Kymmenen käskyä on myös tärkeä ohje. Usein kuitenkin ajatellaan niin, että kultainen sääntö ja rakkauden kaksoiskäsky esittävät tiivistetyssä muodossa 10 käskyn sanoman. Martti Luther sanoikin: ”Kuka tahansa, vaikka oppimaton talonpoika, voisi koska tahansa keksiä 10 käskyn lain” – 10 käskyä ei ole ainutlaatuinen Jumalan antama sääntökokoelma, vaan elämän oma laki.
    1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
    2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
    3. Pyhitä lepopäivä.
    4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
    5. Älä tapa.
    6. Älä tee aviorikosta.
    7. Älä varasta.
    8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
    9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
    10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
            2 Moos. 20:2-17
            5 Moos. 5:6-21




    ERI KIRKKOKUNTIEN EETTISET KOROSTUKSET

    1. ORTODOKSINEN KIRKKO

      Kun ihminen elää tiiviissä yhteydessä ortodoksisen kirkon jumalanpalveluselämään, hän alkaa tehdä oikein ja elää oikein. Jos ihminen haluaa elää mahdollisimman pyhää elämää, hän voi mennä luostariin. Suomessa on kaksi ortodoksista luostaria: Uuden Valamon munkkiluostari ja Lintulan nunnaluostari, molemmat Heinävedellä Savossa.


    2. ROOMALAISKATOLINEN KIRKKO

      Paavin ja piispojen ohjeet ovat keskeisiä eettisen ajattelun suunnanantajia. Paavi kirjoittaa ns. kiertokirjeitä (ensyklika). Luostarielämän mahdollisuus niille, jotka haluavat elää mahdollisimman pyhää elämää.


    3. LUTERILAINEN KIRKKO

      Luonnollisen lain korostus = kristillinen etiikka ei ole jotain vierasta, jonka Jumala on antanut meille noudatettavaksi, vaan kyseessä on elämän oma laki, jota ilman elämä olisi mahdotonta.
      Esim. avioliitto on luterilaisen käsityksen mukaan maallinen instituutio (sekä ortodoksisella että katolisella kirkolla avioliitto on sakramentti, eli Jumalan säätämä pyhä toimitus ja tila).
      Luonnollisen lain korostamisesta seuraa se, että luterilaisen käsityksen mukaan kirkolla ei ole erityistä jumalallista viisautta eettisissä kysymyksissä. Kristinuskon ihmiset: piispat, papit ja maallikot ovat etiikan kysymyksissä samassa asemassa kuin kuka tahansa muu ihminen.
      Tämän takia luterilainen kirkko ei anna kovinkaan tarkkoja eettisiä ohjeita ihmisille, vaan luottaa ihmisten järkeen ja omaantuntoon.

      Luonnolliseen lakiin liittyy myös kultaisen säännön korostaminen. Kultainen sääntö on yksinkertainen ja järjenmukainen ohje, jonka mukaan tulee toimia.
      Luterilaisuudessa ei siis katsota Raamatusta, onko jokin asia oikein vai väärin. Käytännössä tämä luterilainen perusohje ei useinkaan toteudu: lukemattomat luterilaiset maallikot ja papit etsivät Raamatusta suoria elämänohjeita, käskyjä ja kieltoja.

      Luterilaisen kirkon oma korostus on luterilainen työn etiikka. Sen mukaan ihminen palvelee Jumalaa ja lähimmäisiään, kun tekee maallisen työnsä hyvin. Työ ei tarkoita yksin palkkatyötä, vaan työtönkin voi vapaaehtoistyöllä palvella Jumalaa ja lähimmäisiään.
      Luterilainen työn etiikka näkyy kaikissa protestanttisissa maissa ja on ollut lisäämässä hyvinvointia näissä maissa.
      Tämän piirteen eli protestanttisten maiden korkean elintason huomasi aikoinaan jo sosiologi Max Weber kuuluisassa teoksessaan "Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki" LINKKI WIKIPEDIAAN.

      KARTTA EUROOPAN JA SEN LÄHIALUEIDEN USKONNOLLISESTA JAOSTA
      Huomaa, kuinka yllättävän voimakkaasti maan uskonto ja sen hyvinvoinnin taso vastaavat toisiaan.
      Toinen luterilaisen kirkon oma korostus on ns. kahden regimentin oppi. Sen mukaan Jumala on säätänyt sekä maallisen esivallan eli hallintovallan että hengellisen esivallan, kirkon johtamaan maailmaa ja ihmisten elämää:
      Maalliseen esivaltaan kuuluvat valtio ja kunnat - sekä niiden poliittinen johto että virkamiehet. Lutherin mukaan maallisen esivallan tehtävä on järjestyksen ylläpito ja ihmisten hyvinvoinnin varmistaminen.

      Hengellinen esivalta eli kirkko jakaa ihmisille evankeliumia eli ilosanomaa pelastumisesta ja syntien anteeksi antamisesta.


    4. Ns. VAPAAT SUUNNAT
      esim. helluntailaisuus, baptismi, metodismi, Pelastusarmeija…
      Raamattu kertoo, mikä on oikein ja väärin. Raamatusta etsitään tarkkoja elämänohjeita. Tilanne on nykyään jossain määrin hankala, koska Raamattu harvoin antaa ohjeita meidän aikamme eettisiin kysymyksiin (maailma on muuttunut niin paljon 2000 vuodessa).




    Paavali opettaa luonnollista lakia
    Raamatun Uudessa testamentissa



    ”Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii.
    Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki.
    Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä.
    Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä.”
                           
    Room.2:14-15





    Vuorisaarna


    • Matt. 5-7
    Matt. 5  (linkki nettiraamattuun)
    Matt. 6  (linkki nettiraamattuun)
    Matt. 7  (linkki nettiraamattuun)

    • Vuorisaarna on Jeesuksen kuuluisin opetuspuhe


    VUORISAARNAN SISÄLTÖ


    • autuaaksijulistamiset
    • hengessään köyhät taivasten valtakunta

    • murheelliset lohdutus

    • rauhantekijät Jumalan lapsen nimi
    suuri lohdutus
        vaikeuksissa oleville


    • Vanhan testamentin laki
    • "laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto"  (Matt.5:18)  eli hyvin jyrkkä tulkinta Vanhan testamentin laista:

      • jo vihaava on tappanut veljensä

      • jo himoitseva on tehnyt aviorikoksen: "Jos silmäsi viettelee sinua, revi se pois"  (Matt.5:29)

        Esimerkki Vuorisaarnan vaativasta etiikasta:

        "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.'
        Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa.
        Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
        Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin."
             (Mt.5:38-40)


    • Jeesuksen opetuksia eri aloilta
    • rukous:

      • Isä meidän -rukous  (Matt.6:9-13)

      • rukoile salassa, älä julkisesti ylpeillen

    • omaisuus - älä kokoa aarteita maan päälle, älä kiinny omaisuuteen

    • pyhä huolettomuus:
    • "Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne."
            (Matt. 6:26)

              hippiliike!
    • "hedelmistään puu tunnetaan"  (Matt.7:16)  = asian hyvyys nähdään sen seurauksista

    • viisas rakentaja rakentaa hyvälle perustalle, kalliolle, eikä hiekalle


    VUORISAARNAN TULKINTA


    1. Vuorisaarnan tiukka etiikka on tarkoitettu vain kristittyjen valiojoukolle luostarien synty

    2. Tiukat ohjeet vain kristityille, ei koko yhteiskunnalle (kristityiltä voi vaatia enemmän)

    3. Tiukka etiikka voi olla tarkoitettu koko yhteiskunnalle

      • kveekarit - väkivallattomuuden ihanne

      • Mahatma Gandhi - väkivallaton vastarinta

    4. Etiikan jyrkkyys antaa syyn välttää pahaa ja antaa voimaa pahan vastaiseen kamppailuun


    • Vuorisaarnan vaativaa etiikkaa ovat ihailleen intialainen väkivallaton itsenäisyystaistelija Mahatma Gandhi ja venäläinen pasifistinen kirjailija Leo Tolstoi





    Kaksi esimerkkiä hyvin korkeatasoisesta eettisestä ajattelusta ja toiminnasta 1900-luvulla



    1. "Mahatma" Mohandas Gandhi


    • "Mahatma" = suuri sielu

    • Intian itsenäisyystaistelija, väkivallattomuuden saarnaaja ja sorrettujen auttaja

    • Gandhi kannatti aktiivista, mutta väkivallatonta vastarintaa. Gandhin ajatusten taustalla olivat sekä hindulaisuuden ja jainalaisuuden "ahimsa" (=väkivallattomuuden) -periaate että Jeesuksen vuorisaarnan hyvin vaativa etiikka.


    • taistelu huono-osaisten puolesta:
    • köyhät

    • naiset

    • kastittomat eli "Jumalan lapset", kuten Gandhi sanoi

    • Gandhin tavat toimia:
    • Oma esimerkki,
      esim. intialainen pukeutuminen ja vaatimaton elämä.

    • Lakot

    • Marssit

    • Nälkälakko

    • Puheet ja lehtikirjoitukset




    2. Äiti Teresa - nunna ja köyhien auttaja


    • Kalkutan köyhien ja sairaiden auttaja, 1914-1997

    • Nobelin rauhan palkinto 1979 ja suuri määrä muita kunnianosoituksia


    • Rakkauden lähetit -järjestö
    (sinivalkoinen puku).
    Järjestön työtavat:
    • koulunpito slummien lapsille

    • prostituutioon pakotettujen ja parittajiaan paenneiden turvakoti

    • spitaalitautisten sairaala ja koti

    • aids-sairaiden talo

    • löytölasten turvakoti

    • katuklinikka joka toinen päivä (lääkärit tekevät vapaaehtoistyötä) -- joka toinen päivä kierto kylissä

    • Äiti Teresa hyväksyi katolisen kirkon eettiset opetukset:
    • ehkäisyn vastustaminen. Kuten paavi, Äiti Teresa hyväksyy vain ns. varmat päivät -menetelmän.

    • abortin vastustaminen. Abortin sijaan adoptiot ja lastenkoti. Sisaret ottavat vastaan löytölapsia ja sisarten luo voi mennä synnyttämään ja jättää sitten lapsen adoptoitavaksi.

    • eutanasian (armokuoleman) vastustaminen. Huolenpito kuolevista poistaa eutanasian tarpeen.

    • lähtökohtana Jeesuksen sanat:
    "Mitä olette tehneet näille (köyhille, vangeille, alastomille yms.), sen olette tehneet minulle"  
    Matt. 25:31-46

    • Äiti Teresan periaate oli: "Rakkaus on toimintaa ja se tulee Jumalalta"





    ETIIKAN ONGELMIA




    ABORTTI eli raskauden keskeytys



    • menneinä vuosisatoina syntyneen lapsen surmaaminen korvasi abortin: isä tarkasti syntyneen lapsen terveyden ja sukupuolen ja päätti, pitääkö lapsen. Sairaat ja tarpeettomat surmattiin.

    • laittomien aborttien kauhut, kun puoskarit ronkkivat naisia ( äitien kuolemat, loukkaantumiset, hedelmättömiksi tulot…), ovat saaneet valtiot yleensä hyväksymään abortin


    • Suomessa abortti ei teoriassa ole vapaa. Abortin lailliset syyt Suomen lain mukaan:
    1. Lääketieteellinen perustelu
      = raskaus tai synnytys vaarantaisi naisen hengen

    2. Sosiaalinen perustelu
      = lapsi olisi suuri rasitus naisen tai perheen elinolot huomioon ottaen

    3. Rikosperustelu
      = lapsi on siitetty esim. raiskauksessa tai insestissä

    4. Äidin ikä – perustelu
      = nainen alle 17-vuotias tai yli 40-vuotias tai jo synnyttänyt neljä lasta

    5. Lapsen sairaus – perustelu
      = lapsi vajaaälyinen (esim. Downin syndrooma) tai vakavasti sairas

    6. Mielisairaus- perustelu
      = jompikumpi vanhempi mielisairas niin, että se rajoittaa lapsen hoitamista

    • Suomessa sosiaalinen perustelu on ylivoimaisesti tärkein abortin syy. Käytännössä keneltäkään ei kielletä aborttia, mikäli lapsi ei ole liian vanha.

    • Itä-Euroopan entisissä kommunistisissa maissa aborttiluvut ovat hyvin korkeat ja suurelle määrälle naisia abortti on ehkäisykeino

    • roomalaiskatolinen kirkko on tiukka: abortti hyväksytään vain, jos äiti on hengenvaarassa

    • luterilainen kirkko Suomessa korostaa abortin vakavuutta, mutta ei kielläkään aborttia
      ”Aborttia ei saa tehdä siksi, että muuten perhe ei pääse Kanarian saarille”



    EUTANASIA = armokuolema (armomurha?)



    1. Passiivinen eutanasia
    • ylimääräinen tehohoito (esim. hengityskone) lopetetaan, mutta kipulääkitystä jatketaan

    • potilaan omaa tahtoa noudatetaan. Tajuttoman potilaan tahto voidaan lukea ns. hoitotestamentista

    • passiivinen eutanasia on yleistä sekä Suomessa että muualla


    2. Aktiivinen eutanasia
    • aktiivinen eutanasia = lääkäri tappaa potilaan esim. ruiskeella

    • vain parantumattomasti sairaille, joille sairaus tuottaa tuskaa

    • aktiivinen eutanasia on ollut jo pitkään todellisuutta Hollannissa. Nykyään käytössä myös Belgiassa ja eräissä Sveitsin kantoneissa.


    Eutanasian ongelmia:

    • Natsi-Saksassa ihmisten järjestelmällinen tappaminen alkoi ”eutanasialla”, eli sairaiden ja vammaisten tappamisella

    • onko lääkäreillä velvollisuus aktiiviseen eutanasiaan? (perinteinen lääkärien eettinen koodi, Hippokrateen vala, kieltää itsemurhassa avustamisen)

    • vanhukset voivat ruveta karttamaan lääkäreitä ja sairaaloita. Näin on jo käynyt Hollannissa.





    LÄÄKETIETEEN ETIIKKA



    • Lääketieteen etiikan kysymyksistä olemme käsitelleet jo
    abortin ja eutanasian


    • hoidon priorisointi tarkoittaa kysymystä siitä, keitä hoidetaan yhteiskunnan rahoilla ja keitä ei.
    Lääketieteen kehitys on edennyt nopeasti, joten monia aiemmin parantumattomia sairauksia voidaan hoitaa. Mutta hoidot voivat olla hyvin kalliita: pienen kunnan terveyden- ja sairaanhoidon vuosibudjetista voi mennä puolet yhden ihmisen hoitoon. Tehdäänkö näin? Tuskin...

    Omilla rahoillaan ihminen tietenkin voi ostaa niin paljon hoitoa kuin haluaa yksityiseltä puolelta.


    • hoidon priorisoinnin keskeisiä periaatteita ovat
    • JONOTUS / JÄRJESTYS
      Uuden budjettivuoden alkaessa hoidetaan kaikki ilmoittautumisjärjestyksessä, kunnes rahat loppuvat.
      Tämän mallin sanovat poliitikot yleensä julkisuudessa: "Kaikki hoidetaan".
      Ongelmat:
      1. Ihmisten eriarvoisuus riippuen siitä, milloin sairaus havaitaan.
      2. Annetaanko ihmisten kuolla hoitojonoon, vai nostetaanko sittenkin kuolemansairas jonon ohi?


    • TARVE
      Hoidetaan ensin ne, jotka tarvitsevat eniten hoitoa riippumatta muusta priorisoinnista.
      Lääkärit puhuvat usein tämän mallin puolesta.
      Ongelmat:
      1. Kysymys priorisoinnista unohtuu. Eli mitä tehdään sitten, kun rahat loppuvat?
      2. Käytännön seikat voivat pakottaa priorisointiin: sairaalassa on vain kolme keskoskaappia, mutta keskosia on neljä.


    • HYÖTY
      Hoidetaan ensin ne, joiden parantaminen on hyödyllisintä. Esim. nuori äiti menee vanhan eläkeläisnaisen ohi (äiti on korvaamaton lapsilleen).
      Ongelma: hyödyllisyyden arviointi on vaikeaa.


    • IKÄ
      Hoidetaan ensin lapset ja nuoret ennen vanhuksia.
      Ongelma: onko ikärasismi oikein?


    • ARVO / PALKITSEMINEN
      Esim. entinen tasavallan presidentti menee ohi hoitojonossa.
      Ongelma: ihmisten tasa-arvo unohtuu.


    • ITSEAIHEUTTAMINEN
      Jos sairaus on itse aiheutettu (esim. tupakoitsijan keuhkosyöpä), joutuu hoitojonossa taaksepäin tai ei hoideta.
      Ongelmat:
      1. Ihmisten tasa-arvo unohtuu.
      2. Ovatko huonot elintavat aina oma vapaa valinta?



    • lasta odottavien alkoholisti- ja narkomaaniäitien pakkohoito on vaikea kysymys:
    • Toisaalta heidän pakkohuostaanottoaan esim. Päihdesairaalaan (entinen Järvenpään sosiaalisairaala) on sikäli oikein, että he koko ajan jatkaessaan päihteiden käyttöä pahoinpitelevät omaa syntymätöntä lastaan ja tekevät hänestä vammaista.


    • Toisaalta pakkohuostaanotto on niin järeä keino, että sitä ei mielellään tehdä.


    • Vaarana on myös se, että jos pakkohuostaanottoja aletaan tehdä, päihdeäidit alkavat pakoilla terveysviranomaisia ja eivät ilmoita raskaudestaan neuvolaan. Ja jäävät siten ilman tärkeitä palveluja.







    SEKSIBISNES



    Pohdinta:

    Mitkä perustelut
    1. Sallivat prostituution?

    2. Sallivat muun seksibisneksen?

    3. Sallivat parituksen (mm. ilotalojen pito)?
      Paritus = seksibisneksen mahdollistaminen, mm. ilotalon pito. Parittaja ottaa osansa ilotytön ansiosta.

    4. Mitä rajoituksia prostituutioon ja seksibisnekseen on liitettävä?

    5. Millä perusteilla prostituutio ja seksibisnes on kiellettävä kokonaan?

    6. Saako ihmisen velvoittaa seksityöhön (esim. topless-tarjoilija) työttömyyskorvauksen eväämisen uhalla (ns. karenssi)?


    Seksibisnes – määritelmä ja perusasioita


    • seksibisnestä ovat prostituutio (= seksipalvelujen myynti), striptease- ja topless-baarit, puhelinseksi, maksullinen virtuaaliseksi internetissä…
    Huomaa: on olemassa myös miesprostituoituja!


    • Suomen laki
    • sallii prostituution
    • kieltää katuprostituution eli asiakkaiden hankkimisen kadulla
    • kieltää seksin ostamisen parituksen tai ihmiskaupan uhreilta
    • kieltää parituksen. Paritus = seksibisneksen mahdollistaminen, mm. ilotalon pito. Parittaja ottaa osansa ilotytön ansiosta.

    • mm. Saksassa ilotalot eli bordellit ovat laillisia, myös mm. Italia pohtii ilotalojen sallimista uudelleen    ilotyttöjen suoja ja terveys

    • "Tuomari Susan Himel kumosi Kanadan bordellit ja parittajat kieltävän lain vuonna 2010. Himelin mukaan lait rikkovat perustuslain takaamaa "oikeutta elämään, vapauteen ja turvallisuuteen". Haasteen olivat tehneet prostituoidut, joista yksi kertoi, miten kieltolain vuoksi hän on joutunut työskentelemään kadulla ja siksi hänet on hakattu ja raiskattu. Seksityöläisiä on jopa murhattu.

    • Tutkija Anna Kontulan mukaan osuuskuntabordellien salliminen parantaisi seksityöntekijöiden työturvallisuutta, kun taas seksinostokielto saattaisi heikentää prostituoitujen itsemääräämisoikeutta ja lisätä paritusrikollisuutta, mihin Ruotsinkin kokemukset viittaavat.”
    [Wikipedian hakusana ”Prostituutio”]

    Katso myös Niina Vuolajärvi: Ruotsin seksin ostokiellon toimivuudesta ei todisteita. Kirjoittaja tekee väitöskirjaa seksityöstä Itä-Suomen yliopistoon.


    • naisasiajärjestöjen ongelma:
    perinteinen näkemys niillä on, että seksibisnes halventaa naisia
       seksibisnes on kiellettävä

    VAI

    ilotytöt ovat vaikeassa asemassa
       tulisiko ilotalot sallia?

    Katso esim. Susanna Jussila: Kenen ääntä kuuntelette, naisasianaiset?


    • lapsiprostituution kiellosta vallitsee yksimielisyys länsimaissa.
    Köyhissä maissa voivat vanhemmat myydä tyttärensä bordelliin (esim. Thaimaa)

    • prostituutiota sanotaan usein ”maailman vanhimmaksi ammatiksi”    tuleeko sitä aina olemaan?

    • Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa seksipalveluiden osto on kielletty, mutta ei seksipalveluiden myynti


    Seksibisnes ympäri maailmaa


    • pohjoisen Venäjän (esim. Murmansk) köyhyys ajaa tavalliset kotirouvat ja työtä tekevät naiset prostituutiokeikoille Pohjois-Suomeen ja –Norjaan

    • länsimaalaisen näköisiä ilotyttöjä hankitaan eniten köyhistä Itä-Euroopan maista, mm. Moldovasta, Ukrainasta ja Valko-Venäjältä.
    Osa lähtee seksityöhön omasta päätöksestään, mutta osa huijataan lupauksella esim. lastenhoitotyöstä, tanssijan työstä tms.

    • Thaimaassa seksibisnes on hyvin laajaa (ilotytöt Pohjois-Thaimaan köyhiltä alueilta)

    • Intiaan hankitaan paljon ilotyttöjä Nepalista, koska sieltä tulleiden naisten vaaleaa ihoa pidetään kauniina.
    ”UNICEF:in mukaan esimerkiksi Nepalista myydään vuosittain 12 000 tyttöä Intian bordelleihin.” http://maailma.net/artikkelit/ihmiskaupan_uhrit

    • naisten osuus seksibisnesrikollisuudessa on suuri, mm. ilotaloja pitävät usein naiset, jotka ovat entisiä prostituoituja, ja uusia ilotyttöjä hankkivat usein entiset ilotytöt



    LAKI JA RANGAISTUKSET



    • kirjoitetun sanan lisäksi kohtuus on keskeinen tuomarin periaate (laki ei voi ottaa kaikkia asioita huomioon)


    • mihin laki ja oikeus perustuvat? (oikeusfilosofian keskeinen kysymys):
    1. Oikeuspositivismi = juuri laki osoittaa oikeuden. Ei ole oikeutta lain ulkopuolella.
      Oikeuspositivismin ongelma on se, että se näyttää oikeuttavan myös selvästi ihmisten oikeustajun ja ihmisoikeuksien vastaiset lait, esim. Natsi-Saksan ns. Nürnbergin rotulait (linkki Wikipediaan), joissa juutalaisilta riistettiin kansalaisoikeudet, tai Neuvostoliiton laki 1920- ja 1930-luvuilla, jossa ortodoksiselta papistolta vietiin kansalaisoikeudet.

    2. Luonnonoikeus eli luonnollisen lain periaate = on olemassa luonnollinen laki, jonka ihmiset vaistoavat sydämessään. Kirjoitettujen valtion lakien tulee heijastaa luonnonoikeutta eli luonnollista lakia ollakseen oikeudenmukaisia:

               


    • ryöstö = varkaus, jossa käytetään väkivaltaa tai väkivallan uhkaa.
    Esim. juomapullon varkaus kaupasta on näpistys, mutta jos varas kiinniottotilanteessa nostaa lasisen juomapullon ja joko lyö sillä tai uhkaa lyömisellä, muuttuu näpistys ryöstöksi, josta voi saada jopa ehdottoman vankeusrangaistuksen.


    Rangaistuksien eettisiä ongelmia

    • ehdollinen vankeusrangaistus on kasvatuksellisesti ja psykologisesti väärä (moni nuori kokee, että ei tullut lainkaan rangaistusta)    ratkaisuna voisi olla nuorisorangaistus, joka olisi konkreettinen, esim. työpalvelu

    • sakot: kaikille sama tasamaksu (esim. rikesakko) vai tuloihin sidottu sakko (jolloin ylinopeussakko voisi huipputuloisella olla jopa yli 100 000€)? Pitäisikö olla sakkokatto?

    • rangaistus vai hoito? (tätä kysytään varsinkin seksuaalirikollisten tapauksessa)


    • kuolemanrangaistuksen ongelmia:
    • väärän tuomion mahdollisuus    teloituksen lopullisuus

    • onko yhteiskunnalla oikeus tappaa jäseniään?

    • looginen ongelma: jos tappaminen (esim. murha) on niin väärin, että siitä tulee rangaista kuolemalla, ihmistä ei voi teloittaa! (koska päätelmän alkulähtökohdan mukaan tappaminen on niin väärin!)

    • totaalikieltäytyjät kieltäytyvät sekä armeijasta että siviilipalvelusta vakaumukseensa vedoten ja saavat tästä vankilatuomion. Suomen maine oikeusvaltiona heikkenee tästä.

    • pakollinen ase- tai siviilipalvelu on ongelmallinen tasa-arvon kannalta:
    1. sukupuolten tasa-arvo
      – naisilla ei pakollista ase- tai siviilipalvelusta

    2. maantieteellinen tasa-arvo
      – ahvenanmaalaiset nuoret miehet vapautettu (Ahvenanmaa demilitarisoitu)

    3. uskonnollinen tasa-arvo
      – Jehovan todistajat vapautettu ase- ja siviilipalvelusta




    POLIISIN OIKEUDET



    • filosofinen peruskysymys on jälleen se, korostammeko
    INDIVIDUALISMIA eli yksilöiden oikeuksia
       tässä se olisi rikoksesta epäillyn oikeuksia

    VAI

    KOLLEKTIVISMIA eli yhteisön oikeuksia
       tässä se olisi poliisin oikeuksia,
    esim.
    - salakuunteluoikeus
    - huumeiden ym. laittoman tavaran osto -oikeus
    - soluttautuneen poliisin oikeus tehdä rikoksia
    - rikollisten seuraaminen

    • poliisin oikeus käyttää asetta
    - poliisi voi käyttää asetta puolustaakseen itseään tai muuta ihmistä tai omaisuutta/asiaa, jota vartioi (sama oikeus kuin armeijan vartiosotilailla)

    - ongelma: tuleeko uhan olla välitön?
    Esimerkki: Poliisi ampui kuoliaaksi pakoon pyrkivän rikollisen Kirkkonummen Hirsalassa 1994

    OIKEUS: ampuminen oli hätävarjelua

    • poliisin tehtävä on yleisen järjestyksen puolustaminen.
    Saako poliisi puuttua lailliseen toimintaan ja kieltää sen?
    Esimerkki: Mielenosoittajat pyrkivät suojelemaan kaadettaviksi määrättyjä puita.

    Puiden kaato oli laillista, mutta poliisi keskeytti sen, koska ihmisten turvallisuus vaarantui.
    Moto = metsätraktori

    • tietojen keruu ja luovutus    rikosrekisteri

    • vaikutus armeijaan, koulutukseen ja työpaikan saantiin (vrt. esim. henkilöllisyystodistuksen väärentäminen)





    SOTA, RAUHA, ASEVELVOLLISUUS JA SIVIILIPALVELU



    • Vanha testamentti
    • toisaalta kertoo paljon Israelin käymistä sodista

    • toisaalta rauhan sanoma:

      • tyypillinen hepreankielinen tervehdys on "shalom" eli "rauhaa"

      • profeettojen kritiikki aseisiin luottamista vastaan

      • profeetat Jesaja ja Miika näkivät ihanan tulevaisuuden, jossa miekat taotaan auran teriksi ja alkaa ihana rauhan aika  Jes.2:2-4  Miika 4:3

    • Uusi testamentti
    • Jeesus: "Autuaita ovat rauhantekijät"  Matt.5:9

      "Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu"  Matt.26:52

    • Paavali: kristityn tulee etsiä aina rauhanomaista ratkaisua
      Esivallan oikeus "kantaa miekkaa" = järjesyksen ylläpito vaikka voimalla  Room.13:4

    • alkukristinuskossa ei sotilaita hyväksytty seurakunnan jäseneksi

    • 300-luvulla kristinuskosta tuli virallinen osa Rooman valtakunnasta (keisari Konstantinus Suuri)
    kirkkoisä Augustinus: oikeutetun sodan oppi


    • Martti Luther 1500-luvulla: Sota on oikeutettu seuraavilla ehdoilla:
    1. Oikeutettu asia, esim. itsepuolustus

    2. Laillinen esivalta sotii, kapina ei ole oikein

    3. Sota on viimeinen keino, kaikki muut keinot on käytetty

    4. Sodalla voidaan ehkäistä kärsimystä

    5. Sota on mittasuhteiltaan järkevä - siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa

    6. Sotaa käydään oikein keinoin - sota ei kohdistu siviiliväestöön


    • kansainvälinen oikeus hyväksyy nykyään kaksi sodan syytä:
    1. Puolustussota

    2. YK:n turvallisuusneuvoston valtuuttama sota hyökkääjän karkoittamiseksi,
      esim. Korean sota 1950-luvulla ja Persianlahden sota 1990-luvulla

    • Suomen luterilainen kirkko hyväksyy sekä asevelvollisuuden että siviilipalvelun suorittamisen


    KOEALUE

    - s. 111-112   Vuorisaarna
    - s. 250-263   tärkeät elämänkysymykset
    - s. 266-275   kristinuskon perusopetukset
    - s. 278-283   hyvä ja paha, etiikan peruskäsitteet
    - s. 288-295   arvot, normit, kristillinen etiikka
    - s. 301-302   VAIN prostituutio
    - s. 306-308   sodan ja väkivallan ongelma
    - s. 315-319   elämän säätelyn ja muokkaamisen etiikka (oppikirjasta puutuu hoidon priorisointi)
    - s. 315-316   abortti ja eutanasia

    - nettisivultamme:
    Mahatma Gandhi, Äiti Teresa

    Tekstin runkona on oppikirjan valkopohjainen ns. leipäteksti. Sitä tukevat ruskea- ja violettipohjaisten laatikoiden tekstit. Huomaa, että osa käsitellyistä asioista on ruskea- ja violettipohjaisten laatikoiden teksteissä.

    Ja tietysti tämän nettisivumme asiat