Islamin ja fasismin yhteys - Hamed Abdel-Samadin islam-kritiikki

Hamed Abdel-Samad on saanut tuntea fundamentalistien vihan kirjoittaessaan islamin ja fasismin yhtäläisyyksistä.

Hamed Abdel-Samad

Berliinin Tegelin lentokentän lähtöhallin ravintolassa Iltalehden haastattelua odottaa Hamed Abdel-Samad, eräs saksalaisen kielialueen tunnetuimmista islamin tutkijoista.

Hän istuu selkä seinää vasten ja tutkailee valppain silmin lähiympäristöään. Siihen hänellä on syynsä.

Egyptissä syntynyt Abdel-Samad, 42, on kirjoittanut Saksassa vastikään julkaistun kirjan nimeltä "Islamilainen fasismi" (Der islamische Faschismus, 2014).

Abdel-Samadin tilinteko islamista on herättänyt vihaa islamin fundamentalistisissa piireissä ja tämän johdosta hänelle on langetettu "fatwa", kuolemantuomio.

Mies kertoo halunneensa kirjoittaa kirjan islamismista, koska hänen mielestään suurin osa aiheesta julkaistuista kirjoista oli huonoja.

- Useimmat islamilaiset valtiot pitävät islamismia modernina ilmiönä, reaktiona kolonialismiin ja islamilaisen maailman sosiaaliseen kärsimykseen. Tämä on kuitenkin vain puolet totuudesta. Islamismilla on syvät juuret historiassa islamin syntyajoista alkaen, Abdel-Samad kertoo.

Eräs Abdel-Samadin kirjan pääteeseistä on, että islamilla on fasistisia näkemyksiä, jotka tulevat hänen mukaansa selvästi esille myös tämän päivän islamismin opeissa.

- Jihadin periaatetta eivät ole keksineet modernit valtiot, vaan sen takana on profeetta. Maailman jako uskoviin ja vääräuskoisiin, hyviin ja pahoihin on peräisin Koraanista. Valloitussotia eivät halunneet käydä ja hallita maailmaa ainoastaan nykyajan islamistit, vaan islamin uskonnossa tämä halu on ollut mukana alusta alkaen.

Useita yhtäläisyyksiä

Mitä syvemmälle Abdel-Samad on kaivellut islamismin rakenteita, sitä enemmän hän on havainnut siinä yhtäläisyyksiä fasismin kanssa.

- Johtajaperiaate, hierarkiat, absoluuttiset totuudet, ehdoton kuuliaisuus, terrorijoukot, maailmanherruuden saavuttaminen, kuoleman kulttuuri. Kuolemaa ihannoidaan.

Italian ja Saksan fasismi sekä nykyaikainen islaminusko syntyivät kaikki ensimmäisen maailmansodan raunioilla. Kansalliset ja rasistiset ylemmyysaatteet ja pyrkimys maailmanherruuteen kumpusivat syvästä tappion ja nöyryytyksen tunteesta.

Abdel-Samadin mukaan islamismin nousua arabimaissa selittää samantyyppinen yhteiskunnallinen tilanne näissä maissa.

- Osmanien valtakunta oli hajonnut, islamilaista maailmaa oli loukattu ja nöyryytetty. Nämä seikat synnyttivät modernin islamistisen liikkeen, Abdel-Samad kertoo.

Tutkijan mukaan Saksassa irtisanouduttiin sodan jälkeen täysin kansallissosialismin ideologiasta.

- Ei sanottu, että rotuoppi oli oikein ja että Hitler vain sovelsi sitä väärin. Sanottiin, että rotuoppi oli väärin ja ihmisarvon vastaista, Abdel-Samad sanoo.

Saksan tavasta käsitellä natsi-ideologian menneisyyttä ei arabimaissa otettu mallia. Koraanin jyrkkään oppiin ja vääräuskoisten pitämiseen alempiarvoisina ei ole otettu etäisyyttä.

- Poliittisen islamin (islamismin) unelma elää kuitenkin edelleen arabikansojen keskuudessa. Ongelman ytimiin ei puututa vaan ajatellaan, että Muslimiveljeskunta on ymmärtänyt islamin väärin.

- Haloo! Että Iranin mullahit ovat ymmärtäneet islaminuskon väärin, samoin talebanit Afganistanissa, muslimiveljeskunta, salafistit! Osama bin Laden on ymmärtänyt islaminuskon väärin, Boko Haram Nigeriassa, al-Shabaab-joukot Somaliassa, islamistit Libyassa, Syyriassa, Irakissa, Pakistanissa sekä Sudanissa, ne kaikkiko ovat ymmärtäneet islaminuskon väärin? Ehkä vika on sittenkin teoriassa. Tätä yritän väittää kirjassani, Abdel-Samad selittää.

Uudet suuntaukset

Kotimaassaan Egyptissä Muslimiveljeskunta epäonnistui tavoitteessaan synnyttää islamilainen valtio. Merkitseekö tämän islamin ja Muslimiveljeskunnan loppua?

- Ei se merkitse Muslimiveljeskunnan loppua eikä varsinkaan fundamentalistisen islaminuskon loppua. Muslimiveljeskuntajärjestö toimii paitsi Egyptissä, myös 70 muussa valtiossa. Veljeskunta ei nyt saavuttanut tavoitettaan Egyptissä.

Abdel-Samad toivoo, että eurooppalaisessa vapaudessa elävät, diktatuurin kahleista vapaat nuoret muslimit voisivat kehittää oman näkemyksensä islaminuskosta.

Euroopassa kasvaneet muslimit ovat yrittäneet kehittää islamismia ja irtautua suuntauksesta, joka korostaa rankaisevaa jumalakäsitystä pelkopedagogiikan menetelmin.

Muslimiteologit ja islamilaiset järjestöt ovat tuominneet nämä aloitteet. Niin ikään eurooppalaisten uudistusmielisten yritys poistaa "vääräuskoisen" leima eri tavalla Koraania tulkitsevilta on julistettu uskonoppineiden taholta islamin vastaiseksi.

- Jos haluamme elää oikeaoppisen islaminuskon mukaisesti, meidän on käytävä pyhiä sotia, jaettava maailma uskoviin ja vääräuskoisiin sekä hallittava kristittyjä ja juutalaisia, joiden on maksettava meille henkirahaa. Silloin meidän on palautettava orjuus ja moniavioisuus, Abdel-Samad kärjistää.

Hänen mielestään on olemassa ainoastaan yksi vaihtoehto.

- Meidän on irtaannuttava alkuperäisestä islaminuskosta, koska alkuperäisellä islaminuskolla ei ole enää paikkaa monikulttuurisessa ja monikansallisessa yhteiskunnassa.

BORIS SALOMON
BERLIINI