Psykologian kertauskurssi

verkkokurssi

Aivoja

Terve!

Tule kertaamaan psykaa verkkokurssille!

Kurssin tavoitteena on
  1. valmistaa opiskelija ottamaan osaa psykologian yo-tutkintoon

2. tämä tapahtuu
    • kerraten lukion psykologian oppimäärää ja
    • harjoitellen yo-kysymyksiin vastaamista.

Psykologian kertauskurssi on lukiossamme nimeltään PS 9 , mutta Tampereen moodlen kyseinen kurssi on nimeltään PS100-1.

Tervetuloa kurssille!

Timo Muola

OHJEITA

Tämä kurssi on niin sanottu Nonstop-kurssi, eli kurssin alku- ja loppupäivää ei ole määrätty. Oppilas suorittaa kurssia omassa tahdissaan, mutta kurssin suositeltava suoritusaika on noin 3-5 kk. Kurssi on suoritettu, kun oppilas on tehnyt kaikki kurssiin sisältyvät tehtävät.

Kurssi on puhdas verkkokurssi. Tämä tarkoittaa sitä, että tähän kurssiin ei liity lainkaan lähiopetusta tai yhteistapaamista. Näin mahdollistuu iltatyötä tekevien osallistuminen tälle kurssille.

Kurssi perustuu viikkotehtäviin. Oppilas suorittaa annetut tehtävät ja vastaa kysymyksiin opettajalle wilman kautta tai sähköpostitse. Jos sähköpostin käyttö on oppilaalle vierasta, voi tehtävien vastaukset lähettää opettajalle myös tavallisen paperipostin avulla. Kurssin vaatiman työn määrä on noin 5-6 h / viikko.

Viikkotehtäviin etsitään vastaukset oppikirjasta ja/tai netin teksteistä.

Ei suoraa kopiointia! Muista, että vastauksesi ei saa olla liian suoraa kopiota oppikirjasta netin teksteistä! Netin sivuilta otetaan tietoja, mutta ei itse tekstiä. Lauseet tulee rakentaa itse.

Mahdollisiin verkkokeskusteluihin tulee ottaa osaa aktiivisesti.

Teknisiä ohjeita:

Jotta sähköpostin liitetiedostona lähettämäsi teksti olisi helppo saada auki, käytä yleisiä tekstimuotoja. Näitä ovat rtf, docx, doc ja txt. Voit myös kopioida tekstisi tekstinkäsittelyohjelmastasi suoraan sähköpostin viestikenttään.

Älä lähetä viestejä Worksin wps-tiedostoina. Voit kopioida tekstisi Works-ohjelmastasi sähköpostin viestikenttään. Tai voit tallentaa Works-ohjelmassa txt-muodossa.

Sähköpostiohjeita:

Kun lähetät minulle viestejä, laita sähköpostin otsikkoon aina teksti PS 100-1. Jos lähetät minulle viikkotehtävän, laita sähköpostin otsikkoon viikkotehtävän otsikko, esim. "PS 100-1 Tarkkaavaisuus". Esimerkki: Jos olet lähettämässä minulle kirjoittamaasi pohdintatekstiä "Psykosomatiikka", älä lähetä sitä minulle otsikoilla "Moi" tai "Hejps", vaan otsikolla "PS 100-1 - Psykosomatiikka".

Erityisen tärkeää on se, että jos sinulla on ongelmia tai kiire, ilmoitat sen jo heti sähköpostisi otsikossa tyyliin: "PS 100-1 - En pääse moodleen!" tai "PS 100-1 - Sairastuin ja sain kuukauden sairasloman, mitä tehdään?".

Jos lähetät minulle kysymyksen, laita otsikoksi: "PS 100-1 - Kysymys kurssiin liittyen". Jos kysymyksesi on nimittäin "piilotettu" jonkun kurssitehtävän loppuun, voi mennä viikko tai kaksi tai enemmänkin, ennenkuin luen sen!

Muista laittaa oikea otsikko ja nimesi myös liitteenä lähettämääsi tekstiin!

Muista tarkistaa kurssin aikana myös sähköpostisi roskapostikansio (eli Spam)! Lähetän kurssin aikana usein samaa viestiä teille kaikille kurssilaisille ja joskus tämän vuoksi ovat viestini joutuneet oppilaiden sähköpostien roskapostikansioon (eli Spamiin).

Kurssin arvostelun esittely

Arvosteluperusteet

• osallistuminen työskentelyyn kurssin aikana

• välitehtävien tekemisen säännöllisyys ja aikataulusta kiinni pitäminen

• tehtävien vastauksien oikeellisuus, syvyys ja kehittyneisyys

Kurssi arvostellaan suoritusmerkinnällä S.

Netistä hyviä suomenkielisiä materiaaleja psykan ylioppilastutkintoon valmistautumista varten!

KURSSIN SISÄLTÖ

Psykologian

Kurssin opettaja:
Timo Muola
Pälkäneen lukion uskonnon, psykologian, filosofian ja elämänkatsomustiedon opettaja
tmuola@yahoo.com
työ (opettajainhuone) p. 050-3152 813 - - - Tähän numeroon EI tekstiviestejä!