tiivistetyt asiat |
MIELIKUVA- AJATTELU |
KÄSITE- AJATTELU |
|
Kuviin, visuaali- suuteen perustuvaa Esim. päiväunelmointi ihanasta paikasta |
Kieleen perustuvaa Käsitteet ovat luokittelun apuvälineitä |
oppiminen = suhteellisen pysyvä tietojen, taitojen tai käyttäytymisen muutos oppiminen on keskeistä ympäristöön sopeutumisessa Ajattelu - käsitteet ja kielis. 352- käsitteet ovat luokittelun apuvälineitä ja niillä on yhteisesti sovitut nimet luokitteluun tarvittavilla luokilla on yhteisiä ominaisuuksia, esim. lehtipuut tai havupuut käsitteet muodostavat hierarkioita, joissa on ala- ja yläkäsitteitä: esine yläkäsite - abstrakti ihmisen tekemä esine huonekalu tuoli alakäsite - konkreettinen käsitteiden luokittelu:
käsitteet tallentuvat säilömuistiin. Ne tallentuvat merkitysverkkoina, jotka ilmenevät siten, että yhden asian havaitseminen virittää siihen liittyviä muita käsitteitä. Esim. Collinsin ja Quillianin tutkimus ”Does canary fly?”(="Osaako kanarianlintu lentää?"): Kysyttiin kysymyksiä:
Mutta kun kysyttiin:
Ongelmanratkaisus. 372-377 ongelmanratkaisun vaiheet:
ongelmanratkaisun tutkiminen:
Heuristiikats. 375 heuristiikat ovat käytännön elämässä käytettyjä ongelmanratkaisumalleja, ”peukalosääntöjä” ongelmat ovat monimutkaisia, joten ihmiset yleensä käyttävät tilannetta yksinkertaistavia ongelmanratkaisumalleja eli heuristiikkoja: 1. KONSERVATIIVISUUS = ihmiset tekevät yleensä liian varovaisia arviointeja. Esim. pörssikurssit – osakkeen hinnan mahdollinen nousu ja lasku arvioidaan liian varovaisesti: osakkeen hinta nyt 10 € ihmisten mielestä alin mahdollinen hinta voisi olla 5 € ja ylin hinta noin 25 €. 2. SAATAVUUS = helpoimmin saatavilla olevaa ratkaisua pidetään todennäköisempänä ja oikeana. Esim. kun ongelmassa on numeroita, ratkaisua pidettiin automaattisesti matemaattisena, 3. EDUSTAVUUS = oikeana pidetään sitä, mikä vaikuttaa edustavan sääntöä (tai säännöttömyyttä). Esim. lapsien syntymä perheeseen. Kumpi on todennäköisempi: 4. ANKKUROITUMINEN = ihmiset ankkuroituvat alkuarvoihin ja arvioivat koko tehtävän vastauksen niiden mukaan. Esim. kummasta tulee suurempi vastaus: Ongelmanratkaisun jumiutuminen ja esteets. 377 takertuminen vääriin ongelmanratkaisumalleihin: Esim. mikä järjestys: tuttuus jumiudutaan vanhoihin ongelmanratkaisutapoihin Esim. muutosvastarinta virheelliset analogiat eli rinnastukset Esim. ”hedelmärahka on hyvää” ”kiivirahka on hyvää” (ei todellakaan ole!) vihjeiden ymmärtämättömyys Esim. sinulla on kynttilä, nastoja ja laatikollinen tulitikkuja miten kiinnität kynttilän seinään? Taitava ajattelus. 378-379 psykologiassa on tutkittu taitavan ajattelun (ekspertti) ja normaalin ajattelun (noviisi) eroja taitava ajattelija eli ekspertti on harjaantunut omalla alallaan ja pystyy saavuttamaan huipputuloksia shakin peluu on ollut keskeinen tutkimusalue, koska shakin säännöt ja shakkiympäristö (nappulat ja lauta) ovat kaikille ja kaikkialla samat chess. Googlen kuvahaku tutkimustuloksia:
ekspertin ajattelulle tyypillistä:
tiedonkäsittelyn staattiset ja dynaamiset reunaehdot A. Staattiset reunaehdot: Luovuuss. 368-371 Luovuus = ajattelun joustavuus ajattelun sujuvuus ajattelun omaperäisyys luovan toiminnan alku piilee vanhojen olettamusten kumoamisessa tai hylkäämisessä luovassa oivalluksessa aiemmin yhteen liitetyt havainnot ja käsitykset risteytyvät ja avaavat näkymän uudenlaisille olettamuksille tehtävän kuluessa palataan usein aiemmin jo hylättyihin ratkaisuihin niitä hieman muutellen. Thomas Alva Edison: ”Creativity is one percent inspiration, 99 percent perspiration” (perspiration=hikoilu) luova prosessi:
luovan prosessin piirteitä:
Luovuuden / luovan ajattelun jako (Guilford)
Motiivit ja motivaatios. 289-294 motiivi on syy tehdä jotain motiivilla on:
Yllä olevasta kuvasta näkyy, että motiivit voidaan piirtää vektoreina. Kyseinen ihminen lähtee ystäviensä luo, vaikka hänellä on nälkä. POHDINTA osa motiiveista on tiedostamattomia (Sigmund Freud) jäävuorivertaus eli motiiveistamme 9/10 on tiedostamattomia ja vain 1/10 tiedostettuja (kuten jäävuoresta 9/10 on vedenpinnan alla) motiivit ja tunteet liittyvät usein voimakkaasti yhteen: teemme asioita, jotta saisimme mukavia tunteita motivaatio = sisäinen kokonaistila, jossa vaikuttaa monta motiivia motivaation osatekijät:
Minäpystyvyys = usko omaan kykyyn suoriutua. Minäpystyvyys on keskeistä motivaation synnyssä ja ylläpidossa (Albert Bandura). Hyvä minäpystyvyys korkea motivaatio ja hyvä suoriutuminen minäpystyvyyden parantaminen:
Motiivikonfliktits. 312-313POHDINTA Lähestymis-välttämis –konflikti = jossain asiassa on yhtä aikaa sekä puoleensa vetäviä että pois työntäviä piirteitä. Esim. ihminen ihastuu toiseen, jossa on kuitenkin jokin / joitain huonoja piirteitä. POHDINTA Lähestymis-lähestymis –konflikti = on kaksi ihanaa kohdetta, mutta niitä ei voi saada yhtä aikaa. Esim. juuri kun olet päättänyt opiskella ahkerasti, kaverisi soittaa ja kerää kaveriporukkaa lähtemään juhlimaan. POHDINTA Välttämis-välttämis –konflikti = kaksi ikävää asiaa ja jompikumpi pitäisi valita Esim. presidentinvaaleissa on loppukierroksella kaksi ehdokasta: entä jos oikeaa puoluekantaa oleva on väärää sukupuolta ja oikeaa sukupuolta oleva on väärää puoluekantaa (siis jos ihminen on päättänyt, että äänestää aina tietyn sukupuolen edustajaa)? POHDINTA Kaksinkertainen lähestymis-välttämis –konflikti = kaksi asiaa, joista pitäisi valita ja molemmissa on sekä hyviä että huonoja piirteitä. gradientti = lähestymisen tai välttämisen voimakkuutta osoittava kuvaaja. Alla olevassa esimerkissä on Orvokin lähestymis-lähestymis –konflikti eli valitako Osmo vai Simo: |
Orgaaniset motiivits. 295-296 orgaanisia eli biologisia motiiveja ovat nälkä, jano, kivun poistaminen, oikean lämpötilan ylläpito ja seksi homeostasia = ihmisen biologisen tasapainon ylläpito: |
biologisiin motiiveihin liittyy paljon kulttuurisia vaikutteita, esim.
Anoreksia nervosas. 300 anoreksia nervosa = sairaalloinen laihduttaminen ja ruokahaluttomuus, diagnosoidaan, kun ihmisen paino on alle 85 % hänen ihannepainostaan anorexia. Googlen kuvahaku ruumiinkuva häiriintyy potilas näkee ja tuntee olevansa vieläkin liian lihava yleisintä teini-ikäisillä tytöillä ja nuorilla naisilla noin 10 % potilaista kuolee ANOREKSIAN SYYT ulkonäköpaineet hoikkaa pidetään kauniina, naisten taistelu hoikkuudesta aiemmin koettu trauma trauma=vaurio/vaurioittava kokemus kriisi laukaisevana tekijänä esim. vanhempien avioero voi liittyä työn vaatimuksiin, esim. tanssijat serotoniini-välittäjäainetta liikaa pakko-oireita, esim. perfektionismi, sekä voimakas järjestyksen ja symmetrian tarve geneettinen alttius anoreksia antaa valtaa nuorelle seksuaalinen selitys = anorektikko laihduttaa itsensä takaisin lapsuuteen anoreksiaan liittyy usein pakonomainen urheilu ja liikunta laihuuskulttuurin luisuminen sairaaksi:
ortoreksia = sairaalloinen oikeinsyöminen eli pakonomainen tarve syödä vain terveellisesti (=oletetun terveellisesti) ANOREKSIAA SELITTÄVIÄ TEORIOITA 1. Sosiaalinen vaikutus
2. Seksuaalisuus
3. Protesti vanhempia vastaan
Bulimia nervosas. 300 bulimia nervosa = sairaalloinen ahmiminen ja oksentaminen pyrkimys ahdistuksen poistamiseen (kuten itsensä viiltelyssä) ahdistus = huono olo, jolle ei ole selvää syytä bulimia on yleisempää kuin anoreksia voi johtaa vakavaan masennukseen ja itsemurhaan potilas voi kuolla äkillisesti, kun jatkuvat oksentelut poistavat ruumiista elintärkeitä suoloja ja sydän lopulta lakkaa lyömästä anoreksian tapaan seksuaalisuus tuottaa usein suurta hämmennystä hampaiden syöpyminen, kun oksentaessa vatsahapot syövyttävät hammaskiilteen pois Seksuaalimotiivis. 301ALKUPOHDINTA ihmisellä ei ole varsinaista kiima-aikaa; mutta naisten seksuaalinen kiinnostus vaihtelee kuukautissyklin mukaan. Kuukautissykli vaikuttaa myös siihen, millaista miestä nainen etsii: voimakkaan <-----> pehmeämpi, miehekäs hoivaava mies handsome man. Googlen kuvahaku seksuaalista kiinnostusta selittävät teoriat perustuvat pitkälti biologiaan ja evoluutiopsykologiaan: 1. Ihminen haluaa lapsilleen hyvät geenit ihminen hakee kumppanistaan symmetrisyyttä, joka on terveyden ja hedelmällisyyden ilmaus (vartalon ja kasvojen symmetrisyys ja sopusuhtaisuus nähdään kauneutena) 2. Ihminen hakee erilaista
3. Monet kauniiden naiskasvojen piirteet ovat samat kuin lapsella: suuret silmät, pieni leuka, ei liian suuri nenäalue, pehmeys lapsiin liittyvä halu pitää huolta on liittynyt seksuaaliseen kiinnostukseen beautiful female face. Googlen kuvahaku tuoksun / hajun keskeinen merkitys
kulttuurin vaikutus seksuaalimieltymyksiin:
Seksuaalinen suuntautuminen heteroseksuaalisuus = suuntautuminen toiseen sukupuoleen homoseksuaalisuus = suuntautuminen omaan sukupuoleen biseksuaalisuus = suuntautuminen molempiin sukupuoliin aseksuaalisuus = ihminen ei ole lainkaan kiinnostunut seksistä transvestisuus = halu pukeutua ja meikata toisen sukupuolen mukaan esim. mies pitää vaatteittensa alla naisten pikkuhousuja ja rintaliivejä transsukupuolisuus = ihminen kokee olevansa väärän sukupuolen ruumiissa ja haluaa korjausleikkaukseen fetisismi = sukupuolinen erityinen kiinnostus johonkin ruumiinosaan, vaatekappaleeseen tms. esim. hiukset, jalat, kumi- tai nahkavaatteet (musta nahka), korkokengät, korsetti… sodomia = sukupuolisen vääristymän haukkumanimi esim. eläimiin sekaantuminen, aiemmin myös anaaliyhdyntä nekrofilia = kuolleisiin sekaantuminen esim. yhdyntä kuolleeseen pedofilia = seksuaalinen kiinnostus lapsiin Suomessa ja yleensäkin maailmassa lapsiin sekaantuminen on rikos. ekshibitionismi = paljasteluhalu esim. seksikäs pukeutuminen, julkisella paikalla rakastelu, intiimien asioiden levittely muille, vrt. Big Brother –kilpailu! voyerismi = tirkistelyhalu esim. tirkistely ikkunoista tai piilotettujen kameroiden avulla objektiseksuaalisuus = ihminen on seksuaalisesti kiinnostunut esineistä, esim. auto, Eiffelin torni, Berliinin muuri... sadismi = saa nautintoa, kun tuottaa kipua toiselle ja alistaa toista masokismi = saa nautintoa, kun hänelle itselleen tuotetaan kipua ja hän alistuu toiselle sadismin ja masokismin yhteisnimi on SM-seksi SM-seksi on tullut julkisuuteen, ehkä jopa muotiin romaanin "50 Shades of Grey" ja siitä tehdyn elokuvan myötä. Ko. romaanissa ja elokuvassa kerrotaan siitä, kun vanhempi mies johtaa nuoren naisen SM-seksin pariin. Mies on alistaja ja nainen alistettu. Homoseksuaalisuuden syy selvää syytä ei ole löydetty evolutionistinen ongelma = miten ihmeessä homoseksuaalisuus on säilynyt? Koska homohan ei harrasta heteroseksiä eikä siten saa lapsia. (aiemmin tietysti oli usein niin, että naiselta ei kysytty seksuaalista suuntautumista ja siksi lesbonainenkin, esim. orja, sai lapsia) teorioita, jotka ovat yrittäneet selittää homoseksuaalisuutta:
Sosiaaliset motiivits. 297 Sosiaaliset motiivit liittävät ihmiset yhteen Ihminen haluaa olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vrt. elokuvan ”Cast away - tuuliajolla”, pääosassa Tom Hanks, jossa hän juttelee Wilson-lentopallon kanssa, kun ei ole muita. Monesti virtuaaliset suhteet Kiintymys on ihmisen synnynnäinen ominaisuus (vrt. Harry Harlow’n emonriistokokeet apinanpoikasille) Harry Harlow’n kokeissa apinanpoikanen turvautui mielummin oikean tuntuiseen kankaiseen keinoemoon kuin ruokaa antavaan rautalankaemoon. Ilman toisen apinan kosketusta apinanpoikasista tuli häiriintyneitä (toisten apinoiden näkeminen tai haistaminen ei riitä) Kun kankainen keinoemo kiinnitettiin kattoon, apinanpoikanen tervehtyi huomattavasti. Luonnossa apinanpoikanen pysyy kiinni emonsa selässä ja kokee siellä keinuvaa liikettä. Suoritusmotivaatios. 298, 310-311= halu päästä hyviin suorituksiin ja päteä hyvillä suorituksilla ja onnistumisilla Liian kovat vaatimukset voivat latistaa ihmisen synnynnäisen suoritusmotivaation suoritukset antavat
kilpailu lisää suoritusmotivaatiota alisuoriutuminen = ihminen tekee laiskuuttaan suoritukset alle kykytasonsa (yleistä varsinkin pojilla, joilla on selvästi huonommat kouluarvosanat kuin tytöillä) korkea suoritusmotivaatio johtaa yleensä ahkeruuteen ja menestymiseen elämässä suoritushalun kulttuurisia juuria:
suorituksen ja motivaation yhteys: |
paras tulos tulee keskimääräisellä motivaatiolla. Valtamotiivi - valta ja alistaminens. 297 eläimillä valta ja alistaminen näkyvät hyvin selvästi:
kaikesta sivistyksen pintakiillosta huolimatta ihmisten valtahierarkiat ja alistamistavat kertovat ihmisen biologisesta taustasta eläinlajina valta liittyy aggressioon sekä omistus- ja alistushaluun kehityksen kuluessa (iän ja sivistyksen lisääntyessä) vallankäyttö ja alistaminen muuttuvat avoimesta fyysisen voiman käytöstä piilotetuksi ja oman sosiaalisen aseman kautta tapahtuvaksi vallankäytöksi, esim. esimies alainen virkamies luvan pyytäjä jne. ihmisillä katse osoittaa vallan: katseiden kohdatessa alempi väistää katsetta. Korkeampiasemaisen valvontatehtävään kuuluu usein muiden valvova katselu: esimiehet, poliisit, opettajat… alemman heikompi asema näkyy usein monilla alueilla: toisen käskyjen totteleminen, alistuminen seksuaalisesti… valta-alistuminen –kuviot ovat usein selviä myös ryhmillä: suurvallat öykkäreitä, pienet valtiot alistuvia huoria Motivaation selitys eri psykologisten koulukuntien mukaanOppimisteorian näkemys motiiveistas. 303-304 motiivit ovat opittuja (vahvistamisoppiminen) ensisijaisvahviste = palkkio, joka liittyy ihmisen fysiologisiin tarpeisiin (ruoka, juoma…) toissijaisvahviste = palkkio, joka on jokin muu kuin ensisijaisvahviste (raha, kunnia, ystävällisyys, hymy…) itsevahvistaminen = ihminen itse vahvistaa itseään, esim. ”ostan itselleni suklaata, jos koe menee hyvin” vahvistamisaikataulu: |
VAHVISTAMINEN ELI PALKKIO |
OPPIMINEN |
SAMMUMINEN |
Nopeasti ja tiheästi |
Nopeaa | Nopeaa |
Epäsäännöl- lisesti, harvoin |
Hitaampaa | Hitaampaa |
ulkosyntyinen motivaatio = asia tehdään vain siksi, jotta saataisiin ulkopuolelta palkkio tai ei saataisi rangaistusta sisäsyntyinen motivaatio = ihminen itse on halukas tekemään asiaa (itsevahvistaminen) Sisäsyntyinen motivaatio on paljon pysyvämpi kuin ulkosyntyinen. Psykoanalyyttisen koulukunnan näkemys motiiveistas. 305 pikkulapsella on aluksi vain mielihyvän periaate (ID), myöhemmin kehittyy todellisuuden periaate (EGO), kun mielihyvän saanti liitetään todellisuuden sanelemiin ehtoihin. Eli pelkästä IDin ohjauksesta siirrytään EGOn ohjaukseen:
tiedostamattomien motiivien vaikutus on suuri. Freud: lähes kaikki virhesanonnat, unohtamiset ja vahingot ovat tiedostamattomien motiivien vaikutusta seksuaalisuuden merkitys motiiveissa on suuri moni käsittämättömältä tuntunut toiminta on voitu ymmärtää tiedostamattomien motiivien avulla Humanistisen psykologian yksi näkemys motiiveista - Maslowin tarvehierarkias. 306-307 |
Ylimmät tarpeet ovat KASVUTARPEITA, jotka ovat kyltymättömiä. Alimmat tarpeet ovat PUUTOSTARPEITA, joiden tyydyttämisellä on yläraja. Tyydytyksen jälkeen noustaan ylemmälle tasolle. Ylempien tarpeiden tyydytys voi kompensoida alempien tarpeiden tyydyttämättömyyttä, esim. taide, tärkeä harrastus, luovuus Kognitiiviset motivaatioteoriats. 308-309 korostavat tulkintoja, odotuksia ja ennakointeja ihminen pyrkii maksimoimaan onnistumisen todennäköisyyden ja onnistumisen arvon yhteisvaikutuksen. Attribuution vaikutus motivaatioon attribuutio = tapahtuman arviointi, yleisin on syyn attribuointi kaksiulotteinen syyattribuutti siitä, miksi oppilas epäonnistui matikan kokeessa: |
SISÄINEN SYY |
ULKOINEN SYY | |
PYSYVÄ SYY |
esim. ihminen ajattelee olevansa huono matematiikassa |
esim. matikan opettaja tekee aina liian vaikeat kokeet |
VAIHTUVA SYY | esim. olin kokeessa väsynyt |
esim. lentokoneet jyrisivät ja en voinut keskittyä |
Tämä yleinen malli tunteen synnystä on lähellä kognitiivisia tunneteorioita, esim. Richard Lazaruksen teoriaa. Fysiologinen aktivoituminen tunne vertaa Schachterin ja Singerin adrenaliinikoe |
|
idea on siis se, että fysiologinen aktivoituminen selitetään ympäristöllä eli ympäristöstä löydetyillä vihjeillä, Esim. vieressä vastakkaisen sukupuolen edustaja ja sydämeni hakkaa Ilme tunne ilmeen vaikutusta tunteeseen on tutkittu Tutkimuksen tekivät Strack, Martin ja Stepper vuonna 1988. Koehenkilöt oli jaettu kolmeen ryhmään:
Tutkimustulos:
Eli tutkimustulos vahvisti sen, että ilme vaikuttaa tunteeseen. FYSIOLOGINEN --------> T AKTIVOITUMINEN U KOGNITIIVINEN ------> ARVIOINTI N ILME ---------------> N YMPÄRISTÖN ----------> E VIHJEET Tunteiden selittäminen eri koulukuntien mukaanBIOLOGINEN KOULUKUNTA (vaistoteoria) Tunteet perustuvat biologisiin vaistoihin, jotka ovat yksilön ja lajin säilymisen kannalta elintärkeitä mekanismeja:
FREUD - PSYKOANALYYTTINEN KOULUKUNTA Tunteet syntyvät elämän- ja kuolemanvietistä ja ihmisen sisäisistä konflikteista Elämänvietti = libido OPPIMISTEOREETTINEN KOULUKUNTA Tunteet opitaan ehdollistumalla tai mallioppimisen avulla. Emotionalisten häiriöiden aiheuttamat kognitiiviset vinoutumat emootiot kognitiivinen arviointi (eli ajatukset, jotka liittyvät johonkin asiaan) masennus itselle kielteisten asioiden ylikorostus: ahdistus uhkaavien asioiden voimakas ennakointi pienistäkin asioista rakastuminen pahoja asioita ei havaita/tiedosteta ja hyvät asiat havaitaan ylikorostuneesti. Tunneälys. 335 omien tunteiden tunnistaminen tunteiden työstäminen = tunteiden erittely ja tunteiden selvittäminen
itsensä motivoiminen ja itsearvostus toisten tunteiden tunnistaminen
ihmissuhteiden hoitaminen
vastuunotto Gardnerin jako tunneälystä:
KOEALUE
Oikea vastaus: usein tulitikkulaatikko ajatellaan vain tulitikkujen varastona, vaikka se on ratkaisun avain!
Oikea vastaus on aakkosjärjestys!
|