1900-luku – itsenäisyyden ajan kirkko
(kirkko tarkoittaa tällä nettisivulla Suomen ev.lut.kirkkoa)

 

1900-luvun alku oli kuohuvaa aikaa. Suomalaiset pyrkivät itsenäisyyteen – mutta millaiseen? Vasemmisto halusi sosialistisen, yhteisomistukseen perustuvan Suomen, oikeisto halusi kapitalismin eli vapaan markkinatalouden jatkuvan. Raja punaisten ja valkoisten välillä alkoi hahmottua.

Vasemmisto arvosteli kirkkoa ja sen asemaa. Forssan kokouksessaan 1903 Suomen Työväenpuolue vaati kirkkoa erotettavaksi valtiosta ja uskonnonopetusta pois koulusta.



Sosialistinen mielenosoitus: 'Tää on viimeinen taisto, rintamaamme yhtykää'

Sosialistinen mielenosoitus.

”Tää on viimeinen taisto, rintamaamme yhtykää,
niin huomispäivänä kansat on veljet keskenään.”
on sosialistisen työväenlaulun ”Kansainvälisen” kertosäe.

Kansainvälinen-työväenlaulun sanat   tai   täältä



Suomi itsenäistyi joulukuussa 1917. Heti seuraavana keväänä 1918 käytiin vapaussota-kansalaissota valkoiset vastaan punaiset. Ratkaisutaistelut käytiin Tampereen hallinnasta. Kiivaimpia taisteluja käytiin Kalevankankaan hautausmaalla, kun punaiset yrittivät pysäyttää valkoisten hyökkäyksen. Valkoiset voittivat sodan.


Vapaussota-kansalaissota valkoiset vastaan punaiset. Kiivaita taisteluja Kalevankankaan hautausmaalla.

Vapaussota-kansalaissota valkoiset vastaan punaiset.

Kiivaita taisteluja Kalevankankaan hautausmaalla.


PUNIKKI = VALKOISTEN KÄYTTÄMÄ HAUKKUMANIMI PUNAISISTA.
KUULARUISKU = KONEKIVÄÄRI.
LAHTARI = PUNAISTEN KÄYTTÄMÄ HAUKKUMANIMI VALKOISISTA;
LAHTARI TARKOITTAA TEURASTAJAA.


Kirkko oli valkoisten puolella. Monet papit kuitenkin auttoivat tappion kärsineitä ja heidän perheitään.


Kirkon ja papiston kritiikkiä punaisia ja vasemmistoa kohtaan johtui kolmesta asiasta:

  1. Marxilainen sosialismi ja kommunismi ovat ateistisia, eli ne kieltävät Jumalan olemassaolon
  2. Punaiset nousivat kapinaan laillista hallitusta vastaan. Luterilaisuudessa on aina Martti Lutherista asti elänyt voimakas laillisen esivallan kunnioitus.
  3. Punaiset tekivät joitain väkivallantekoja kirkkoa ja pappeja vastaan:

Tampereelta paennut tappion katkeroittama joukko punaisia valtasi Kylmäkosken pappilan. Perheen he päästivät pois, mutta kirkkoherran he sitoivat kiinni ja sytyttivät pappilan tuleen. Pappi kuitenkin pääsi irti ja pelastui.


'Punaiset tekivät väärin' sanoi pappi.

 

 

Ennen vapaussota-kansalaissotaa monet ajattelivat, että kirkosta eroaa suuri määrä ihmisiä, kun se vihdoin tulee mahdolliseksi.

Sosialistinen työväestö arvostelee kirkkoa.

Sosialistinen työväestö



Sivistyneistö arvostelee kirkkoa.

Sivistyneistö

AUTOMOBIILI = AUTO
TELEFOONI = (LANKA)PUHELIN


Sosialistisessa Työmies-lehdessä kirjoitettiin 1917:

”Jos julistetaan uskonnonvapaus, eroavat valtionkirkosta valtion ja kirkon eroa kannattavat työmiehet, maalaisväestön nuori polvi, lahkolaiset, tiede- ja virkamiesten enemmistö, suurin osa opiskelevaa nuorisoa – ketä sen helmaan jää?
Taantumukselliset ainekset: papit, manttaaliporhot, vanhat mummut ja surkeat ’murheen laakson’ vaeltamiseen komennetut nuorukaiset. Kaikki ne, jotka ovat jääneet jälkeen henkisessä kehityksessä tai itsekkäistä syistä jäljelle ajasta.”



Uskonnonvapauslaki säädettiin vuonna 1922 ja se tuli voimaan vuoden 1923 alusta. Silloin olisi vihdoin voinut vapaasti erota kirkosta. Kuitenkin vain 0,74 % suomalaisista (noin 23 000 ihmistä) erosi kirkosta. Suurelta osalta työväestöä oli suurin katkeruus kirkkoa kohtaan jo haihtunut. Sivistyneistö sen sijaan ei enää kehdannut tai uskaltanut erota kirkosta, koska heitä olisi voitu luulla sosialistisiksi ateisteiksi.

Ihmiset halusivat vapaaehtoisesti pysyä kirkon jäseninä. Valtionkirkko oli siten muuttunut kansankirkoksi. Suurelle osalle kansaa kirkko oli kaikesta puutteistaan huolimatta tärkeä, monelle jopa rakas. Varsinkin herätysliikkeet olivat juurruttaneet ihmisiin kirkon arvostusta.

 

 


Talvi- ja jatkosodan aikana 1939-1944 sotilaspapit toivat kirkon uudestaan koko kansan luo.


Sotilaspappi pitää iltahartautta etulinjan korsussa.

Sotilaspappi pitää iltahartautta etulinjan korsussa.

”Jumala ompi linnamme” on kuuluisa uskonpuhdistaja
Martti Lutherin virsi 1500-luvulta.


Niin sanotut asevelipapit halusivat jatkaa sotien aikana syntynyttä luontevaa yhteyttä kansaan myös sodan loputtua. Heidän ihanteensa oli kansankirkko, jossa kirkko auttaa ja tukee kaikkia suomalaisia, eikä enää jaa ihmisiä uskoviin ja ei-uskoviin. Kirkko kehitti uusia työmuotoja, kuten perheneuvonta.


Kansankirkollisuutta

Kansankirkollisuutta

 


Kansankirkollisuuden vastapainoksi syntyi uusi hengellinen herätys, josta käytetään nimitystä viidesläisyys (=viides herätysliike). Sen ytimiä ovat Suomen Raamattuopisto ja Kansanlähetys.


Herätyskristillisyyttä

Herätyskristillisyyttä

 

Naispastori

Naispastori

1900-luvun loppupuolella kirkko pyrki voimakkaasti uudistumaan. Kehitettiin leiri- ja retkirippikoulu (ja muut erikoisrippikset) sekä isoskoulutus; uusi virsikirja tuli 1986, naispappeus 1988 ja naispiispuus pian sen jälkeen, uusi raamatunkäännös saatiin 1992. Uusia, vapaampia messuja syntyi paljon: Afrikkalainen gospel-messu, Tuomas-messu, Vastatuuleen-messu, Hiljaisuuden messu...
Syntyi myös uusi folk-, rock- tai jopa heavy-pohjainen hengellinen musiikki.


Joidenkin mielestä uudistuksien tahti oli liian kova. Varsinkin naispappeus sai vastustajia, eniten evankelisesta herätysliikkestä ja viidesläisyydestä.

 

Suomalaiset arvostavat kirkon toiminnassa erityisesti toimituksia (kasteet, hautaukset, avioliittoon vihkimiset...) sekä kirkon työtä sairaiden ja vaikeuksissa olevien hyväksi (diakoniatyö).

 


1900-luku – itsenäisyyden ajan kirkko -kysymykset
  1. Millaisia muutoksia vasemmisto vaati 1900-luvun alussa Suomen uskonnolliseen tilanteeseen?
  2. Oliko kirkko vapaussota-kansalaissodassa voittajan vai häviäjän puolella?
  3. Miten kirkko suhtautui voitettuihin ja heidän perheisiinsä?
  4. Mistä johtui kirkon ja papiston kritiikki punaisia ja vasemmistoa kohtaan?  (kolme asiaa)
  5. Mistä asioista kirkkoa syytettiin ennen vapaussota-kansalaissotaa?  (vierekkäiset piirroskuvat)
  6. Kuinka suuren osan ihmisistä arveltiin eroavan kirkosta?  (sosialistisen Työmies-lehden kirjoitus vuodelta 1917)
  7. Kuinka monta prosenttia ihmisistä erosi kirkosta, kun se vihdoin tuli mahdolliseksi 1923?
  8. Mitä tarkoittaa "kansankirkko" silloin, kun se on valtionkirkon vastakohta?
  9. Millä tavalla kirkko kykeni tavoittamaan jälleen koko kansan talvi- ja jatkosodan aikana 1939-1944?
  10. Mitä sotilaspapit tekivät rintamalla?
  11. Millainen oli oikea kansankirkko niin sanottujen asevelipappien mielestä?
  12. Miten Suomessa alkoi perheneuvontatyö?
  13. Mitä tarkoittaa sana "viidesläisyys"?
  14. Mitkä ovat Suomessa viidesläisiä järjestöjä?
  15. Mitä herätyskristillisyys korostaa?  (katso piirroskuva)
  16. Kirkko pyrki uudistumaan 1900-luvun loppupuolella.
    1. Pohdi, mitkä uudistukset ovat tärkeitä erityisesti nuorille?
    2. Pohdi, mitkä uudistukset ovat tärkeitä aikuisille?
    3. Mitkä uudistukset ovat tärkeitä juuri sinulle?
  17. Mitä asioita kirkon toiminnassa suomalaiset erityisesti arvostavat?

Teksti: Timo Muola
Piirroskuvat ja niiden digitaalinen
käsittely: Timo Muola
Nettisivun teko: Timo Muola

TAKAISIN USKONTO SUOMESSA JA
SUOMEN KIRKKOHISTORIA -SIVULLE

TAKAISIN PÄÄSIVULLE