Abortti

Milloin abortti on moraalisesti sallittu?

- Jos äiti on alaikäinen tai tuntee itsensä liian nuoreksi ottamaan vastuun lapsesta.
Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna ja jos äiti on esimerkiksi 14-vuotias nuori, ei lapsi välttämättä olisi toivottu. Tuon ikäiset ovat myös kykenemättömiä solmimaan kestäviä suhteita lapsen isään, joten lapsesta tulisi melko varmasti isätön.
Lisäksi on väärin, että lasta kasvattaisi lapsi. Jokaisella lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, äitiin ja isään, jotka ovat kypsiä aikuisia.

- Jos äidillä on mahdollisuus henkensä menettämiseen synnytyksessä.
Kuten edellä mainittu, lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja jos äiti kuolee, niin lapsi jää mahdollisesti isänsä hoitoon ja jos ei ole isää, niin muille sukulaisille tai lastenkotiin.
Äidin ja lapsen välisellä suhteella on suuri merkitys lapsen kehittymiseen. Siksi äiti on korvaamattoman tärkeä.

- Jos äiti on sairas esim. aids, tai jokin mielisairaus jne.
Jos äiti sairastaa jotain tautia, jonka ennuste on varma kuolema tai se mahdollisesti tarttuu äidistä lapseen, on abortti moraalisesti oikein. Ja jos äidillä on jokin mielisairaus ja on siksi kykenemätön hoitamaan lastaan täysipainoisesti, jää lapsen ja äidin välinen suhde heikoksi.

- Raiskaustapaukset
Jos äiti on raiskauksen seurauksena tullut raskaaksi, on hänellä täysi oikeus aborttiin. Ensinnäkään hän ei ole itse halunnut tulla raskaaksi, vaan on joutunut väkivaltarikoksen uhriksi. Voisi myös olla vaikeaa synnyttää niin hirveän teon lopputulos.

Ristiriitatilanteita
- Lapsella on esim. kehitysvamma yms.
Periaatteessa jokaisella lapsella olisi oikeus syntyä, myös kehitysvammaisilla. Mutta jos vanhemmat eivät haluaisi omistaa koko loppuelämäänsä vammaisen lapsen hoitamiseen, vaan tekisivät sen velvollisuuden tunnosta, voisi lasta kohtaan olla peiteltyjä katkeruuden tuntoja.
Jokaisella lapsella on siis oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna.

Milloin abortti ei ole moraalisesti sallittu?

- Äiti muuttaa mielensä kesken raskauden.

Lapsen hankkiminen on niin suuri asia, että se pitää miettiä kunnolla loppuun asti. Jos muuttaa mieltään kesken raskauden, ei abortti ole periaatteessa moraalisesti oikein. Jos on ennen lapsen alkuun laittamista päättänyt saada lapsen, on sen päätöksen pidettävä.

Mielipidekysely

Haastattelimme yhteiskoulumme viittä poikaa ja viittä tyttöä.
"Onko moraalisesti oikein käyttää abortoitujen sikiöiden kudoksia elinsiirtoihin tai sairauksien hoitoon?"
50% oli puolesta
50% oli vastaan
"Jos tällä tavalla pystytään auttamaan toisia ihmisiä"
"Koska sikiö on tapettu, niin ei sitä saa käyttää toisten pelastamiseen"

Periaatteessa abortti ei ole missään tapauksessa oikein, koska jokaisella on oikeus elämään, koska elämä on lahja, oli se kuinka lyhyt tai pitkä tahansa!

Teksti: Kukku ja Erno

TAKAISIN ETIIKKA-SIVULLE