ETIIKKA

Päihteet
Abortti ja eutanasia
Eettisiä kannanottoja
Kehittyvän tieteen tuomat eettiset kysymykset,   mm. geeniteknologia
Yhteiskuntaetiikka
Etiikan ryhmätöitä eri aloilta

NETISSÄ OLEVAT ETIIKAN KURSSIT

Etiikka ja kristillinen hyvä sekä
Hyvä ja paha suurissa maailmanuskonnoissa

- Oph:n ja YLE:n etälukion uskonnon kurssi

UE 3 -kurssin (Ihmisen elämä ja etiikka, sisältää etiikan ja moraalin) hyvät muistiinpanot. Usk.op. Jyrki Rossi

Luterilainen etiikka (piispainkokouksen asettaman työryhmän mietinnöstä "Etiikan käsikirja -suunnitelma" osa "Luonnollinen moraalilaki luterilaisen etiikan perustana").

Etiikka - Suomen ev.lut. kirkon koulupalvelun sivulta.

YLEISIÄ ETIIKAN SIVUSTOJA

Etiikka - Suomen ev.lut. kirkon koulupalvelun sivulta.

Elämänkaari - Suomen ev.lut. kirkon koulupalvelun sivut

Tasauksen lyhyempi oppimäärä. Suomen Lähetysseura ja Suomen Uskonnonopettajien liitto

Etiikan peruskäsitteet 1 -tietotesti. Usk.op. Timo Muola

Etiikan peruskäsitteet 2 -tietotesti. Usk.op. Timo Muola

ETIIKAN PERUSASIOITA

ETIIKKA, MORAALI, VALINTA JA ARVOT -teksti ja kysymyksiä.   Usk.op. Timo Muola

KRISTILLINEN ETIIKKA

KRISTILLINEN ETIIKKA -teksti, piirroskuva ja kysymyksiä.   Usk.op. Timo Muola

KYMMENEN KÄSKYÄ

Kymmenen käskyä... (2.Moos. 20):

EETTISESTI KORKEATASOISET HENKILÖT

Äiti Teresa -teksti.   Usk.op. Timo Muola

"Mahatma" Mohandas Gandhi -teksti.   Usk.op. Timo Muola

Nobelin rauhanpalkinnon saajat kautta aikojen.   Nobel-instituutti

SEKSUAALIETIIKKA

Suomen ev.lut. kirkon internetsivujen sanastosta:

Homoseksuaalisuus - teksti ja kuvia. Pälkäneen lukion ryhmätyö syksyllä 2005.

Homoseksualismikeskustelun nykytilanne (1996). Lääkäri, kansanedustaja Päivi Räsäsen luento 11.3.96.

Kristitty ja homoseksuaalisuus. Erkki Koskenniemi - SLEY:n luennot

Tosi rakkaus odottaa -kampanja - Jenni kertoo. Kampanja suosittelee,että seksielämä aloitettaisiin vasta avioliitossa. Vantaan Lauri.

Aslan ry. Aslanin tarkoituksena on tukea ja auttaa raamatulliselta pohjalta niitä, jotka haluavat kasvaa ja eheytyä tunne- ja seksuaalielämän alueilla. Aslan haluaa olla vähentämässä ennakkoluuloja ja pelkoja, joita seurakunnissa on seksuaalisuutta ja ns. seksuaalisia poikkeavuuksia kohtaan.

Malkus on Helsingin seudun SETA:n kristillinen ryhmä.  Malkus on erityisesti suunnattu homoille, lesboille, biseksuaaleille, transseksuaaleille ja transvestiiteille.

Seksibisnes - teksti ja kuvia. Pälkäneen lukion ryhmätyö syksyllä 2005.

Promise Keepers -järjestö korostaa perheenisän vastuuta ja johtoasemaa.  In English.

PÄIHTEET

Kristinusko ja alkoholi -teksti . Lähtökohtana UE 2 kirkkohistorian projekti. Kevät 2002 - Pälkäneen lukio

Antidrugnet. Päihdetietoa kodeille ja kouluille.

ABORTTI JA EUTANASIA

ABORTTI JA EUTANASIA -teksti ja kysymyksiä.   Usk.op. Timo Muola

Järkyttäviä kuvia abortin uhreista.   Ei suositella lapsille tai hyvin herkille henkilöille.
- Mika Ebeling, pastori.
Sivun alaosasta on linkit kirjoituksiin:
Raamattu ja abortti, päätoimittaja Leif Nummela
Kuinka musta muutettiin valkoiseksi aborttikysymyksessä, lääkäri Pekka Reinikainen
Näin abortti tuli Suomeen, mikrobiologi Mirko Brummer

Eutanasia - teksti ja kuvia. Pälkäneen lukion ryhmätyö syksyllä 2005.

Eutanasia - elämän ja kuoleman kysymyksiä - Päivi Räsänen, lääkäri, kansanedustaja

Lääkärin eettiset ohjeet - eutanasia, abortti ja ihmisen kloonaus. Pekka Reinikainen, lääkäri

EETTISIÄ KANNANOTTOJA

Edellisen arkkipiispan Jukka Paarman puheita, saarnoja, esitelmiä, esim.

Aikaisemman arkkipiispan John Vikströmin puheita, saarnoja, esitelmiä, esim.

KEHITTYVÄN TIETEEN TUOMAT EETTISET KYSYMYKSET

Geeni– ja biotekniikan etiikka - teksti ja kuvia. Pälkäneen lukion ryhmätyö syksyllä 2005.

Geeniteknologia -tekstit., kuvia ja kysymyksiä Nelisivuinen kokonaisuus. UE 3 etiikan projekti. Syksy 2000 - Pälkäneen lukio

YHTEISKUNTAETIIKKA

Ihmisoikeudet.net - verkossa toimiva oppikirja ihmisoikeuksista.
Aihealueet: Ihmisoikeudet ja filosofia, ihmisoikeudet ja historia, ihmisoikeudet - laki ja turva, ihmisoikeudet meillä ja muualla, ihmisoikeudet ja globalisaatio sekä ihmisoikeudet, sota ja rauha.

Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet. Verkossa toimiva opetusmateriaali.
Aihealueet: Naisten oikeuksien historia, naiset, talous ja köyhyys, naiset, koulutus ja päätöksenteko, naiset, väkivalta ja konfliktit, naiset ja terveys sekä naiset ja media

Suomen YK-liitto - paljon tietoa ja materiaaleja.

Amnesty International - taistelu ihmisoikeuksien puolesta

Tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Mm. Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus, Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimus ja Lasten Oikeuksien julistus. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston linkkilista

Nobelin rauhanpalkinnon saajat kautta aikojen

Yhteisvastuukeräys. Sinä voit auttaa. Sisältää kokonaan Yhteisvastuukeräys-materiaalin!

Ruuan lahjoitus nälkäisille! Voit käydä kerran päivässä lahjoittamassa kaksi kupillista ruokaa nälästä kärsiville. Klikkaa ja auta! Sponsorien ylläpitämä sivu. Klikkaa myös sponsorien linkkejä, niin he jatkavat nälkäisten auttamista.

Riemuvuosi 2000 Tavoitteena on seurakuntien kristillisen identiteetin vahvistaminen ja toivon sanoman tuominen tämän ajan ihmisille.

Orjuus, Raamattu ja kristinusko -teksti. Uskonnonopettaja Timo Muola

Poliisien oikeudet -teksti ja kuvia. Lähtökohtana UE 3 etiikan projekti. Syksy 2000 - Pälkäneen lukio

Lehdistön ja tiedonvälityksen eettiset kysymykset. Makupalat-linkkikirjaston linkit.

Yhteiskunta-osio, Hämeenlinnan kaupunginkirjaston linkit eli Politiikka. EU Julkishallinto Yritykset. Kauppa Talous Laki,oikeus, poliisi Maanpuolustus Sosiaalipalvelut Tilastot Kansalaisen asema Tietoyhteiskunta Liikenne - suosittelen, paljon hyviä yhteyksiä

ETIIKAN RYHMÄTÖITÄ

Pälkäneen yläasteen etiikan ryhmätöitä keväältä 2001: