Luterilaisessa teologiassa maailmanlopulla tarkoitetaan sitä ajan hetkeä,
jolloin Jeesus palaa uudelleen taivaasta maan päälle viimeistä tuomiota
varten.
Tätä ei pidä sekoittaa fyysiseen, kosmologisesssa mittakaavassa joskus
mahdollisesti tapahtuvaan maailmanloppuun (esim. ns. lämpökuolema, jossa
kaikki aine ja energia on muuttunut lämpöenergiaksi ja entropia on
suurimmillaan).
Viimeinen päivä on keskeinen luterilaisen uskomme kohta, sillä tuolloin
meistä erotellaan jyvät ja akanat, hyvät ja pakanat. Silloin Jeesus
tulee takaisin, tavalla joka ei jää keneltäkään huomaamatta. Myös
vääriä profeettoja ilmestyy, ja on jo
ilmestynytkin, mutta heitä ei pidä uskoa
heidän mahdollisista ihmeteoistaan huolimatta.
Kaikki koskaan eläneet
ihmiset herätetään henkiin ja heidät kutsutaan Jumalan eteen. Jumala
punnitsee heidän tekonsa yksitellen, antaen joko ikuisen elämän tai tuomiten
ikuiseen kuolemaan. Tämä on se hetki, jolloin kristityllä on mahdollisuus
päästä taivaaseen. Mitä parhain kristittykään ei siis pääse katselemaan
maata pilven reunalta heti kuolemansa jälkeen, vaan joutuu eräänlaiseen
eksistenssikatkokseen. Näin ollen on selvää, että populaarikulttuurin
antamasta käsityksestä poiketen
Pyhällä Pietarilla ei todennäköisesti ole
virkaa taivaan portinvartijana, vaikka Raamattu antaakin
eväitä myös tähän oletukseen.
Taivas (taiteilijan näkemys)
Hurskaat ja valitut saavat siis iankaikkisen elämän viimeisessä tuomiossa,
ja synnin palkka on ikuinen kadotus. Oppi viimeisestä tuomiosta tässä
muodossa kumoaa 'ennallistamisoppina' tunnetun harhaopin, jonka mukaan
lopussa tapahtuisi koko ihmiskunnan kääntymys oikeauskoisuuteen ja
pelastuminen (tämä ajatus on lähtöisin Joelin kirjasta, mutta kyseessä
lienee ainoastaan väärinkäsitys), kuten myös opin mm.
Jehovan todistajien mainostamasta
tuhatvuotisesta valtakunnasta, jolla he tarkoittavat aikakautta,
jolloin oikeauskoiset pääsevät hallitsemaan pahan ollessa kahlittuna.
Saatana valtakunnassaan (taiteilijan näkemys)
Aina toisinaan Jeesuksen uuden tulemisen odotus voimistuu, syystä tai
toisesta. Tavallaan tämä on aivan ymmärrettävää, sillä jo kaksi tuhatta
vuotta sitten Raamattuun kirjoitettiin Jeesuksen palaavan pian. "Pian" on
kuitenkin niin epämääräinen käsite, ettei siitä tulisi vetää minkäänlaisia
johtopäätöksiä. Maailmanlopun tapahtumahetki lienee vain Jumalan tiedosta
(Matt 24:36),
eikä sitä tulisi edes yrittää arvailla etukäteen. Jeesus puhui lopun
enteistä mm. seuraavalla tavalla:
"Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen
pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä.
Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka
puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä."
Matt 24:6-7
Paavali kirjoitti toisessa kirjeessään Timoteukselle seuraavasti:
"Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat.
Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja
pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat
kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia,
väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia,
häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin
Jumalaa, he ovat ulkonaisesti hurskaita, mutta kieltävät uskon
voiman."
2 Tim 3:1-5
Maailmanlopun visioita on kirjattu runsain mitoin myös
Johanneksen ilmestykseen, joka löytyy Uuden testamentin
loppupuolelta. Näitä kauhukuvia
ei ole varsinaisesti tarkoitettu kristittyjen pelottelemiseksi, vaan pikemminkin ne
kuvastavat Herran täydellistä valtaa, joka kestää ajan alusta ajan loppuun
asti, ja jota edes Saatana ei voi uhmata.
Maailmanloppua ei ole syytä pelätä. Tulee vain uskoa, ja luottaa Jumalan huolenpitoon
(Matt 6:30-34).
Tekijät: Lasse Heikkilä, Antti Tikanmäki, Alex Pessi ja Timo Muola
TAKAISIN UUSI TESTAMENTTI -SIVULLE
TAKAISIN USKONOPPI-SIVULLE
TAKAISIN RAAMATTUNETIN PÄÄSIVULLE |