Opiskelu

Laki velvoittaa meitä kaikkia perusopetuksen suorittamiseen. Ilman perusopetusta emme voi hakeutua jatko-opintoihin, emmekä saa rahallista avustusta valtiolta. Jo pienenä meille on itsestään selvyys, että menemme kouluun ja hankimme itsellemme ammatin niinkuin vanhempamme ovat tehneet.

Silti joukossamme on useita koulunsa kesken jättäneitä ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole ajatelleet perusopetuksen laillista kantaa ja heillä ei ole halua käydä peruskoulua loppuun.

Opiskelu on myös etuoikeutemme,
ei vain raskas taakka.

Harvoin nämä ihmiset tulevat ajatelleeksi kuinka hyvässä asemassa he ovat verrattuna kehitysmaiden tilanteeseen. Jotkut suomalaiset jättävät koulun kesken aivan typerän syyn takia, vaikka se on ilmaista. Kehitysmaissa taas vanhemmat tekisivät mitä tahansa saadakseen lapsensa perusopetukseen, mutta se ei ole aina mahdollista rahan, olosuhteiden ja opettajien puutteen takia.

Opiskelu

Opiskelu valmentaa meitä tulevaa elämäämme varten. Koulussa saamme ystäviä, opimme suvaitsemaan erilaisia ihmisiä, oppilaita opetetaan kansainvälisyyteen ja saamme pohjaa perustiedoista monelta alalta, esim. historia, matematiikka, maantiede ym.

YK:n ihmisoikeuksien julistus sanoo opiskelusta ja opiskeluoikeuksista seuraavasti:

26 artikla.

1. Kullakin henkilöllä on oikeus opetukseen. Opetuksen on oltava maksutonta, ainakin mikäli on kysymys alkeis- ja perusopetuksesta. Alkeisopetus on pakollinen. Teknillisen ja ammattiopetuksen on oltava yleistä; jatko- opetuksen on oltava avoinna yhtäläisesti kaikille heidän ansionsa mukaan.

2. Opetuksen on pyrittävä ihmishengen täyteen kehittämiseen sekä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamiseen vahvistamiseen. Sen on edistettävä ymmärtämystä, suvaitsevaisuutta ja ystävyyttä kaikkien kansakuntien ja kaikkien rotu- ja uskontoryhmien kesken sekä Yhdistyneiden Kansakuntien toimintaa rauhan ylläpitämiseksi.

3. Vanhemmilla on ensi sijassa oikeus valita heidän lapsilleen annettavan opetuksen laatu.

27 artikla.

1. Kullakin henkilöllä on oikeus vapaasti osallistua yhteisön sivistyselämään, nauttia taiteesta sekä olla osallisena tieteen edistykseen ja siitä johtuviin etuihin.

2. Jokaisella on oikeus niiden henkisten ja aineellisten etujen suojaan, jotka johtuvat hänen luomastaan tieteellisestä, kirjallisesta tai taiteellisesta tuotannosta.

KYSYMYKSET
  1. Miksi opiskelu on tärkeää?
  2. Miksi joillain koulu jää kesken?
  3. Mihin oppilaita kasvatetaan?
  4. Onko YK:n ihmisoikeusjulistus toteutunut opiskelun suhteen?

Teksti: Miia ja Hannemari
Kuvat: Miia ja Hannemari