Orjuus, Raamattu ja kristinusko
Vanha testamentti (=VT)
Vanhan testamentin (=VT) aikana alussa orjuus oli osa kulttuuria.
Israelin patriarkka Joosef oli Egyptissä orjana (1.Moos. 37-41) samoin kuin
myöhemmin (2.Moos. 1) koko Israelin kansa. Exodus, orjuudesta pääseminen, oli Israelin
uskonnon ydintapahtuma ja merkki siitä, että Israel pitää huolta omaisuuskansastaan.
VT:n laissa on orjuutta koskevia lakeja, esim. 2.Moos. 21. Israelilainen orja oli
orjana korkeintaan kuusi vuotta (5.Moos.15:12- ).
Eli jo VT:n lain suhde orjiin oli hyvin humaani.
Myös VT:n profeetat julistivat orjien puolesta, esim. Jeremia Jer. 34:8-
Uusi testamentti (=UT)
Uuden testamentin puolella ei puhuta paljoa orjuudesta. Jeesuksen lähimmäisenrakkauden
sanoma sekä Jumalan pelastus, joka oli tarkoitettu kaikille, myös orjille (Gal.3:28),
ovat tietysti orjuutta vastaan.
Käytännössä UT:ssa ei vaadita orjien vapauttamista, koska Jeesuksen toinen tuleminen
on niin lähellä. Joitain ohjeita kuitenkin annettiin, esim. 1.Tim.6:1-2, Tit.2:9-10.
Kirkkohistoria
Kun selvisi, että Jeesuksen toinen tuleminen viivästyy, kirkko alkoi toimia orjien
hyväksi. Suurta merkitystä tämä sai vasta 300-luvun lopusta eteenpäin, kun kirkko
sai vaikutusvaltaa yhteiskunnassa. Esimerkiksi veriset gladiaattorinäytökset lopetettiin.
Samoin kirkko vaikutti germaanien ja viikinkien joukossa keskiajalla ja orjuus
lopulta kiellettiin.
Raamatullisena (erittäin hatarana) perusteluna sille, että valkoisilla kristityillä
sai olla mustia orjia, oli 1.Moos. 9:25. Kanaanin isä oli Haam ja Haamista katsottiin
mustien periytyvän.
Nykyään
Kristinusko ei missään päin maailmaa hyväksy orjuutta.
TAKAISIN ETIIKKA -SIVULLE
TAKAISIN PÄÄSIVULLE
|