Räjähdys-animaatio Sota ja armeija Räjähdys-animaatio

Sota ja armeija

Sodat ovat uutisten vakioaihe. Jatkuviin sotauutisiin turtuu. Vain jokin poikkeuksellinen tapahtuma saa huomion heräämään. Sotien seurauksena lapset menettävät isänsä, äidit lapsensa. Perheet hajoavat ja jopa lapset pakotetaan sotilaiksi. Moni saa pahoja fyysisiä ja henkisiä vammoja. Yhä useammin sodan uhrit ovat viattomia siviilejä. Taloudelliset vahingot ovat korvaamattomia, ja yhteiskunnan kehitys pysähtyy. Luonto kärsii tuhoista, joiden jäljet saattavat näkyä useiden sukupolvien ajan. Puolustuslaitoksen tarkoitus on turvata rauhan säilyminen.

Sota-piirros

Sota on äärimmäisen kallista,
niin rahallisesti kuin inhimillisesti mitattuna.

Oma armeija on osoitus siitä, että kansa on halukas puolustamaan itseään ulkoista vihollista vastaan. Puolustamalla maata puolestaan sen kansalaisten oikeutta demokraattiseen, tasa arvoiseen ja vapaaseen yhteiskuntaan. Valtiolla on oikeus ja velvollisuus suojella kansalaisiaan ja heidän perusoikeuksiaan. Armeija on keino näiden päämäärien toteuttamiseksi. Sodankäynnin etiikan mukaan tarpeeton tappaminen, tuhoaminen tai siviilien vahingoittaminen eivät kuulu puolustussodankäyntiin. Yksilötasolla asevelvollisuuden suorittaminen tarkoittaa sitä, että sitoutuu sotatilanteessa puolustamaan heikkoja ja puolustuskyvyttömiä: lapsia, vanhuksia, vammaisia.

Suomen kansalaiset ovat maanpuolustusvelvollisia, mutta vain miehet asevelvollisia. Myös naiset voivat halutessaan hakeutua puolustusvoimien palvelukseen. Aseistakieltäytyjät katsovat myös edistävänsä rauhaa. Esim. Suomessa laki antaa mahdollisuuden siviilipalvelukseen niille, jotka eettisten tai uskonnollisten syiden takia eivät katso voivansa sitoutua aseelliseen palveluun. Aseistakieltäytyjät perustelevat näkemyksiään sillä, että heidän mielestään kaikki väkivaltaan turvautuminen on väärin. Toisaalta he voivat esittää, että väkivaltakoneistojen yllä pitäminen luo jatkuvasti mahdollisuuden sotaan eikä todelliseen rauhaan voida päästä muuten kuin aseidenriisunnan kautta.

Maailmanlaajuisesti voimme vaikuttaa rauhan edistymiseen tukemalla kehitystä, joka takaa kaikille maailman ihmisille ihmisarvoiset elinolosuhteet sekä riittävät mahdollisuudet vaikuttaa demokraattisin keinoin omiin asioihinsa. Ihmisoikeuksien toteutuminen, taloudellisen eriarvoisuuden lieveneminen ja näistä nouseva turvallisuuden lisääntyminen ovat merkittäviä askelia rauhaan!!!

KYSYMYKSET
  1. Mitä seurauksia sodilla on?
  2. Mikä on puolustuslaitoksen tarkoitus?
  3. Miksi on olemassa armeijoita?
  4. Mitä asevelvollisuus tarkoittaa?
  5. Keille siviilipalvelus on tarkoitettu?
  6. Millä aseistakieltäytyjät perustelevat näkemyksiään?
  7. Mitkä ovat merkittäviä askeleita kohti rauhaa?
  8. Pohdi, miksi ihmiskunta on sotinut niin paljon.

Teksti: Tomi, Tom ja Ossi
Kuva: Ossi