Työ ja työttömyys

Työn tarkoitus

Ihmisellä on kolmenlaisia tarpeita: aineellisia, henkisiä ja sosiaalisia. Työn avulla ihminen on saanut aineelliset ja henkiset tarpeensa ja on siten turvannut elantonsa. Työ on myös sosiaalinen arvo: se on tapa jäsentyä yhteiskuntaan. On jopa katsottu että yhteiskunta on saanut alkunsa työnjaosta. Työ on siten keino tuottaa muita arvoja, mutta se on myös itsessään arvokasta.

Työllään ihminen toimii itsensä ja muiden hyväksi.

Kristillisessä opetuksessa katsotaan, että

- työ on ihmiselle annettu tehtävä tai kutsumus
- työstä tulee maksaa oikeudenmukainen ja kohtuullinen korvaus.

Kristityt ajattelevat, että työ on kutsumus ja sen uskollisella suorittamisella palvelemme sekä Jumalaa että lähimmäisiä. Monet pitävät työnä vain sellaista toimintaa, josta maksetaan rahaa, mutta työ on toki muutakin. Kotityöt, harrastukset ja auttaminen ovat tärkeitä yhteiskunnassa, vaikkei niistä makseta.

Työttömyys

Työttömyys on nyky-yhteiskunnan suurempia ongelmia. Koneiden tultua pystytään valmistamaan tuotteita vähemmällä työvoimalla, jolloin ihmisiä joutuu työttömiksi, koska työtä ei pystytä tarjoamaan kaikille. Työ myös jakautuu kahdella eri tavalla: toisilla on liikaa töitä, taas toisille ei lainkaan.

Työtön kodissaan

Ihminen, joka joutuu työttömäksi ottaa osansa raskaasti. Työ ja ammatti ovat itseluottamuksen ja omanarvontunnon ylläpitäjiä. Työttömyys on myös uhka mielenterveydelle ja koetaan suoranaiseksi loukkaukseksi ihmisarvoa kohtaan. Työtöntä ja hänen perhettään rasittaa myös ympäristön ymmärtämättömyys ja tunne yhteiselämän ulkopuolelle joutumisesta. Toivottomuus valtaa erityisesti nuoren polven mielen.

Työ ja työttömyys -kysymykset
  1. Tekstissä sanotaan: "Ihmisellä on kolmenlaisia tarpeita: aineellisia, henkisiä ja sosiaalisia".
    Kerro vähintään kolme esimerkkiä jokaisesta ryhmästä.
  2. Pohdi, miten työ auttaa aineellisten, henkisten ja sosiaalisten tarpeiden tyydyttämisessä.
  3. Ensimmäisessä kuvatekstissä sanotaan: "Työllään ihminen toimii itsensä ja muiden hyväksi."
    Kerro esimerkkejä tästä eli ota viisi ammattia ja mieti, miten näissä ammateissa voi toimia itsensä ja muiden hyväksi.
  4. Mitä kristinuskossa opetetaan työstä?
  5. Miksi on työttömyyttä?
  6. Pohdi, mitä toinen kuva "Työtön kodissaan" haluaa kertoa työttömän elämästä.
  7. Miksi työttömyys on raskasta? Pohdi, mitä asioita puuttuu työttömän elämästä.

Teksti: Suvi, Tiina, Sari ja Tiia
Kuvat: Tiia