ISLAM TÄNÄÄN

eli islam ensimmäisen
maailmansodan
jälkeen

Ajatollah Ruhollah Khomeini, Iranin islamilaisen vallankumouksen käynnistäjä 1979 ja sen jälkeen Iranin korkein uskonnollinen johtaja kuolemaansa 1989 asti. Kuvalähde: Wikipedia.     Syyskuun 11. päivän terrori-isku vuonna 2001 mm. WTC-torneihin New Yorkissa USA:ssa toi viimeistään ääri-islamilaisen terrorismin koko maailman tietoon. Kuvalähde: Wikipedia.

Muhammad-pilapiirrosjupakka alkoi kahdentoista profeetta Muhammadia esittävän pilapiirroksen julkaisemisesta Tanskan suurimman päivälehden Jyllands-Postenin sivuilla 30. syyskuuta 2005. Kuvalähde: Wikipedia. Innokkaita oppilaita gazalaisessa koulussa. Kuvalähde: Wikipedia.

Islam tänään

eli islam ensimmäisen maailmansodan jälkeen -tehtävät

Seuraavia Wikipedian tekstejä voi käyttää materiaaleina tämän kokonaisuuden tehtäviin: Islamin historia, Islamismi sekä Muhammad-pilapiirrosjupakka, ajatollah Khomeini, Israelin-Palestiinan konflikti.

1. Vastaa ensin tähän:
    Millainen on ollut islamilaisen maailman historia ensimmäisestä maailmansodasta tähän päivään?

2. Sitten valitse seuraavista YKSI otsikko, josta kirjoitat ESSEEN:

1. Islamin asema eri maanosissa.

2. Esittele Saudi-Arabia sunnalaisuuden johtavana maana ja Iran shiialaisuuden johtava maana. Miksi näillä mailla on tämä asema?

3. Esittele palestiinalaisten ja Israelin konfliktin uskonnolliset ulottuvuudet islamin kannalta.

4. Esittele Muhammad-pilapiirrosjupakka ja sen uskonnolliset ulottuvuudet islamin kannalta.

5. Esittele ns. arabikevään 2011 tapahtumat ja arabimaiden asema ns. arabikevään jälkeen. Miten islaminusko on vaikuttanut näihin tapahtumiin?

6. Esittele islamilaisten maiden taloudellinen ja sivistyksellinen asema sekä ihmisoikeuksien toteutuminen islaminuskoisissa maissa.

7. Miten talebanit, Al Qaida ja Isis käyttävät islaminuskoa tavoitteidensa saavuttamiseen?

8. Mihin islamin piirteisiin islam-kritiikki on kiinnittänyt huomiota?  Miten itse arvioit islam-kritiikkiä? Osuuko se maaliinsa?
      Materiaalia:  Islamin kritiikki (wikipedia) ja Islamin ja fasismin yhteys - Hamed Abdel-Samadin islam-kritiikki.

Lähetä vastaukset tehtäviin kurssin opettajalle Timo Muolalle joko moodlen kautta tai sähköpostitse osoitteeseen tmuola@yahoo.com