UE 103 Islam

uskonnon verkkokurssi

KURSSIN UE 103 "ISLAM" ESITTELY

Tämä kurssi UE 103 "Islam" on puhdas verkkokurssi. Tämä tarkoittaa sitä, että tähän kurssiin ei liity lainkaan lähiopetusta tai yhteistapaamista. Näin pyritään antamaan niillekin, jotka asuvat kaukana seutufoorumin kotikunnasta Tampereesta aito mahdollisuus ottaa osaa kurssiin. Samoin mahdollistuu iltatyötä tekevien osallistuminen tälle kurssille.

Kurssi perustuu viikkotehtäviin. Oppilas suorittaa annetut tehtävät ja vastaa kysymyksiin opettajalle sähköpostitse. Jos sähköpostin käyttö on oppilaalle vierasta, voi tehtävien vastaukset lähettää opettajalle myös tavallisen paperipostin avulla. Kurssin vaatiman työn määrä on noin 5-6 h / viikko.

Viikkotehtäviin etsitään vastaukset netin teksteistä. Kurssin sivulla on valmiina edustava määrä linkkejä kultteja ja lahkoja käsitteleviin sivuihin.

Ei suoraa kopiointia! Muista, että vastauksesi ei saa olla liian suoraa kopiota netin teksteistä! Netin sivuilta otetaan tietoja, mutta ei itse tekstiä. Lauseet tulee rakentaa itse.

Mahdollisiin verkkokeskusteluihin tulee ottaa osaa aktiivisesti.

Kurssin sisältö on seuraava:

1. Profeetta Muhammed ja islamin synty

2. Pyhä kirja Koraani ja Hadith-kirjallisuus

3. Islamin oppi

4. Islamin eettiset ohjeet

5. Islamin kultti ja rituaalit

6. Islamin myöhempi historia

7. Islamin suuntaukset

8. Islamin suhde yhteiskuntaan

9. Islam Suomessa

10. Islam tänään

11. Kurssipalaute

Loppukokeen ja kurssin arvostelun esittely

Loppukoe suoritetaan verkossa. Kukin oppilas saa soveltavia kysymyksiä, joihin vastaa koeajan (noin 1-3 h) kuluessa.

Arvosteluperusteet
  • osallistuminen työskentelyyn kurssin aikana
  • välitehtävien laajuus ja laadukkuus. Esim. jos viikkotehtävän vastaus on vain vähän yli sata sanaa, ei sillä paljoa juhlita. Toisaalta pelkkä sanojen määrä ei ole keskeisintä. Kiitettävän arvosanan viikkotehtävään voi saada jo alle 500 sanan.
  • välitehtävien tekemisen säännöllisyys ja aikataulusta kiinni pitäminen
  • kurssiarvosanaan 5-7 ei tarvita loppukoetta, vaan tehtävien huolellinen tekeminen riittää
  • kurssiarvosanan 8-10 saamiseksi tulee osallistua loppukokeeseen. Eli vaaditaan sekä tehtävien huolellinen tekeminen että loppukoe.
  • loppukokeen vastauksen syvyys ja kehittyneisyys

Kurssi arvostellaan numeroilla 4-10.

Opettaja merkitsee arvosanan tai suoritusmerkinnän maakunnalliseen verkkokurssitarjottimeen. Omassa koulussasi opo ja rehtori näkevät suorituksesi verkkokurssitaulukosta, josta he poimivat sen suoritukseksesi.

Materiaaleja:

Kurssin opettaja:
Timo Muola
Pälkäneen lukion uskonnon, psykologian ja elämänkatsomustiedon opettaja
tmuola@yahoo.com
työ (opettajainhuone) p. 050-3152 813 - - - Tähän numeroon EI tekstiviestejä!