FI 2 -opinto-
jakson
tiivistetyt asiat

uusi ops 2016

          Ihminen on sosiaalinen olento. Kuva: Timo Muola

This FI 2 -page in English,  translated by Google Translator
This FI 2 -page in Italian,  translated by Google Translator

Opetussuunnitelma
Johdanto
Peruskäsitteitä
Filosofian etiikan teorioiden perusjako
Filosofisen etiikan perusteoriat
    - Hyve-etiikka
    - Velvollisuusetiikka
    - Liberaali etiikka
    - Seurausetiikka/Utilitarismi
    - Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria
Metaetiikka
Elämänfilosofioita
    - Epikurolaisuus
    - Stoalaisuus
    - Schopenhauer
    - Kierkegaard
    - Sartre
    - Nietzsche
Etiikan ongelmia
    - Abortti
    - Eutanasia
    - Hoidon priorisointi
    - Eet.asioiden valinta (äänestys)
    - Poliisin oikeudet
    - Sota, rauha, asevelvollisuus ja siviilipalvelu
    - Ihmisoikeudet
            - YK:n ihmisoikeuksien julistus
            - Holokausti
    - Seksibisnes
Koealue   ,





Opetussuunnitelma FI 2 - Etiikka


Keskeiset sisällöt

• moraali ja sitä pohtiva normatiivinen ja soveltava etiikka; hyve-, seuraus-, sopimus-, oikeus- ja velvollisuusetiikan perusteet

• moraalin luonne normijärjestelmänä ja sen ero juridisiin ja tapanormeihin perustuviin järjestelmiin, moraalinen relativismi

• filosofisia teorioita elämän hyvyydestä ja merkityksellisyydestä sekä hyvästä elämäntavasta

• etiikka ja yksilön moraaliset ratkaisut: ihmissuhteet ja elämänvalinnat

• eläimiä ja ympäristöä koskevia eettisiä kysymyksiä



Johdanto

  1. Kerro vähintään 10 syytä, miksi tulee elää ja toimia muita auttaen ja muut huomioon ottaen.

  2. Kritisoi omia ehdotuksiasi ehdotus kerrallaan.
    Eli etsi ongelmia, ristiriitoja yms. omista ajatuksistasi.




Etiikan peruskäsitteet

s. 8-15



MORAALI
= oikean ja väärän erottaminen,
esim. ”On oikein auttaa” tai ”Lyöminen on väärin”


EPÄMORAALINEN
= väärä, moraalisesti väärin,
esim. pahoinpitely, raiskaus…


EI-MORAALINEN
= asia, joka ei liiku oikea-väärä –akselilla,
esim. väri- tai jäätelömieltymys


KAKSINAISMORAALI
= ihminen toimii eri tavalla kuin sanoo


MORALISMI
= filosofinen moralismi on näkemys, että ihmisten välisen kanssakäymisen täytyy tapahtua moraalisten periaatteiden mukaisesti.
Tavallisessa arkikielessä "moralismi"-sanalla tarkoitetaan arvokonservatiivista ja vanhoillista suhtautumista, johon liittyy yleensä muiden tekojen kärkäs tuomitseminen.


MORALISOINTI
= muiden tekojen kärkäs tuomitseminen


ETIIKKA ≈ moraalifilosofia
= moraalia laajempi asia; teoria hyvästä elämästä


DESKRIPTIIVINEN ETIIKKA
= kuvaileva etiikka (describe=kuvailla);
deskriptiivinen etiikka ei sano, mikä on oikein ja väärin, vaan tyytyy kuvailemaan, mitä asioita jossain yhteisössä pidetään oikeana tai vääränä


NORMATIIVINEN ETIIKKA
= käskevä etiikka (normi=käsky tai toimintaohje),
esim. ”Älä tapa” tai ”Tappaminen on väärin”


ARVO
= jokin haluttu asia,
esim. ruoka, juoma, yo-tutkinnon suoritus, ajokortti…


EPÄARVO
= paha ja kartettava asia,
esim. väkivalta, kiusaaminen, lahjonta, sota…


NORMI
= oikeata tai väärää osoittava käsky tai käyttäytymisohje.
Normi pitää yllä arvoa.


SANKTIO
= palkinto tai rangaistus, joka pitää yllä normia


ITSEISARVO
= asia, jota tavoitellaan sen itsensä vuoksi,
esim. onnellisuus (Aristoteles)


VÄLINEARVO
= asia, jota tavoitellaan, jotta sen avulla saadaan jokin muu arvo,
esim. raha (rahalla voi saada matkoja, tavaroita, palveluksia…)


OMATUNTO
= ihmisen sisäinen tunto oikeasta ja väärästä



KULTAINEN SÄÄNTÖ
= periaate "Tee toisille, miten haluat itsellesi tehtävän".

Kaksi eri muotoilua:
  1. "Tee toisille, miten haluat itsellesi tehtävän"
          (positiivinen muotoilu)

  2. "Älä tee toisille, miten et haluat itsellesi tehtävän"
          (negatiivinen muotoilu)



LUONNONOIKEUS tai LUONNOLLINEN MORAALILAKI
= käsitys, jonka mukaan jokaisella ihmisellä on ymmärrys oikeasta ja väärästä.
Se perustuu järkeen ja omaantuntoon, eikä esim. jumalan ilmoitukseen tai vain ihmisten sopimukseen (on olemassa oikeus myös lain yläpuolella eli laki voi olla moraalisesti väärin).
Esim. ajatus ihmisoikeuksien universaalisuudesta ja rikkomattomuudesta


LAKIPOSITIVISMI
= ajatus, jonka mukaan juuri laki osoittaa oikean ja väärän

KAHOOT: ETIIKAN PERUSTERMIT




POHDINTA:

Voiko eettiset ongelmat ratkaista järjellä? –pari-ryhmäpohdinta
  1. Miettikää kolme-neljä eettistä ongelmaa
        Esim.
    • eutanasia eli armokuolema

    • koe-eläinten käyttö meikkien tutkimuksessa

    • poliisien oikeus käyttää sumutetta (paprikasumutetta tai kyynelkaasua) kadun vallanneita mielenosoittajia kohtaan, jotka eivät tottele poliisin käskyä poistua

  2. Kirjoita ongelmasi väitteen muotoon (esim. eutanasia on oikein tai eutanasia on väärin)

  3. Alkakaa keksiä perusteluita joko eettisen väitteenne puolesta tai sitä vastaan.

  4. Merkitkää perustelut paperiinne väitteen luo plussalla tai miinuksella

    • plus = perustelu on väitteen puolella

    • miinus = perustelu on väitettä vastaan

  5. Miettikää, voiko eettistä ongelmaa ratkaista pelkästään järjen käytöllä.




  6. Eettiset ongelmat ja järki
    s.



    • monet ajattelevat, että eettiset ongelmat ratkeavat järjen käytöllä. Näin ei asia kuitenkaan ole, vaan eettiset kysymykset ovat arvokysymyksiä.


    • esimerkiksi kysymys siitä, millaisia koteja ja asuntoja pitäisi jonkun kunnan alueelle rakentaa.
    Seuraavassa voisi olla kahden kuntapäättäjän ajatuksia asiasta:

Kuntapäättäjä 1:

"Jos kunnan alueelle rakennetaan taloja, joissa on vuokrakoteja, niihin muuttaa köyhempiä ihmisiä.
Ja joudumme silloin maksamaan heille erilaisia asumis- ja sosiaalitukia.
Ja sitten kunta joutuu taloudellisiin vaikeuksiin ja kunnilla on nyky-Suomessa jo aivan liikaa rahanreikiä.
Joudumme nostamaan kunnallisveroa.
Se ei ole hyvä asia.

Eli vuokrakoteja rakentamalla oikein haalimme kuntaamme lisää taloudellisia ongelmia.

Jos sen sijaan rakennamme omistusasuntoja, meille muuttaa vakavaraisempia ihmisiä, joille ei tarvitse maksaa asumis- ja sosiaalitukia.
Silloin kunta säästää.
Ja saa vielä vakavaraisilta ihmisiltä hyvät verotuotot.

Kunnan tulee siis rakentaa alueelleen omistusasuntoja."
Kuntapäättäjä 2:

"Kunnan velvollisuus on pitää huolta ihmisten perustarpeista ja asuminen on yksi niistä.

Köyhempiä ihmisiä varten kunnan tulee rakentaa taloja, joissa on vuokrakoteja.
Se on velvollisuutemme.

Sitä paitsi, sehän kalliiksi tulisi, jos köyhemmillä ei olisi asuntoja.
Jotkut voisivat ajautua pakkotilanteessa rikollisuuteen - poliisi, oikeudenkäynnit ja vankila ne vasta kalliita ovat.

Kunnan tulee siis rakentaa alueelleen myös vuokra-asuntoja."


Siis:
Molemmilla kuntapäättäjillä on järkeviä perusteluita. Kuitenkin he ovat eri mieltä.
eettiset kysymykset eivät siis ole ratkaistavissä pelkästään järjellä.
Ne ovat arvokysymyksiä.


• ihminen yleensä ajattelee niin, että hänen omat mielipiteensä ovat järkeviä.
Tai jopa niin, että juuri hänen mielipiteensä ovat järkeviä.
Ja poikkeavat mielipiteet siis järjettömiä.

Tällaisen ajattelun ongelmallisuus piilee siinä, että silloin ihminen helposti pitää muiden ajatuksia väärinä, tuomittavina ja jopa tyystin torjuttavina.
Tällainen näkemys on kuitenkin jyrkästi moniarvoisuuden ajatusta vastaan.
Ja juuri moniarvoisuus on suomalaisessa humanistisuuteen perustuvassa yhteiskunnassa tärkeä arvo.





Vapaus ja vastuu

s.


• vapauteen liittyy aina vastuu TAI
vain vastuulliseen käyttäytymiseen voi liittyä vapaus
Esim. lapsi ei ole vastuullinen, joten hänelle ei voi antaa vapautta:
  • ei veitsiä eikä tuliaseita 3-vuotiaille

  • ei alkoholia, ei äänioikeutta

  • ei lupa poistua koulun alueelta

• jos joku ei toimi vastuullisesti, hänen vapauttaan rajoitetaan (ääritapauksessa vankila, lähestymiskielto, liiketoimintakielto, sakko…)


• vastuuseen voidaan asettaa vain, jos on ollut vapaus toimia:

VASTUU ALENTUNUT VASTUU
tai   EI VASTUUTA
terveys
suunnitelmallisuus
SYYNTAKEELLISUUS
mielisairaus
äärimmäinen stressi
SYYNTAKEETTOMUUS


John Rawls – oikeudenmukaisuusteoria:
ihmisille tulee antaa suurin mahdollinen vapaus, joka on liitettävissä muiden vastaavaan vapauteen.
Esim. rauhassa jonottamalla ratkeaa tilanne, jossa etuilija loukkaisi toisten vapautta





Oikeus ja velvollisuus

s.


• velvollisuus = velvoite


• oikeus ja velvollisuus ovat vastavuoroisessa suhteessa eli jos jollakulla on johonkin oikeus, jollain muulla on velvollisuus antaa se hänelle.

Esimerkki A: oppilaalla on oikeus opiskella, joten
  • muut eivät saa häiritä tai kiusata häntä

  • opettajilla on velvollisuus opettaa ja pitää yllä kuria

  • kunnalla on velvollisuus järjestää koulu ja koulutus

Esimerkki B: lapsella on oikeus saada lapsilisää, joten
  • kunnan viranomaiset maksavat

  • veronmaksajat rahoittavat






FILOSOFISTEN ETIIKAN TEORIOIDEN PERUSJAKO

s.


Mihin kiinnitämme huomion?


TEKIJÄÄN


TEKOON


SEURAUKSEEN

Hyve-etiikka

Hyve on luonteenpiirre, joka tekee mahdolliseksi elää hyvää elämää.

Esim.
stoalaisuus: järki ja velvollisuus mielenrauha

ns. pakanahyveet: viisaus, oikeamielisyys, kohtuus, rohkeus ja hyväntahtoisuus
Huomio kiinnittyy tekoon ja sen taustalla oleviin periaatteisiin.

DEONTOLOGISET ETIIKAT
Seurausetiikka

Teko on oikein, jos teon seuraus on oikein.

Seuraus kenelle?

a) Tekijälle itselleen = EGOISMI, esim. kapitalismi

b) Muille = ALTRUISMI

c) Kaikille = UTILITARISMI (kokonaiseuraus)
Sääntöetiikka

Esim. on väärin varastaa.

Esim. velvollisuus-etiikka (Immanuel Kant)
Liberaali etiikka

Yksilön vapauksien ja oikeuksien korostus.

Sopimus-etiikat

Ihmiset ovat tehneet keskenään sopimuksen siitä, miten tulisi elää.





POHDINTA:
Millainen on hyvä ihminen?
Eli mitkä ominaisuudet tekevät ihmisestä hyvän?
Mitä luonteenpiirteitä meillä tulisi olla, jotta voisimme kaikki elää hyvää elämää?



Hyve-etiikka

s. 34-36



• huomio kiinnittyy ihmiseen ja hänen ominaisuuksiinsa eli hänen luonteenpiirteisiinsä.
  • ei teon seurauksiin   (utilitarismi)

  • ei itse tekoon   (velvollisuusetiikka)


• hyve on luonteenpiirre, joka tekee mahdolliseksi elää hyvää elämää


• Homeros (vanhin hyvekäsitys):
Hyve on sitä, että täyttää paikkansa maailmassa ja yhteiskunnassa.
Hyveet ovat oman roolin mukaisia (mies, nainen, lapsi, aikuinen…)
Esimerkiksi Odysseuksen vaimo hänen miehensä ollessa harharetkillään (paluu Troijan sodasta) (kankaan teko) ja Odysseuksen paluu (jousi).

• Platon:
On vain yksi hyve = hyveet muodostavat kokonaisuuden
esim. varas ei rohkeudestaan huolimatta ole hyveellinen.
Platonin Valtio: ihannevaltion luokkajako tehdään ihmisten hyveiden mukaan!


• Aristoteles:
jokaista hyvettä vastaa aina kaksi pahetta: liiallisuus ja vähäisyys
esim. rohkeuden hyve:
pelkuruus ROHKEUS uhkarohkeus


POHDINTA:
Toteuttavatko kaikki hyveet tämän Aristoteleen ajatuksen, että jokaista hyvettä vastaa aina kaksi pahetta?




• ns. pakanahyveet:
viisaus, oikeamielisyys, kohtuus, rohkeus ja hyväntahtoisuus
(eli antiikin Kreikan ja Rooman aikaiset hyveet;
kyseinen nimi annettiin kristillisellä keskiajalla)



• Stoalaisuus:
järki ja velvollisuuden tekeminen
    mielenrauha
Stoalaisuus

• Roomalainen hyveoppi:
Miehuullisuus on hyve, joka mahdollistaa vaikeiden olosuhteiden voittamisen.
Myös renessanssifilosofi Niccolò Machiavelli korosti miehuullisuutta
millainen on hyvä hallitsija (”Ruhtinas”)

• Kristilliset hyveet: usko, toivo ja rakkaus

• ritarihyveet:
rohkeus, kunnia, uskollisuus, jalous sekä erityinen suojeleva ja arvostava suhde naisiin
naisen ja miehen romanttinen rakkaus


• David Hume:
Tärkein hyve on hyväntahtoisuus. Tunteista tärkein on empatia eli myötäeläminen.
Järki ei anna arvoja eli elämän päämääriä, vaan tunne.

Humen giljotiini:
”Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä sitä, miten niiden tulisi olla”

• Protestanttinen työn etiikka:
Työ on Jumalan palvelemista työn arvostus = työn teko on hyve ja velvollisuus.
Ahkeruus + säästäväisyys + nöyryys rahaa säästyy sijoittaminen (mm. tehtaiden perustaminen) kapitalismi lisääntyvä vauraus.
Menestys on arvon mitta menestys on hyve.
(huomaa sosiologi Max Weberin teos: "Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki":
Max Weber huomasi, että juuri protestanttiset maat ovat vauraita ja hyvinvoivia.)


• Porvarillinen työn etiikka
arvostaa työtä ja yksilön taloudellista menestystä.
Esim. USA:ssa "self-made man" on hyvin arvostettu, esim. Bill Gates.


• Nykyisin hyve-etiikka tulee näkyviin lähinnä ammatti-etiikkoina, esim.
  • lääkärin hyve on elämän suojelu

  • pappi    vaitiolovelvollisuus

  • poliisi    rohkeus, lainmukaisuus

  • oppilas    ahkeruus, tunnollisuus

• Lähi-Idän kulttuureista löytyy oman ja suvun kunnian korostusta.
Kunnia on erittäin korkea hyve   kunniamurhat
Esim. Googlen haku:  Kunniamurha


• Vähemmistöjen etiikka:
KAHOOT:
HYVE-ETIIKKA




Velvollisuusetiikka

s. 37-39


• Immanuel Kant (1724-1804)

• Sääntö- eli velvollisuusetiikka
(ei huomiota ihmisen luonteenpiirteisiin eikä teon seurauksiin)

• Eettinen on vain sellainen teko, joka tehdään eettisyyden itsensä vuoksi

• Ihmisarvon kunnioittaminen:
Pidä ihmistä aina arvona sinänsä, älä välineenä!

• Kategorinen imperatiivi (=ehdoton vaatimus):
Toimi vain sellaisen periaatteen mukaisesti, jonka voisit toivoa tulevan yleiseksi toimintatavaksi (tai laiksi)

• Tahto on keskeinen

• Moraalikäsky on annettu meille A PRIORI eli se ei ole tullut oppimisen, havainnon tai kasvatuksen kautta (a posteriori), vaan se on synnynnäinen, ikään kuin ihmisyyteen kuuluva asia

• Immanuel Kant:
”Kaksi asiaa täyttää mieleni alati uudella ja kasvavalla ihastuksella: tähtitaivas ylläni ja moraalilaki sisimmässäni”

KAHOOT: VELVOLLISUUSETIIKKA




Liberaali etiikka

s.       Liber = vapaa, lat.


• Liberaalin etiikan perusajatus on korostaa yksilön vapauksia ja oikeuksia

• Jos ihmisellä on johonkin oikeus, on jollakulla muulla velvollisuus antaa se

• Liberaali etiikka luetaan velvollisuusetiikan kanssa deontologisiin etiikkoihin, joissa huomio keskittyy oikeisiin periaatteisiin.
Deontologisia etiikoita EIVÄT ole hyve-etiikka (huomio oikeisiin luonteenpiirteisiin) eikä seurausetiikka, esim. utilitarismi (huomio teon seurauksiin)


• Oikeuksien ryhmittely:
  1. Vapausoikeudet
    (esim. sananvapaus, mielipiteenvapaus, uskonnonvapaus, kokoontumisvapaus…)

  2. Poliittiset oikeudet
    (esim. oikeus äänestää ja olla ehdolla vaaleissa)

  3. Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet eli TSS-oikeudet
    (esim. oikeus työhön ja toimeentuloon, oikeus opetukseen, oikeus terveyden- ja sairaudenhoitoon sekä oikeus välttämättömään sosiaaliturvaan)

  4. Prosessuaaliset oikeudet
    (prosessi=oikeudenkäynti) (esim. oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin)

• oikeudet jaetaan vapaus- ja vaadeoikeuksiin:
  1. Vapausoikeuksia ovat mm. sananvapaus ja uskonnonvapaus

  2. Vaadeoikeuksia ovat mm. oikeus välttämättömään sosiaaliturvaan
    (vaade = jotain, mitä ihminen voi vaatia itselleen)

• positiivinen vapaus ja negatiivinen vapaus:
  • Positiivinen vapaus on vapautta johonkin.
    Eli käyttää vapauttaan jonkin asian tekemiseen.
    (uskonnonvapauden puolella vapaus harjoittaa uskontoa ja vapaus kuulua uskonnolliseen yhteisöön)

  • Negatiivinen vapaus on vapautta jostakin.
    Eli ihmisellä on oikeus vapautua jostain itselleen vastenmielisestä.
    (uskonnonvapauden puolella vapaus olla harjoittamatta uskontoa ja vapaus olla kuulumatta uskonnolliseen yhteisöön)




Seurausetiikka / Utilitarismi

s. 40-41       Utility = hyöty, engl.


• Seurausetiikan mukaan teon seuraus määrää teon oikeellisuuden, eli se teko on oikea, joka tuottaa mahdollisimman suuren määrän hyvää

POHDINTA:
  1. Milloin valkoinen valhe on sallittu?
    Keksi esimerkkejä!

  2. Missä muissa tilanteissa saa tehdä vähän pahaa, jotta suurempi hyvä toteutuisi?
    Keksi esimerkkejä!



• Utilitarismin mukaan teon tuoma kokonaishyöty on keskeinen asia teon oikeellisuutta arvioitaessa.
Utilitarismi on yksi hyötyetiikan alalaji.


• Kenen kannalta hyöty katsotaan?
  • Tekijä Egoismi eli itsekkyys

  • Muiden kannalta Altruismi

  • Kokonaishyöty Utilitarismi
    esim. Robin Hood - varasti rikkailta antaakseen köyhille

• seurausetiikan ongelmakohta:
jos unohdamme ihmisoikeudet ja mietimme vain kokonaishyvää, voimme tehdä yksityisille ihmisille suurta vahinkoa
esim. auto-onnettomuuden uhrit ja sairaalan vierailija -esimerkki



UTILITARISMIN ERI MUOTOJA


1. Hedonistinen utilitarismi
= toimi niin, että tuotat mahdollisimman paljon mielihyvää mahdollisimman monelle,
Jeremy Bentham 1748-1832

Ongelma:
Pitäisikö siis kaikille jakaa paljon alkoholia ja huumetta, jotta ihmisten mielihyvä olisi suuri?
                 

2. Laadullinen utilitarismi
myös nautinnon tai mielihyvän laatu tulee ottaa huomioon,
John Stuart Mill 1806-1873
”On parempi olla tyytymätön Sokrates kuin tyytyväinen sika”

Esim. tilanne, jossa henkilöille A, B ja C voidaan jakaa rahaa kahdella eri tavalla:
 
Henkilö A
saa rahaa


Henkilö B
saa rahaa


Henkilö C
saa rahaa

SUMMA
Rahanjako-
tapa 1
    1 e 100 e 1000 e 1101 e
Rahanjako-
tapa 2
100 e 200 e   500 e   800 e


Kumpi on parempi rahanjakotapa?


Utilitaristia voi tietysti viehättää ylemmässä rahanjakotavassa se, että siinä rahaa jaetaan enemmän.

John Stuart Mill kuitenkin suosittaa alempaa rahanjakotapaa, koska se on oikeudenmukainen ja siinä kokonaishyöty on suurempi.

Rajahyöty = viimeisen euron tuoma lisähyöty
Esim. kumpi hyötyy 100 € palkankorotuksesta enemmän:
ihminen, jonka palkka on 10 000 €/kk, vai se, jonka palkka on 1000 €/kk?

Huomaa utilitarismille tyypillinen taloustieteeseen vivahtava laskennallinen perusta.


3. Ideaalinen utilitarismi
Ihanteet tulee ottaa huomioon seurauksia arvioitaessa.
Ihanteita ovat esim. viisaus ja rakkaus
G.E. Moore 1873-1958

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Olet velkaa. Olet kerännyt rahat velan takaisinmaksua varten.
Mitä teet, jos olet utilitaristi?


Annat rahat kaikista köyhimmille?

                 

4. Sääntöutilitarismi
= toimi sellaisen säännön mukaan, joka tuottaa suurimman kokonaishyödyn.
Sääntöutilitarismi lähestyy sääntö- tai velvollisuusetiikkaa.


• Esimerkki utilitarismista:
Sinulla on sata nälkäistä ihmistä, mutta vain yksi leipä.
Mitä teet?
Mitä utilitaristi tekisi?

KAHOOT: UTILITARISMI

KAHOOT: Hyve-, velvollisuus- ja seurausetiikka





John Rawls - Oikeudenmukaisuus-teoria


John Rawls (USA, 1921-2002) julkaisi teoksensa "Oikeudenmukaisuusteoria" vuonna 1971


• lähtökohtana käytännöllisyys ja oikeudenmukaisuus


• järkevät ihmiset, jotka eivät ennalta tiedä paikkaansa yhteiskunnassa, laativat yhteiskunnalliset pelisäännöt.
eli ikäänkuin tietämättömyyden verhon takaa
(koska eivät ennalta tiedä paikkaansa yhteiskunnassa)

• koska emme tiedä paikkaamme yhteiskunnassa, pyrimme maksimoimaan myös heikoimpien kansalaisten osan
= minimax- tai maximin-periaate


• Rawlsin teorian periaatteet:
  1. Vapauden periaate:
    yksilön vapautta rajoittaa vain toisten yksilöiden yhtäläinen vapaus.
          Esimerkkinä jonotus

  2. Eroperiaate:
    Taloudellinen oikeudenmukaisuus on tärkeämpää kuin taloudellinen tehokkuus.
    Epäoikeudenmukaisuus johtaa levottomuuksiin ja jopa kapinoihin ja sisällissotaan, jolloin talous sortuu varmasti.

  3. Minimax-periaate:
    Huono-osaisimpien asema tulee olla keskeisesti esillä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

  4. Reilun pelin periaate:
    kaikille ihmisille tulee taata yhtäläiset mahdollisuudet edetä yhteiskunnassa rotuun, varallisuuteen jne. katsomatta






Tekemättä jättäminen eli omissio
s.



• onko tekemättä jättäminen eli omissio yhtä paha kuin väärin tekeminen?
Esimerkki 1.

Kuljet kaupungissa raitiovaunulla. Se on aivan täynnä ja jäät seisomaan kuljettajan viereen.
Aikasi kuluksi katsot ja samalla opit, miten kuljettaja ohjaa raitiovaunua raiteiden haarautuessa.
Yht'äkkiä kuljettaja saa sairaskohtauksen ja tuupertuu.
On alamäki ja ratikka vyöryy eteenpäin. Katsahdat eteen ja huomaat, että kohta tulee risteys:
1. Jos ratikka jatkaa suoraan, on vaara, että 10-15 ihmistä jää ratikan alle.
2. Jos vaihdat ratikan kääntyvälle raiteelle, on vaaravyöhykkeessä vain 3-5 ihmistä.

Mitä teet?
A. Et tee mitään ja monet voivat jäädä alle.
B. Käännät ratikan eri raiteelle ja vain harvat voivat jäädä alle.
Mutta samalla joudut vastuuseen ihmisten kuolemasta ja vammautumisesta.

Onko oikein puuttua asiaan?

Ainakin seurausetiikan (esim. utilitarismi) mukaan se on oikein.

Kysymys on nykypäivänä siinäkin mielessä aivan mahdollinen, että on vaarana joutua oikeuteen.

Onko niin, että
A. Jos en tee mitään, sinua ei voi syyttää?
B. Jos puutut asiaan kääntämällä ratikkaa, sinua syytetään allejääneiden kuolemasta tai vammautumisesta?

Niin, miten toimia?
Mikä olisi oikein?

Esimerkki 2.

Olet lomamatkalla viidakkokylässä.
Yht'äkkiä viidakosta saapuu aseistettuja kapinallisia, jotka keräävät kaikki ihmiset kylän keskusaukiolle. Kapinallisten johtaja sanoo heidän tulleen rankaisemaan kylää, koska kyläläiset ovat auttaneet maan armeijaa sodassa kapinallisia vastaan. Rangaistus on kymmenen kylän miehen ampuminen. Itku ja voihke valtaa kylän.
Sitten kapinallisten johtaja huomaa sinut, suomalaisen turistin. Kun hän kuulee kotimaasi, hän riemastuu: "Finland, Kimi Räikkönen, Mika Häkkinen!". Hän on formulafani ja erityisesti Kimi-fani.
Hän antaa sinulle kunnian: jos ammut itse kolme kylän miestä, hän jättää ne seitsemän muuta henkiin.
Kylän naiset ja ammutuiksi määrätyt miehet rukoilevat polvillaan sinua toteuttamaan ehdon ja surmaamaan kolme miestä.

Mitä teet?

Seurausetiikan mukaan ampuisit. Paha teko on oikein, koska seuraus on hyvä.

Kantin etiikka ja hyve-etiikka ovat samaa mieltä kuin intuitiivinen ajatuksesi - et saa tappaa ketään.

Mitä teet?
Mikä olisi oikea toimintatapa?

• kysymys on ns. käsien likaamisen oikeutuksesta.
Seurausetiikka sallii pahan tekemisen, jos seurauksena on hyvää, mutta hyve-etiikka tai deontologiset etiikat voivat kieltää jyrkästikin pahan tekemisen. Esimerkiksi Kantin etiikka kieltää pahan tekemisen - moraalikäsky on ehdoton.


• hyvin konkreettiseksi tekemättä jättämisen eli omission ongelma tulee nykyaikana esille kysymyksessä maanpuolustuksesta.
Aiemmin siviilipalvelusmiesten ja totaalikieltäytyjien muutama perustelu vaikuttivat aivan päteviltä:
  1. Maanpuolustus on turha, koska Euroopassa ei enää sodita.

  2. Jos sota tulee, se käydään ydinaseilla, joten maanpuolustus on sikälikin turhaa.
Nyt kuitenkin aivan Suomen lähellä, Ukrainassa, käydään perinteistä sotaa.
Onko oikein ja moraalisesti hyväksyttävää mennä armeijaan ja harjoitella sotimista ja tappamista, mm. ampumista ja erilaisten aseiden käyttöä?
Eli onko oikein liata kädet, koska vielä pahempi tilanne olisi hyökkäys, jos emme osaisi puolustautua?





Paha samarialainen
s. 9



• Pahaksi samarialaiseksi sanotaan ihmistä, joka ei auta.

Tausta:
Kristinuskon perustaja Jeesus Nasaretilainen kertoi vertauksen Laupiaasta samarialaisesta, joka pyyteettä auttoi pahoinpideltyä ihmistä. Samarialaiset kuuluivat halveksittuun kansanosaan, mutta siitä huolimatta hän auttoi, vaikka moni kunnioitettu ihminen vain käveli ohi:

"Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?" Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää."
Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
          Jeesus vastasi
          hänelle näin:
"Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin.
Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi. Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
"Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.'
Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin." "

Laupias samarialainen Raamatun Uuden testamentin Luukkaan evankeliumissa:  
Luuk.10:25-37

Lähimmäisenrakkaus - kristillisen etiikan ydin. Kuva: El Ra. Kuvalähde: RaamattuNET. Kuvan käyttö luvalla.

Lähimmäisenrakkaus - kristillisen etiikan ydin.
Laupias samarialainen auttoi - paha samarialainen ei auta.
Kumpi on oikein?


• Laupias samarialainen auttoi - paha samarialainen ei auta.
Kumpi on oikein?

• Onko ihmisellä velvollisuus auttaa? Jos on, niin mistä se velvollisuus tulee?




Supererogatiiviset teot
s.


• Supererogatiiviset teot vaativat toimijalta huomattavia uhrauksia tilanteissa, joissa on myös vähemmän vaativia moraalisesti sallittuja tekoja.
Esim. sodista tunnetaan monia tapauksia, joissa sotilas on hypännyt vihollisen heittämän käsikranaatin päälle.
Sen räjähtäessä hän on itse kuollut, mutta pelastanut muut eli aseveljensä.

• Onko oikein vaatia ihmisiltä supererogatiivisiä tekoja?
Vai onko se liikaa vaadittu?




Filosofisen etiikan pääkäsitteet ovat oikeus ja hyvä
s.


OIKEUS    Deontologiset etiikat
• Kantin velvollisuusetiikka

• Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria

• sääntö tai periaate on keskeisin

HYVÄ    Utilitaristiset etiikat
• hyvän eli hyödyn maksimointi on keskeistä



Carol Gilliganin tekemä etiikan jako
s.


• Miesten moraalissa on keskeistä OIKEUDENMUKAISUUS

• Naisten moraalissa on keskeistä HUOLENPITO ja VÄLITTÄMINEN





METAETIIKKA
s. 22-31



• kun etiikka tutkii oikeaa ja väärää, niin mikä sitten tutkii itse etiikkaa?

Se on metaetiikka.

Metaetiikka tutkii etiikka ja sen perusteita.





Metaetiikan kolme kysymystä
s. 41-43



KIELIFILOSOFIA

Mitä moraaliset ilmaisut merkitsevät?
ONTOLOGIA

Onko moraalisia arvoja olemassa?
TIETOTEORIA

Voiko meillä olla moraalia koskevaa tietoa?



POHDINTA:
Onko olemassa asioita, jotka eivät ole konkreettisia eli kouriintuntuvia niin, että niitä voisi koskettaa ja niin, että niillä olisi massa, väri, muoto jne.
Keksi mahdollisimman monta ei-konkreettista asiaa.



Moraalin olemassaolo
s.26-27

• onko moraalisia arvoja
  oikeasti olemassa?
            ja/tai
  miten ne ovat olemassa?


• päävaihtoehdot:
  1. REALISMI = moraali on olemassa eli moraaliväitteillä on totuusarvo

  2. ANTIREALISMI = moraalia ja arvoja ei ole erillisinä asioina olemassa

• REALISMI jakautuu eri näkymyksiin:
  1. Supernaturalismi
    = moraali tulee luonnon ulkopuolelta yliluonnollisesta maailmasta (yleensä jumalalta; uskonnot)

  2. Naturalismi
    = arvot tulevat luonnosta

  3. Ei-naturalismi
    = arvot ja moraali eivät tule luonnosta, mutta ne ovat silti todellisia
    esim. G.E. Moore (Englanti, 1900-luku)
    Moore korostaa, että arvoja ja moraalia ei ole olemassa siinä mielessä, että niillä olisi massa, väri, muoto jne.
    Mooren mukaan arvot ja moraalin maailma on kuitenkin olemassa ja ihminen ymmärtää ne intuitiolla eli sisäisellä oivalluksella (intuitionismi),
    esim. ”Älä tapa” on oikea käsky, emme voi elää ilman tuota käskyä ja sen mukaista elämää,

    (tämän näkemyksen ongelma on se, että entä jos yhden ihmisen oivallus sanoo yhtä ja toisen ihmisen oivallus sanoo toista)




POHDINTA:
Määrittele käsitteet:
  • oikeudenmukaisuus
  • vapaus
  • hyvä



Ovatko moraaliväittämät tietoa?
Tai kertovatko moraaliväittämät jotain todellisuudesta?
s.28

    Esim.

  • miten etiikan käsitteet määritellään?

  • voiko moraalisia väitteitä todistaa?
                 
      Eettinen kognitivismi
                  vai
      Eettinen non-kognitivismi



Eettinen kognitivismi, s. 28

= eettinen väite eli arvostelma voi sisältää tietoa todellisuudesta (cognitio = tieto, latinaa)

• eettinen arvostelma eli väite on tietoa ja se voidaan todistaa oikeaksi tai vääräksi

• esimerkkinä eettinen naturalismi:
eettinen väite on samantyyppinen kuin luonnontieteellinen väite
Esim.
”Älä tapa”
       
”Ulkona sataa”

• esimerkkejä eettisestä naturalismista:
  • hyvää on kaikki luonnollinen

  • hyvää on biologisen perimämme mukainen toiminta

  • hyvää on se, mitä ihmiset pitävät hyvänä


Eettinen non-kognitivismi, s. 28

= eettiset väitteeet eivät ole tietoa

Humen giljotiini eli Humen laki:
”Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä sitä, miten niiden tulisi olla”.
Esim. suurin osa maailman ihmisistä hankkii lapsia. Tästä ei voi kuitenkaan päätellä, että on oikein hankkia lapsia tai että ihmisellä on velvollisuus hankkia lapsia.
Kuvailevista lausumista (mitä on) ei voi suoraan päätellä ohjeellisia tai määrääviä lausumia (miten pitäisi olla).
Positiivisista (mitä on) väittämistä ei voi suoraan edetä normatiivisiin (miten pitäisi olla) väittämiin.
Kehittäjänä David Hume, Skotlanti, 1700-luku.

• on naturalistinen virhepäätelmä edetä todellisuutta koskevista väitteistä suoraan arvoja koskeviin väitteisiin

• yksi eettisen non-kognitivismin mukainen näkemys on
eettinen subjektivismi
= eettiset arvot ovat tunteiden ja asenteiden ilmauksia.

Esim. emotivismi:
”Varastaminen on väärin”
= ”Varastaminen, yäk, hyi”.
Arvoarvostelmat eivät ole sen todempia kuin esim. makuarvostelmat.



Eettinen intuitionismi s. 28

= perimmäiset moraaliperiaatteet ovat selviöitä, jotka voimme oivaltaa inhimillisellä intuitiolla
       
meillä voi olla varmaa moraalista tietoa


• eettisiä arvostelmia ei voi oikeuttaa samoin kuin luontoa koskevat väittämät

• esim. G.E. Moore (Britannia, 1900-luku)



POHDINTA:
Kun vertailee meitä suomalaisia ja jonkin alkuasukasheimon asukkaita, huomaa nopeasti, että me eroamme usein myös etiikan asioissa:
  • meillä on eri moraalikäsityksiä

  • meillä on eri asioita, joita pidämme oikeina ja väärinä
Millä tavalla eri moraali?
Miten oikea ja väärä ovat erilaisia heillä ja meillä?
  1. Onko meidän moraalimme oikeampi ja korkeampi kuin alkuasukkailla?

  2. Saammeko arvostella heidän moraaliaan?


Subjektiivisuus, objektiivisuus ja relatiivisuus
s. 24-25



Ovatko eettiset käsitykset vain mielipiteitä?
Onko niin, että etiikalla ei ole mitään kovaa yhteistä pohjaa, vaan se on kuin hyllyvä suo: etiikka vaihtelee yksilöstä toiseen, kulttuurista ja heimosta toiseen sekä ajanjaksosta toiseen?

Näihin kysymyksiin annetut kolme päävastausta ovat seuraavat:


1. Eettisten arvojen subjektiivisuus
= arvot ovat vain yhden ihmisen tai ryhmän arvoja, eivät yleisiä ja ehdottomia.
Arvot riippuvat yksilöstä.


2. Eettisten arvojen objektiivisuus
= arvot ovat yleisiä ja ehdottomia eli ne ovat olemassa riippumatta yksilöstä.


3. Eettisten arvojen relatiivisuus eli suhteellisuus
= arvot vaihtelevat ryhmästä, yhteiskunnasta ja ajasta toiseen.
Emme voi emmekä saa arvostella muiden etiikkaa.

Relativismin ongelmia:
  • mahdollistaa järkyttävät väärinkäytökset,
    esim. Hitler olisi voinut sanoa, että meillä saksalaisilla/natseilla on eri moraali
      juutalaisten tappaminen ja hyökkäyssota ovat oikein.

    Tai kysymys naisten ympärileikkauksesta:
    emmekö voi arvostella tyttöjen sukupuolielimien silpomista Itä-Afrikassa, koska heillä on eri moraali?

    Tai monen Afrikan maan jyrkät homolait – emmekö voi arvostella ja yrittää muuttaa niitä?

  • looginen ongelma:
    ensin relativismissa sanotaan, että ei ole mitään pysyvää ja absoluuttista moraalia, mutta kuitenkin väitetään, että on yksi pysyvä ja absoluuttinen moraaliohje, eli se, että emme voi emmekä saa arvostella muiden etiikkaa.







ELÄMÄN-FILOSOFIOITA

Elämänfilosofia = käsitys oikeasta elämäntavasta


POHDINTA:
Millaista elämää haluat elää?
Hiljaista ja rauhallista, mukavuutta ja nautintoja etsien?
Vai etsitkö ja haluatko haasteita? Suoraan kohti haasteita!
Esim. 1.
Pyritkö vaikuttamaan asioihin?
Haluatko parantaa nuorten, lukiolaisten, kuntalaistesi, suomalaisten, ehkä koko maailman asioita?

Esim. 2.
Haluatko ruveta yrittäjäksi?
Suoraan kohti haasteita!
Työtä ja vastuuta on paljon, mutta haluat toteuttaa oman juttusi omalla tavallasi, etkä vain olla muilla töissä?


Epikurolaisuus - pidättyvän nautinnon elämänfilosofia
s. 45


• Perustajana kreikkalainen Epikuros (341-270 eaa.)


Epikuroksen ELÄMÄNFILOSOFIA

• Korkein hyvä on maltillinen nautintojen tavoittelu
  mielenrauha
  ruumiillisen kärsimyksen poistuminen


• Tärkeintä on yksinkertainen elämä. Mielihyvää ei saavuteta syömällä, juomalla eikä seksillä, vaan pitkäaikaisella rauhallisella elämäntyylillä:
  1. Ystävät

  2. Vapaus ja riippumattomuus

  3. Elämän erittely ja pohdinta

    Epikuros:
    "Elä salaisesti"
    = elä elämääsi niin, ettet vedä huomiota itseesi

    "Ennen kuin alat syödä tai juoda,
    älä niinkään mieti sitä,
    mitä syöt tai juot,
    vaan sitä,
    että kenen kanssa syöt tai juot.
    Sillä yksin syöminen on leijonien tai susien elämää"


• Tärkeämpää kuin nautintojen tavoittelu on mielipahan vähentäminen.
Eli staattinen nautinto (hyvä olo ja terveys) on parempi kuin dynaaminen nautinto (aistinautintojen hakeminen, esim. syömingit, juomingit, seksi ja päihteet).


• Vetäydy julkisesta elämästä omaan rauhalliseen maailmaasi ystäviesi kanssa.



Epikuroksen ONTOLOGIA
eli käsitys maailmasta

• Epikuros oli materialisti
(=kaikki koostuu aineesta)
(hän ei kuitenkaan ollut ateisti).
Hän hyökkäsi taikauskoa ja tavallisen kansan jumala-uskomuksia vastaan.

• Kaikki, mitä havaitaan, on olemassa.
Siksi jumalatkin ovat olemassa (koska niin monet pitävät jumalia todellisina).

Jumalatkin ovat aineellisia atomeista muodostuneita olentoja.
Jumalat eivät ole luoneet maailmaa eivätkä sekaannu maailman toimintaan.

• Atomien lisäksi maailman tapahtumat selittää sattuma indeterminismi ja vapaa tahto
indeterminismi =
kaikki ei ole ennalta määrätty


KAHOOT: EPIKUROLAISUUS




POHDINTA:
Miksi on hyvä, että meillä on ystäviä?


Seneca:
.


Stoalaisuus - tyynen järkähtämättömyyden elämänfilosofia
s. 46


• Perustajana foinikealainen Zenon (300-200 –lukujen vaihteessa eaa.), (vaikutti Kreikassa)


Stoalainen ELÄMÄNFILOSOFIA

• Stoalaisuus on järkähtämättömyyden oppi
= viisas on immuuni ulkoa tuleville onnettomuuksille

Apathia = riippumattomuus tunteista ja maailman myrskyistä

  mielenrauha


• Riippumattomuus ulkomaailmasta saavutetaan hallitsemalla omat tunteet    itsekurin opiskelu
Epiktetos:
"Eivät asiat sinänsä saa ihmisiä menettämään mielenrauhaansa, vaan heidän käsityksensä asioista.
Ei esimerkiksi kuolema ole pelottava - silloinhan Sokrateskin olisi pelännyt sitä - vaan pelottava on se käsitys, että kuolema on pelottava.
Jos jokin vaivaa meitä, jos olemme levottomia tai surullisia, meidän ei pidä moittia ketään muuta kuin itseämme, toisin sanoen käsityksiämme."

• Viisas on jumalien kaltainen, vaikka on kuolevainen.
Eikä siinä kaikki, toteaa Seneca:
"On jotain, jossa viisas voittaa itse Jumalankin.
Tämä saa kiittää luontoaan* siitä, ettei pelkää mitään.
Viisas saa kiittää siitä itseään."


* luontoaan = olemustaan

stoalaisuus on saanut nimensä kirjavasta pylväiköstä (kreik. stoa poikile), jossa tämän koulukunnan filosofit aikoinaan kokoontuivat



Stoalaisuuden ONTOLOGIA
eli käsitys maailmasta

• Determinismi = kaikki tapahtuu vääjäämättä.

• Stoalaiset uskoivat kohtaloon ja jumalaan.
Jumala ymmärrettiin panteistisesti = koko maailmaa ohjaa maailmanhenki.


• determinismistään huolimatta stoalaiset uskoivat myös tahdon vapauteen:
ihminen on kuin hevosen vetämiin vaunuihin lyhyellä narulla sidottu koira – viisainta on vapaaehtoisesti seurata vaunuja eikä yrittää repiä itseään irti.


• Stoalainen elämänfilosofia on ollut tärkeä monelle sotilaalle:
  1. Et voi itse vaikuttaa siihen, että kuoletko tai haavoitutko

  2. Tee velvollisuutesi

      mielenrauha

Otteita Senecan kirjasta "Kirjeitä Luciliukselle"

KAHOOT: STOALAISUUS



ÄÄNESTYS
Kumpi seuraavista ääripäistä on lähempänä omaa näkemystäsi:
  • Maailma on ihana ja hyvä ja hyvin menee!

  • Maailma on ikävä ja paha ja huonosti menee!


Schopenhauer – pessimismin filosofi
s.


• Arthur Schopenhauer, Saksa, 1788–1860

• pessimismi - elämä on julmaa ja tarkoituksetonta

• tahto on tärkeämpi kuin järki

• taide, hyväntahtoisuus ja (ateistisesti tulkittu) uskonnollinen harjoitus


• askeesi ja selibaatti
         
tahdollaan ihminen kukistaa nautintoja haluavan (huonomman) puolensa
askeesi = yksinkertainen elämä;
eli syö suhteellisen vähän ja yksinkertaisia ruokia (ehkä ei lainkaan liharuokia),
elää vaatimattomasti,
ei kalliita harrastuksia ym.
Luostareissa eletään askeettisesti.


Schopenhauerin sanontoja:
"Koko elämä on kärsimystä."

"Kohtalo sekoittaa kortit ja me pelaamme."

"Joka ei nauti yksinäisyydestä,
ei rakasta vapautta."

"Joka ilta olemme päivää köyhempiä."

"Maailma on mielikuva."

"Se, mitä historia kertoo, on itse asiassa vain ihmisyyden pitkää, raskasta, sekavaa unta."

"Täyttyneen toiveen sijalle astuu aina uusi."

"Vaikka maailmassa onkin paljon läpeensä mätiä asioita, niin kehnoin kaikista on yhteiskunta."

"Härkä ei puske sen tähden, että sillä on sarvet, vaan koska se tahtoo puskea, on sillä sarvet."

"Avioituminen merkitsee oikeuksien puolittamista ja velvollisuuksien kaksinkertaistamista."

"Sisimmässään naiset ajattelevat, että miesten asiana on rahan ansaitseminen ja heidän sen kuluttaminen."

KAHOOT: SCHOPENHAUER




Kierkegaard – intohimon, ahdistuksen ja huumorin filosofi
s.


• Søren Kierkegaard, Tanska, 1813 – 1855

• ihmisyys on enemmän uskossa kuin järjessä (irrationalismi)

• aidoimmat totuudet ovat niitä, jotka ravistelevat meitä voimakkaimmin

• ihmistä ei voi puristaa kaavaan
(Hegel puristi!)
(
Linkki Hegeliin FI 4 -kurssin sivulle)


• Kierkegaard oli eksistentialismin isä

Eksistentialismi = ihmisyyttä ei ole ennalta määrätty, vaan jokainen on vapaa valitsemaan olemisen tapansa;
ihminen on sitä, minkä hän valitsee

• totuus on henkilökohtainen

• uskon hyppy


• ihminen on peruuttamattomasti kahden eri piirin olento:
  • enkeleihin meidät yhdistää sielu ja henkisyys

  • eläimiin meidät yhdistää ruumis ja ruumiillisuus

      ahdistus ja epätoivo

      ihmisen kohtalo on traaginen


• Kierkegaard ei ole pessimisti:
kun ihminen valitsee ahdistuksen ja epätoivon, eikä yritä paeta niitä, hän lopulta saavuttaa syvemmän elämisen tason



KIERKEGAARDIN ELÄMISEN TASOT

1. Esteettinen elämä
  • aistein havaitun todellisuuden varassa elävä ihminen;
    elämä kaventuu vain näkyvään todellisuuteen

  • nautintojen etsiminen

  • Don Juan -tyyppi,
    joka pakenee elämän tyhjyyttä jatkuviin romansseihin ja valloituksiin

  • maallisen omaisuuden hankkiminen

  • poroporvarillinen ihminen

  • johtaa lopulta kyynisyyteen
                 

2. Moraalinen elämä
  • eläminen hyvänä ihmisenä ja hyvänä työntekijänä

  • lopulta velvollisuudet nujertavat yksilöllisyyden
                 

3. Uskonnollinen elämä
  • oman päätöksen tekeminen, hyppy uskon varaan

  • Kierkegaardille tämä tarkoitti elämistä kristittynä
    (Tanskan ev.lut. valtionkirkkoa Kierkegaard ruoski säälimättömästi kristinuskon ytimen hylkäämisestä ja kirkkolaitoksen rakentamisesta)


Kierkegaardin sanontoja:
"Ahdistus on linnani"

"Joukko on epätotuus"

"Totuus on subjektiivisuus"

"Elämäni on mieletöntä.
Sen eri vaiheet ovat kuin sana Schnur saksan sanakirjassa.
Schnur tarkoittaa ensinnäkin narua ja toiseksi miniää.
Se vielä puuttuisi, että se kolmanneksi tarkoittaisi kamelia ja neljänneksi pölyhuiskua."

"Jotkut työntävät sormensa multaan haistaakseen, mistä maasta ovat.
Minä työnnän sormeni olemassaoloon.
Se haisee tyhjyydeltä."

"Kuolema on humoristeista suurin"

"Olisin tuhoutunut, jos en olisi tuhoutunut"



Heidegger (Saksa, 1889-1976): "Ihminen on kohti kuolemaa kulkeva"

KAHOOT: KIERKEGAARD




Sartre - vapaus, valinta, vastuu ja ahdistus
s.


• Jean-Paul Sartre, Ranska, 1905-1980

• taustalla toisen maailmansodan aiheuttama järkytys
  kehitys ja tiede eivät johtaneetkaan onneen ja hyvinvointiin


• eksistenssi = olemassaolo

Eksistentialismissa huomio kiinnittyy olemassaolon perusluonteeseen


• eksistenssi    essentia eli olemus
essentialismi eli olemusajattelu = ihmisellä on jo valmiiksi annettu olemus

esim. Jumalan tai sukupuolen määräämä,
esim. naisen tulee olla tietynlainen

• eksistentialismi (ja Sartre) korostaa ihmisen radikaalia vapautta
ihmisen täytyy valita elämänsä = ihminen itse tekee elämästään sen, mitä se on
(ihminen ei voi syyttää vanhempiaan, yhteiskuntaa, Jumalaa…)
ihminen on itse vastuussa elämästään
vastuusta seuraa ahdistus, joka on erottamaton osa aitoa ihmisyyttä (”suru”)


• Sartre oli kirjailija, joka teoksissaan esitteli ihmisen toimintaa keskeisissä valintatilanteissa

• Sartre sai kirjallisuuden Nobelin palkinnon, mutta kieltäytyi vastaanottamasta sitä!


Sartren sanontoja:
"Ihminen ei ole muuta kuin mitä hän tekee itsestään. Se on eksistentialismin ensimmäinen periaate."

"Ihminen on tuomittu vapauteen."

"Vaikka ihminen ei teekään mitä tahtoo, hän on kuitenkin vastuussa elämästään."

"Helvetti on toiset ihmiset."

"Kun rikkaat käyvät sotaa, köyhät kuolevat."

"Korkeanpaikankammoiset eivät oikeasti pelkää korkeutta tai putoamista - he pelkäävät sitä, että tulevat hulluiksi ja hyppäävät."

KAHOOT: SARTRE




Friedrich Nietzsche - yli-ihminen
Filosofiaa vasaralla!
s.


• Friedrich Nietzsche, Saksa, 1844 – 1900

• Ihmisen tulee olla yli-ihminen, maailmankaikkeuden sankari, joka luo itse omat arvonsa.
Ihmisen tulee jatkuvasti ylittää itsensä.

• Nietzsche: "Jumala on kuollut"    yli-ihmisyys.
Ihminen ei voi olla yli-ihminen, jos Jumala on hänen yläpuolellaan.

• yli-ihminen luo oman moraalinsa ja elämänsä

• massat ja niiden orjamoraalinen uskonto, eli kristinusko, tulee hylätä
tahallinen antikristillisyys

• Nietzschen ihannoima sankarihahmo oli Napoleon


• Nietzschen näkemys on aristokraattista anarkismia:
    aristokratia = harvainvalta, käytännössä aatelisvalta

  • toisaalta ihannoi häikäilemättömyyttä, sotaa ja aristokraattista ylpeyttä

  • toisaalta rakasti filosofiaa, kirjallisuutta ja taiteita, erityisesti musiikkia

• Nietzschen poliittinen filosofia on samantyyppinen kuin renessanssifilosofi Machiavellin teoksessa ”Ruhtinas”, eli molemmissa korostuu vallan tavoittelu ja häikäilemättömyys


• Nietzschen toivoma elämä on mahdollista vain aatelisille, aristokraattiselle vähemmistölle. Ihmisten suuri enemmistö on Nietzschelle vain väline, joka mahdollistaa eräiden harvojen yli-ihmisyyden.
Esim.1: orjaplantaasilla isännän ja orjien suhde   isännän täydellinen valta orjiin

Esim.2: Ranskan vallankumouksen 1789 ja sitä seuranneiden sotien valtavat ihmisuhrien määrät oikeutti täysin se, että nousi yksi yli-ihminen, Napoleon

• Nietzsche korostaa tahdon voimaa, spartalaista kuria ja kykyä kärsiä ja aiheuttaa kärsimystä jalon päämäärän vuoksi
  sääli on heikkoutta
       (vrt. antikristillisyys)

Nietzsche odotti ilolla suurten sotien aikakautta.

• Nietzsche toivoo kansainvälistä hallitsevaa rotua, uutta aristokratiaa


• Nietzsche halveksi naisia:
”Miehiä on valmistettava sotaan ja naisia viihdyttämään soturia. Kaikki muu on hulluutta.”

”Oletko menossa naisesi luo? Älä unohda piiskaa!”

• Nietzschen filosofia vaikutti natsi-ideologiaan


Nietzschen sanontoja:
"Ei ole mitään moraalisia ilmiöitä, on vain moraalisten ilmiöiden tulkintaa".

"Ei ole tosiasioita, on vain tulkintoja".

"Mitä sitten lopulta ovatkaan ihmisen totuudet?
Ne ovat ihmisen kumoamattomia erehdyksiä".

"Ei pidä mennä kirkkoihin, jos tahtoo hengittää puhdasta ilmaa".

"Ihminen on nuora, eläimen ja yli-ihmisen välille jännitetty - nuora kuilun yllä".

"Iloinen epäusko on terveyden merkki.
Kaikki ehdoton on sairasta".

"Jeesus kuoli liian pian. Hän olisi arvioinut oppinsa uudelleen, jos olisi elänyt minun ikääni".

"Kaikki filosofia on jonkin elämänvaiheen filosofiaa".

"Jos jumalia olisi olemassa, kuinka voisin sietää sitä, etten itse ole jumala – siis mitään jumalia ei ole".

"Kaksi Euroopan suurinta päihdettä ovat alkoholi ja kristinusko".

"Kukaan voittaja ei usko sattumaan".

"Havaitsin eräiden piirteiden säännöllisesti toistuvan toisten kanssa ja toisiin liittyvinä; kunnes minulle viimein selvisi kaksi perustyyppiä ja tuli ilmi eräs peruseroavaisuus.
On herra-moraalia ja orja-moraalia... ".

"Mikä ei tapa minua, se vahvistaa minua".

"Minä sanon sinulle: hyvä sota pyhittää jokaisen tarkoituksen.
Sota ja rohkeus ovat saaneet aikaan suurempia asioita kuin armeliaisuus".

"Naimisissa oleva filosofi kuuluu huvinäytelmään".

"Olen ylivoimaisesti kauhistuttavin ihminen, joka tähän mennessä on ollut olemassa; tämä ei sulje pois sitä, ettenkö olisi vielä myös kaikkein hyväätekevin".

"Siveyden saarnaaminen on yllytystä luonnonvastaisuuteen.
Joka tuomitsee seksuaalisuuden ja tahraa sen nimellä "epäpuhdas", syyllistyy perisyntiin elämän pyhää henkeä vastaan".

"Tuska on aina korkean rodun tunnus".

"Tuska on tunteista ylväin, sääli alhaisin".

"Valtio on suurin kaikista hirviöistä.
Se myös valehtelee kylmäverisesti.
Sen kidasta ryömii tämäkin valhe: "Minä, valtio, olen kansa!".

"Vasta kristinusko on tuonut synnin maailmaan".

"Yksinäisyydessä syö yksinäinen itsensä, ihmispaljoudessa syövät hänet toiset.
Valitse!".

"Alaruumis on syynä siihen, ettei ihminen hevin luule olevansa jumala".

"Auktoriteettiusko lisääntyy luovien voimien vähentyessä".

"Beethovenin musiikki on musiikkia musiikista".

"Mies on naiselle vain väline, päämääränä on aina lapsi".

KAHOOT: NIETZSCHE





POHDINTA:
Mieti edellä esiteltyjä elämänfilosofioita.
  1. Mitkä asiat hyväksyt niistä?

  2. Mitä asioita et hyväksy niistä?

  3. Millainen on oma elämänfilosofiasi, miten haluat elää elämäsi?
    Mitä periaatteita haluat noudattaa elämässäsi?

  4. Miten haluat muiden ihmisten elävän?

  5. Onko siinä eroa, miten haluat itsesi elävän ja miten haluat muiden elävän?






ETIIKAN ONGELMIA




ABORTTI eli raskauden keskeytys
s. 47-48



• menneinä vuosisatoina syntyneen lapsen surmaaminen korvasi abortin: isä tarkasti syntyneen lapsen terveyden ja sukupuolen ja päätti, pitääkö lapsen. Sairaat ja tarpeettomat surmattiin.

• laittomien aborttien kauhut, kun puoskarit ronkkivat naisia
( äitien kuolemat, loukkaantumiset, hedelmättömiksi tulot…), ovat saaneet valtiot yleensä hyväksymään abortin


• Suomessa abortti on vapaa 12. raskausviikkoon asti.

• Itä-Euroopan entisissä kommunistisissa maissa aborttiluvut ovat hyvin korkeat ja suurelle määrälle naisia abortti on ehkäisykeino

• roomalaiskatolinen kirkko on tiukka: abortti hyväksytään vain, jos äiti on hengenvaarassa
Taustalla Aristoteleen potentiaalisuus-aktuaalisuus -jako.
Sikiö on potentiaalinen ihminen.

• luterilainen kirkko Suomessa korostaa abortin vakavuutta, mutta ei kielläkään aborttia
  ”Aborttia ei saa tehdä siksi, että muuten perhe ei pääse Kanarian saarille”


• onko lääkärillä velvollisuus tehdä abortti, vaikka se olisi hänen omaa moraaliaan vastaan?



POHDINTA:
  1. Onko abortti ylipäänsä oikein?

  2. Missä tilanteessa abortti on mielestäsi oikein?

  3. Onko abortti mielestäsi

    • murha?

    • sallittu ja tarpeellinen tappo?

    • ikäänkuin kasvaimen poisto, koska sikiö ei ole vielä ihminen?
      Milloin sikiöstä tulee sitten ihminen?


  4. Onko oikein abortoida vammaisuuden perusteella?

  5. Onko oikein abortoida sukupuolen perusteella?


ÄÄNESTYS:
Odottavaa äitiä lyödään tai potkaistaan voimalla vatsaan niin, että kohdussa oleva sikiö/lapsi kuolee.

Tulisiko tuo lurjus tuomita
  1. Pelkästään naisen pahoinpitelystä?

  2. Sekä naisen pahoinpitelystä että sikiön/lapsen tappamisesta?





EUTANASIA = armokuolema (armomurha?)
s. 51-52



1. Passiivinen eutanasia
  • passiivinen eutanasia
    = ylimääräinen tehohoito (esim. hengityskone) lopetetaan, mutta kipulääkitystä jatketaan

  • potilaan omaa tahtoa noudatetaan.
    Tajuttoman potilaan tahto voidaan lukea ns. hoitotestamentista.

  • passiivinen eutanasia on yleistä sekä Suomessa että muualla


2. Aktiivinen eutanasia
  • aktiivinen eutanasia = lääkäri tappaa potilaan esim. ruiskeella

  • vain parantumattomasti sairaille, joille sairaus tuottaa tuskaa.
    Ja tietysti vain potilaan sitä halutessaan.

  • aktiivinen eutanasia on ollut jo pitkään todellisuutta Hollannissa. Nykyään käytössä myös Belgiassa ja eräissä Sveitsin kantoneissa.


Eutanasian ongelmia:

• Natsi-Saksassa ihmisten järjestelmällinen tappaminen alkoi ”eutanasialla”, eli sairaiden ja vammaisten tappamisella

• onko lääkäreillä velvollisuus aktiiviseen eutanasiaan?
(perinteinen lääkärien eettinen koodi, Hippokrateen vala, kieltää itsemurhassa avustamisen)

• vanhukset voivat ruveta karttamaan lääkäreitä ja sairaaloita. Näin on jo käynyt Hollannissa.



POHDINTA:
  1. Hyväksytkö aktiivisen eutanasian?

  2. Tulisiko kaikilla olla oikeus aktiiviseen eutanasiaan?
    (ota huomioon ikä, sairauden aste, psyykkinen tila...)

  3. Jos potilas on pysyvästi tajuton, tulisiko omaisilla olla oikeus keskeyttää hoito?
    (omaiset voivat kärkkyä perintöä!)

  4. Jos eutanasia hyväksytään, tulisiko lääkäreillä olla velvollisuus tappaa potilas tämän pyytäessä?





LÄÄKETIETEEN ETIIKKA



• Lääketieteen etiikan kysymyksistä olemme käsitelleet jo
abortin ja eutanasian


HOIDON PRIORISOINTI


• hoidon priorisointi tarkoittaa kysymystä siitä, keitä hoidetaan yhteiskunnan rahoilla ja keitä ei.
Lääketieteen kehitys on edennyt nopeasti, joten monia aiemmin parantumattomia sairauksia voidaan hoitaa. Mutta hoidot voivat olla hyvin kalliita: hyvinvointialueen vuosibudjetista voi mennä iso osa yhden ihmisen hoitoon. Tehdäänkö näin? Tuskin...

Omilla rahoillaan ihminen tietenkin voi ostaa niin paljon hoitoa kuin haluaa yksityiseltä puolelta.


• hoidon priorisoinnin keskeisiksi periaatteiksi on usein mainittu seuraavat kuusi:
  • JONOTUS / JÄRJESTYS
    Uuden budjettivuoden alkaessa hoidetaan kaikki ilmoittautumisjärjestyksessä, kunnes rahat loppuvat.
    Tämän mallin sanovat poliitikot yleensä julkisuudessa: "Kaikki hoidetaan".
    Ongelmat:
    1. Ihmisten eriarvoisuus riippuen siitä, milloin sairaus havaitaan.
    2. Annetaanko ihmisten kuolla hoitojonoon, vai nostetaanko sittenkin kuolemansairas jonon ohi?


  • TARVE
    Hoidetaan ensin ne, jotka tarvitsevat eniten hoitoa riippumatta muusta priorisoinnista.
    Lääkärit puhuvat usein tämän mallin puolesta.
    Ongelmat:
    1. Kysymys priorisoinnista unohtuu. Eli mitä tehdään sitten, kun rahat loppuvat?
    2. Käytännön seikat voivat pakottaa priorisointiin:
    esim. sairaalassa on vain kolme keskoskaappia, mutta keskosia on neljä...


  • HYÖTY
    Hoidetaan ensin ne, joiden parantaminen on hyödyllisintä. Esim. nuori äiti menee vanhan eläkeläisnaisen ohi (äiti on korvaamaton lapsilleen).
    Ongelma: hyödyllisyyden arviointi on vaikeaa.


  • IKÄ
    Hoidetaan ensin lapset, nuoret ja työikäiset ennen vanhuksia.
    Ongelma: onko ikärasismi oikein?


  • ARVO / PALKITSEMINEN
    Esim. entinen tasavallan presidentti menee ohi hoitojonossa.
    Ongelma: ihmisten tasa-arvo unohtuu.


  • ITSEAIHEUTTAMINEN
    Jos sairaus on itse aiheutettu (esim. tupakoitsijan keuhkosyöpä), joutuu hoitojonossa taaksepäin tai ei hoideta.
    Ongelmat:
    1. Ihmisten tasa-arvo unohtuu.
    2. Ovatko huonot elintavat aina oma vapaa valinta?

PÄIHDEÄITIEN PAKKOHOITO


• lasta odottavien alkoholisti- ja narkomaaniäitien pakkohoito on vaikea kysymys:



POHDINTA:
  1. Keitä tulisi hoitaa yhteiskunnan rahoilla ja keitä ei?

  2. Mitä priorisointitapaa kannatat?
    Miten perustelet kantasi?

  3. Entä itseaiheuttaminen?
    Eli annetaanko tupakoiville, alkoholisteille, huumeiden käyttäjille, törkeän huolimattomille (itse aiheutettu onnettomuus!) ym. yhtä hyvää hoitoa kuin muille? (yhteiskunnan rahoilla)

  4. Tulisiko lasta odottavia päihdeäitejä ottaa huostaan pakolla ja estää heitä saamasta huumeita?
    (ja siten estää heitä tekemästä lapsestaan vammaista)
    Miten perustelet kantasi?




EETTISTEN ASIOIDEN VALINTA
Äänestys
:
Punavärillä syksyn 2023 äänestystulos

Pakolaisuus  0 ääntä

Seksuaalietiikka  0 ääntä
(True Love Waits USA -video)


Laki ja rangaistukset  0 ääntä
(video tai videoita)

Poliisin oikeudet  4 ääntä

Sota, rauha, asevelvollisuus ja siviilipalvelu  2 ääntä
Ihmisoikeudet  5 ääntä
(holokausti-videoita)

Eläinkokeet ja eläinten oikeudet  0 ääntä
(video tai videoita)

Ympäristöetiikka ja ympäristönsuojelu  0 ääntä
(video tai videoita)

Seksibisnes  13 ääntä
(video tai videoita)

Tieteen ja teknologian etiikka  0 ääntä







POLIISIN OIKEUDET



POHDINTA

Pitäisikö poliisilla olla oikeus
  1. Salakuunnella puhelinta?

  2. Lukea ihmisten sähköpostit?

  3. Olla huumeiden valeostaja?

  4. Olla huumeiden valemyyjä?

  5. Jäljittää ihminen hänen kännykkänsä avulla?


• filosofinen peruskysymys on jälleen se, korostammeko
INDIVIDUALISMIA
eli yksilöiden oikeuksia
   tässä se olisi rikoksesta epäillyn oikeuksia

VAI

KOLLEKTIVISMIA
eli yhteisön oikeuksia
   tässä se olisi poliisin oikeuksia,
esim.
- salakuunteluoikeus
- huumeiden ym. laittoman tavaran osto -oikeus
- soluttautuneen poliisin oikeus tehdä rikoksia
- rikollisten seuraaminen

• poliisin oikeus käyttää asetta
  • poliisi voi käyttää asetta puolustaakseen itseään tai muuta ihmistä tai omaisuutta/asiaa, jota vartioi
    (sama oikeus kuin armeijan vartiosotilailla)

    Ongelma: tuleeko uhan olla välitön?

    Esimerkki: Poliisi ampui kuoliaaksi pakoon pyrkivän rikollisen Kirkkonummen Hirsalassa 1994



    OIKEUS: ampuminen oli hyväksyttyä hätävarjelua.


• poliisin tehtävä on yleisen järjestyksen puolustaminen.
Saako poliisi puuttua lailliseen toimintaan ja kieltää sen?
Esimerkki: Mielenosoittajat pyrkivät suojelemaan kaadettaviksi määrättyjä puita.


Puiden kaato oli laillista, mutta poliisi keskeytti sen, koska ihmisten turvallisuus vaarantui.
Moto = metsätraktori


• tietojen keruu ja luovutus
rikosrekisteri
     
vaikutus armeijaan, koulutukseen ja työpaikan saantiin
(vrt. esim. henkilöllisyystodistuksen väärentäminen)






POHDINTA:
  1. Onko oikeutettua sotaa?
    Millä perusteella on tai ei ole?
    Mitkä syyt oikeuttavat sotaan?

  2. Vertaile aseellisen palvelun ja siviilipalvelun moraalista oikeutusta.
    Kumpi tulisi valita?
    Millä perusteilla?

  3. Tulisiko naisillakin olla pakollinen ase- tai siviilipalvelus?
    Tasa-arvo!
    Millä perusteilla?



SOTA, RAUHA, ASEVELVOLLISUUS JA SIVIILIPALVELU
s. 66-69



• kansainvälinen oikeus hyväksyy nykyään kaksi sodan syytä:
  1. Puolustussota

  2. YK:n turvallisuusneuvoston valtuuttama sota hyökkääjän karkoittamiseksi,
    esim. Korean sota 1950-luvulla ja Persianlahden sota 1990-luvulla

• pakollinen ase- tai siviilipalvelu on ongelmallinen tasa-arvon kannalta:
  1. Sukupuolten tasa-arvo
    – naisilla ei pakollista ase- tai siviilipalvelusta

  2. Maantieteellinen tasa-arvo
    – ahvenanmaalaiset nuoret miehet vapautettu (Ahvenanmaa demilitarisoitu)

• totaalikieltäytyjät kieltäytyvät sekä armeijasta että siviilipalvelusta vakaumukseensa vedoten ja saavat tästä vankilatuomion.
Suomen maine oikeusvaltiona heikkenee tästä.

Suomalainen sotilas. Kuva:Timo Muola

Suomalainen sotilas

• nykyään turvallisuustilanteen heikkeneminen on korostanut Suomen armeijan ja aseellisen palvelun tärkeyttä.
Turvallisuustilanteen heikkeneminen =
esim. Venäjä valloitti Krimin ja tukee Itä-Ukrainan kapinallisia.
Helmikuussa 2023 Venäjä aloitti täysimittaisen sodan ja hyökkäsi Ukrainaan.







IHMISOIKEUDET
s. 54-58



Ihmisoikeuksien ryhmittely:
  • Vapausoikeudet
    (esim. sananvapaus, mielipiteenvapaus, uskonnonvapaus, kokoontumisvapaus…)

  • Poliittiset oikeudet
    (esim. oikeus äänestää ja olla ehdolla vaaleissa)

  • Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet eli TSS-oikeudet
    (esim. oikeus työhön ja toimeentuloon, oikeus ilmaiseen perusopetukseen, oikeus terveyden- ja sairaudenhoitoon sekä oikeus välttämättömään sosiaaliturvaan)

  • Prosessuaaliset oikeudet
    (esim. oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin)

Antisemitismi = juutalaisvastaisuus

Holokausti = natsien tekemä järjestelmällinen juutalaisten tappaminen (noin kuusi miljoonaa kuollutta)




LISÄTIETO:

Pahimpia ihmisoikeuksien loukkaamisia historia aikana:


LISÄTIETO:

ANTISEMITISMI JA HOLOKAUSTI

Antisemitismi = juutalaisvastaisuus

Holokausti = natsien tekemä järjestelmällinen juutalaisten tappaminen (noin kuusi miljoonaa kuollutta)


Antisemitismin historiaa:


Juutalaisvainojen syyt:

1. Juutalaiset elivät erossa muista ja tämä aiheutti oudoksuntaa ja pelkoja.
Heistä tuli usein syntipukkeja.

2. Juutalaisilla oli tarkat puhtausvaatimukset ja tämä joskus suojasi heitä kulkutaudeilta.
Ja taas heitä pidettiin syyllisinä, esim. kaivojen myrkyttäjinä.

3. Jotkut rikkaat juutalaiset herättivät kateutta (vaikka suurin osa juutalaisista oli alempaa keskiluokkaa tai köyhiä).

4. Juutalaisia syytettiin Jeesuksen surmaamisesta.

5. Juutalaiset eivät kääntyneet kristinuskoon ja siksi joskus papit ja piispat kääntyivät juutalaisia vastaan (mm. Martti Luther vanhoilla päivillään).

6. Sosialismin ja kommunismin alkuaikoina eräät johtavat sosialistit olivat juutalaisia (esim. Lev Trotski), joten äärioikeisto ei hyväksynyt juutalaisia.
Karl Marx oli alun perin juutalainen.
Huomaa: Israelin juutalaisten yhteistilojen kibbutsien taustalla ovat sosialistiset ihanteet (yhteisomistus).

7. Juutalaisia syytettiin salaliitosta kristityn maailman tuhoamiseksi.

8. Nykyään monet, erityisesti äärimuslimit, syyttävät kaikkia juutalaisia Israelin valtion toimista, esim. palestiinalaisalueiden miehityksestä.


POHDINTA:
Mitkä ovat mielestäsi pahimmat ihmisoikeusongelmat maailmalla?

Mitkä ovat mielestäsi pahimmat ihmisoikeusongelmat Suomessa?

Ongelmana kahden (tai useamman) ihmisoikeuden (tai muun oikeuden) törmääminen:
Esim.

- oikeus yksilönsuojaan    lehdistön vapaus

- pyrkimys naisten aseman parantamiseen    uskonnonvapaus (musliminaisten burkha-kielto)

- oikeus sanoa jyrkkiäkin kantoja (mielipiteenvapaus)    oikeus elää rauhassa pelkäämättä mm. rasistisia kommentteja

- oppilaan oikeus puhua oppitunnilla    muiden oikeus opiskella rauhassa

- oikeus haudata oma rakas läheinen ihminen omalle tontille    seuraavan tontin omistajan oikeus ostaa tontti ilman yksityistä hautausmaata

- oikeus tuoda lemmikki kouluun tai viedä sitä yleisellä kulkuneuvolla    eläinallergikkojen oikeus käydä koulua ja liikkua



YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus 10.12.1948



1. artikla.
Kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Heille on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä.

2. artikla.
1. Jokainen voi vedota kaikkiin tässä julistuksessa julistettuihin oikeuksiin ja vapauksiin, katsomatta mihinkään erotukseen, erityisesti mitä tulee rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntymään tai muuhun olosuhteeseen.
2. Mitään erotusta ei myöskään ole tehtävä sen maan tai alueen poliittisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella, johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen, huoltohallinnossa tai autonominen taikka itsenäisyydeltään minkä tahansa muun rajoituksen alainen.

3. artikla.
Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen.

4. artikla.
Ketään älköön pidettäkö orjana tai epävapaana; orjuus ja orjakauppa ovat kielletyt kaikissa muodoissaan.

5. artikla.
Ketään älköön kidutettako älköönkä rangaistako tai kohdeltako julmasti, epäinhimillisesti tai alentavasti.

6. artikla.
Jokaisella ihmisyksilöllä on oikeus kaikkialla siihen, että hänen oikeushenkilöytensä tunnustetaan.

7. artikla.
Kaikki ovat tasa-arvoisia lain edessä ja oikeutetut erotuksetta tasa-arvoiseen lain suojaan. Kaikilla on oikeus tasa-arvoiseen suojaan diskriminaatiota vastaan, joka loukkaisi tätä julistusta, sekä kaikkea sellaiseen diskriminaatioon yllytystä vastaan.

8. artikla.
Jokaisella on oikeus tehokkaasti vedota asianomaisiin kansallisiin tuomioistuimiin teoista, jotka loukkaavat hänelle valtiosäännöllä tai lailla tunnustettuja perusoikeuksia.

9. artikla.
Ketään älköön mielivaltaisesti pidätettäkö, vangittako tai ajettako maanpakoon.

10. artikla.
Jokaisella henkilöllä on oikeus täysin tasa-arvoisesti siihen, että hänen asiansa tutkitaan oikeudenmukaisesti ja julkisesti riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa ratkaistaessa hänen oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan tai häntä vastaan ajetun rikossyytteen perusteltuisuutta.

11. artikla.
1. Jokaisen rikollisesta teosta syytteessä olevan henkilön edellytetään olevan syytön, kunnes hänen syyllisyytensä on laillisesti todistettu julkisessa oikeudenkäynnissä, jossa hänelle turvataan kaikki hänen puolustustaan varten tarpeelliset takeet.
2. Ketään ei ole tuomittava rikollisista teoista tai laiminlyönneistä, jotka eivät kansallisen tai kansainvälisen oikeuden mukaan olleet rikollisia niiden tekohetkellä. Myöskään ei
ole tuomittava ankarampaan rangaistukseen, kuin mikä oli sovellettavissa rikollisen teon suoritushetkellä.

12. artikla.
Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaisilta puuttumisilta tai loukkauksilta.

13. artikla.
1. Jokaisella henkilöllä on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa valtion piirisssä.
2. Jokaisella on oikeus jättää maa, myös oma maansa, ja palata maahansa.

14. artikla.
1. Jokaisella henkilöllä on vainottaessa oikeus hakea ja nauttia turvapaikkaa muissa maissa.
2. Tähän oikeuteen ei voida vedota, kun on kysymys syytteestä, joka todella perustuu yleisen lain rikkomiseen tai tekoihin, jotka ovat vastoin Yhdistyneiden Kansakuntien periaatteita ja päämääriä.

15. artikla.
1. Jokaisella yksilöllä on oikeus kansalaisuuteen.
2. Keltään ei saa mielivaltaisesti riistää kansalaisuutta eikä oikeutta kansalaisuuden vaihtamiseen.

16. artikla.
1. Rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvista rajoituksista riippumatta täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.
2. Avioliitto on päätettävä vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta.
3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustavaa laatua oleva ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.

17. artikla.
1. Kullakin on oikeus omaisuuteen yksin tai yhdessä toisten kanssa.
2. Keltään älköön mielivaltaisesti riistettäkö hänen omaisuuttaan.

18. artikla.
Kaikilla henkilöillä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vallan uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä vallan uskonnon tai vakaumuksen ilmaisemiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamisella, hartausmenoilla,
palvonnalla ja uskonnonmenojen noudattamisella.

19. artikla.
Kullakin yksilöllä on oikeus mielipiteen ja lausunnonvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja millä keinoin hyvänsä.

20 artikla.
1. Kaikilla on oikeus rauhanomaiseen kokoontumis ja yhdistymisvapauteen.
2. Ketään älköön pakotettako liittymään mihinkään yhdistykseen.

21. artikla.
1. Jokaisella on oikeus osallistua maansa hallinnoimiseen joko välittömästi tai vapaasti valittujen edustajien välityksellä.
2. Kullakin on yhtäläisesti oikeus päästä maansa julkisiin toimiin.
3. Kansan tahto on hallitusvallan peruste; tämän tahdon on ilmettävä oikeilla vaaleilla, joiden on tapahduttava määräajoin yleisin ja yhtäläisin äänestyksin ja salaisesti tai vastaavaa, vaalivapauden turvaavaa menettelyä noudattaen.

22. artikla.
Kullakin henkilöllä on yhteiskunnan jäsenenä oikeus sosiaaliseen turvallisuuteen, ja hänellä on valta tuloksena kansallisesta toiminnasta ja kansainvälisestä yhteistoiminnasta ja ottaen huomioon kunkin maan organisaatio ja voimavarat, saada nauttia taloudellisia, yhteiskunnallisia ja sivistyksellisiä oikeuksia, jotka ovat välttämättömiä hänen ihmisarvolleen ja hänen henkilöytensä kehittymiselle.

23. artikla.
1. Kullakin henkilöllä on oikeus työhön, työn vapaaseen valintaan, yhtäläisiin ja tyydyttäviin työehtoihin ja suojaan työttömyyttä vastaan.
2. Jokaisella on oikeus ilman minkäänlaista diskriminaatiota yhtäläiseen palkkaan yhtäläisestä työstä.
3. Kullakin työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot.
4. Kullakin henkilöllä on oikeus perustaa muiden kanssa ammattiyhdistyksiä ja liittyä ammattiyhdistyksiin ehtojensa puolustamiseksi.

24. artikla.
Kullakin henkilöllä on oikeus lepoon ja vapaa-aikaan, mihin kuuluvat työajan järkevä säännöstely sekä määräaikaiset palkalliset lomat.

25. artikla.
1. Kullakin henkilöllä on oikeus elintasoon, joka on riittävä turvaamaan hänen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin, mitä erityisesti tulee ravintoon, vaatetukseen, asuntoon, lääkintähuoltoon ja välttämättömään yhteiskunnalliseen huoltoon; hänellä on oikeus turvaan työttömyyden, sairauden, tapaturman tai leskeyden sattuessa tai muissa toimeentulon menetyksen tapauksissa, jotka johtuvat hänen tahdostaan riippumattomista olosuhteista.
2. Äidillä ja lapsilla on oikeus erityiseen huoltoon ja apuun. Kaikilla lapsilla, riippumatta siitä, ovatko he syntyneet avioliitossa vai aviottomina, on sama sosiaalinen suoja.

26. artikla.
1. Kullakin henkilöllä on oikeus opetukseen. Opetuksen on oltava maksutonta, ainakin mikäli on kysymys alkeis ja perusopetuksesta. Alkeisopetus on pakollinen. Teknillisen ja ammattiopetuksen on oltava yleistä; jatkoopetuksen on oltava avoinna yhtäläisesti kaikille heidän ansionsa mukaan.
2. Opetuksen on pyrittävä ihmishengen täyteen kehittämiseen sekä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamisen vahvistamiseen. Sen on edistettävä ymmärtämystä, suvaitsevaisuutta ja ystävyyttä kaikkien kansakuntien ja kaikkien rotu ja uskontoryhmien kesken sekä Yhdistyneiden Kansakuntien toimintaa rauhan ylläpitämiseksi.
3. Vanhemmilla on ensi sijassa oikeus valita heidän lapsilleen annettavan opetuksen laatu.

27. artikla.
1. Kullakin henkilöllä on oikeus vapaasti osallistua yhteisön sivistyselämään, nauttia taiteista sekä olla osallisena tieteen edistykseen ja siitä johtuviin etuihin.
2. Jokaisella on oikeus niiden henkisten ja aineellisten etuen suojaan, jotka johtuvat hänen luomastaan tieteellisestä, kirjallisesta tai taiteellisesta tuotannosta.

28. artikla.
Kullakin henkilöllä on oikeus siihen, että yhteiskunnallisella ja kansainvälisellä alalla vallitsee järjestys, jonka turvin tässä julistuksessa lausutut oikeudet ja velvollisuudet voivat täysin toteutua.

29. artikla.
1. Yksilöllä on velvollisuuksia yhteisöä kohtaan, jossa yksinään hänen henkilöytensä vapaa ja täysi kehitys on mahdollinen.
2. Käyttäessään oikeuksiaan ja nauttiessaan vapauksiaan kukaan ei ole muiden kuin sellaisten lailla säännösteltyjen rajoitusten alainen, joiden yksinomaisena tarkoituksena on turvata toisten oikeuksien ja vapauksien tunnustaminen ja kunnioittaminen sekä moraalin, julkisen järjestyksen ja yleisen hyvinvoinnin oikeutetut vaatimukset kansainvaltaisessa yhteiskunnassa.
3. Oikeuksia ja vapauksia ei missään tapauksessa saa käyttää vastoin Yhdistyneiden Kansakuntien päämääriä ja periaatteita.

30. artikla.
Minkään tämän julistuksen määräyksen ei voida tulkita sisältävän valtiolle, ryhmälle tai yksilölle minkään laista oikeutta ryhtyä toimintaan tai suorittaa tekoa, millä pyritään hävittämään siinä julkilausuttuja oikeuksia ja vapauksia.








SEKSIBISNES



POHDINTA:
  1. Mitkä perustelut sallivat prostituution?

  2. Mitkä perustelut sallivat muun seksibisneksen?

  3. Mitkä perustelut sallivat parituksen (mm. ilotalojen pito)?
    Paritus = seksibisneksen mahdollistaminen, mm. ilotalon pito.
    Parittaja ottaa osansa ilotytön ansiosta.

  4. Mitä rajoituksia prostituutioon ja seksibisnekseen on liitettävä?

  5. Millä perusteilla prostituutio ja seksibisnes on kiellettävä kokonaan?

  6. Onko seksityö (prostituutio, strippaus, OnlyFans...)
    feminismiä (voi olla hyvä tuntipalkka) vai antifeminismiä (naisasialiikkeen perinteinen näkemys)?


Seksibisnes – määritelmä ja perusasioita


• seksibisnestä ovat prostituutio (= seksipalvelujen myynti), striptease- ja topless-baarit, puhelinseksi, OnlyFans, maksullinen virtuaaliseksi internetissä…
Huomaa: on olemassa myös miesprostituoituja!
Naisten seksimatkojen yleisimpiä kohdematkoja ovat mm. Gambia ja Dominikaaninen tasavalta.
Googlen haku:
naisten seksiturismi


• Suomen laki
  • sallii prostituution

  • kieltää katuprostituution eli asiakkaiden hankkimisen kadulla

  • kieltää seksin ostamisen parituksen tai ihmiskaupan uhreilta

  • kieltää parituksen.
    Paritus = seksibisneksen mahdollistaminen, mm. ilotalon pito.
    Parittaja ottaa osansa ilotytön ansiosta.


• Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa seksipalveluiden osto on kielletty, mutta ei seksipalveluiden myynti


• mm. Saksassa ilotalot eli bordellit ovat laillisia, myös mm. Italia pohtii ilotalojen sallimista uudelleen
ilotyttöjen suoja ja terveys


• "Tuomari Susan Himel kumosi Kanadan bordellit ja parittajat kieltävän lain vuonna 2010. Himelin mukaan lait rikkovat perustuslain takaamaa "oikeutta elämään, vapauteen ja turvallisuuteen". Haasteen olivat tehneet prostituoidut, joista yksi kertoi, miten kieltolain vuoksi hän on joutunut työskentelemään kadulla ja siksi hänet on hakattu ja raiskattu. Seksityöläisiä on jopa murhattu.


• Tutkija Anna Kontulan mukaan osuuskuntabordellien salliminen parantaisi seksityöntekijöiden työturvallisuutta, kun taas seksinostokielto saattaisi heikentää prostituoitujen itsemääräämisoikeutta ja lisätä paritusrikollisuutta, mihin Ruotsinkin kokemukset viittaavat.
[Wikipedian hakusana ”Seksityö”]

Katso myös Niina Vuolajärvi: Ruotsin seksin ostokiellon toimivuudesta ei todisteita. Kirjoittaja tekee väitöskirjaa seksityöstä Itä-Suomen yliopistoon.


• naisasiajärjestöjen ongelma:
perinteinen näkemys niillä on, että seksibisnes halventaa naisia
   seksibisnes on kiellettävä

VAI

ilotytöt ovat vaikeassa asemassa
   tulisiko ilotalot sallia?

Katso esim. Susanna Jussila: Kenen ääntä kuuntelette, naisasianaiset?


• lapsiprostituution kiellosta vallitsee yksimielisyys länsimaissa.
Köyhissä maissa voivat vanhemmat myydä tyttärensä bordelliin (esim. Thaimaa)

• prostituutiota sanotaan usein ”maailman vanhimmaksi ammatiksi”    tuleeko sitä aina olemaan?


Seksibisnes ympäri maailmaa


• Euroopassa ehkä tunnetuin ilotyttöalue on Amsterdamin punaisten lyhtyjen alue, jossa ilotytöt ovat näytillä kujien isojen ikkunoiden takana asiakkaita odottamassa
amsterdam red light area Googlen kuvahaku

Satamakaupungeissa on ollut suuria huvi- ja ilotyttöalueita, kuten Hampurin St.Paulin kaupunginosan Reeperbahn-katu.

• Saksa on laillistanut parituksen ja siellä ovat Euroopan suurimmat bordellit, kuten Paradise Stuttgartissa ja Pascha Kölnissä.
Paradise on Euroopan suurin ilotalo.
Paradise Stuttgart Googlen kuvahaku

Pascha Köln Googlen kuvahaku

• pohjoisen Venäjän (esim. Murmansk) köyhyys ajaa tavalliset kotirouvat ja työtä tekevät naiset prostituutiokeikoille Pohjois-Suomeen ja –Norjaan


• Venäjän Karjalassa suuri osa ilotyttöjen asiakkaista on suomalaisia miehiä.
Venäjän Karjalan köyhyys ajaa monet naiset myymään seksiä.
Eräässä haastattelussa 22-vuotias seksiä myyvä sortavalalainen yksinhuoltajaäiti kertoi, että hänen kotikaupungissaan "joka toinen tai kolmas tyttö tekee tätä työtä" (eli seksityötä).


• länsimaalaisen näköisiä naisia hankitaan Länsi-Eurooppaan seksityöhön eniten köyhistä Itä-Euroopan maista, mm. Moldovasta, Ukrainasta ja Valko-Venäjältä.
Osa lähtee seksityöhön omasta päätöksestään, mutta osa huijataan lupauksella esim. lastenhoitotyöstä, tanssijan työstä tms.


• Thaimaassa seksibisnes on hyvin laajaa (ilotytöt Pohjois-Thaimaan köyhiltä alueilta)
Esim. pääkaupungissa Bangkokissa on Patpongin huvialue, jossa on valtava määrä yökerhoja, go go -strippibaareja, bordelleja ja hieromalaitoksia.

Patpong Googlen kuvahaku

Patpong girls Googlen kuvahaku

• Intiaan hankitaan paljon ilotyttöjä Nepalista, koska sieltä tulleiden naisten vaaleaa ihoa pidetään kauniina.
”UNICEF:in mukaan esimerkiksi Nepalista myydään vuosittain 12 000 tyttöä Intian bordelleihin.”
Ihmiskaupan uhrit
(Maailma.net-sivusto)


• naisten osuus seksibisnesrikollisuudessa on suuri
mm. ilotaloja pitävät usein naiset, jotka ovat entisiä prostituoituja
ja uusia ilotyttöjä hankkivat usein entiset ilotytöt




KOEALUE

Oppikirjan "Lukion filosofia Kurssi 2 - etiikka", Opintoverkko, vuoden 2016 painos tai uudempi

- s.   8-52

Ja tietysti tämän nettisivumme asiat