Eysencillä oli siis teoriassaan kaksi ulottuvuutta:
- Introversio-ekstroversio
- Persoonallisuuden vakaus
Kaavioon on lisätty isoilla kirjaimilla muutamia persoonallisuudenpiirteitä siihen kohtaan, missä ne ovat Eysenckin luokituksessa.
Ulottuvuuksien kohdalle (epävakaa, vakaa, ekstroversio ja introversio) on lisätty
VÄRI, jonka on väripsykologisissa tutkimuksissa
havaittu liittyvän kyseiseen piirteeseen.
Myöhemmin Eysenck lisäsi psykoottisuuden kolmanneksi ulottuvuudeksi.
CATTELLIN TEORIA
s. 42-43
• Raymond Cattell, Iso Britannia-USA, 1905–1998
• 16 faktoria:
|
• Entisenä kemistinä Cattell pyrki luomaan persoonallisuuden piirteiden luokituksen, joka vastaisi kemian alkuaineiden jaksollista järjestelmää
BIG FIVE theory - Viiden peruspiirteen teoria
s. 43-48
- Neuroottisuus
eli tunne-elämän tasapainottomuus
- Ekstroversio
eli ulospäin suuntautuneisuus
- Avoimuus
- Tunnollisuus
- Sovinnollisuus
Dan McAdamsin persoonallisuusteoria
s. 64-66
THE PERSONALITY THEORY OF DAN MCADAMS
• Dan McAdams alkoi rakentaa persoonallisuusteoriaa, johon hän otti vaikutteita eri perinteisistä koulukunnista.
Siksi hänen teoriaansa kutsutaan integratiiviseksi.
Integraatio tarkoittaa usean erillisen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi.
• Dan McAdamsin persoonallisuusteoriassa on kolme osaa.
McAdamsin mukaan ihmisessä on:
- Pysyvimmät piirteet eli taipumukselliset piirteet.
Tässä on yhteys piirreteorioihin.
- Tyypilliset sopeutumistavat.
Eli coping-keinot ja defenssit.
- Itseä määrittävät kertomukset.
Yhteys narratiiviseen psykologiaan.
Narratiivisen psykologian mukaan ihminen on olemassa narratiiveina eli kertomuksina.
Ihminen luo eläessään kertomuksia samalla selittäen ja tulkiten toimintaansa.
LAHJAKKUUS
s.
• kirjo on suuri, melkein jokainen on jollain alueella lahjakas
• älykkyys näkyy joustavana ongelmanratkaisutaitona
• älykkyys itsessään ei takaa hyvää menestystä. Joskus käy jopa päinvastoin: älykkään oppilaan ei ole tarvinnut oppia työntekoa,
joka on kuitenkin menestymisen edellytys pitkällä tähtäimellä.
• taiteellisen lahjakkuuden puhkeaminen taiteelliseksi kyvyksi vaatii harjoittelua
• erityislahjakkuuksia:
- motorinen eli liikunnallinen lahjakkuus
urheilu
- teknillinen lahjakkuus
- kielellinen lahjakkuus
- sosiaalinen lahjakkuus
• alisuoriutuja
= ihminen, joka ei toimi sillä tasolla, jonka hänen lahjansa edellyttävät.
Syynä usein tarkkaavuushäiriö tai joskus jopa pelkkä laiskuus. Alisuoriutuminen on usein poikien ongelma.
motivaation ja työn merkitys
menestymisessä on suuri
ÄLYKKYYS
s. 70-85
• älykkyysikä = ÄI
esim.1.
jos lapsi suorittaa kaikki ne tehtävät, jotka nelivuotias keskimäärin osaa, hänen älykkyysikänsä on neljä vuotta
esim.2.
jos lapsi suorittaa puolet niistä tehtävistä, jotka nelivuotiaan tulisi osata, hänen älykkyysikänsä on 3½ vuotta
• älykkyysosamäärä = ÄO
älykkyysikä
ÄO = ------------- kertaa sata
elinikä
SAMA LYHENTEILLÄ:
ÄI
ÄO = ---- x 100
EI
EI = elinikä
(15 vuotta vanhemmilla
käytetään ikää 15)
- mahdollistaa älykkyyksien vertailun
• WAIS on yleisin aikuisten älykkyystesti. (s. 73)
WISC on yleisin lasten älykkyystesti.
Molemmissa on sekä
1. Kielellisen asteikon tehtäviä mm. päättely, sanavarasto
2. Suoritustason tehtäviä mm. oppimisen nopeus, mallien havaitseminen, myös kuvasarjojen järjestäminen
• iän myötä älykkyys laskee.
Toisaalta vanha ihminen voi elämänkokemuksellaan korvata alentuvaa älykkyyttä.
• älykkyystestien standardointi =
1. Testin normipisteiden määritys esitutkimuksen avulla, eli tutkitaan, paljonko pisteitä kustakin osiosta ihmiset keskimäärin saavuttavat.
2. Testi sovelletaan kunkin maan olosuhteisiin.
Esim.1. jos alkuperäisessä kysytään, mihin ilmansuuntaan lähdetään, kun mennään New Yorkista Los Angelesiin, suomalaisessa testissä voidaan kysyä: ”Helsingistä Turkuun”.
Esim.2. Testit vanhenevat ainakin kuvien osalta, joten kuvia täytyy uudistaa, esim. puhelimen kuva:
• älykkyydet jakautuvat normaalijakautuman mukaan:
|
Normaalijakautumakäyrä
eli Gaussin kellokäyrä
|
• testin pysyvyys eli reliabiliteetti
= testin tulos pysyy samana testiä toistettaessa
• testin pätevyys eli validiteetti
= testi mittaa juuri sitä, mitä sen tuleekin mitata
(tässä tapauksessa älykkyyttä).
Esim. koulumenestys älykkyystestinä ei ole pätevä.
• voiko älykkyystesti olla ns. kulttuurivapaa?
Emme tiedä, todisteita on molempiin suuntiin:
EI
Testeissä on kielellisiä osioita ja kieli ja kulttuuri liittyvät aina yhteen.
Kulttuuri muovaa älykkyyttä:
Esim.1.
afrikkalainen pyöreä maja kasvupaikkana
länsimaalainen suorakulmainen koti
erilainen ymmärrys perspektiivistä
Esim.2.
nuorilla on usein hyvä tekniikan ymmärtäminen
vanhemmat, joilla voi olla hyvä luonnon ymmärtäminen
KYLLÄ
kuviopäättelytestejä pidetään usein kulttuurivapaina
• Suomen Mensan eli huippuälykkäiden yhdistyksen nettisivulla on ilmainen suuntaa antava älykkyystesti
ÄLYKKYYDEN RAKENNE
SPEARMANIN TEORIAT
1. SPEARMANIN KAHDEN TEKIJÄN TEORIA
Esimerkki:
|
Älykkyyden
YLEISTEKIJÄ
eli
G-FAKTORI
|
|
Älykkyyden
osatekijä
esimerkiksi
kielellinen
kyky
|
|
Älykkyyden
osatekijä
esimerkiksi
tekninen
kyky
|
|
|
Älykkyyden
osatekijä
esimerkiksi
visuaalis-spatiaalinen
hahmotuskyky,
näkyy näkemisessä ja
avaruudellisessa
hahmotuksessa
|
|
Älykkyyden yleistekijä = G-faktori
G tulee sanasta general
Spearmanin kahden tekijän teorian mukaan jokainen älykkyystesti mittaa sekä G-faktoria eli yleistekijää että jotain älykkyyden osatekijää:
|
___________________________
| |
| |
| Älykkyystesti A |
| |
______|______ _________|_________
| | | | | |
| |______|__________|_________|Älykkyyd.|
| | | osatekijä |
| Älykkyyden | | esim. kielellinen |
| YLEISTEKIJÄ | | kyky |
| | |___________________|
| eli |
| | ___________________
| G-FAKTORI | | |
| | | Älykkyyden |
| | | osatekijä |
| ____________| | esim. tekninen |
| \ |\ | kyky |
|__\__________| \ |___________________|
\ \
\ \
\ Älykkyys- \
\ testi B \
\ \
_______\____________\___
| \ \ |
| Älykkyyd\ \ |
| osatekijä\____________\|
| esim. |
| visuaalis-spatiaalinen |
| hahmotuskyky, |
| näkyy näkemisessä ja |
| avaruudellisessa |
| hahmotuksessa |
|________________________|
2. RYHMÄTEKIJÄTEORIA
Esimerkki: __________
| |
| R e |
_____________ | Y s | _____________
| | | H i | | |
| | | M m. | | Älykkyyden |
| | | Ä | | osatekijä 1 |
| Älykkyyden | | T k k | |_____________|
| YLEISTEKIJÄ | | E i y |
| | | K e k | _____________
| eli | | I l y | | |
| | | J e | | Älykkyyden |
| G-FAKTORI | | Ä l | | osatekijä 2 |
| | | l | |_____________|
| | | A i |
| | | n | _____________
|_____________| | e | | |
| n | | Älykkyyden |
|__________| | osatekijä 3 |
|_____________|
____________________________
| |
| RYHMÄTEKIJÄ B |
| |
|____________________________|
_____________ ______________
| | | |
| Älykkyyden | | Älykkyyden |
| osatekijä 4 | | osatekijä 5 |
|_____________| |______________|
|
Jokainen älykkyystesti mittaa:
- G-faktoria eli yleistekijää
- jotain älykkyyden ryhmätekijää
- jotain älykkyyden osatekijää
THURSTONEN TEORIA
Ei ole erillistä älykkyyden yleistekijää eli G-faktoria. Älykkyydellä on monta osatekijää.
KOGNITIIVINEN LÄHESTYMISTAPA
• huomio informaation käyttöön
• älykkyyden tutkimus on laajentunut:
- luova ongelmanratkaisu
- käytännön tilanteissa esille älykkyys
- uutta luova ideointi
STERNBERGIN KOLMEN KOMPONENTIN TEORIA ÄLYKKYYDESTÄ
|
|
KÄYTÄNNÖLLINEN ÄLYKKYYS
joustava ja älykäs
selviäminen
käytännön
tilanteissa,
mm. sosiaalinen vuorovaikutus
|
|
/\
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/________________________\
ANALYYTTINEN ÄLYKKYYS
matemaattinen
ja kielellinen
kyky, joita
mitataan
älykkyystesteillä
|
|
LUOVA ÄLYKKYYS
uutta luova,
kekseliäs tapa
tehdä asioita
|
|
ÄLYKKYYDEN TUTKIMISEN TULOKSIA
Sukupuoli
• kokonaisälykkyydessä ei ole havaittu eroa
• naiset suoriutuvat paremmin kielellisissä tehtävissä
• miehet suoriutuvat paremmin (varsinkin aiemmin)
- matemaattinen päättely
- visuaalis-avaruudellinen hahmotus
nykyään naiset ovat yleensä saavuttaneet miehet näillä alueilla
kyse on tilastollisista keskiarvoista
vrt. kivikauden ihmisten työjako:
naiset kotona
- kommunikointi muiden kanssa
- lasten kasvatus
kielellinen taito
miehet metsästivät
- suunnistus ja metsästyksen suunnittelu
visuaalis-spatiaalinen taito
Perimä
• kaksostutkimus eli erillään kasvaneiden identtisten kaksosten tutkiminen
älykkyyksien korrelaatio eli suora vastaavuus
on .72
- täydellinen vastaavuus olisi 1
- ei lainkaan vastaavuutta olisi 0
- täydellinen vastakkainen vastaavuus olisi -1
voimme päätellä, että älykkyys ei ole täysin geneettisesti säädeltyä:
perimä on tärkeä
ympäristö on tärkeä
Etnisyys
• USA:ssa mustien ÄO on noin 10-15 pistettä alempi kuin valkoisten.
Mikä on syynä?
- perimä? mustien evoluutiossa juoksu on ollut keskeinen ja valkoisten evoluutiossa järjen käyttö? (erilainen
ympäristö: Afrikassa savannit ja Euroopassa taistelu lunta ja kylmää vastaan)
- ympäristö? mustilla paljon köyhyyttä, vähemmän virikkeitä, vähemmän koulutusta, USA:ssa mustista miehistä joka neljäs on vankilassa tai on ollut vankilassa
- itse testi? käytetty älykkyystesti suosii valkoisia eli ei olekaan kulttuurivapaa?
• Suomessa maahanmuuttajalapset ja romanilapset ovat usein mukautetussa opetuksessa
syynä kielitaidon heikkous
LUOVUUS
s. 86-91
CREATIVITY
s.
Luovuus =
ajattelun joustavuus
ajattelun sujuvuus
ajattelun omaperäisyys
luovan toiminnan alku piilee vanhojen olettamusten kumoamisessa tai hylkäämisessä
luovassa oivalluksessa aiemmin yhteen liitetyt havainnot ja käsitykset risteytyvät ja avaavat näkymän uudenlaisille olettamuksille
tehtävän kuluessa palataan usein aiemmin jo hylättyihin ratkaisuihin niitä hieman muutellen.
Thomas Alva Edison:
”Creativity is one percent inspiration, 99 percent perspiration” (perspiration=hikoilu)
Thomas Alva Edison. Googlen kuvahaku
luova prosessi:
- ongelmat on hajoitettava osiin
- laajemman kokonaisuuden työstämistä
luovan prosessin piirteitä:
- Suunnittelun tärkeys
”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”
- Tehokas jako alitavoitteisiin
Esim. ensin sisällysluettelon miettiminen ja vasta
sitten tekstin teko otsikkojen alle
- Prosessin kohteen ja ideoiden vuorovaikutus
- Lopputuloksen hiominen
TUTKIMUS
Luovuuden / luovan ajattelun jako (Guilford)
- Divergentti ajattelu / luovuus
= omaperäisiä ja tavanomaisesta poikkeavia vastauksia
Esim.
tiilellä voi tappaa käärmeen,
tiiltä (reikätiiltä) voi käyttää kynätelineenä,
tiiltä voi käyttää verkonpainona...
- Konvergentti ajattelu / luovuus
= tavanomaisiin ratkaisuihin päätyvää ajattelua
Esim.
tiilellä/tiilistä voi tehdä taloja, autotalleja, koirankoppeja, ulkogrillejä...
YKSILÖLLISTEN EROJEN TUTKIMINEN
s. 17-21
STUDYING INDIVIDUAL DIFFERENCIES
Arkipäiväiset eli ei-tieteelliset persoonallisuuden arviointitavat, esim.
- istuma- ja nukkumisasento
- käsiala
- vaatetus
- käyttäytyminen
- hiukset
- oman huoneen sisustus
- auto
TESTIT
s. 19-20
TESTS
• Strukturoitu testi = valmiit vastausvaihtoehdot
• Strukturoimaton testi = ei ole valmiita vastausvaihtoehtoja
• Verhottu testi = lopullinen tarkoitus ei ole testattavan tiedossa, esim. musteläiskätesti
• Ei-verhottu testi, esim. ”Milloin olet surumielinen?”
• Vapaavalintainen testi = valitaan vaihtoehdoista, joista kaikki voivat olla oikein
• Objektiivinen testi = on vain yksi oikea vastaus
Subjektiiviset persoonallisuustestit
• tutkivat henkilön omia käsityksiä persoonallisuudestaan ja kokemusmaailmastaan
Q-lajittelu
- suuri määrä kortteja, joissa lukee esim.
”On iloinen”
”On ulospäinsuuntautunut”
”Itkee usein”
”On ahdistunut”
- tutkittava itse lajittelee kortit pinoihin:
|
Vähiten
sopii
tutkittavan
persoonalli-
suuteen
|
|
Eniten
sopii
tutkittavan
persoonalli-
suuteen
|
|
Puhekuplassa lukee:
"Pelkoja, motiiveja, toiveita..."
|
|