PS 5 -opinto-
jakson
tiivistetyt asiat

(uusi ops. 2021)

          Lapsi. Kuvalähde: Wikipedia

 

This PS 5 -page in English,  translated by Google Translator

Opetussuunnitelma
Persoonallisuus
     Tyttöjen ja poikien erilaisuus 1
     Tyttöjen ja poikien erilaisuus 2
Persoonallisuushäiriöt
     Sairaalloinen narsismi
     Psykopatia
     Sivupersoonallisuushäiriö
Piirreteoriat
Lahjakkuus
Älykkyys
Luovuus
Yksilöllisten erojen tutkiminen
Tilanteen ja ryhmän vaikutus yksilöön
Kulttuurin vaikutus persoonallisuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteisölliseen toimintaan
Koealue  Lukion psykologia kurssit 1-5, vuoden 2016 painos tai uudempi, Opintoverkko



Opetussuunnitelma

Perimän, kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön merkitys persoonallisuuden kehittymiseen
  • persoonallisuuden pysyvyys ja muuttuvuus

  • perustietoa käyttäytymisgenetiikasta


Persoonallisuuden tarkastelu eri näkökulmista
  • temperamentti

  • piirreteoreettinen näkökulma

  • motivaatio

  • yksilölliset tulkinta- ja toimintatyylit

  • identiteetin ja persoonallisuuden narratiivinen tarkastelu


Älykkyys ja luovuus osana ihmisen toimintaa
  • älykkyyden määritelmiä

  • älykkyyden mittaaminen ja siihen liittyvät haasteet

  • perimän ja ympäristön vuorovaikutus älykkyydessä

  • luovuuden määritelmiä ja luovuuteen liittyviä tekijöitä


Kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
  • tiedonkäsittely sosiaalisissa tilanteissa: stereotypioiden, attribuutioiden, asenteiden ja ennakkoluulojen muodostuminen

  • esimerkkejä sosiaalisuuden hermostollisesta perustasta

  • ryhmän merkitys yksilölle ja ryhmien väliset suhteet

  • tilannetekijöiden vaikutus yksilöön ja ryhmään

  • kulttuurien eri ulottuvuuksia

  • esimerkkejä kulttuurin vaikutuksesta ajatteluun ja käyttäytymiseen

  • esimerkkejä yksilöiden ja yhteisöjen toiminnasta kestävän tulevaisuuden rakentamisessa


Psykologinen tutkimus
  • yksilöllisten erojen tutkiminen

  • persoonallisuuden ja älykkyyden arviointimenetelmät

  • reliabiliteetti ja validiteetti

  • esimerkkejä kyselyjä, haastatteluja ja testejä hyödyntävistä tutkimuksista

  • esimerkkejä sosiaalipsykologian tutkimuksista


Lähde: Lukion opetussuunnitelman perusteet 2021



YKSILÖLLINEN JA YHTEISÖLLINEN IHMINEN


PERSOONALLISUUS
s. 10-16, 23-32

PERSONALITY

• persoonallisuus on yksilöllinen ja kehittyvä eri psyykkisten toimintojen (kognitiiviset ja emotionaaliset) ja vuorovaikutusten kokonaisuus

Kognitiiviset toiminnot = tiedolliset toiminnot, kuten
    1. HAVAITSEMINEN eli tiedon vastaanotto
    2. AJATTELU eli tiedon käyttö
    3. MUISTI eli tiedon varastointi

Emotionaaliset toiminnot
    1. TUNTEET
    2. MOTIIVIT eli toimintamme syyt


• persoonallisuuden synty ja muovautuminen:

PERIMÄ
- geenit
- genotyyppi
YMPÄRISTÖ
- mikroympäristö
    (perhe)
- makroympäristö
    (Suomi, kulttuuri)
ELÄMÄNKAARI
- elämäntilanne









P E R S O O N A L L I S U U S


• tutkimustapana erillään kasvaneet identtiset kaksoset eli ns. kaksostutkimus (vrt. kaksi Jimiä)


• persoonallisuuden kehitykseen vaikuttavat lisäksi mm.
  • sukupuoli
    (geneettinen sukupuoli ja ympäristön odotukset)

  • sairaudet ja vammat

  • fyysinen viehättävyys

• sukupuolten väliset biologiset erot voivat vaikuttaa persoonallisuuteen. Vai kuinka paljon sukupuoliroolin oppiminen (ympäristö ja kasvatus)?


Sukupuolten väliset erot eivät ole näin selvät:

vaan pikemminkin tällaiset:
Eli tyttöjen ja poikien tai miesten ja naisten erot näkyvät tilastollisesti.
Emme voi suoraan sanoa yksittäisestä tytöstä, pojasta, miehestä tai naisesta, että millainen hän on.
Eli tyttömäisin poika on tyttömäisempi kuin poikamaisin tyttö.
Ja tietysti toisinpäin: poikamaisin tyttö on poikamaisempi kuin tyttömäisin poika.


• ympäristön merkitys perimän antamien mahdollisuuksien muovaamisessa on suuri:

PERIMÄ     + YMPÄRISTÖ   PERSOONALLISUUS
nopea ja
vilkas
temperamentti
→→→→→→ aggressiivinen
ja itsekäs
persoonallisuus
→→→→→→ aktiivinen ja
empaattinen
persoonallisuus


Vertaus tauluun ja sen kehyksiin:
perimä antaa kehykset ja rajat elämällemme, mutta ympäristö, elämänkaari ja me itse omilla valinnoillamme maalaamme elämämme taulun kehyksen sisään.


• vertaa tyttöjen ja poikien erilainen kasvatus erilaiset persoonallisuudet

• sisarusjärjestys: esim. vanhempi opetettu / oppinut rauhalliseksi



PERSOONALLISUUDEN SYNTY JA MUOVAUTUMINEN - TYTÖT JA POJAT

THE BIRTH OF PERSONALITY - GIRLS AND BOYS

• suhtautuminen eri sukupuoliin eroaa jo vauvaiässä ja leikki-iässä:
  • tytöille hellempi suhtautuminen, esim. lepertely

  • pojille varsinkin aiemmin hyväksyttiin rajummat ja vaarallisemmat leikit kuin tytöille

  • ostetaan erilaisia leluja

• tytöiltä vaaditaan usein poikia suurempaa panosta kotitöiden teossa


• tärkeät elämänalueet erilaiset:
  • tytöt    koulunkäynti

  • pojat    urheilu

• sukupuolisen käyttäytymisen erilaiset odotukset:
  • pojilla keskinäinen painostus suurempaa seksiasioissa?

  • monen poikaystävän kanssa oleva tyttö leimataan huoraksi?
    pojilla vastaavaa painetta / odotusta ei ole?

• erilainen suhtautuminen poikiin ja tyttöihin ei useinkaan ole tietoista ja tarkoituksellista:
”Kyllä minä kasvatan tasa-arvoisesti”
kuitenkin erilainen kasvatus

• erilainen kasvatus, erilaiset odotukset erilainen persoonallisuus




PERSOONALLISUUS-HÄIRIÖT
s.

PERSONALITY DISORDERS


1. Sairaalloinen narsismi s.
PATHOLOGICAL NARSISM

• suuruuskuvitelmat, suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan, keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta

• itsekeskeisyys, voimakas ihailun tarve, kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun

• kyvyttömyys ymmärtää muiden tarpeita, epäempaattisuus, muiden hyväksikäyttö


• ylimielisyys ja röyhkeys, saattaa harrastaa nettitrollaamista tai jopa vaarallisiin mittasuhteisiin kasvavaa vainoamista
Nettitrollaaminen = nettikeskustelun tahallinen häiritseminen ja kärjistäminen

• kateellisuus


• narsisti kokee uhkaa itseään kohtaan osaavampien seurassa.
Siksi narsisti voi saada esimerkiksi työpaikalla paljon pahaa aikaan.

• herkkyys, mutta vain itseään koskevissa asioissa.
Muiden ymmärtämiseen ei herkkyys ulotu.
Narsistimies voi herkkyydellään hurmata naisia parisuhteeseen itsensä kanssa, mutta vähän ajan kuluttua voi olla edessä perhehelvetti, kun narsistin todellinen luonne tulee esiin.

• narsisti on äärimmäisen hyvä näyttelemään hyvää työntekijää, ihanaa aviopuolisoa, ihanaa isää,
mutta upean julkisivun takana voi olla väkivaltainen perhehelvetti


• voi sitä firmaa, missä narsisti pääsee esimiesasemaan!
Silloin tapahtuu usein niin, että alaisten mielipide johtajastaan polarisoituu voimakkaasti: osan mielestä hän on paras johtaja kautta aikojen, osan mielestä hän on huonoin johtaja kautta aikojen.
Ja jälkimmäiset alkavat etsiä itselleen uutta työpaikkaa.

Narsistit hakeutuvat usein esimiesasemaan.
He myös pääsevät usein esimieheksi, koska ovat usein valloittavia ihmisiä ja hyviä luomaan ensivaikutelman.
Hanna Peltokankaan tutkimuksessa narsistien osuus esimiehistä oli 27 prosenttia, kun vastaava luku alaisten keskuudessa oli vain 8 prosenttia.

narsisti esimies, Googlen haku





2. Psykopatia s.
PSYCHOPATHIA

• psykopatia on persoonallisuushäiriö.
Se ei ole sairaus eli sitä ei voi poistaa tai parantaa.


• psykopatian tyypillisiä piirteitä.
    Esim.
  • ei syyllisyydentuntoa eikä häpeää

  • ei tunne empatiaa

  • säälimätön ja julma

  • kova ja tunteeton

  • pinnallinen

  • charmikas

  • manipuloiva

  • lipevä

  • valehteleva ja huijaava

  • vallanhaluinen

  • suuruudenhullu

  • hyväksikäyttäjä

  • harrastaa irrallisia suhteita

  • helposti kyllästyvä ja ikävystymiseen taipuvainen

  • alkoholin ja huumeiden käyttö

  • vastuuttomuus ja moraalittomuus

  • kylmiä rikollisia tekoja ilman mitään omatunnon soimausta tai katumusta

  • loismainen elämäntyyli ja realististen pitkän tähtäimen suunnitelmien puuttuminen
    Esim. miespsykopaatti voi elää täysin naisystävänsä tai puolisonsa rahoilla. Itsehankkimansa rahat hän käyttää omiin menoihinsa, esim. autoon, moottoripyörään sekä juhlimiseen ja matkoihin kavereittensa kanssa.

• kun psykopaatti on tylsistynyt tai hänellä on paha olla, hän voi ilman syyllisyydentuntoa, häpeää tai empatiaa tuntematta säälimättömästi ruveta kiusaamaan ja rääkkäämään eläimiä tai ihmisiä, pahoinpitelemään ja/tai raiskaamaan muita
Psykopaatti on usein älykäs ja tajuaa, että puskaraiskaaja jää yleensä kiinni.
Ääritapauksessa hän voi isolla vaivalla rakentaa talonsa kellariin äänieristetyn huoneen tai huoneita, joihin voi kaapata tyttöjä ja naisia raiskattaviksi.
Heihin hän voi käyttää täyttä valtaa.

Vertaa:

1. Itävaltalainen Josef Fritzl, joka kaappasi oman tyttärensä kellariinsa seksiorjakseen
     
Josef Fritzl, linkki wikipediaan

2. USA:lainen Ariel Castro, joka kidnappasi taloonsa seksiorjiksi kolme nuorta naista.
Yksi heistä synnytti Castrolle lapsen.
     cleveland women kidnapping,
         Googlen kuvahaku

     cleveland women kidnapping,
         Googlen haku

     Ariel Castro kidnappings,
         linkki englanninkieliseen
         wikipediaan


3. Jopa 50 naista tappanut sarjamurhaaja Ted Bundy
     (ei ollut kellarikaappaaja)
     Ted Bundy, linkki wikipediaan

• psykopaatti käyttää muita säälimättömästi oman psyykkisen tasapainonsa ja hyvän olon saavuttamiseen
Psyykkisen tasapainon ylläpito eli itsesäätely

• psykopaatti voi olla myös ei-rikollinen, mutta ei takia, että hän tuntisi sääliä tai empatiaa, vaan sen takia, että hän ei halua joutua vankilaan.
Hän voi toimia esim. liike-elämässä häikäilemättömästi ja armottomasti, manipuloiden ja lipevästi toimien, aina oma etu tavoitteenaan.


• psykopaatti tekee harvoin itsemurhan
koska jokainen päivä tuo hänelle eteen paljon uusia mahdollisuuksia kiusata muita ja/tai käyttää muita oman hyödyn saavuttamiseen

• diagnosoinnissa Robert Haren PCL-testi (=Psychopathy Checklist)

• psykopaatin aivoissa eivät toimi kunnolla mantelitumake (=amygdala, osa limbistä järjestelmää, KUVA TÄÄLLÄ) eivätkä aivokuoren otsalohkon etuosat.
Aivojen poikkeava toiminta on synnynnäistä, joten psykopatiakin on synnynnäinen.


• noin yksi prosentti ihmisistä on psykopaatteja
Rikolliset moottoripyöräjengit, kuten Helvetin Enkelit, Bandidos ja Outlaws, kantavat jengiliiviensä etupuolella vasemmalla ylhäällä merkkiä "1%", koska heille on kunnia kuulua siihen yhden prosentin ihmisryhmään, jotka ovat häikäilemättömiä, laista välittämättömiä psykopaatteja

Rikollisia moottoripyöräjengejä kutsutaan usein prosenttijengeiksi, koska heillä on jengiliivissään "1%"-merkki.
"1%"-merkki on liivin etupuolella vasemmalla ylhäällä.
Valokuvia:
     -  1% motorcycle gang
         Googlen kuvahaku
     -  1% motorcycle gang vest
          Googlen kuvahaku
     -  1% patch motorcycle gang
         Googlen kuvahaku

• naisilla psykopatiaan liittyy usein nuorena harjoitettua prostituutiota

• vain pieni osa psykopaateista on rikollisia.
Suurin osa ei tee rikoksia, mutta he voivat olla esim. liike-elämässä hyvin häikäilemättömiä ja pärjätä siten hyvin työssään.
Mutta samalla psykopaattisuutensa takia aiheuttavat ympärillään oleville tuhoa ja kärsimystä.
Ei-rikollisista liike-elämän psykopaateista käytetään usein termiä "valkokauluspsykopaatti".


• psykopaatit ovat hyviä ammateissa, joissa tarvitaan kylmähermoisuutta
Kymmenen ammattia, joissa psykopaatteja esiintyy eniten, ovat järjestyksessä:
toimitusjohtaja, asianajaja, mediatyöntekijät (TV ja radio), myyntimiehet, kirurgit, toimittajat, poliisit, uskontojen johtohahmot, kokit ja julkishallinnon työntekijät.

Myös johtajilla ja poliitikoilla ovat usein psykopaattisia piirteitä (esim. Adolf Hitler, Pol Pot ja Nicolae Ceaușescu).
      Lähde: Psykopatia, Wikipedia


• tuomituista rikollisista noin 15-20 % on psykopaatteja.






3. Sivupersoonallisuushäiriö
    eli dissosiatiivinen
    identiteettihäiriö

DISSOCIATIVE IDENTITY DISORDER = MULTIPLE PERSONALITY DISORDER

• taustalla järkyttävät lapsuuden kokemukset:
  • väkivaltaa, jopa kidutusta

  • seksuaalista hyväksikäyttöä

  • ei inhimillistä lämpöä mistään –
    yksinäisyys
         
    sivupersoonallisuuksien synty auttaa kestämään tilanteen

• jokainen persoonallisuus erikoistuu tietyn tilanteen hoitamiseen

esim. sama sivupersoona ottaa aina vastaan fyysisen tai seksuaalisen väkivallan

     
yksi sivupersoona voi olla väkivaltainen muita tai itseä kohtaan (esim. viiltely)
     
yksi sivupersoona voi olla "seksipeto", joka hakee koko ajan uusia seksisuhteita


• terapia: keskustelu ja hypnoosin käyttö
tavoitteena persoonallisuuksien sulautuminen toisiinsa


• 1900-luvun loppupuolella sivupersoonallisuushäiriöstä tuli jopa muotidiagnoosi.
Oli myös tapauksia, joissa taitamattoman terapeutin johdolla syntyi valemuistoja ja uusia sivupersoonia!
Kuuluisa sivupersoonallisuustapaus oli "Sybil" (Shirley Ardell Mason), josta on tehty kirja ja elokuva.
"Sybil" kertoi myöhemmin keksineensä koko jutun, koska näin hän sai terapeuttinsa jakamattoman huomion!
Hän oli rakastunut terapeuttiinsa.
Münchhausen-oireyhtymässä potilas sepittää tai aiheuttaa itselleen vakavan sairauden oireita ja pyrkii pääsemään hoitoon.
Münchhausen-potilas antaa valheellisia tietoja itsestään ja elämästään.
Tämä oireyhtymä liittyy vaikeaan persoonallisuushäiriöön.







PIIRRETEORIAT
PIIRRETEOREETTINEN KOULUKUNTA PERSOONALLISUUDEN SELITTÄJÄNÄ
s. 40-49

TRAIT THEORIES

• piirre = ihmisen suhteellisen pysyvä ominaisuus tai toimintatapa


• piirteet saadaan selville
1. Ihmistä havainnoimalla

2. Kyselyillä,
yleensä itsearvioinneilla tilastollinen analyysi


EYSENCKIN TEORIA
s.

Hans Eysenck, Saksa - Iso-Britannia, 1916-1997

Epävakaa
persoonallisuus

Sisäänpäin
suuntautuminen

eli introversio
(tällainen ihminen
on introvertti)
        AHDISTUNUT





HILJAINEN
    LEVOTON



    OPTIMISTINEN


Ulospäin
suuntautuminen

eli ekstroversio
(tällainen ihminen
on ekstrovertti)



LUOTETTAVA    





TASAINEN    
    HERKKÄ





JOHTAJANTAITO
ELOISA



Vakaa persoonallisuus

Eysencillä oli siis teoriassaan kaksi ulottuvuutta:
  1. Introversio-ekstroversio

  2. Persoonallisuuden vakaus

Kaavioon on lisätty isoilla kirjaimilla muutamia persoonallisuudenpiirteitä siihen kohtaan, missä ne ovat Eysenckin luokituksessa.

Ulottuvuuksien kohdalle (epävakaa, vakaa, ekstroversio ja introversio) on lisätty VÄRI, jonka on väripsykologisissa tutkimuksissa havaittu liittyvän kyseiseen piirteeseen.

Myöhemmin Eysenck lisäsi psykoottisuuden kolmanneksi ulottuvuudeksi.




CATTELLIN TEORIA
s. 42-43

Raymond Cattell, Iso Britannia-USA, 1905–1998

• 16 faktoria:

• Entisenä kemistinä Cattell pyrki luomaan persoonallisuuden piirteiden luokituksen, joka vastaisi kemian alkuaineiden jaksollista järjestelmää




BIG FIVE theory - Viiden peruspiirteen teoria
s. 43-48
  1. Neuroottisuus
    eli tunne-elämän tasapainottomuus

  2. Ekstroversio
    eli ulospäin suuntautuneisuus

  3. Avoimuus

  4. Tunnollisuus

  5. Sovinnollisuus



Dan McAdamsin persoonallisuusteoria
s. 64-66

THE PERSONALITY THEORY OF DAN MCADAMS

• Dan McAdams alkoi rakentaa persoonallisuusteoriaa, johon hän otti vaikutteita eri perinteisistä koulukunnista.
Siksi hänen teoriaansa kutsutaan integratiiviseksi.
Integraatio tarkoittaa usean erillisen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi.

• Dan McAdamsin persoonallisuusteoriassa on kolme osaa.

McAdamsin mukaan ihmisessä on:
  1. Pysyvimmät piirteet eli taipumukselliset piirteet.
    Tässä on yhteys piirreteorioihin.
  2. Tyypilliset sopeutumistavat.
    Eli coping-keinot ja defenssit.
  3. Itseä määrittävät kertomukset.
    Yhteys narratiiviseen psykologiaan.

    Narratiivisen psykologian mukaan ihminen on olemassa narratiiveina eli kertomuksina.
    Ihminen luo eläessään kertomuksia samalla selittäen ja tulkiten toimintaansa.





LAHJAKKUUS
s.


• kirjo on suuri, melkein jokainen on jollain alueella lahjakas

• älykkyys näkyy joustavana ongelmanratkaisutaitona

• älykkyys itsessään ei takaa hyvää menestystä. Joskus käy jopa päinvastoin: älykkään oppilaan ei ole tarvinnut oppia työntekoa, joka on kuitenkin menestymisen edellytys pitkällä tähtäimellä.

• taiteellisen lahjakkuuden puhkeaminen taiteelliseksi kyvyksi vaatii harjoittelua


• erityislahjakkuuksia:
  • motorinen eli liikunnallinen lahjakkuus
    urheilu

  • teknillinen lahjakkuus

  • kielellinen lahjakkuus

  • sosiaalinen lahjakkuus

• alisuoriutuja
= ihminen, joka ei toimi sillä tasolla, jonka hänen lahjansa edellyttävät. Syynä usein tarkkaavuushäiriö tai joskus jopa pelkkä laiskuus. Alisuoriutuminen on usein poikien ongelma.

      motivaation ja työn merkitys
           menestymisessä on suuri



ÄLYKKYYS
s. 70-85


• älykkyysikä = ÄI
esim.1.
jos lapsi suorittaa kaikki ne tehtävät, jotka nelivuotias keskimäärin osaa, hänen älykkyysikänsä on neljä vuotta

esim.2.
jos lapsi suorittaa puolet niistä tehtävistä, jotka nelivuotiaan tulisi osata, hänen älykkyysikänsä on 3½ vuotta

• älykkyysosamäärä = ÄO

      älykkyysikä
ÄO = -------------  kertaa sata
        elinikä

SAMA LYHENTEILLÄ:


      ÄI
ÄO = ----  x 100
      EI

EI = elinikä
(15 vuotta vanhemmilla
käytetään ikää 15)


- mahdollistaa älykkyyksien vertailun

• WAIS on yleisin aikuisten älykkyystesti. (s. 73)
  WISC on yleisin lasten älykkyystesti.
Molemmissa on sekä

1. Kielellisen asteikon tehtäviä mm. päättely, sanavarasto

2. Suoritustason tehtäviä mm. oppimisen nopeus, mallien havaitseminen, myös kuvasarjojen järjestäminen

• iän myötä älykkyys laskee.
Toisaalta vanha ihminen voi elämänkokemuksellaan korvata alentuvaa älykkyyttä.


• älykkyystestien standardointi =
1. Testin normipisteiden määritys esitutkimuksen avulla, eli tutkitaan, paljonko pisteitä kustakin osiosta ihmiset keskimäärin saavuttavat.

2. Testi sovelletaan kunkin maan olosuhteisiin.
Esim.1. jos alkuperäisessä kysytään, mihin ilmansuuntaan lähdetään, kun mennään New Yorkista Los Angelesiin, suomalaisessa testissä voidaan kysyä: ”Helsingistä Turkuun”.

Esim.2. Testit vanhenevat ainakin kuvien osalta, joten kuvia täytyy uudistaa, esim. puhelimen kuva:

Puhelin 1800-luvun lopulta. Kuvalähde: Wikipedia   Ruotsalainen puhelin vuodelta 1896. Kuvalähde: Wikipedia   . Kuvalähde: Wikipedia
. Kuvalähde: Wikipedia   . Kuvalähde: Wikipedia

    Applen IPhone 5. Kuvalähde: Wikipedia




• älykkyydet jakautuvat normaalijakautuman mukaan:

Normaalijakautumakäyrä eli Gaussin kellokäyrä. Kuva: Timo Muola

Normaalijakautumakäyrä
eli Gaussin kellokäyrä




• testin pysyvyys eli reliabiliteetti
= testin tulos pysyy samana testiä toistettaessa

• testin pätevyys eli validiteetti
= testi mittaa juuri sitä, mitä sen tuleekin mitata
(tässä tapauksessa älykkyyttä).

Esim. koulumenestys älykkyystestinä ei ole pätevä.


• voiko älykkyystesti olla ns. kulttuurivapaa?

Emme tiedä, todisteita on molempiin suuntiin:
EI

Testeissä on kielellisiä osioita ja kieli ja kulttuuri liittyvät aina yhteen.
Kulttuuri muovaa älykkyyttä:
Esim.1.
afrikkalainen pyöreä maja kasvupaikkana
     
länsimaalainen suorakulmainen koti
erilainen ymmärrys perspektiivistä

Esim.2.
nuorilla on usein hyvä tekniikan ymmärtäminen
     
vanhemmat, joilla voi olla hyvä luonnon ymmärtäminen

KYLLÄ
     
kuviopäättelytestejä pidetään usein kulttuurivapaina

• Suomen Mensan eli huippuälykkäiden yhdistyksen nettisivulla on ilmainen suuntaa antava älykkyystesti



ÄLYKKYYDEN RAKENNE



SPEARMANIN TEORIAT


1. SPEARMANIN KAHDEN TEKIJÄN TEORIA

Esimerkki:
Älykkyyden
YLEISTEKIJÄ

eli

G-FAKTORI
  Älykkyyden
osatekijä

esimerkiksi
kielellinen
kyky

Älykkyyden
osatekijä

esimerkiksi
tekninen
kyky

        Älykkyyden
osatekijä

esimerkiksi
visuaalis-spatiaalinen
hahmotuskyky,
näkyy näkemisessä ja
avaruudellisessa
hahmotuksessa

Älykkyyden yleistekijä = G-faktori
G tulee sanasta general

Spearmanin kahden tekijän teorian mukaan jokainen älykkyystesti mittaa sekä G-faktoria eli yleistekijää että jotain älykkyyden osatekijää:


         ___________________________
        |                           |
        |                           |
        |     Älykkyystesti A       |
        |                           |
  ______|______            _________|_________
 |      |      |          |         |         |
 |      |______|__________|_________|Älykkyyd.|
 |             |          | osatekijä         |
 | Älykkyyden  |          | esim. kielellinen |
 | YLEISTEKIJÄ |          |       kyky        |
 |             |          |___________________|
 |    eli      |        
 |             |           ___________________ 
 |  G-FAKTORI  |          |                   |
 |             |          | Älykkyyden        |
 |             |          | osatekijä         |
 | ____________|          | esim. tekninen    |
 | \           |\         |       kyky        | 
 |__\__________| \        |___________________| 
     \            \
      \            \
       \ Älykkyys-  \
        \  testi B   \
         \            \
   _______\____________\___
  |        \            \  |
  | Älykkyyd\            \ |
  | osatekijä\____________\|
  | esim.                  |
  | visuaalis-spatiaalinen |
  | hahmotuskyky,          |
  | näkyy näkemisessä ja   |
  | avaruudellisessa       |
  | hahmotuksessa          |
  |________________________|



2. RYHMÄTEKIJÄTEORIA
              
Esimerkki:            __________
                    |          |  
                    | R  e     |
  _____________     | Y  s     |    _____________
 |             |    | H  i     |   |             |
 |             |    | M  m.    |   | Älykkyyden  |
 |             |    | Ä        |   | osatekijä 1 |
 | Älykkyyden  |    | T  k  k  |   |_____________|
 | YLEISTEKIJÄ |    | E  i  y  |            
 |             |    | K  e  k  |    _____________
 |    eli      |    | I  l  y  |   |             |
 |             |    | J  e     |   | Älykkyyden  |
 |  G-FAKTORI  |    | Ä  l     |   | osatekijä 2 |
 |             |    |    l     |   |_____________|
 |             |    | A  i     |                    
 |             |    |    n     |    _____________
 |_____________|    |    e     |   |             |   
                    |    n     |   | Älykkyyden  |
                    |__________|   | osatekijä 3 |
                                   |_____________|
   ____________________________
  |                            |
  |       RYHMÄTEKIJÄ B        |
  |                            |
  |____________________________|

   _____________      ______________
  |             |    |              |
  | Älykkyyden  |    |  Älykkyyden  |
  | osatekijä 4 |    |  osatekijä 5 |
  |_____________|    |______________|



Jokainen älykkyystesti mittaa:
  • G-faktoria eli yleistekijää
  • jotain älykkyyden ryhmätekijää
  • jotain älykkyyden osatekijää





THURSTONEN TEORIA

Ei ole erillistä älykkyyden yleistekijää eli G-faktoria. Älykkyydellä on monta osatekijää.



KOGNITIIVINEN LÄHESTYMISTAPA

• huomio informaation käyttöön


• älykkyyden tutkimus on laajentunut:
  • luova ongelmanratkaisu

  • käytännön tilanteissa esille älykkyys

  • uutta luova ideointi



STERNBERGIN KOLMEN KOMPONENTIN TEORIA ÄLYKKYYDESTÄ


KÄYTÄNNÖLLINEN ÄLYKKYYS

joustava ja älykäs selviäminen käytännön tilanteissa,
mm. sosiaalinen vuorovaikutus

                 /\ 
                /  \ 
               /    \ 
              /      \ 
             /        \  
            /          \     
           /            \
          /              \
         /                \
        /                  \
       /                    \
      /                      \
     /________________________\

ANALYYTTINEN ÄLYKKYYS

matemaattinen
ja kielellinen
kyky, joita
mitataan
älykkyystesteillä
  LUOVA ÄLYKKYYS                

uutta luova, kekseliäs tapa tehdä asioita



ÄLYKKYYDEN TUTKIMISEN TULOKSIA


Sukupuoli

• kokonaisälykkyydessä ei ole havaittu eroa

• naiset suoriutuvat paremmin kielellisissä tehtävissä


• miehet suoriutuvat paremmin (varsinkin aiemmin)
  • matemaattinen päättely

  • visuaalis-avaruudellinen hahmotus


    nykyään naiset ovat yleensä saavuttaneet miehet näillä alueilla

    kyse on tilastollisista keskiarvoista


    vrt. kivikauden ihmisten työjako:

    naiset kotona
    • kommunikointi muiden kanssa
    • lasten kasvatus
      kielellinen taito

    miehet metsästivät
    • suunnistus ja metsästyksen suunnittelu
      visuaalis-spatiaalinen taito


Perimä

• kaksostutkimus eli erillään kasvaneiden identtisten kaksosten tutkiminen älykkyyksien korrelaatio eli suora vastaavuus on .72
- täydellinen vastaavuus olisi 1
- ei lainkaan vastaavuutta olisi 0
- täydellinen vastakkainen vastaavuus olisi -1
voimme päätellä, että älykkyys ei ole täysin geneettisesti säädeltyä:
        perimä on tärkeä
        ympäristö on tärkeä



Etnisyys

• USA:ssa mustien ÄO on noin 10-15 pistettä alempi kuin valkoisten.

        Mikä on syynä?
  • perimä?   mustien evoluutiossa juoksu on ollut keskeinen ja valkoisten evoluutiossa järjen käyttö? (erilainen ympäristö: Afrikassa savannit ja Euroopassa taistelu lunta ja kylmää vastaan)

  • ympäristö?   mustilla paljon köyhyyttä, vähemmän virikkeitä, vähemmän koulutusta, USA:ssa mustista miehistä joka neljäs on vankilassa tai on ollut vankilassa

  • itse testi?   käytetty älykkyystesti suosii valkoisia eli ei olekaan kulttuurivapaa?

• Suomessa maahanmuuttajalapset ja romanilapset ovat usein mukautetussa opetuksessa    syynä kielitaidon heikkous





LUOVUUS

s. 86-91
CREATIVITY

s.

• Luovuus =
            ajattelun joustavuus
            ajattelun sujuvuus
            ajattelun omaperäisyys

• luovan toiminnan alku piilee vanhojen olettamusten kumoamisessa tai hylkäämisessä

• luovassa oivalluksessa aiemmin yhteen liitetyt havainnot ja käsitykset risteytyvät ja avaavat näkymän uudenlaisille olettamuksille

• tehtävän kuluessa palataan usein aiemmin jo hylättyihin ratkaisuihin niitä hieman muutellen.
Thomas Alva Edison:
”Creativity is one percent inspiration, 99 percent perspiration” (perspiration=hikoilu)

Thomas Alva Edison.  Googlen kuvahaku


• luova prosessi:
  • ongelmat on hajoitettava osiin

  • laajemman kokonaisuuden työstämistä

• luovan prosessin piirteitä:
  1. Suunnittelun tärkeys
    ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”

  2. Tehokas jako alitavoitteisiin
    Esim. ensin sisällysluettelon miettiminen ja vasta sitten tekstin teko otsikkojen alle

  3. Prosessin kohteen ja ideoiden vuorovaikutus


  4. Lopputuloksen hiominen


TUTKIMUS



• Luovuuden / luovan ajattelun jako (Guilford)
  1. Divergentti ajattelu / luovuus
    = omaperäisiä ja tavanomaisesta poikkeavia vastauksia
    Esim.
    tiilellä voi tappaa käärmeen,
    tiiltä (reikätiiltä) voi käyttää kynätelineenä,
    tiiltä voi käyttää verkonpainona...

  2. Konvergentti ajattelu / luovuus
    = tavanomaisiin ratkaisuihin päätyvää ajattelua
    Esim.
    tiilellä/tiilistä voi tehdä taloja, autotalleja, koirankoppeja, ulkogrillejä...



YKSILÖLLISTEN EROJEN TUTKIMINEN
s. 17-21

STUDYING INDIVIDUAL DIFFERENCIES


Arkipäiväiset eli ei-tieteelliset persoonallisuuden arviointitavat, esim.
- istuma- ja nukkumisasento

- käsiala

- vaatetus

- käyttäytyminen

- hiukset

- oman huoneen sisustus

- auto


TESTIT
s. 19-20

TESTS
• Strukturoitu testi = valmiit vastausvaihtoehdot

• Strukturoimaton testi = ei ole valmiita vastausvaihtoehtoja

• Verhottu testi = lopullinen tarkoitus ei ole testattavan tiedossa, esim. musteläiskätesti

• Ei-verhottu testi, esim. ”Milloin olet surumielinen?”

• Vapaavalintainen testi = valitaan vaihtoehdoista, joista kaikki voivat olla oikein

• Objektiivinen testi = on vain yksi oikea vastaus



Subjektiiviset persoonallisuustestit


• tutkivat henkilön omia käsityksiä persoonallisuudestaan ja kokemusmaailmastaan


Q-lajittelu

- suuri määrä kortteja, joissa lukee esim.
”On iloinen”
”On ulospäinsuuntautunut”
”Itkee usein”
”On ahdistunut”

- tutkittava itse lajittelee kortit pinoihin:




















Vähiten
sopii
tutkittavan
persoonalli-
suuteen
Eniten
sopii
tutkittavan
persoonalli-
suuteen

Mahdollistaa pitkittäistutkimuksen!
Samalle henkilölle tehdään Q-lajittelutesti eri aikoina.




Kyselylomaketestit


• strukturoituja eli niissä on valmiit vastausvaihtoehdot

• vapaavalintaisia eli valitaan vaihtoehdoista, joista kaikki voivat olla oikein
    pisteyttäminen on helppoa
    mahdollistaa massatestauksen


• 16 PF (PF = Personality Factor)
    Cattell
    16 persoonallisuuden faktoria,
    esim.
Sisäänpäin
kääntynyt
----- Ulospäin
suuntautunut
Heikko-
lahjainen
----- Älykäs
Joutuu
helposti
tunteiden
valtaan

----- Tunne-
elämältään
järkkymätön

Cattellin 16 PF -testin kaikki 16 faktoria
(linkki tämän sivun alkupuolelle)


• MMPI (=Minnesota Multiphasic Personality Inventory)
550 väittämää, joihin testattava vastaa:
        +  eli väite on tosi
        -   eli väite on epätosi
            en osaa sanoa

Monet väittämät tutkivat samaa asiaa saamme selville, että huijaako vastaaja?
Eli vastaako hän epäjohdonmukaisesti?
MMPI sopii parhaiten sairauksien analysointiin.


• netistä löytyy kokeiltavaksi ilmainen suomenkielinen
16 personalities-persoonallisuustesti.




Projektiiviset testit
    (jo vanhentuneita)
      s. 17


• annetaan strukturoimatonta ja monimerkityksellistä materiaalia

• ihminen heijastaa eli projisoi tutkittavaan materiaaliin omia pelkojaan, toiveitaan ja motiiveitaan ym. eli siis persoonallisuuttaan



Puhekuplassa lukee:
"Pelkoja, motiiveja, toiveita..."


• kuuluisia esimerkkejä:
- Rorschachin musteläiskätesti, esim.
Rorschachin musteläiskätestin yksi kuvataulu. Kuvalähde: Wikipedia

- TAT –kuvataulut aikuisille
(Thematic Apperception Test)
"tat psychological test", Googlen kuvahaku

- CAT – kuvataulut lapsille
(Childrens Apperception Test)
"cat psychological test", Googlen kuvahaku

• Piirustustestit, esim. tutkittava piirtää ”Minä ja tärkeät asiani”, ”Perheeni”, ”Ihminen”…

TAI jatkaa alkumerkistä.
Esim. Wartegg-testi:





Wartegg-testi on/oli yleinen vain Suomessa, epätieteellinen
"Wartegg test", Googlen kuvahaku


• Lauseentäydennystestit, esim.
”Toivon, että…”
”Pelkään…”
”Ystäväni…”

• Projektiivisten testien tulkinta vaatii suurta taitoa ja kokemusta. Vastauksissa eli projektioissa tulevat usein esille fantasiat, eikä siten voida tehdä suoria päätelmiä käyttäytymisestä.



Objektiivis-behavioraaliset persoonallisuustestit


• ihmisen käyttäytymisen arviointeja
  1. Laboratoriossa

  2. Luonnollisessa ympäristössä

• tekniset apuvälineet:
  • videointi

  • valmiit painonapit eri käyttäytymistavoille




MITÄ PERSOONALLISUUS-
TESTEJÄ KÄYTETÄÄN NYKYÄÄN?

Kysyin syksyllä 2018 eräältä nuorelta psykologilta, että mitä psykologisia testejä käytetään nykyään ja mitä testejä hänelle opetettiin.
Hän vastasi seuravasti:




TILANTEEN JA RYHMÄN VAIKUTUS YKSILÖÖN
s. 92-168

THE INFLUENCE OF SITUATION AND GROUP ON INDIVIDUAL


• kuuluisimpia sosiaalipsykologisia tutkimuksia ovat mm.
  • Solomon Aschin janakoe - konformistisuus eli yhdenmukaisuus
    enemmistön mielipide sai ihmiset kiistämään näköhavaintonsa
    "solomon asch conformity experiment"

  • Stanley Milgramin tottelevaisuuskoe
    johtajan kehotuksesta koehenkilöt antoivat kivuliaita ja jopa kuolettavia sähköiskuja
    (oikeasti kukaan ei saanut sähköiskuja)
    "milgram experiment original video"


  • Phil Zimbardon vankilakoe -
    tavalliset opiskelijanuorukaiset muuttuivat valtaa saatuaan jopa sadistisiksi kiusatessaan vankeja
    "Stanford prison experiment"


• kykyä vastustaa muilta tulevaa painetta (esim. Aschin janakokeessa) sanotaan jämäkkyydeksi eli assertiivisuudeksi

KYSELY:

1. Missä tilanteissa olet ollut tarpeeksi jämäkkä ja olet kyennyt vastustamaan ryhmän painetta?

2. Missä tilanteissa et ole ollut tarpeeksi jämäkkä ja et ole pystynyt vastustamaan ryhmän painetta?


• joukkoilmiöissä tulee näkyviin depersonalisaatio, eli ihmisen oma vastuu häviää ja hän toimii jopa rikollisesti ryhmän mukana,
esim. mielenosoitusten ja mellakoiden yhteydessä murtautuessaan, varastaessaan ja tuhotessaan.
Esim. sanonta "Joukossa tyhmyys tiivistyy"

Katso
Tottenham riots looting, Googlen kuvahaku

Katso Tottenham riots, Youtube




RYHMÄT
s.

GROUPS


• ryhmällä on aina tavoite
  • asiatavoite, esim. tehdä esitelmä

  • tunnetavoite, esim. viihtyä

• ryhmän jäsenet tietävät kuuluvansa ryhmään



ERILAISIA RYHMIÄ

  1. Sisäryhmä
    ”meidän ryhmämme”, me-henki
    mm. ystäväryhmä, perhe, luokka, koulu ym.

  2. Ulkoryhmä
    ”ne muut”
    esim. perheen ulkopuoliset, naapuriluokka, naapurikoulu, toista urheilujoukkuetta kannattavat...
    ulkopuoliset voidaan kokea jopa uhkana
    diktaattorien perustemppu pysyä vallassa ja estää kansan tyytymättömyys ja kapinointi on korostaa ulkopuolista uhkaa.

    Esim. Pohjois-Korean kommunistidiktatuurin propagandassa korostuu imperialistisen USA:n pahuus ja hyökkäyshalu.

  3. Viiteryhmä
    siltä saadaan arvoja (= mikä on tärkeää) ja normeja (= käyttäytymissääntöjä)
    esim. uskovaiset, poliittiset liikkeet, eläin- ja luonnonsuojeluliikkeet, maahanmuuttokriittiset, partiolaiset…
    Nykyään internetin kaudella on mahdollista, että ihminen on yhteydessä viiteryhmäänsä vain netin ja somen välityksellä.
    Eli ihminen ei välttämättä käy ryhmänsä kokouksissa ja kuulu niiden yhdistyksiin.
    Jos ihminen myös kuuluu viiteryhmänsä yhdistykseen, on siis yhdistyksen jäsen ja maksaa yhdistyksen jäsenmaksua, ko. ryhmä on myös hänen jäsenryhmänsä.
    Ihminen vertailee itseään viiteryhmään, noudattaa yleensä viiteryhmän arvoja ja normeja myös silloin, kun muu ryhmä ei ole paikalla



MUITA TAPOJA JAKAA RYHMIÄ:


A. Ryhmän jäsenten kosketuksen perusteella
  • Primaariryhmät
    = jäsenet tuntevat toisensa ’face to face’, jäsenillä on keskinäistä vuorovaikutusta, ominaista voimakas me-tunne ja kiinteys

  • Sekundaariryhmät
    = jäsenillä välillinen tai satunnainen kosketus, yhdistävänä tekijänä on esim. aate.
    Ryhmän kiinteys on vähäisempi.

B. Ryhmän päämäärän perusteella
  • Tehtäväryhmät:
    tavoitteena on jonkin tehtävän suorittaminen, asioitten hoitaminen, etujen ajaminen.
    Ilmapiiri on asiakeskeinen.

  • Vuorovaikutusryhmät:
    tavoitteena yhdessäolo ja viihtyminen, ihmissuhteet ovat tärkeitä.
    Ilmapiiri on tunnekeskeinen.


Muita ryhmiä ovat
- jäsenryhmät esim. puolue, yhdistys
Jos ihminen on yhdistyksen jäsen ja maksaa yhdistyksen jäsenmaksua, se on hänen jäsenryhmänsä.

- viite- eli referenssiryhmät: ryhmää kohtaan tunnetaan mielenkiintoa (attraktiota), ryhmä toimii vertailu- ja samastumiskohteena (antaa arvoja), on yksilön tavoiteryhmä, josta voi myöhemmin tulla hänen jäsenryhmänsä

- sisäryhmät: voimakas me-henki

- ulkoryhmät: vastakkainasettelu: me muut

- enemmistöryhmät

- vähemmistöryhmät

Kirjoita essee aiheesta:
Millaisiin ryhmiin kuulun?




Pohdi:
Millainen on hyvä ja oikea johtamistyyli?


JOHTAMISTYYLIT
s.103-104


• klassinen tutkimus:
Lippitt ja White: poikien harrasteryhmät
Ronald Lippitt ja Ralph White, 1938-1939     (Kurt Lewinin ohjauksessa)
Poikien harrasteryhmien johtajille annettiin tarkat ohjeet käytettävästä johtamistyylistä:
  1. Autoritaarinen johtaja:
    sanelee määräykset, käskevä

  2. Demokraattinen johtaja:
    kuuntelee ryhmäänsä, keskustelee päätöksistä

  3. ’Antaa mennä’ –johtaja:
    ei johda, ei ohjaa ryhmää

Ryhmien toiminta filmattiin ja tutkittiin erilaisten johtamistyylien vaikutus:


JOHTAMISTYYLIN SEURAUS - TUTKIMUSTULOKSET:


A. Tuotos
  • autoritaarisen johtajan ryhmä:
    jos tehtävä on yksinkertainen, tuotos on suuri

  • demokraattisen johtajan ryhmä:
    tuotos on hyvä sekä monimutkaisissa että yksinkertaisissa tehtävissä

  • ’antaa mennä’ -ryhmä:
    tuotos oli heikko


B. Ilmapiiri
  • autoritaarisen johtajan ryhmä: aggressiivinen

  • demokraattisen johtajan ryhmä: ilmapiiri oli hyvä

  • ’antaa mennä’ –ryhmä:
    aggressiota ja levottomuutta, riehumista, kiusaamista





SOSIAALINEN VAIKUTTAMINEN
s.



• sosiaalinen vaikuttaminen on vuorovaikutusta, joka muuttaa käsityksiä ja mielipiteitä


• sosiaalisen vaikuttamisen muotoja:
  • viestintä

  • mainonta

  • propaganda

  • aivopesu


• nykyään mainonta myy mielikuvia:
  • miehekkyys miehille

  • kauneus ja hoikkuus naisille

  • molemmille lihaksikkuus

  • katso Googlen kuvahaku: mainos



• vaikuttajahenkilöt keskeisiä:
  • julkkikset
    = näyttelijät, urheilijat ym.

  • lääkärit, sairaanhoitajat



TUTKIMUS:
Mihin annat eri ihmisten koskettaa?
Eli mihin kosketus tuntuu sopivalta eikä ikävältä tai ahdistavalta?
  1. Äiti
  2. Isä
  3. Opettaja
    (samaa sukupuolta)
  4. Opettaja
    (eri sukupuolta)
  5. Luokkakaveri
    (samaa sukupuolta)
  6. Luokkakaveri
    (eri sukupuolta)
  7. Ystävä
    (samaa sukupuolta)
  8. Ystävä
    (eri sukupuolta)
  9. Tuntematon ihminen
    (samaa sukupuolta)
  10. Tuntematon ihminen
    (eri sukupuolta)


• viestinnän perusjako:
  1. Sanallinen viestintä
    = verbaalinen viestintä
    Ongelma: ihmiset voivat tulkita sanat eri tavalla.
    Viestinnästä vain pieni osa on verbaalista.

  2. Sanaton viestintä
    = nonverbaalinen viestintä
    eleet, ilmeet, katse, äänen painotus, fyysinen etäisyys muista, kosketus, hymiöt
    Viestinnästä suuri osa on non-verbaalista.
    Ongelma: ihmiset voivat tulkita myös non-verbaalisen viestinnän eri tavalla.

    • Puhetapa

    • Ulkonäkö
      esim. Intiassa tyttölapsia ja jopa vauvoja meikataan

    • Etäisyyden säätely
      Alle ½ metriä on intiimiä aluetta
      Henkilökohtaista tilaa ihmiset haluavat noin ½-1 metriä.
      Ihminen voi rakentaa reviiriä itselleen esim. isolla työpöydällä, levittämällä tavaroita viereisille tuoleille ym.

    • Kosketus
      Mihin annat eri ihmisten koskettaa?
      Kenen kanssa voit kulkea käsi kädessä?
      Esim. 1. Italiassa sallitaan kosketus paljon vapaammin kuin Suomessa.
      Esim. 2. Monilapsisessa perheessä kasvaneet hyväksyvät kosketuksen vapaammin kuin yksinäisenä lapsena kasvaneet.
      #metoo-kampanjan huono puoli on se, että myös reilu ja hyväksyttävä kosketus voi vähentyä.
      Fyysinen kosketus ja lämpö ovat tärkeitä henkisen hyvinvoinnin kannalta.

    • Tahdonalaiset ilmeet

    • Hymiöt
      Ongelma: ihmiset voivat tulkita hymiöt eri tavalla.


      KYSELY:

      1. Millaisella viestillä lähetät kaverillesi kutsun juhliisi?
      Millainen teksti?
      Onko hymiöitä?
      Millaisia hymiöitä?

      2. Jos saat kutsun juhliin etkä pääse menemään, niin millaisen viestin lähetät?
      Millainen teksti?
      Onko hymiöitä?
      Millaisia hymiöitä?



• kaksoissidos on ristiriitainen viesti
esim. sanat ja sanojan ilme, äänensävy tai kehonkieli ym. ovat ristiriidassa
Esim.
”Tuletko illalla juhliin?”
”Voin mä tulla…” (sanottu innottomalla äänellä)


• vaikuttaminen voi olla
  1. Suoraa
    esim. suora vetoaminen järkeen: ”Hiplis-shampoon rasvanpoistokyky on 47% parempi”


  2. Epäsuoraa
    = huomaamaton piilovaikuttaminen sekä mielialoihin ja mielikuviin vaikuttaminen

    esim. elokuvassa kaunis sankaritar pesee hiuksensa Hiplis–shampoolla



• suostuttelu onnistuu paremmin, kun suostuttelijaan luotetaan:
  • luotetut ammattiryhmät mainonnassa
    (lääkärit, sairaanhoitajat, lentokapteenit…)

  • omat kaverit
    (ns. vertaismainonta)

  • suostuttelijaan halutaan samaistua (urheilijat, näyttelijät, laulajat ym.)

  • suostuttelija ei näytä toimivan oman etunsa vuoksi








KULTTUURIN VAIKUTUS PERSOONALLI-SUUTEEN, VUOROVAIKUTUKSEEN JA YHTEISÖLLISEEN TOIMINTAAN
s.

THE INFLUENCE ON CULTURE TO PERSONALITY, INTERACTION AND SOCIAL LIFE


• eri kulttuureissa tavat toimia ovat hyvin erilaiset, esim.
  • joissain kulttuureissa toiminta- ja pukeutumismallit, jotka ovat sallittuja miehille ja naisille, ovat hyvin erilaiset
    Katso burka street, Googlen kuvahaku

  • saako vastata suoraan kieltävästi?
    Japanilaisessa kohteliaisuutta korostavassa kulttuurissa (kungfutselaisuus) ei sanota suoraan kieltävää vastausta. Vastauksen kielteisyys pitää pystyä päättelemään hienovaraisista merkeistä.
    Esim. jos länsimainen myyntimies ei millään ymmärrä merkkejä, että ei haluta ostaa hänen tuotettaan, voidaan kauppakirjan allekirjoituspäiväksi sopia vaikka 29.2. eli päivä, jota ei ole!
  • monessa muslimimaassa voivat nuoret miehet kävellä julkisesti käsi kädessä, mutta nuori mies ja nuori nainen eivät.
    Eron syynä on se, että miespuolisten käsi-kädessä-kävely tulkitaan ystävyydeksi, mutta nuoren miehen ja nuoren naisen kävely käsi kädessä tulkitaan seksuaaliseksi teoksi, joka on kiellettyä julkisesti.


• kollektiivisuus eli yhteisöllisyys vastaan individualismi eli yksilöllisyyden korostaminen on selvä jakolinja eri kulttuurien välillä.
Hyviä esimerkkejä tämän jatkumon ääripäistä voisi olla Saharan eteläpuolisen Afrikan yhteisöllinen kylä vastaan pohjoismainen individualistinen yhteiskunta.
Individualismi on hyvä asia varsinkin silloin, jos ihminen on muista poikkeava (esim. homoseksuaali). Individualismin huono puoli on ihmisten yksinäisyys. Pohjoismaissa on tapahtunut usean kerran niin, että ihminen on kuollut asuntoonsa ja kukaan ei ole häntä kaivannut ja ruumis löytyy ehkä vasta kuukausien tai vuosien kuluttua.


• tietotekniikka ja some (=sosiaalinen media) ovat tuoneet uusia vaikutuksia sekä ihmisten vuorovaikutukseen että persoonallisuuteen.

Somen hyviä puolia

Jos ihminen ei löydä läheltään samanlaisia tai samanlaisista asioista kiinnostuneita ihmisiä, voi somen kautta löytää kavereita ja ehkä jopa ystäviä.
Tällainen harvinainen harrastus voisi olla vaikka postimerkkeily tai afrikkalaisen pop-tähden fanitus.

Somen huonoja puolia

Some voi vähentää kohtaamista kasvokkain (face to face), ja tätä ei laajakaan some-kaveri/ystäväpiiri korvaa, eli ihminen on yksinäinen.
Ihmiset usein esittelevät somessa (Facebook, Instagram...) elämänsä huippukohtia, joten ihmiset usein kokevat somessa alemmuutta, kun vertaavat muiden elämän huippukohtia omaan tavalliseen elämäänsä.
Näin ihmisiä yhdistävät some-palvelut tekevätkin ihmisiä yksinäisiksi ja alemmuudentuntoisiksi!
Monet sosiaalisen median yhtiöiden suuret johtajat ovat kieltäneet ja estäneet lapsiltaan somen käytön.
He ovat itse huomanneet somen vaarat ja haluavat lastensa kasvavan tasapainoisiksi ilman somea.



• nettitreffipalvelujen vaikutus ihmisten kohtaamiseen on ollut myös selvä.

Nettitreffien hyviä puolia

Nettitreffien avulla voivat myös ujot ja sellaiset, joilla ei asu lähiympäristössä mahdollisia kumppaneita, löytää kavereita, ystäviä ja kumppaneita.

Nettitreffin huonoja puolia

Treffailu on pinnallisempaa, tapaillaan monia "matchejä" yhtä aikaa eikä sitouduta suhteen luomiseen ja syvempään tutustumiseen.
Avo- ja avioliittoja ei synny ja ihmiset elävät pinnallisten treffien ja useiden seksisuhteiden maailmassa.
Tämä pakottaa myös monet naiset hankkimaan lapsen yksin, ilman perheessä olevaa pysyvää isää, joten pitkän suhteen solmimattomuus vaikuttaa myös seuraavaan sukupolveen.





KOEALUE  
"Skeema 5, Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen", vuoden 2022 painos tai uudempi, Edita

- oppikirjan sivut 12-168
- ei vihreäpohjaisia tutkimussivuja eikä tutkimusaukeamia

- Kevin Lemanin syntymä-järjestysteoria -moniste
- ja tietysti tämän nettisivumme asiat

















Keksi mahdollisimman monta käyttötarkoitusta tiilelle eli tiiliskivelle.