Psykologian kertauskurssi

Harjoitteluesseen teko

Prosessinomainen vastaustapa

Psykologian kertaus ylioppilaskirjoituksia varten

Oppilaiden valinnnat kurssilla kerrattaviksi aiheiksi:
Kognitiivinen psykologia:
Aivot ja hermosto sekä neuropsykologia
Psykologian käsitteiden kertaus

HARJOITTELUESSEEN TEKO

1. Valitse esseesi aihe oikeista aiemmin olleista psykologian yo-tehtävistä (YLEn Abitreenit).

2. Kerää ranskalaisin viivoin asiat, jotka otat vastaukseesi eli esseeseesi.
    Etsi tiedot oppikirjoista.
    Älä kuitenkaan tässä vaiheessa katso ylioppilastutkintolautakunnan julkistamia hyvän vastauksen piirteitä.

3. Ala kirjoittaa vastaustasi prosessinomaisesti:
    1. Kirjoita vastausvirke.
    2. Kerro, mikä psykologian teoria tai mitkä psykologian teoriat vahvistavat vastausvirkkeesi.
      Kerro, miten kyseiset teoriat vahvistavat vastausvirkkeesi.
    3. Kerro esimerkki tai esimerkkejä, jotka vahvistavat vastausvirkkeesi.
      Kerro, miten kyseiset esimerkit vahvistavat vastausvirkkeesi.
    4. Näin olet saanut tehtyä esseevastauksesi yhden kappaleen.
    5. Seuraavaksi kirjoita uusi vastausvirke ja sen jälkeen taas sen selittävä psykologinen teoria ja sitten sen vahvistava esimerkki ja sitten esimerkin selitys.
      Ja sitten taas uusi vastausvirkkeesi ja niin edelleen

4. Kirjoita vastauksesi yhtenäiseksi juoksevaksi esseetekstiksi.
    Tämä teksti on vastaus A.

5. Kopioi vastauksesi teksti.
    Tämä teksti on vastaus B.

6. Katso netistä (YLEn Abitreenit) vastauksesi hyvän vastauksen piirteet (ylioppilastutkintolautakunnan julkistamat).

7. Korjaa ja tee lisäyksiä vastaukseesi B hyvän vastauksen piirteiden mukaan.
  8. Lopuksi jokainen lähettää molemmat vastauksensa (sekä A että B) opettaja Timo Muolalle ja saa palautetta, miten vastausta voisi vielä parantaa.

PSYKOLOGIAN KERTAUS YLIOPPILASKIRJOITUKSIA VARTEN

Ylen Abitreenien sivuilta löytyvät sekä vanhat että aivan uudetkin yo-kysymykset kuvineen: Psykologian koearkisto. Yo-kysymykset ovat pdf-tiedostoina.

Kuinka menestyä psykologian ylioppilaskirjoituksissa -blogiteksti

Psykologian maailma on Youtube-videokertauskurssi abeille. Sinulla on nyt mahdollisuus kerrata videoina kaikki lukion kurssit 30 tunnissa läpi! Psykologian opettaja Jyrki Rossi

Tutkimuksen kriittinen arviointi voi mennä liiallisuuksiin psykologian yo-kokeessa. Sensorin varoitus. Ylen Abitreenit.

Ehdottomasti suositellaan psykologian kertauskirjan ostoa.

Oppikirjamme "Lukion psykologia kurssit 1-5" (Opintoverkko) lopussa sivuilla 416-427 on valtava määrä kurssikohtaisesti jaoteltuja kysymyksiä, joihin vastaamalla voit harjoitella vastaamista.

OHJEITA SÄHKÖISEEN KOKEESEEN:

Psykologian kurssien muistiinpanot. Uusi opetussuunnitelma. Psykologian opettaja Timo Muola

Psykologian kurssien muistiinpanot.Psykologian opettaja Jyrki Rossi

Psykologian kurssien muistiinpanot. Vanha opetussuunnitelma. Psykologian opettaja Timo Muola

Psykologian asioiden kertausta: Piagetin ja Eriksonin teoriat, psykologinen tutkimus ja psykologiset koulukunnat -tekstidokumentti (Wordin .doc-dokumentti). Psykologian opettaja Jyrki Rossin pohjatekstistä muovannut psykologian opettaja Timo Muola

Psykologian käsitteiden kertaus (kaikkien kurssien käsitteet). Psykologian opettaja Timo Muola

Videoita klassisista psykologisista ja sosiaalipsykologisista tutkimuksista!. Psykologian opettaja Timo Muola

Ylen Abitreenien "Oudot tunteet" -kurssi:

• Deja vu
  • Flow
  • Humala
  • Migreeni
  • Mystinen kokemus
  • Nostalgia
  • Rakastuminen
  • Stendhalin syndrooma eli hurmioituminen taideteoksen edessä
  • Taikausko
  • Unihalvaus

Psykologian mp3-kurssi eli psykologiaa äänitiedostona!. Lataa itsellesi mp3-kurssi, jonka voit ottaa mukaan vaikka lenkille tai työ- tai koulumatkalle. Toki voit opiskella myös tietokoneen äärellä.
Ohjelmien kesto on noin 30 minuuttia. Psykologian mp3-kurssi perustuu Yleisradion ja Opetushallituksen Etälukio-yhteisprojektiin, jossa Yle tuotti radio-ohjelmat ja Opetushallitus niihin liittyvät verkkosisällöt.
Radio-ohjelmat on tehty 1990-luvun lopulla, joten kurssit ja sisällöt eivät noudata lukion nykyistä opetussuunnitelmaa. Sisältö on silti vieläkin pätevää, mutta suhtaudu kuulemaasi kuitenkin ohjelmien ikä huomioiden.